awt Skrevet Desember 19, 2025 Forfatter Skrevet Desember 19, 2025 På 17.12.2025 den 13.29, papertiger skrev: Tja, dette skjedde jo hos nettopp Moe i forbindelse med hjulstilling ved senking og justering til "M sport understell verdier" som AC Schnitzer krever. Det var kun det ene hjulet som var off, venstre var OK. Fikk tatt en ny hjulstilling hos Moe rett etter bytte til vinterhjul samme sesong, og de nye dekka har blitt slitt veldig jevnt og fint. Ellers er jeg meget imponert over reisebrevene dine og hvor lett dere tar turen over dammen, som en hvilken som helst helgetur, det inspirerer! Her virker det som om det er likt på begge hjul, men se om jeg ikke får løftet opp bilen i juledagene og sjekket litt. Ønsker ikke å ødelegge enda flere dekk, og ihvertfall ikke noen som i utgangspunktet er bra. Takk for det, ser jeg glemte å svare deg på Kaizers. Jeg fikk vite om konserten når vi var der, og det var ledige billetter. Det hadde nok vært tøft å vært på en norsk konsert i New York, men kombinasjonen av at fjortissen ikke ville og at jeg synes at det høres ut som om noen kastrerer en katt gjorde at det ikke ble. 😛 Var forøvrig en del andre norske, og ikke minst "Stavangerske" aktiviteter rundt om (filmer, fotoutstillinger etc.). Var også litt spesielt å høre norsk tilfeldig på gaten og på subwayen rundt om gjennom helgen. papertiger reagerte på dette 1
awt Skrevet Desember 19, 2025 Forfatter Skrevet Desember 19, 2025 På 17.12.2025 den 14.57, Eystein Ose skrev: Takk! Her er guttungen 1.5 år, så tenker de snart blir veldig spennende. Må få laga vegg-oppheng til P1 og de to siste F1 bilene å få hengt alt opp i garasjen. Nå henger alt i en kjellerstue jeg aldri er i. Om det er den oransje 911'en du har så er du godt på vei, resten får man vell kjøpt nytt enda tror jeg Må bare hjernevaske han først som sist. Plutselig har årene gått, og du sitter der alene å leker med Lego mens han sitter å scroller på TikTok. 🥲 Har faktisk begge de Porschene, men bare den store oransje er bygget. Den var ikke så dyr i sin tid, men de andre koster sitt og vel så det, selv på tilbud.
Eystein Ose Skrevet Desember 19, 2025 Skrevet Desember 19, 2025 (endret) Har sagt til fruen at han skal få bestemme selv hva han vil styre med, om det så er fotball(gud forby). Men ingen kan stoppe meg i å legge føringer hvertfall! Jeg har faktisk kjøpt en del brukt, men uåpnet. Etter jul dukker det ofte opp uåpna sett på Finn.no til en svært fin pris. Tror ikke jeg har betalt mer enn 2500kr for noen av de store 1:8 bilene.F1 bilene er kjøpt hos lekekassen på tilbud Endret Desember 19, 2025 av Eystein Ose Saltkjelen, fupsaker, papertiger og 1 annen reagerte på dette 4
awt Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden På 19.12.2025 den 13.07, Eystein Ose skrev: Har sagt til fruen at han skal få bestemme selv hva han vil styre med, om det så er fotball(gud forby). Men ingen kan stoppe meg i å legge føringer hvertfall! Jeg har faktisk kjøpt en del brukt, men uåpnet. Etter jul dukker det ofte opp uåpna sett på Finn.no til en svært fin pris. Tror ikke jeg har betalt mer enn 2500kr for noen av de store 1:8 bilene.F1 bilene er kjøpt hos lekekassen på tilbud Jeg bør nok begynne å se litt mer på finn ja. Er på Legogrupper på Facebook, men der vet jo folk stort sett hva ting er verdt, så sjeldent man kan gjøre noen kupp der. Hadde vært greit å hatt en komplett samling.
