Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ladbar hybrid er helt konge det så lenge man bruker det rett. Problemet er at folk flest ikke bruker dette systemet slik det er tiltenkt. Skal man kjøre disse bilene som elbiler så må man legge litt jobb i det og sørge for at man kan kjøre bilen uten at fossilmotor starter. Og skulle motor starte så må den få gå seg driftsvarm før den slukkes igjen. Blir litt fikkel å få til.

Har derimot hybriden lenger rekkevidde så er det sjeldent noe problem. X5 45e er ett godt eksempel på dette. Denne går langt nok på strøm til at småkjøring og pendling kan gjøres uten at motor starter. Starter først motoren på denne er det ofte på en lengere tur som gjør at den får muligheten til å gå seg varm. Er kanskje derfor det så langt ikke har vært noe trøbbel med 45e modellene. B58 motoren er også en mer robust konstruksjon som tåler bedre å stå i en hybrid drivlinje kontra en stressa firesylindret sak.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jorg1s1 helt enig! En hybrid kan fungere bra, men da må man kjøre den som en hybrid og ta valg på kjørestilen for at bilen skal vare. Hadde selv 225xe i 2 år og da den korteste rekkevidde - oppgitt 30km reelt 10-15. Jeg har kun 5km på jobb så til mitt bruk fungerte den perfekt. Den gang da. Idag passer ikke hybrid med den rekkevidden vårt behov, både med tanke på jobb og fritidsaktiviteter. Det blir for mye start/stopp og plutselig start på fossilmotor på 3000+. En hybridbil ville jeg kjøpt så ny som mulig eller fra en entusiast - en leasinghybrid som selges hadde jeg styrt unna. Var, etter egen mening, heldig å fikk ratte en G31 530e xDrive i fjor sommer - en kjempebil på alle punkt og god å kjøre. Jeg ble ikke fortrolig med firehjulsstyringen, men det er sikkert en vanesak :) BMW har markedets mest sømløse hybridsystem så det skulle bare mangle at dette er bra. Men… uansett hvor bra det er så faller man tilbake til bruk og hvordan den har vært brukt :) Det er ingen tvil om at man får mye bra bil i G30 530e og de får man til en god pris. Så.. det dårlige rykte, skyldes det brukerfeil og uvitenhet eller er det kjipe motorer🤔

Jeg vet jo ikke budsjett, men pre-LCI BMW iX3(bakhjulstrekker) kryper seg ned mot 400’  :) 

Angående MB mot BMW. Jeg hadde en W202 C180 og kan vel direkte sammenlignes med E36 318i, som jeg også har hatt. Jeg sa hele tiden at W202 er mer bil for pengene enn E36 og det kan jeg stå for fortsatt. Likevel var det noe som manglet, E36 var mer.. agressiv, mer på, mer kjøreglad - i den grad man kan kalle en 318i med standard oppsett alt det der, men du skjønner. C180 var flott den, men det var skikkelig gubbebil og føltes deretter også selv om bilen var bra. Savnet etter E36 var stor i når jeg kjørte MB. Hadde etterhvert en E91 og som alle bilinteresserte så snur man seg en ekstra gang og ser på bilen, da kom det en gang en eldre kar bort og skrøt over bilen og sa omtrent noe som dette "det er bra du kjører BMW, jeg har Mercedes, men det er kun for pensjonister. Min sønn skulle kjøpe seg en Mercedes nå men da satt jeg ned foten og sa han måtte vente til han ble gammel".  Så ja, MB er vel og bra, mye bil for pengene og for ganske mange er det god nok grunn - vil du ha det lille ekstra - BMW.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ironisk. Første gang på 9 år jeg har eid bilen den ikke ville starte. Startet opp bilen etter jobb, kjørte til kontainer for å kaste søppel. Stoppet bilen mens jeg kastet søppel for å unngå tomgangskjøring utenfor kontoret. Skulle starte bilen, men den var helt dø. Ikke så mye som tegn til lys innvendig. Løp til verksted for å hente startbooster og skrallesett. Etter 2min med skravling med mekaniker så plutselig lyste alt innvendig i bilen igjen. Fikk start, men alt var resatt. Er jo rimelig sikker på hva det er, så er ikke akkurat bekymret. Bare ironisk at når jeg virkelig øker søket etter «nybil» så skjer dette😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Har faktisk ingen erfaring med BMW sine hybrider, har et absolutt krav om minimum 6 hull i blokka om det skal være helt- eller delvis fossilt, og bikkja må få plass i bagasjerommet. SUV skal det heller ikke være, luftfjæring på en stasjonsvogn er mer enn tilstrekkelig (for å få både bra stance og samtidig kunne heve den på vinteren/ved svært dårlig vei). Kunne nok svelget kamelen med luft på alle hjul om BMW hadde laget 545e touring, men det er jo ikke noe jeg trenger å ta stilling til uansett. Så da ble det Porsche Panamera Sport Turismo denne gangen. Bagasjerom uten lasteterskel/kasse og grei rekkevidde med 14.1KWh batteri. Synes hybridsystemet er særdeles sømløst også, natt og dag i forhold til feks forrige generasjon GLE500e som jeg har kjørt en del tidligere - med flott V6er, men elendig rekkevidde og verdens styggeste og mest upraktiske kasse til batteriet i bagasjerommet. Vet ikke hvordan det er på BMW, men jeg liker at når batteriet blir tomt på min under kjøring, så starter fossilmotoren og går på tomgang i 20-30sek hvor elmotoren fortsatt står for fremdriften - slår ikke inn direkte på høyt turtall som noen andre hybrider jeg har kjørt (mitt værste og mest skuffende bilopplevelse hva gjelder bil var en Mitsubishi Outlander PHEV, som gjorde nettopp dette med en fæl firesylindret N/A strikkmotor).

