Ingvaldsen Skrevet September 1, 2022 Share Skrevet September 1, 2022 3 timer siden, papertiger skrev: Dere som kjører F10/F11 med 18/19/20" hjul - hva kjører dere med i dekktrykk? har best opplevelse med 2,8 og 3,2 bar på norske veier, da får jeg minst sporing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 (endret) Er jeg den eneste som måler antall psi fremfor bar? Mye lettere med feks 30/32psi Endret September 2, 2022 av GreenE36Cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 1 time siden, GreenE36Cab skrev: Er jeg den eneste som måler antall psi fremfor bar? Mye lettere med feks 30/32psi Hvordan kan du forsvare at det er enklere ? At det finnes noe annet en det metriske systemet er for meg uforståelig ! metrisk kan du forstå, konvertere til andre former i hodet, det kan du bare glemme med psi å alt det rotet der finst vell knapt verre rot en psi, footpoundetourqe, ibs, fot, tommer og faans oldemor det får holde med at vi må bruke systemet på rør og treverk Marius2002, Rune-K, Snagg30 og 9 andre reagerte på dette 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 (endret) Edit: må presisere: ..jada den er ikke 100% rett, men det beviser hvor bak mål psi, tomme, fot, yard osv. er. Endret September 2, 2022 av Marius2002 papertiger, Ingvaldsen, Daniel. og 7 andre reagerte på dette 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 48 minutter siden, Ingvaldsen skrev: Hvordan kan du forsvare at det er enklere ? Søker du opp "Tire pressure BMW E36" dukker det opp mange treff. Flere av dem PSi. Mao trenger du ikke konvertere noenting da "fasiten" allerede er i PSi. Ser @Marius2002 har funnet en hysterisk morsom meme og det er jo gøy. Men det forandrerer ikke det faktum at PSi fungerer Jeg forsvarer det vel ikke direkte, men sier at personlig bruker jeg PSi når det gjelder lufttrykk i dekkene. Skjønner det ikke er mange andre (her i Norge?) som gjør det men likevel tenker jeg at det funker for meg og jeg har egentlig aldri hatt behov for å konvertere noe som helst da standard lufttrykk i dekk til feks E36 som sagt er nokså rigid.. iallfall til hverdagskjøring som er det jeg driver med (når jeg har bil da) Det er vel ikke så mange som sjekker lufttrykk i dekkene særlig ofte da, er vel mest om det er ujevn slitasje (som gir mulighet til å sjekke mønsterdybde også. Dette i mm.) men uansett når man feks setter på nye dekk er det jo greit å ha en viss peiling. Så utvider jo lufta seg når det er varmt. (Om man ikke bruker var det Nitrogen, som er konstant uansett) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hallgrim86 Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 Gjenger er helt håpløst for folk som ikke driver med det konstant. Metrisk fingjenge M12x1 = Ø12 utvendig, stgning 1mm. Belgisk vrengt sykkelgjenge 1.13/16 - 8 = en og tretten seksendelstomme utvendig, stigningen er 8gjenger pr 25,4mm. Daniel., mathiseeen, E.C. og 6 andre reagerte på dette 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 5 minutter siden, Hallgrim86 skrev: Gjenger er helt håpløst for folk som ikke driver med det konstant. Metrisk fingjenge M12x1 = Ø12 utvendig, stgning 1mm. Og på dette temaet så finnes det vel bla "Thread gauges" man kan bruke for å finne ut hva gjengestørrelsen er, uten store problemer, og uten å være proff. Noe som er greit å ha styr på særlig om man plukker frem et gjengereparasjonssett og skal gjenge opp. Leit å bomme med specs da, ja.. Uansett, her er man vel også vanligvis nokså safe når det gjelder feks hjulskruene til BMW er ikke de vanligvis M12×1.5(×26mm) med 17mm hode? Trenger ikke kunne mye om gjenger for å vite at ok kult, da er det det jeg trenger. Svaret på mange gjengespørsmål er også finne på nett, så lenge tingene er originale iallfall Så har du slikt som Toyotas oljefilter, som kan være litt mer avansert, UNF3/4-16. Dette er jeg ikke helt sikker på hva betyr men det er gjengestørrelsen antar jeg.. Hallgrim86 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hallgrim86 Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 1 minutt siden, GreenE36Cab skrev: Og på dette temaet så finnes det vel bla "Thread gauges" man kan bruke for å finne ut hva gjengestørrelsen er, uten store problemer, og uten å være proff. Noe som er greit å ha styr på særlig om man plukker frem et gjengereparasjonssett og skal gjenge opp. Leit å bomme med specs da, ja.. Det å bruke et gjengelære for å kontrollere gjengen er lurt, men å vurdere hva slags gjenge det er når det er slitent og slitt? Det kan være vanskelig. Jeg har jobbet med det i 12 år som CNC Operatør, men er ikke noe leksikon der altså. UNF er Unified Fine i 3/4" med 16 gjenger pr tomme i stigning - eller 1.58mm om du vil. Så: UNF = Ø19.7 x stigning 1.58 Nærmeste M = M20x1.5 fingjenge Radiell differanse på 1.5 tidels mm. Stigningsdifferanse 8hundredels mm pr omdr. Det er vanskelig å se. Noen vil si umulig - derfor bruker man flere faktorer enn bare et gjengelære, som til sitt bruk er genialt. fupsaker, Blinklys, Ingvaldsen og 1 annen reagerte