awt Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Vinterferie, og vi går fra dette; ...til dette; (regner med alle setter litt pris på feet picks. 😬) Det ble altså Florida, igjen. Vi kan nok ikke skryte på oss å være så veldig oppfinnsomme der. Ettersom vi stort sett flyr på bonuspoeng kan man ikke velge å vrake når det kommer til ruter og slikt, så det letteste for vår del var å reise fra vår lokale flyplass (Karmøy) og komme hjem til Sola/Stavanger. For å slippe å ta buss med et lass med bagasje og unger når vi allerede er sure og leie, ble det til at jeg parkerte bilen på Sola i forkant (skulle uansett ned grunnet jobb), og tok bussen hjem. Ikke ofte jeg tar buss, men dette er faktisk andre gang på under en måned. 🤪 Måtte ta hele tre busser denne dagen. Det er tre mer enn jeg normalt tar. Neste dag ble det derfor Astra med følgebil til vår flyplass. Første etappe gikk til hovedstaden. Her ble det en natt på hotell, og enda mer buss, før vi endte opp i Amsterdam. Ble gode venner med disse dyrene i KLM sin lounge. Sikkert kjempebillige. Omsider var det klart for boarding, og denne saken skulle være hjemmet vårt de neste ti timene. Timene gikk så som så, det er lenge å sitte i ro. Likevel gikk det på en måte fort likevel. Når vi landet var klokken ca. 17:00 lokal tid, og dette møtte oss; Deretter var det å finne frem til leiebil-land. Tampa har en ganske grei og effektiv flyplass, så ting går ganske fort. Forøvrig ingen problemer med å komme inn i landet, og alt var som "vanlig". Hadde bestilit Premium SUV "Ford Expedition Max, Jeep Wagoneer L e.l.", og fikk da denne. En splitter ny (altså helt, ny, registrert samme dag) Jeep Wagoneer L. Et beist på nærmere seks meter. 6 miles/10km på klokken. Vi har en "tradisjon" om at første måltid blir på Taco Bell. Ikke at det er spesielt godt eller noe slikt, men det er enkelt, billig og effektivt, og alle finner fort noe som passer. ...og etterhvert var vi fremme ved huset vi har leid. Vi gjorde det veldig enkelt og leide akkurat samme hus som vi hadde i vinterferien i fjor. Ekte amerikanertilværelse. Florida har ikke krav om skilt foran forresten, det ser uendelig mye bedre ut. BMWE39turbo, KireS, Ingvaldsen og 7 andre reagerte på dette 9 1
awt Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Vi kom på en fredag, og lørdagen gikk med på å lande litt og slikt. På kvelden gikk turen til "Old town". En falsk gammeldagsby/fornøyelsespark-greier. Her er det biltreff hver lørdag, der alle bilene tar seg en kjøretur rundt gatene i denne fantasibyen en gang i timen. Her var det litt av hvert, men naturlig nok mest amerikansk. Vil tippe det sikkert var over 100 biler samlet her, tok aldri slutt. En amerikansk elbil fra 70-tallet. Ble faktisk produsert hele 2300 stkk. av denne saken. Corolla cabriolet, denne var ny for meg. Alt er stort i Amerika. Neste dag hadde jeg lest et sted om noe Mille Miglia-greier. Forstod egentlig ikke helt hva det var, men vi tok turen. Dette var altså Mille Miglia experience, altså de kjører rundt i Florida i "Mille Miglia"-ånd. Et av pitstopene var ikke så langt fra der vi var (det vil si ca. en time hver vei, som er kort i USA), og lokale bilklubber hadde samlet seg for å ta imot disse langveifarerne eller hva man enn skal kalle det. Det første som møtte meg var en høyrestyrt Fort Taunust. Man skal være veldig spesielt interessert for å importere noe slikt til USA. 🤓 Etterhvert kom deltagerne i dette løpet, og første bil var en måkevinge. ...etterfulgt av en eldgammel Ferrari et-eller-annet. Høyrestyrt denne også, men de fleste tidlige Ferrarier var høyrestyrte. Bugatti fra 1927. Flatnose. Ikke ofte man ramler over de. RS200. Dette er en sjelden fugl uansett hvor man er. Rød Z8, kryr ikke av de heller såvidt jeg vet. Og det var det. Var noen flere Ferrarier og Porscher, men ingenting spesielt. Ampera, fupsaker, Ingvaldsen og 4 andre reagerte på dette 7
