Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Mye mulig, men det er som sagt ikke så lett alltid.

Over til noe annet. Jeg skal mest sannsynlig til Østlandet til helgen med tilhenger. Som vestlending er det da en selvfølge å ta turen innom Sverige.

Vi skal ikke ta samme vei bort og hjem, og jeg har funnet noen skap jeg ønsker å kjøpe på vei bort. Kjøper jeg disse må jeg da dra de inn og ut av Sverige (vi skal ikke krysse grensen på samme sted heller, så kan ikke sette de fra oss).

De er ikke pene eller dyre, men de er litt store, og kan vekke litt oppmerksomhet hos våre venner i Tollvesenet.

Kan/vil dette by på noen problemer? Hva kan evt. gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Mye mulig, men det er som sagt ikke så lett alltid.

Over til noe annet. Jeg skal mest sannsynlig til Østlandet til helgen med tilhenger. Som vestlending er det da en selvfølge å ta turen innom Sverige.

Vi skal ikke ta samme vei bort og hjem, og jeg har funnet noen skap jeg ønsker å kjøpe på vei bort. Kjøper jeg disse må jeg da dra de inn og ut av Sverige (vi skal ikke krysse grensen på samme sted heller, så kan ikke sette de fra oss).

De er ikke pene eller dyre, men de er litt store, og kan vekke litt oppmerksomhet hos våre venner i Tollvesenet.

Kan/vil dette by på noen problemer? Hva kan evt. gjøres?

Kvittering kan jo skrives av selger. Du kan jo også ta bilde med klokkeslett og lokasjon aktivert. Da kan du se på kart hvor og når bilder er tatt. 
Kan vel også kjøre innom Tollvesenet på vei fra Norge og få et skriv på at du har de med fra Norge og at de skal tilbake igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert vise til både Vipps og annonse på finn.no, så det bør jo være greit nok. Å svinge innom tollvesenet vil jeg helst ikke bruke tid på, men det går jo selvfølgelig om jeg bør/må.

Blir det for mye styr er det jo enklere å bare ikke kjøpe, men jeg tror egentlig jeg krisemaksimerer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, awt skrev:

Jeg kan sikkert vise til både Vipps og annonse på finn.no, så det bør jo være greit nok. Å svinge innom tollvesenet vil jeg helst ikke bruke tid på, men det går jo selvfølgelig om jeg bør/må.

Blir det for mye styr er det jo enklere å bare ikke kjøpe, men jeg tror egentlig jeg krisemaksimerer litt.

Er nok ikke noe problem. Har tatt med mye rart ut av Norge og tilbake mange ganger uten å tenke noe over det 🤣

Det hender ofte at jeg kjører over grensa med campingbilen uten å tenke på at barskapet og kjøleskapet har en del saker som ikke man kan ha for mye av over grensa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

@Nytern Hyggelig å ha deg og de artige kommentarene/innleggene tilbake. Vedr. 309én tror jeg at den og den samtidige 605/607 er de eneste eldre Peugeot modellene jeg ikke har hatt. Min danske svoger hadde imidlertid en 309 og den hadde gått rundt 360K kilometer før den tok kvelden på vår hyttevei i Norge (Ringebufjellet). 309 er faktisk ganske solide biler (holdbarhet - ikke sikkerhet). De har ganske bra kjøreegenskaper også og det er bra med plass i forhold til konkurrentene da den var på markedet. Jeg mener å huske at bilen egentlig ble utviklet av Talbot, men Peugeot tok over bilmerket og la det ned før modellen kom på markedet. Derfor har den et litt annerledes design enn de andre Peugeot modellene på den tiden.

Som vanlig viser du også nydelige bilder av gården. Jeg liker disse bildene og det siste er intet unntak. Det ser virkelig koselig ut :)

Men, Fredrik! Vi deler disse synspunktene du her legger frem om 309! Du har helt rett i at disse egentlig skulle hett Talbot! 360k km var voksent! Min har gått 140ish, og virker foreløpig veldig fresh! 

 

Håper alt er vel i vakre Danmark!

Og, tusen takk for de gode ordene om gården. Ønsker alle fikk bo et sted der de kunne finne sin egen ro. Jammen er det verdifullt. Prøver meg på å laste opp videoen jeg filma i stad. Vakker utsikt mot Tron (dette fjellet har norges høyeste vei til topp på 1666moh) og fuglekvitter. Min bedre halvdel bruker snart mer penger på å lage egen fuglemat enn på mat til oss tobeinte, men jeg klager ikke! Vel verdt det!

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som tidligere nevnt så er været lunefullt i mars .

Fra å være nydelig vårvær de siste dager ,er det sånn nå :

965498CB-3A61-4537-BE07-8BD2E21641FD.thumb.jpeg.7ebcec206e508d414f9c0266f93fcf2d.jpeg

Snakker om vær ,igår var jeg med en kamerat for å hjelpe til med rydding rundt hytta hans uti Tvedestrandsfjorden .

Utsikten og Tvedestrand er veldig fint :

818FD989-D599-48A3-B047-0D321AD4D8A3.thumb.jpeg.71e9fb51d772749d2602db48c6dbcc4e.jpeg

3E621A76-7782-4E89-97E0-70EB3DBFE9EE.thumb.jpeg.491871cf007f29096987c33d70dbef08.jpeg

Noe av utsikten fra vinduene jeg viste på bildet .

På en måte misunner jeg folk som har hytte .

Må jo være så godt og tenke midt i uken ,nei nå tar vi oss en tur til hytta.

Et slags fristed man bare kan koble bort tanker ,selv om jeg vet at vedlikehold er tilstede 😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Ja som tidligere nevnt så er været lunefullt i mars .

Fra å være nydelig vårvær de siste dager ,er det sånn nå :

965498CB-3A61-4537-BE07-8BD2E21641FD.thumb.jpeg.7ebcec206e508d414f9c0266f93fcf2d.jpeg

Men 10 minutter lenger øst har vi det sånn 😎 Var litt lokale vær forskjeller i dag 😅

A2B8FE7D-E9A4-406C-8BF6-B1CEE7C6C443.thumb.jpeg.93eefb55eca9a4277f96eb81349933c8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men 10 minutter lenger øst har vi det sånn 😎 Var litt lokale vær forskjeller i dag 😅

A2B8FE7D-E9A4-406C-8BF6-B1CEE7C6C443.thumb.jpeg.93eefb55eca9a4277f96eb81349933c8.jpeg

Ekstremt forskjell ja 😊😊

Det bildet som jeg la ut med snø ,ble tatt kl08 isj ,nå derimot er det mer som hos du Fredrik .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Frem til ca. klokken 10 var det ca. 5 cm sne utenfor her i Aarhus. Da kom solen frem og alt smeltet i løpet av et par timer. Det er varslet minusgrader om natten den neste uken så trolig kommer det mer sne :(

 

På mandag kjørte jeg igjennom Danmark på langs, da var det nydelig vær og flotte kjøreforhold :) Føler alltid at det er enten mye vind eller regn når jeg kjører igjennom Danmark. 

Overraskede lite trafikk egentlig også ettersom jeg kjørte på dagtid, kan ikke huske å ha sett så lite trafikk opp E45 på mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

På mandag kjørte jeg igjennom Danmark på langs, da var det nydelig vær og flotte kjøreforhold :) Føler alltid at det er enten mye vind eller regn når jeg kjører igjennom Danmark. 

Overraskede lite trafikk egentlig også ettersom jeg kjørte på dagtid, kan ikke huske å ha sett så lite trafikk opp E45 på mange år. 

Det ble også satt ny historisk rekord i mars måned i år vedr. antall kontinuerlig dager med solskinn i Danmark. Det ble til hele 26 dager og først i dag (mer korrekt i natt) endret været seg og det kom 5 cm sne. For et par dager siden hadde vi 18 grader i skyggen og det var faktisk for varmt til å sitte i solen.

Ellers varierer det en del i Danmark hvor mye det blåser. Det blåser selvfølgelig mest på vestkysten av Jylland og vestvendte kyster generelt. Det blåser også ganske mye på heden i Jylland der bl.a E45 går. Minst blåser det på østvendte kyster og spesielt der de ligger i le av bl.a Samsø og Fyn. Vi bor i le av Samsø på østkysten av Jylland og vi er ikke plaget av spesielt mye vind. 

Edit: Akkurat nå ca. 17:40 er det stadig helt skyfritt og knall blå himmel. Så med et kort intermesso med snevær i natt + litt skyer frem til klokken 10 har det faktisk vært 27 kontinuerlige dager med knall blå himmel og sol i Danmark :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Porsches konfigurator er det faktisk mulig å spekke opp ekstrautstyret i en standard Porsche Taycan til å koste signifikant mer enn grunnprisen på selve bilen. En standard Taycan kan man kjøpe fra ca. 85500 euro i Tyskland. Dette tilsvarer ca. 820000 NOK, men modellen markedsføres fom. ca. 780000 NOK i Norge.

Det er imidlertid mulig i den tyske konfiguratoren å legge til ca. 96000 euro (ca. 920000 NOK) når det gjelder ekstrautsyr. Ergo koster bilen ikke 85500 euro, men derimot ca. 182000 euro eller ca. 1,74 milloner NOK. Helt utrolig egentlig og det er ingen tvil om hva bilprodusentene tjener penger på når man kjøper en ny bil.

Kan noe tilsvarende la seg gjøre med BMW - altså at ekstrautstyret kan bli signifikant dyrere enn grunnprisen på selve bilen?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

I Porsches konfigurator er det faktisk mulig å spekke opp ekstrautstyret i en standard Porsche Taycan til å koste signifikant mer enn grunnprisen på selve bilen. En standard Taycan kan man kjøpe fra ca. 85500 euro i Tyskland. Dette tilsvarer ca. 820000 NOK, men modellen markedsføres fom. ca. 780000 NOK i Norge.

Det er imidlertid mulig i den tyske konfiguratoren å legge til ca. 96000 euro (ca. 920000 NOK) når det gjelder ekstrautsyr. Ergo koster bilen ikke 85500 euro, men derimot ca. 182000 euro eller ca. 1,74 milloner NOK. Helt utrolig egentlig og det er ingen tvil om hva bilprodusentene tjener penger på når man kjøper en ny bil.

Kan noe tilsvarende la seg gjøre med BMW - altså at ekstrautstyret kan bli signifikant dyrere enn grunnprisen på selve bilen?

Kanskje med full lavalina fra Alpina overalt? 😛 Eventuelt kan du sikkert gå for individuel manufaktur, da er det skinn her og der, sikkert i hjulbuene også om du vil. 😛 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt faktisk å gjorde akkurat det samme i går. Er jo forlokkende med startpris på 770k, men man kan jo bare glemme å havne under millionen for en fornuftig bil. Krysser man av for alt er man jo over 2 Mill...

Såvidt jeg kan finne ut kan man ikke bruke mer på ekstrautstyr enn selve bilen hos Bmw nå. Mener man kunne dette før da BMW fortsatt solgte undermotoriserte biler av typen 316i og 518d.

Men legger man til Individual kommer man nok greit over på både 3 og 5-serie.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...