Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Hvor går grensesnittet mellom deg og leverandør? Hvilke muligheter har du for regulering av tur-temp på sekundærsiden? Har du egen tappevannsveksler, eller må du ha typ. 65 grader på kretsen, også shunter du ned temperaturen på radiatorkretsen?

Fjernvarmen inn holder 58-60 grader hele året. Dette kan jeg ikke regulere. Returvannet holder 34-36 grader og dette kan jeg påvirke ved å optimere hvor effektivt jeg utnytter energien/varmen. Vannet som sirkulerer rundt i huset (radiatorer og gulv) er et lukket system som kun via en varmeveksler påvirkes av vannet fra fjernvarmen. Intet vann fra fjernvarmen sirkulerer mao. rundt i huset.  

Jeg kan regulere sirkulasjonshastigheten/volum på vannet som sirkulerer rundt i huset. Tilsvarende også med fjernvarmen som passerer varmeveksleren for varmt vann i springen. Ergo kan jeg allerede i vaskerommet (egentlig et klesskap) styre hvor mye varmt vann som sendes ut til radiatorene, gulvene og til varmeveksleren for varmt vann i springen. Radiatorene har imidlertid også deres egen termostat så dette må balanseres for å få en best mulig utnyttelse av energien.

Varme i gulvene styrer vi i dag kun via ventiler (sirkulasjonshastigheten/volum), men de hadde alle sammen hver deres termostat. Vi droppet etterhvert dette fordi gulvene uansett bruker 12-14 timer på å regulere varmen og resultatet var for varme rom om ettermiddagen og for kalde gulv om morgenen. Det er bedre å bare holde en jevn lav bakgrunnsvarme i gulvene via alminnelige manuelle ventiler (dette gjelder forøvrig også de veggmonterte hånkleradiatorene).     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er i sluttfasen av husbygginga så kaster jeg meg på diskusjonen her på tampen med mitt eget valg.

Nå er jo jeg elektroinstallatør, så det kommer nok ikke som noe sjokk at valget mitt falt på varmekabler. Men tro meg, jeg leste og gravde mye før valget ble tatt. Men til slutt ble valget lavtbyggende varme ( ØS Varme Lamiflex ) i alle rom med laminat, og nedstøpt kabel i rom med flis. På denne måten får jeg utrolig hurtig oppvarming av gulvet når jeg ønsker det. Har også installert termostater og energikontroller som leser HAN-port slik at jeg i praksis kan bestemme maks tillatt kWh-forbruk med en prioriteringsliste ( økt nettleie i takt med forbrukt kWh kommer i fremtiden, garantert! )

Jeg havnet på dette fordi;

1. Fleksibelt og rask komfortvarme på gulvet hvor romsoner kan prioriteres via styring. 

2. Pris, naturligvis kom jeg vesentlig rimeligere ut av dette kontra vannbåren varme. 

3. Vedlikeholdsfritt, kan vel hende noen termostater ryker med åra. Men vanligvis er jo dette ganske skuddsikkert.

4. Har mange rom i 2.etasje som "trenger" komfortvarme, og i betong er det billig å støpe ned plastrør, men når man må ha spongulv med spor, aluplater og vannrør i trebjelkelag så ble det kostbart bare for å få ned rør i gulvet. I tillegg ville jeg fått utfordringer med lengder på vannsløyfene fra teknisk rom. 

 

Spent på strømforbruk, har et nabohus med borrehull og varmepumpe jeg kan sammeligne meg med. Ca like mange kvadrat begge to, så blir morsomt å se hvor stor forskjell det blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Fjernvarmen inn holder 58-60 grader hele året. Dette kan jeg ikke regulere. Returvannet holder 34-36 grader og dette kan jeg påvirke ved å optimere hvor effektivt jeg utnytter energien/varmen. Vannet som sirkulerer rundt i huset (radiatorer og gulv) er et lukket system som kun via en varmeveksler påvirkes av vannet fra fjernvarmen. Intet vann fra fjernvarmen sirkulerer mao. rundt i huset.  