på dette 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 46 minutter siden, GreenE36Cab skrev: Søker du opp "Tire pressure BMW E36" dukker det opp mange treff. Flere av dem PSi. Mao trenger du ikke konvertere noenting da "fasiten" allerede er i PSi. Ser @Marius2002 har funnet en hysterisk morsom meme og det er jo gøy. Men det forandrerer ikke det faktum at PSi fungerer det er jo fordi du googler på engelsk, og majoriteten av engelsk snakkende land bruker imperial ( storbritania og usa). da vil du ofte få et svar i feil målesystem, åpner du døra på bilen din derimot og ser på lappen til bmw så står det Bar. men dette er ikke et argument for at psi og imperial fungerer, det er bare et villedende rot. Hallgrim86 og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 Jeg sier bare at jeg ikke har store problemer med å forholde meg til PSi, hva andre gjør eller foretrekker ønsker jeg ikke påvirke eller snakke ned. Jeg sier det fungerer for meg, det er alt Men feks hvor mange pounds per square inch trykk det er i dekket vil, akkurat som bar, være kontant om bilen står stille og temperaturen utenfor er.. konstant. Dette burde da ikke være noe stort "problem", men jeg beklager at jeg tok det opp. Skjønner folk foretrekker bar og det er helt ok Når det gjelder tiltrekningsmoment med ft•lb og in•lb kan jeg skjønne dette er litt mer forvirrende, der er jeg i samme båt selv. Men når jeg er i tvil om moment på noe noterer jeg alltid begge versjoner når jeg finner svar (Nm og ft•lb/in•lb) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisfje Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1913322 Anbefaler å ta en titt på dette bygget, han er ganske aktiv på alle medier, for oss som liker raske SUVer😃 Marius2002 og Hallgrim86 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 9 hours ago, GreenE36Cab said: Har denne samleren i Stavanger noen andre artige biler? Tar det videre her så ikke bildetråden blir spammet ned med tekst. Ja, det har han så absolutt. Han er en av gründerne i equityfondet HitecVision og har via investeringsselskapet sitt en bilpark på gode 150MNOK. Nå har han kjøpt seg en super eiendom for å kunne stille ut alle bilene sine. Det gleder jeg meg til! Litt fjorårsinfo fra E24: https://e24.no/naeringsliv/i/wOKW0n/ole-ertvaag-har-klassiske-biler-for-146-millioner Har sett bl.a. Veyron, 918 Spyder ved flere anledninger i trafikken i Stavanger, de fleste har skilter. 599 GTB var vel daily driveren en god stund, såg den mye parkert på fast plass til kontoret når kona mi jobbet i samme område. I 2015 da jeg var på Goodwood FOS ble DB4’en hans solgt på Sotheby’s auksjon der. Tjente «litt» på det salget 😅. fupsaker, Blinklys og Lars89 reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 58 minutter siden, Krisfje skrev: https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1913322 Anbefaler å ta en titt på dette bygget, han er ganske aktiv på alle medier, for oss som liker raske SUVer😃 Har fulgt med han her, er vell en del YouTube filmer og. Helt latterlig å se hvor rask denne SUV’en er, kjører jo fra alt som er! Ikke verst for en traktor jeg får lyst selv å tune min X3M men jeg er for pinglete, men klart man blir fristet når man ser hvor hinsides kjapp de blir. fupsaker og Hallgrim86 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisfje Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 (endret) 1 time siden, Snagg30 skrev: Har fulgt med han her, er vell en del YouTube filmer og. Helt latterlig å se hvor rask denne SUV’en er, kjører jo fra alt som er! Ikke verst for en traktor jeg får lyst selv å tune min X3M men jeg er for pinglete, men klart man blir fristet når man ser hvor hinsides kjapp de blir. https://m.youtube.com/watch?v=70C4F0EWp-U&t=430s Stemmer det, han er på YT, Instagram etc. kjører fra det meste🤩 Skjønner det med tuning, hadde vært artig på min mindre artige B48 også, men blir med tanken😅 Endret September 2, 2022 av Krisfje Glemte link Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet September 2, 2022 Share Skrevet September 2, 2022 12 timer siden, Ingvaldsen skrev: At det finnes noe annet en det metriske systemet er for meg uforståelig ! metrisk kan du forstå, konvertere til andre former i hodet, det kan du bare glemme med psi å alt det rotet der finst vell knapt verre rot en psi, footpoundetourqe, ibs, fot, tommer og faans oldemor det får holde med at vi må bruke systemet på rør og treverk Kunne ikke vært mer enig. Det er meg en stor gåte at noen land fortsatt synes at tommer og pund er det eneste salige. Man kan lure på hvor mye industrien i verden hadde spart hvis alle hadde fulgt den samme standarden. Tenk også på hvor mye bilindustrien kaster bort på og måtte lage biler som har rattet på feil side. Det grelleste eksempelet jeg vet om må være dette. https://no.wikipedia.org/wiki/Mars_Climate_Orbiter Det burde ikke være mulig men dette ble bare dysset ned og forbigått i stillhet. Hallgrim86, uglefossen, fupsaker og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå