Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Kvasi skrev:

Jeg jobber på et verksted i Bodø som skrur mye bobil og i sommersesongen er det helt vanlig med folk fra både tyskland, sveits og frankrike i "gamle vrak" fra tidlig nittitall her som jeg neppe hadde tatt sjansen på å kjøre på norgesferie med. Er ikke uvanlig at lite tyder på at de så mye som har tatt en service før de la ut på tur.

Ikke rart de holder seg å klarer seg når de ligge å daffe i 50-60kmt gjennom hele norge 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Ikke rart de holder seg å klarer seg når de ligge å daffe i 50-60kmt gjennom hele norge 😂

Men fy søren å mye kvalm enkelte bobiler klarer å lage på Autobahn. De vet så jævlig godt at de har ett kjøretøy som aldri kan matche tempoet i venstre-fila, likevel skal de legge seg ut for å kjøre forbi hverandre og lage ett komplett kaos for oss andre som gjerne vil følge flyten som går i 140+. Trafikken flyter flott i venstre fil, plutselig står alle på bremsa og man befinner seg i en kø i venstre fil som går i 105 km/t…først i køen en fordømt Fritz i en falmet Hymer som skal kjøre forbi en rekke av andre bobiler. Da koker det i huet mitt iallfall…. Da ligger jeg noen ganger utålmodig bak å maser, legger meg litt ut på siden og blinker med langlysene, har BMW emblemet på panseret nesten oppi sykkelstativet hans…. Da blir jeg en skikkelig dårlig person med dårlig trafikk kultur, jeg blir han stereotypiske BMW sjåføren.. Huff!

Dette ble en liten utblåsning etter å ha tilbakelagt 5200 km i Europa denne sommeren 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, sveigis skrev:

Apropos gamle biler .

Imorgen gleder jeg meg faktisk 😊

En god venn av meg har en 86 modell Monza Gse som bare står og står ..Synd da dette er en kul bil fra den tiden da Opel var med på å lage tøffe biler .

Imorgen skal jeg gi denne en service og ha den et par dager .

Skal bli digg med seig 3.0 i og lcd instrumenter 😎😎

Da har det gått i Opel og kjøring idag .

Virkelig morro å kjenne disse bilene igjen .

Nydelig å kjøre og så makeløst fint de går 😊

Får en gammel M30 til å høre ut som et treskeverk .

Dette var sensasjonelt i sin tid :

94C91302-F502-4EE4-9DEF-55E0A164D83B.thumb.jpeg.f1f09e5e6f0138ce3069f1b20f45a32a.jpeg

Fra den tiden da Opel kunne lage tøffe biler :

3A765EC9-6A8D-47FC-88B3-34D6263D4800.thumb.jpeg.33d0066f465b446e178bdd3686288746.jpeg

Dette:

246DABF9-09D4-46E0-8F4B-F51AC61534EE.thumb.jpeg.65199978691aac6945b55d98137918d1.jpeg

Recarostolene i disse er vel sånn ca 10 ganger bedre å sitte i kontra m5 stolene til e34 .😎

Totaltsett merker man at og at kvaliteten på disse var bra og .

Mitt neste prosjekt kan fort bli Opel igjen merker jeg .

Nei veldig gøy dette folkens ,men nå er den parkert igjen og tilbake der jeg hører hjemme igjen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro å lese @sveigis

Har et litt svakt hjerte for eldre Opel selv, til tross for at eneste Opel jeg selv har eid er en facelift Vectra B. Er ofte jeg loker litt på nettet og søker opp diverse Opel prosjekter. 

Aldri hørt C30 motoren live, men har et par minner fra de gamle V6'erne og husker lyden på disse hadde potensiale til å bli ganske perverse. 

Er synd at tiden hvor de folkelige merkene kunne tilby en bil med sekser og bakhjulstrekk er long gone. 

Hadde jeg hatt litt mer skru egenskaper som 18 åring hadde nok min gamle Opel vært noe helt annet enn hva den ble. Swappe inn en av de større V6'erne fra en Omega og med full OPC/Irmscher styling... Det hadde vært noe 😬

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Morro å lese @sveigis

Har et litt svakt hjerte for eldre Opel selv, til tross for at eneste Opel jeg selv har eid er en facelift Vectra B. Er ofte jeg loker litt på nettet og søker opp diverse Opel prosjekter. 

Aldri hørt C30 motoren live, men har et par minner fra de gamle V6'erne og husker lyden på disse hadde potensiale til å bli ganske perverse. 

Er synd at tiden hvor de folkelige merkene kunne tilby en bil med sekser og bakhjulstrekk er long gone. 

Hadde jeg hatt litt mer skru egenskaper som 18 åring hadde nok min gamle Opel vært noe helt annet enn hva den ble. Swappe inn en av de større V6'erne fra en Omega og med full OPC/Irmscher styling... Det hadde vært noe 😬

 

Ja etter å ha eid 15 stk alt fra Combo til mv6 Omega b så er jeg lidenskapelig opptatt av disse enda og merker egentlig enda mer i det siste 😊

C30 motoren har en alldeles nydelig gange som må oppleves .