Jeg kan regulere sirkulasjonshastigheten/volum på vannet som sirkulerer rundt i huset. Tilsvarende også med fjernvarmen som passerer varmeveksleren for varmt vann i springen. Ergo kan jeg allerede i vaskerommet (egentlig et klesskap) styre hvor mye varmt vann som sendes ut til radiatorene, gulvene og til varmeveksleren for varmt vann i springen. Radiatorene har imidlertid også deres egen termostat så dette må balanseres for å få en best mulig utnyttelse av energien.

Varme i gulvene styrer vi i dag kun via ventiler (sirkulasjonshastigheten/volum), men de hadde alle sammen hver deres termostat. Vi droppet etterhvert dette fordi gulvene uansett bruker 12-14 timer på å regulere varmen og resultatet var for varme rom om ettermiddagen og for kalde gulv om morgenen. Det er bedre å bare holde en jevn lav bakgrunnsvarme i gulvene via alminnelige manuelle ventiler (dette gjelder forøvrig også de veggmonterte hånkleradiatorene).     

Skjønner! Så du henger egentlig på en områdeveksler som flere i området også henger på. Man ligger som regel på mellom 105-120 grader ut fra produksjonen og ut på distribusjon. Så er sikkert en vekslerstasjon i nærheten som regulerer på typ 65 grader turtemp ut til deg.

Så du har ikke en ventil på primærsiden av veksler som regulerer flowen med hensyn på turtemperatur på sekundærside(din side)?

Er litt interessant hvordan slike nett er bygget opp. I Oslo(Norges største FV-nett) veksler man mot FV-nettet direkte med en temperatur på mellom 105-115 grader. Så sitter det en ventil eller to på primærsiden som regulerer med hensyn på tur-temperatur på sekundærsiden. Hva denne utetemperaturen skal være bestemmer man selv som kunde og den kan være utetemperaturkompensert. For tappevann brukes egen veksler med(normalt) høyere temperatur på sekundærsiden(65degC) med en mer responsiv regulering av en ventil på primærsiden.

Det er mao. «Overflod»(effekten veksleren er konstruert for å overføre) av varme på nettet og effekten man tar ut over vekslern er det som måles og det man faktureres for. En funksjon av mengde og difftemp. 
 

Ulempen er vel at det krever en viss regulering hos hver eneste kunde. Hvis alle kunder står med vidåpne ventiler og kortslutter nettet blir det fort trøbbel med difftrykket i nettet.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv varmepumpe i garasje, rom temperaturen blir ca likt som varme i gulv, det stiller man jo selv. Ca 19 grader liker jeg i garasjen. 

Men det er ingen tvil om at å høre på den blåsingen samt ha det varmere i ene siden enn den andre er et "problem" vannbåren varme er jo også i garasjen en selvfølge for å få det komfortabelt. Selve bilen vil nok få det like vondt om den kommer inn med salt på seg. 

I tillegg har man 3 luft til luft varmepumper i huset så ryker jo disse etter 10 år og da har man 50k i utskifting bare der. I det regnestykket er nok elkabler bedre. Men igjen vannbåren varme er bedre og best for strømregninga. Det koster litt, men igjen er det jo en gevinst på energiklassing, komfort og pris. Den tekniske installasjonen er jo den samme om det er 1 rom eller 15 rom som skal varmes opp, derfor er vannbåren lurt å investere i dersom huset er stort. 

Jeg har ikke tenkt på at strømprisene vil stige før det siste året faktisk. Vi har jo alltid hatt billig strøm i Norge, så det har aldri vært noe å tenke på. Men begynner jo nå å legge to og to sammen: Masse elbiler betyr dyrere strøm. Vindmøllepolitikken som er et dobbeltmoralsk og feilslått politisk spill styrt av EU og klimaavtaler. Vindmøllene krever enorme veier og byggekostnader, er midt oppi det selv her nå. Den regninga får vi etterhvert. Vi skal jo ha tusenvis av disse møllene de neste 10 årene. 

Jeg skal over i et mindre hus eller et med vannbåren varme på sikt. Strømsparing blir vesentlig. Vedfyring vil nok få sine forbud om ikke lenge. 