 

Valgte som sagt å prøve hybrid selv ved forrige bilkjøp, da jeg kun har 9 km til jobb og ingen bom samt at jeg ikke ville gi helt slipp på det fossile. Sommertid kjører jeg derfor helelektrisk begge veier med god margin. Vintertid opplevde jeg i fjor på det værste et par ganger hvor jeg også var innom butikken på vei hjem at jeg neeeesten kom helt hjem før motoren startet og bannet like høyt hver gang, det ble sportsmodus for å tvinge den i ren fossilmodus på vei hjem resten av de kaldeste dagene den vinteren om jeg hadde andre ærender på hjemturen også. Forbruket under kjøring øker mye vinterstid, men også forvarming av kupe to ganger om dagen krever sitt av batteriet. Nå har jeg også fått lader på jobb og bestemt meg for å beholde bilen en stund (lenger enn planlagt), så da har jeg begynt å passe bedre på batteriet. Holder kapasitet mellom 20 og 70%, da tåler det ekstremt mange flere ladesykluser enn å lade 0-100 hver gang. Nå har nok mange hybrider en god del mer brutto enn nettokapasitet, som hjelper godt. Min Panamera har reservert 15% i bunnen, da batteriet (elmotoren) også brukes til å starte fossilmotor da den ikke har en konvensjonell starter, samt til varmeapparat/AC og "dynamo" (DC-DC til 12V batteri). Det er dog kun reservert 5 % i toppen som jeg synes er for høyt, og når jeg ikke kan sette øvre ladegrense så er det litt hassle. Men har nå Easee-lader både jobb og hjemme, så kan da ordne dette med laderen siden bilen (softwaren) er for dum... Mistenker at dette gjelder de alle fleste, om ikke alle hybrider?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste på østlandet må vel være dritt lei regn nå. De som ikke er det må være de som drømmer om å,flytte til vestlandet.

Nattens skur traff Oslo hardt. Mye vann i kjellere og på vei, men i forhold til Nesbyen osv kan vi vel ikke klage selv om det er surt for de som har fått vann i kjelleren.

Syklet en tur i dag tidlig, men hvorfor er det drosjer som oftest skal drukne bilene sine? 
den lille inntjeningen de mister ved å kjøre andre veier må vel tapes i tap av bil i ukes vis.

IMG_0748.thumb.jpeg.82fbdc6ecaf614ecdbdeeb88fe3ba325.jpegIMG_0747.thumb.jpeg.57a03268f3641c56166aa36ea0cc88a5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått klar av det værste griseværet her på Sørlandet, men sommeren har vært enormt dårlig. Helt topp i Mai og Juni, trengte ikke håndvaske bilen i det hele tatt…kun spyle av støv. Men så kom Juli og været ble veldig ustabilt. Sola kan skinne men en halvtime etter bøtter det ned, så skinner sola igjen. Har vært noen fine dager inn i mellom, men i forhold til hva vi har vært vant med så har det vært dårlige greier. Værvarsel har jeg slutta helt å følge med på, denne sommeren har dette kun vært ren gjetning 😂 Vi får håpe på en mild og snøfattig vinter i det minste 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, sveigis skrev:

Noen som kan svare på hva denne felgen heter :

IMG_8082.thumb.png.3f1ac6c722edfdcd51939d4d0c423c3f.png

Og evnt hvilken modell den står på originalt ?

IMG_8083.thumb.png.7b2261dfbcd20485ceb8c37c516e3239.png

Vet det er 18 toms men ikke mer 😊

 

Klarte ikke finne de, men har du vurdert style 128? Ikke helt ulike de du har der :) Disse starter på 19", men kom originalt til E60 i følge bimmerstylerims.com 

Endret av Olaandref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Olaandref skrev:

Klarte ikke finne de, men har du vurdert style 128? Ikke helt ulike de du har der :) Disse starter på 19", men kom originalt til E60 i følge bimmerstylerims.com 

Style 128 er fint ,veldig fint men de kom vel kun i 19 og da må jeg til med senk og alt dette her for å få det riktig igjen .

Så tenker jeg for holde meg til maks 18 😊.

6 timer siden, Poppy skrev:

Style 105 ?

Må sjekke dette ut 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...