Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Mortenej skrev:

Er da du setter på snittmåling og fyker forbi i 90...

Kjøerer en del opp og ned E6 i Gudbrandsdalen, og er rimlig lei av de nevnte RAV'ene som er livredde for å få seg ei bot.

Ja jeg har regnet meg frem til at jeg kan ta en forbikjøring uten å risikere å bli tatt. Men om man legger seg i 80 km/t så innhenter man straks en Skoda Yeti som også ligger å vaker rundt 70 km/t. Sånt gjør meg helt klin sprø…

Heldigvis har vi kun gjennomsnittsmåling på E18 i Bamble, siste rest av E18 mellom Sørlandet og hovedstaden som ikke er fullt utbygget til firefelts motorvei. Håper de får bygget ut siste rest snart, når lokalpolitikere og Nye veier er ferdige med å krangle om rådyrtråkk og maurtuer som skal spares…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, E.C. skrev:

Kjører en del på Rv4 med snittmåling, de fleste ligger tett opp mot 80/fartsgrensa og de som ligger i 70 er det som regel ikke noe problem å kjøre forbi.

Der det er snittmåling over lengre distanser er det ikke noe problem å ligge 10 km over. Har kjørt Østerdalen der det er opp til flere strekninger med gjenommsnittsmåling, her kan du trykt ligge 13-15 km over uten å bli tatt. Har testet dette, uten å få noen konsekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ampera det er lagt inn en del marginer i disse målingene og det er ikke alle boksene som er påskrudd heller. Dessuten regner jeg med at de ikke gidder å sende ut "kjørte i 85 i 80-sona"-bøter, som i realiteten er 90 på speedometeret for de fleste (mtp. at de har 3 km/t teknisk margin).

Blinka det i begge boksene da du kjørte forbi og målte du snittfart med GPS? Samt tatt innersvingen i samtlige svinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E.C. skrev:

Blinka det i begge boksene da du kjørte forbi og målte du snittfart med GPS? Samt tatt innersvingen i samtlige svinger?

Alle de gangene jeg har kjørt Og testet har de vært aktive, det verste er at forankjørende bremser ned til 70 når de ser boksen og legger seg rett under 80. Jeg har målt med gps, mitt speedometer har et avvik på 3 km. Holder kjørefelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja jeg har regnet meg frem til at jeg kan ta en forbikjøring uten å risikere å bli tatt. Men om man legger seg i 80 km/t så innhenter man straks en Skoda Yeti som også ligger å vaker rundt 70 km/t. Sånt gjør meg helt klin sprø…

Heldigvis har vi kun gjennomsnittsmåling på E18 i Bamble, siste rest av E18 mellom Sørlandet og hovedstaden som ikke er fullt utbygget til firefelts motorvei. Håper de får bygget ut siste rest snart, når lokalpolitikere og Nye veier er ferdige med å krangle om rådyrtråkk og maurtuer som skal spares…

Den i Bamble tror jeg ikke er aktiv om dagen, blinker kun i 1 av 2 bokser når man kjører forbi (ja har kjørt der mye i mørket). 

 

Har tenkt litt på dette: gamleveieb fordi Bamble er 70-sone og har én fotoboks. Men etter nye e18 åpna har jo trafikken minka veldig. Tror dere de gamle fotoboksene er aktive enda, eller er de bare der for å skremme folk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig skremmer et par typer folk er fartstavler, nesten hver gang jeg kjører forbi en slik nord for Lillehammer på E6 så er det noen som står på bremsen 🙄

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Shattered skrev:

Den i Bamble tror jeg ikke er aktiv om dagen, blinker kun i 1 av 2 bokser når man kjører forbi (ja har kjørt der mye i mørket). 

 

Har tenkt litt på dette: gamleveieb fordi Bamble er 70-sone og har én fotoboks. Men etter nye e18 åpna har jo trafikken minka veldig. Tror dere de gamle fotoboksene er aktive enda, eller er de bare der for å skremme folk? 