Ser mange henger seg opp i kostnadene med varmepumpe på vannbåren varme. Det er ikke noe å lure på ved nybygg og på et stort hus ihvertfall. Om huset kommer på 3.5 eller 3.7 på grunn av varme i H gulvet bør ikke ha noe å si. Tenk også på gjensalgsverdien etterpå. Er det der knivseggen står økonomisk så bør man litt ned i boligverdi. I tillegg er det jo komforten med det. Vi her inne betaler jo ekstra for bmw og de godene det er. Vi kunne klart oss med en Leaf. Det blir litt det samme i varmeverden på hus også :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower men komfortmessig er det jo ingen forskjell på elvarme i gulv kontra vannbåren varme i gulv? 🤔 Jeg er ikke helt enig i at ved et stort nybygg er varmepumpe et must. Si jeg sparer 150k på elvarme i gulv kontra vannbåren, jeg får kjøpt rimelig mange kWh for 150k - og komforten er lik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24 Vårt kvarter/hus ligger helt for enden av et temmelig stort fjernvarmenettverk i Aarhus. Selve varmekraftverket ligger i den andre enden av byen ca. 35 km unna, men kan få backup av div. mindre lokale kraftverk ved feil, nedbrudd etc. Vi har klaget på en noe lav temperatur på vannet, men foreløpig må vi bare leve med dette. For oss med et veldig godt isolert trehus har dette ingen betydning, men for de som har ulike former for murhus er det ikke like enkelt. De må ofte supplere med peis/ovn/varmepumpe på de kaldeste dagene.

Når jeg tenker etter er det en ventil på primærsiden, men denne har jeg personlig aldri hatt behov for å justere. Det er imidlertid mulig at noen av rørleggerne som med jevne mellomrom tar service på anlegget har justert på denne ventilen, men dette kjenner jeg ikke til. Vi pleier å ha en profesjonell "service" og/eller inspeksjon på anlegget hvert 2-3 år. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, scoot skrev:

@Evopower men komfortmessig er det jo ingen forskjell på elvarme i gulv kontra vannbåren varme i gulv? 🤔 Jeg er ikke helt enig i at ved et stort nybygg er varmepumpe et must. Si jeg sparer 150k på elvarme i gulv kontra vannbåren, jeg får kjøpt rimelig mange kWh for 150k - og komforten er lik?

 

Komfortmessig er det en mer behagelig varme i vannbåren system (her vil rørlegger og elektriker alltid være uenige) elkabler gir en kraftig varme og slår seg av og på i en syklus for å opprettholde ønsket romtemperatur. Vannbåren varme holder en lavere temperatur ca 30 grader og strømmer jevnt hele tiden. Termostat styrt med ro føler dette og, men det er et tregere system (som er bra) liker du å kjenne det veldig varmt under beina på baderomsgulvet så er elkabler bedre enn vann.

I ditt regnestykke ser du også kun strømprisen og kostnader pr i dag, og ikke frem i tid. 

En elektriker skal nok ha 50.000kr for elkabler i alle rom. Jeg kan selge deg rør i gulvet for 25.000kr med leggeplater. Teknisk rom kan bygges for 150k bare for å ta et tall. Varmpepumpeløsningen er der det skiller mest. Luft/vann pumpe på 7 kW er typisk 60k. Borehull er fort 80k pluss varmepumpa på 40k.

Igjen sier jeg dette med bedre energieffektiv, bedre enegiklassing som igjen gir bedre gjensalgsverdi. Hvertfall med strømregningen om 15 år. Hvor du kan ha eksempelvis 4000kr mnd  mot 7000kr. Bare grove tall, men der er vi vel på vei med strømprisene? 

Sparer du 150k på nybygg ved å velge elkabler så ser jeg jo den. Men samtidig er det jo et byggelån/huslån dette går på. Om du låner 2 mill eller 2.150 hva utgjør det på månedssummen? Mens en dyrere strømregning merker du mer i det daglige. 

Sier ikke elkabler er feil men for meg som rørlegger er det et enkelt regnestykke. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vedfyring blir forbudt, det har jeg ingen tro meg. Mulig kanskje i oslo, men det er helt urelevant for min del. Jeg har vært borti at det har gått 3 dager uten strøm før. Da er det godt med en peis, både for litt "lys" og for varme. Rimelig sikkert er det også, sjelden er peis takker for seg. 