Vectra b facelift er fine biler og disse kom jo og med v6 motorer ,men de tøffeste er jo Irmscher utgavene I 500 :

9164359B-E52F-4F95-BA0B-8CBF8A34642C.jpeg.9c58b9835755548ccd3e89013a2bf5f6.jpeg

En Vectra B v6 så passer en 3.2 liter v6 rett oppi uten stress og som pokker .

Alt du skriver er så riktig siste del her .

Jeg var heldig og var ung nok til å få oppleve og eie storhetstiden til Opel .

Det var den gangen man kjøpte Kadett Gsi 2.0 og kjørte ifra kameraten dins e30 323i feks eller han andre som eide Merce 300e 😊

Jeg har hvertfall stor glede av å dyrke et annet merke enn det vi dyrker her ,rett og slett Kjempemorro .😊

Mitt drømmebygge en gang jeg vinner er denne :

DF66D2CD-40B0-4BA7-9339-9FB18A86A880.jpeg.60311a8cc43d37bac5fb5a5d4517f759.jpeg

Manta b med c20let eller rettere sagt Calibra / Vectra turbo motor .

Så ja Armin ,å lukte og drømme litt om andre ting kan være sunt iblant og plutselig ,så står der en forlatt Vectra b 2.5 cdx i Oslo 😊

Da vet du hva du skal 😊

Som nenvt trist storhetstiden er over for disse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha vært en flott tid den gang de vanlige merkene også kunne lage det vi i dag klassifiserer som premiumbiler. På samme måte så må jo også BMW og Mercedes på samme måte ha føltes litt mer unikt og ikke så masseprodusert. 

Hvordan er den å kjøre kontra E28en? Har ikke kjørt gammel Opel av denne typen, men jeg kjørte en Ford Scorpio 2,9 Ghia med full pakke men den var ikke noe å skrive hjem om. E34en (begge 1994 modeller) var milevis bedre å kjøre. Opel sine topp modeller var kanskje litt mer rettet mot komfort kontra Ford som gjerne var litt mer sportslige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2022 den 21.50, Fredrik 90 skrev:

Men fy søren å mye kvalm enkelte bobiler klarer å lage på Autobahn. De vet så jævlig godt at de har ett kjøretøy som aldri kan matche tempoet i venstre-fila, likevel skal de legge seg ut for å kjøre forbi hverandre og lage ett komplett kaos for oss andre som gjerne vil følge flyten som går i 140+. Trafikken flyter flott i venstre fil, plutselig står alle på bremsa og man befinner seg i en kø i venstre fil som går i 105 km/t…først i køen en fordømt Fritz i en falmet Hymer som skal kjøre forbi en rekke av andre bobiler. Da koker det i huet mitt iallfall…. Da ligger jeg noen ganger utålmodig bak å maser, legger meg litt ut på siden og blinker med langlysene, har BMW emblemet på panseret nesten oppi sykkelstativet hans…. Da blir jeg en skikkelig dårlig person med dårlig trafikk kultur, jeg blir han stereotypiske BMW sjåføren.. Huff!

Dette ble en liten utblåsning etter å ha tilbakelagt 5200 km i Europa denne sommeren 😂

Det kan fort være meg som kjører forbi 5-10 vogntog i slengen med vogn bak også. 😛

(Ja jeg hadde en del slike, men passet godt på trafikk bakfra. 🙃)

Fantastisk bil @sveigis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monza hadde den største utgave av CIH motoren til Opel. Grunnen til att den går så stille er at den har hydrauliske ventilløftere. Det er en ok konstruksjon men vanskelig og få høy effekt ut av. 3 literen til Opel har omtrent samme effekt som 2.8 literen til BMW og det sier jo alt.

Ellers har jeg sansen for Opel fra den tiden. De hadde mange flotte biler men det markedet de var i har nesten forsvunnet. Ivertfall på de større bilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, awt skrev:

Det kan fort være meg som kjører forbi 5-10 vogntog i slengen med vogn bak også. 😛

(Ja jeg hadde en del slike, men passet godt på trafikk bakfra. 🙃)

Fantastisk bil @sveigis!

Føler det er slitsomt å kjøre med campingvogn med moderne bil. 
Er jo ikke noe problem å holde følge med trafikken, nyeste med 100 godkjenning gjør jo at man på alle to feltsveier kan ligger på fartsgrensen og vel så det, men folk skal liksom allikevel forbi, bare fordi det er en campingvogn foran. 
De kjører forbi på mest uvettige stedene, husker med x5n og en lett vogn bak tok jeg jo mange av disse 1.6 dieselbilene i motbakkene når det åpnet seg litt, men de skjønte det fortsatt ikke skulle presse seg forbi for å ligge å stange i bilene som holdt køen foran meg.