Jeg ville ikke gamblet på at den ikke er aktiv, er sikkert mye grisekjøring på gamle E18 nå som veien er lagt om og trafikken er borte. Er jo en veldig fin kjørevei dette nå, men da er jo 70 alt for lavt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg ville ikke gamblet på at den ikke er aktiv, er sikkert mye grisekjøring på gamle E18 nå som veien er lagt om og trafikken er borte. Er jo en veldig fin kjørevei dette nå, men da er jo 70 alt for lavt. 

 

Har tenkt det samme, kjører aldri over 70 der uansett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Shattered skrev:

Har tenkt det samme, kjører aldri over 70 der uansett :lol:

Nei det er akkurat det 😂 Gamle E18 mot Kristiansand er en rute jeg ofte tar om jeg skal kjøre meg en tur. Ingenting er som å stå tidlig opp en lørdag eller søndag og ta seg en kjøretur på sånne flotte landeveier helt tomme for trafikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Marius2002 skrev:

Syklister er noe herk, jeg er en av de. Så. Sykkelstativ til bil. Anbefalinger?

Jeg lurer på å ha 1 på tak og slik trippel på krok. Vi er 3 som kan sykle nå, men greit å ikke måtte bytte ut noe etterhvert. Jeg er usikker på hva jeg skal gå for. 
Enten blir det slik:

https://www.xxl.no/thule-hang-on-972-sykkelstativ-3-sykler/p/1037868_1_style?gclid=EAIaIQobChMIk56qtKfU9gIVr4xoCR2fewcgEAQYGCABEgIdTPD_BwE&gclsrc=aw.ds
 

eller ala slik:

https://www.xxl.no/thule-euroride-943-bikerack-3-bikes-sykkelstativ/p/1118809_1_style

men sistnevnte er dyrt. 

Jeg må kunne låse sykler og stativet må låses til krokfeste. Elsyklene blir hjemme, kjøper noe rimelig rallsykkel til 4-5000,- for å kunne trille ilag med ungene på tur :) 

Tips?

 

Min erfaring er at alternativ nummer to fungerer best. Jeg har begge fordi det første alternativet er relativt enkelt hvis man f.eks bare skal frakte en sykkel en relativt kort avstand. Utfordringen er at hele systemet virker ganske vinglete pga. det høye tyngdepunktet for festet av syklene. Skal man frakte flere sykler over litt avstand er derfor alternativ nummer to å foretrekke. Dette systemet er både stabilt og robust. Anbefales :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik skrev:

Min erfaring er at alternativ nummer to fungerer best. Jeg har begge fordi det første alternativet er relativt enkelt hvis man f.eks bare skal frakte en sykkel en relativt kort avstand. Utfordringen er at hele systemet virker ganske vinglete pga. det høye tyngdepunktet for festet av syklene. Skal man frakte flere sykler over litt avstand er derfor alternativ nummer to å foretrekke. Dette systemet er både stabilt og robust. Anbefales :) 

Takk! :) Det ante meg. Jeg har brukt alternativ 1 til korte turer typ 5 min og det har vært ok. Stjælt fra mitt opphav :lol: Men om det over lengre turer blir vinglete så må jeg nok ha den andre :) Takk igjen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å hente ut skilter til (midlertidig) avregistrert bil?

Er det bare å få forsikringsselskapet til å sette i gang forsikringen igjen, også møte opp hos vegvesenet og hente ut skiltene?

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Walkabout skrev:

Noen som har erfaring med å hente ut skilter til (midlertidig) avregistrert bil?

Er det bare å få forsikringsselskapet til å sette i gang forsikringen igjen, også møte opp hos vegvesenet og hente ut skiltene?

EU og forsikring må være i orden før du får ut skilter. I tillegg det må være mindre enn 6mnd siden de ble levert til trafikkstasjon, de blir makulert og da må du bestille nye skilt i forkant. Alternativet er prøveskilt.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/skilt/avregistrering/

( Hehe, så nå at svv faktisk har skrevet EU kontroll og ikke PKK som er den offisielle betegnelsen. Må ha ansatt noen unge der😁😉)

Endret av PIIIPower
Tilleggsbemerkning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de av dere som er NAF medlemmer her inne, bare vær klar over at de nå går i ledtog med bla MDG og Naturvernforbundet om 90 sone på norske motorveier samt at alle veier skal bygges med dårligere standard.

Nettavisen - Nyhetsstudio

Nei, det er ikke 1. April ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...