Jeg har vært hos personer med vannbåren varme, og det er en behagelig komfort over gulvet. Dog så syns jeg også moderne varmekabler har ett fint preg. Supert at diskusjonen fortsetter, helt annen seriøsitet på denne diskusjonen her enn fosil vs elbil som bruker å være her. Fortsett å kom med argumenter. Jeg tenker jeg skal høre med lokale rørlegger firmaet uansett.

@Evopower hva tror du kostnaden kommer på ish på ett hus på max 145 kvadrat. Jeg er litt redd det baller på seg fort med pumper og termostater. Jeg håper jo at hele husbyggingen havner på litt under 2m, da blir plutselig 300/500k i vannbårenvarme mye ekstra penger i ett allerede billig prosjekt. Er jo spennende å lese om alle forskjellige muligheter man har med vannbåren, det blir nesten for mange valg for meg, jeg er jo skikkelig amatør på dette feltet. Huset bygges på ett boligfelt, hvor tomta stort sett er sand/grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Evopower skrev:

 

Komfortmessig er det en mer behagelig varme i vannbåren system (her vil rørlegger og elektriker alltid være uenige) elkabler gir en kraftig varme og slår seg av og på i en syklus for å opprettholde ønsket romtemperatur. Vannbåren varme holder en lavere temperatur ca 30 grader og strømmer jevnt hele tiden. Termostat styrt med ro føler dette og, men det er et tregere system (som er bra) liker du å kjenne det veldig varmt under beina på baderomsgulvet så er elkabler bedre enn vann.

I ditt regnestykke ser du også kun strømprisen og kostnader pr i dag, og ikke frem i tid. 

En elektriker skal nok ha 50.000kr for elkabler i alle rom. Jeg kan selge deg rør i gulvet for 25.000kr med leggeplater. Teknisk rom kan bygges for 150k bare for å ta et tall. Varmpepumpeløsningen er der det skiller mest. Luft/vann pumpe på 7 kW er typisk 60k. Borehull er fort 80k pluss varmepumpa på 40k.

Igjen sier jeg dette med bedre energieffektiv, bedre enegiklassing som igjen gir bedre gjensalgsverdi. Hvertfall med strømregningen om 15 år. Hvor du kan ha eksempelvis 4000kr mnd  mot 7000kr. Bare grove tall, men der er vi vel på vei med strømprisene? 

Sparer du 150k på nybygg ved å velge elkabler så ser jeg jo den. Men samtidig er det jo et byggelån/huslån dette går på. Om du låner 2 mill eller 2.150 hva utgjør det på månedssummen? Mens en dyrere strømregning merker du mer i det daglige. 

Sier ikke elkabler er feil men for meg som rørlegger er det et enkelt regnestykke. 

Godt innlegg dette, jeg vil bare skyte inn at vi svært sjelden regulerer KUN på romtemp. De aller fleste gulv blir i dag regulert med romtemp + max/min i gulv som jobber i bakgrunn. :)

Og la det være sagt, jeg fikk ikke tilbud om rør og leggeplater til 25.000kr. Hadde vi ligget der kunne jeg revurdert, men det var langt mer. 

Det er fordeler og ulemper med begge, jeg gleder meg til å kunne sammenligne litt strømforbruk. Jeg har tro på at ved smart og effektiv styring vil jeg komme godt ut med valgt løsning uansett.

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, scoot skrev:

Godt innlegg dette, jeg vil bare skyte inn at vi svært sjelden regulerer KUN på romtemp. De aller fleste gulv blir i dag regulert med romtemp + max/min i gulv som jobber i bakgrunn. :)

Og la det være sagt, jeg fikk ikke tilbud om rør og leggeplater til 25.000kr. Hadde vi ligget der kunne jeg revurdert, men det var langt mer. 

Det er fordeler og ulemper med begge, jeg gleder meg til å kunne sammenligne litt strømforbruk. Jeg har tro på at ved smart og effektiv styring vil jeg komme godt ut med valgt løsning uansett.