Bare å lukke øyene, overse det og ikke hisse seg opp, og som du sier @awtpasse på litt på idiotene som klemmer forbi på små luker slik at de kommer seg forbi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette at enkelte skal forbi en campingvogn uansett kan være trøttende, da man ofte ender opp med å ligge bak de etterpå uansett. Pleier å se litt an type bil og oppførsel bak meg, og om det er en typisk «han kjører fortere enn meg»-bil svinger jeg som regel inn og slipper forbi. Bobiler derimot får bare holde seg der de er. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobiler slipper man ikke forbi, enig der.

jeg har alltid sagt at bobil kjøper man seg fordi man ikke kan rygge med henger. 
svigers kjøpte seg en sånn fiat greie i fjor, med 120hk så mister den fart i bakker osv, i tillegg til sånn single klutsj automat, så den taper jo ti km/t for hver giring i bakker.

nei ser ikke fasinasjonen med bobil, og velger heller vogn som man ikke må pakke sammen bare man skal på butikken.

 

men, nå skal det sies at vår vogn står nå permanent, med stort telt og platting. Litt kjedelig, men veldig enkelt for helgeturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobil er sikkert greit til sitt (både foreldrene mine og broren min har), men for oss passer nok ikke det. Når det er sagt kjørte vi minimalt uten vogn denne ferien, så vi kunne nok klart oss greit med bobil sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kritikk av bobiler/campingvogner i trafikken så vil jeg poengtere at det er forskjell på å kjøre nede i Europa og her hjemme. På europeiske motorveier så er hastighetsforskjellene så store at det ikke bare gir grunn til irritasjon men også er farlig når folk skal ut å surre i venstrefil med vogna på slep. Mange tar hensyn og venter med forbikjøring til personbiler har passert, men jeg har inntrykket av at veldig mange gir blaffen i dette hensynet. Og det var litt det jeg rettet min utblåsning mot i mitt innlegg. 

Jeg kan nok kjenne meg litt igjen i det at man føler ett veldig behov for å kjøre forbi om man kommer bak en campingvogn eller bobil. Det ligger liksom latent i underbevisstheten når du kommer opp bak en sånn at nå kommer det til å gå treigt. Og ofte gjør det jo det, på sletta går det bra men så kommer motbakkene og da stagnerer det…jeg mener man kan jo ikke se på forhånd hva slags trekkbil som ligger foran. Er det en motorsterk bil så går det jo bra, men er det en 1,6 liter så kommer den til å slite. Da er det lettere å bare smette forbi, for å være på den sikre siden. Men jeg forsvarer jo selvsagt ikke farlige forbikjøringer, jeg setter ikke liv og helse på spill for å komme forbi noen. Da venter jeg heller på neste mulighet. Dette om man kjører i Norge selvsagt..på europeiske motorveier er ting litt annerledes. Da forventer man at det skal gå i 130+ i venstre fil når det er 130 sone, da er det enormt irriterende å ligge bak noen i 105 km/t som skal forbi en hel rekke av andre. På Autobahn med fri fart vil jeg mene at saktegående kjøretøy ikke har noe i venstre fil å gjøre i det hele tatt, med mindre man kan klare 130 eller mer. Kommer det en i 250 km/t (og det gjør det) så blir hastighetsforskjellen ned til 110 km/t så enorm at situasjonen blir livsfarlig. For selv om venstre fil ser ledig ut når du legger deg ut så kan det i løpet av noen få sekunder komme en susende. Da bør du bli værende i høyre fil om du ikke har mulighet til å gi på litt. Hvert år er det flere ulykker med påkjørsel bakfra fordi folk ikke har tatt hensyn før de legger seg ut til venstre. Vi kjørte forbi en stygg ulykke sør for Nürnberg for noen år siden, jeg undersøkte litt i ettertid om denne ulykken. En Nissan Almera med tilhenger la seg ut til vestre og ble bokstavelig talt rent i senk av en Audi A6 som viste seg å hadde kjørt i 220 km/t. På stedet var det fri fart.. Tre omkommende i Nissanen og en hardt skadd i Audien, Audi-føreren ble frikjent for all skyld i saken. Men han har en tung bagasje å ta med seg videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er jo autobahn for alle, og ikke kun de som ligger i 250+ (som det faktisk var overraskende få av syntes jeg). Jeg vil påstå det er mer frustrerende for meg å ligge i 75 - 80 i timevis enn for deg å ligge i 90-100 i kanskje fem minutt. Jeg forstår hva du mener, men noe slikt vil aldri komme uansett. Sannsynligheten er veldig mye større for at det kommer fartsgrenser overalt.

Heldigvis kommer det flere og flere mil med tre felt, da kan vi halvtrege ligge i midten og de raske ligge ytterst. Vi kjørte A9 ned, og der var det for det meste tre felt. Hjemover passerte vi mesteparten av Tyskland på en lørdag, og da er det minimalt med trailere man trenger å forholde seg til heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...