Rørleggere og dems påslag er noe for seg selv 😂 den prisen er innkjøpspris + litt til som jeg ga til en bekjent. Se om du har en rørleggerkompis så ordner det seg. Alt gjennom firma er for dyrt. Det gjelder jo alle fag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Evopower skrev:

Rørleggere og dems påslag er noe for seg selv 😂 den prisen er innkjøpspris + litt til som jeg ga til en bekjent. Se om du har en rørleggerkompis så ordner det seg. Alt gjennom firma er for dyrt. Det gjelder jo alle fag

Jeg har en kompis med rørleggerfirma, så var langt i fra fullpris jeg fikk overslag oå heldigvis 😂. Men huset vi bygger har ganske stor 2.etg, nå vet ikke jeg hvor mange kvm du refererte til når du anslo 25.000kr - det har jo en del å si :)

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, scoot skrev:

Jeg har en kompis med rørleggerfirma, så var langt i fra fullpris jeg fikk overslag oå heldigvis 😂. Men huset vi bygger har ganske stor 2.etg, nå vet ikke jeg hvor mange kvm du refererte til når du anslo 25.000kr - det har jo en del å si :)

Det var vel ca 160 kvm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på de siste dagers diskusjon av forskjellige metoder for å varme huset så passer det med et bilde av dagens nymonterte luft/luft varmepumpe :)  Med temperaturer ned mot -15°C som vi for tiden har her i Haugesund så gir disse 2 tilsammen 8-9kw.  Det må til i et eldre hus og da er det greit å slippe å bruke panelovner og varmekabler.  

 I tillegg brukes de til å holde huset passe kaldt om sommeren.  

 

Daikin.thumb.jpg.97633fe5e77a67eec87d707e1d5a950e.jpg

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du velger så er moderne hus utrolig effektive. Jeg hjalp en kamerat og bygge for en 12 års tid siden og den eneste fyringen vi hadde mens vi gjorde oss ferdig innvendig var en liten vifteovn. Dette var et stort 2 etasjers hus og det ble nesten for varmt om vinteren mens vi snekret innvendig. Jeg har ingen problem med og tro på vår danske venn når han sier at huset kan bli for varmt om sommeren.

Han la inn vannbåren varme i alle gulv og i tillegg så monterte han et ventilasjonsanlegg ved varmeveksler. Vi gjorde all monteringen selv og spesielt rørene i gulvet var veldig enkelt. Et stort byggesett, vi var tre mann og brukte en dag pr. etasje og da hadde ingen av oss gjort det før.

Ventilasjonen ville jeg nok ikke gjort selv en gang til. Det var ikke noe trivelig og bakse med store ventilasjonsrør på loftet. Men resultatet ble veldig bra. Inneklimaet ble fint og han trengte nesten ikke og fyre når han kunne gjenvinne varmen fra inneluften.

Prisen har jeg ingen formening om men jeg ville undersøkt litt på et slikt ventilasjonsanlegg hvis jeg skulle bygge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker når vi bygde i 2012 så var jo det etter daværende Tek 10 standard. Det huset var så tett at når jeg og pappa la gulv i stua så var to 500 watts arbeidslamper nok til å varme opp huset. 

Huset vi har nå er fra 1998 men er stadig veldig tett, nå i vinter så konka ventilasjonen og da gikk det en dag så begynte det å dugge på vinduene. Å fyre opp i peisen mens kjøkkenvifta er på er helt umulig. Utfordringen med dette er jo sommeren, særlig for oss som har flere store vinduer.. Det blir så varmt at jeg kjører varmepumpa som aircondition i stua. I andre etasjen så må vi ha verandadøren i loftstua og verandadøra på vårt soverom åpen om nettene for å få gjennomtrekk. Det blir så vanvittig varmt når sola står på hele dagen. Huset jeg vokste opp i er fra 1983 og er helt perfekt sånn, veldig bra isolert men med passe mengde naturlig ventilasjon. Her er ventiler i alle vinduer og i alle rom i kjelleren. Det hjelper på at alle soverom er i kjelleren delvis under bakkenivå (skråtomt), litt ut på 90 tallet så skulle plutselig alle soverom være i andre etasje. Det er hverken brannvennlig eller komfortabelt om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...