awt Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden De neste dagene går med på å rett og slett være turist, samt shopping 💸 Her en dukkert i Atlanterhavet. Det var jo bare 25 grader, så stranden var helt tom. 🙃 Utenfor Cape Canaveral, her kom vi ikke lengre. En stakkar seilbåt som har hatt sin siste seilas. Mer stort. RC500, finnes vel en og annen her hjemme også (som RC300h), men langt fra et vanlig syn. I "gamledager" kunne man finne E36 M3-feil på alt fra Golf til Accord. Ting forandrer seg ikke, og nå får man M3- (eller er det M5?)-speil på dagens rånebiler. Måtte nesten sjekke tilhengerfestemulighetene på Jeepen. Her er det bare til å handle inn 2" firkantrør med hengerkule. Tillatt hengervekt er 10000lbs (4535kg). G60 540i. Var en og annen av disse, men det er langt mellom europeiske biler i sentrale Florida. Det er 70% amerikansk, 25% asiatisk og kanskje 5% europeisk. Uansett, hyggelig å se at noe slikt fortsatt finnes, bare synd de ikke finnes her hjemme. Et lyskryss. Et stort lyskryss. Var på en Walmart i et litt mer shady område. Forstod fort hvorfor det var mye vakter og patruljerende politi rundt der. 😬 Cyberdings i krom. F150 Lighting. Kom over en og annen av disse også, spesielt i litt rikere strøk. Når det er nevnt treffer jeg fortsatt flere her hjemme. Tenk at Prius skulle bli litt småtøff. Bensintørst er også denne saken, men det gjør liksom ikke så mye når prisen er 7,36 pr. liter. Ble 102 liter på denne fyllingen. Strandliv Var såvidt utenfor Daytona Raceway. Sent på dagen, så museum og slikt var stengt, men fikk i det minste sagt jeg hadde vært der. 😛 Deretter Buc-ees's, en ganske imponerende bensinstasjonkjede, med butikker på størrelse med et lite norsk kjøpesenter. Ca. 100 bensinpumper utenfor. En som drømmer om MMMM5 utenfor. Og Elon Musk på tur. Vi skulle egentlig være nærmere, men tiden gikk rett og slett fra oss. Uansett stilig å se. eivi91, fupsaker, BMWE39turbo og 3 andre reagerte på dette 6
awt Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Grand Wagoneer L vs. bare Wagoneer. I badebyene ved kysten er det stort sett slike det går i. Må være et herlig liv. Var innom en asiatisk butikk og fant denne. Nå er jeg ikke helt oppdatert på dagens Makrellpriser, men rimelig sikker på at den er dyrere her hjemme (oppgitt pris er pr. lbs). så rundt hundrelappen for en kg. Andre rariteter de hadde her. Amerikanerne lurer nok på hvilken løk det er som tar bilde av en helt vanlig brannbil. Inntil nylig har jeg ikke tenkt så mye over stoppskiltene på skolebussene, men man må faktisk stoppe helt opp når de er ute, selv om man er på en 4-felts vei og ikke i nærheten av bussen. Merkelig opplegg, og bare flaks at jeg ikke har tabbet meg ut her før. Politiet står ofte på vakt også. Bybobil på amerikansk vis I Disney sitt område kan man leie amfibiebil. Pickup-politi. Rar Cadillac, heter seg at dette er en Cadillac Corvette, men jeg er nok ikke helt enig. Rar folkevogn. Er en del VW Atlas (er bortimot eneste VW man ser her), og disse finnes både som vanlig SUV og "coupe SUV". Hva som er den egentlig forskjellen mellom denne og Touareg aner jeg ikke, men mulig disse er litt simplere? Texas Roadhouse ble vår nye goto-restaurant. God mat og ok priser. Her kunne man velge bakt potet som tilbehør, og denne kunne man velge som "loaded" med ost og bacon, forholdsvis normalt. Fruen valgte derimot bakt søtpotet, og spurte om å få denne loaded. Resultatet ble ikke ost og bacon, men Marshmallows, sukker og kanel. Dette er visstnok slik en loaded søtpotet er, man lærer stadig. 🫠 Besøk i Discovery Cove en av dagene. En lagune/oase der absolutt alt er inkludert av mat, drikkevarer og snacks. Her kunne man svømme med delfiner (kostet ekstra, men morsomt å prøve), og allslags rare fisker. Absolutt verdt besøket om man er i området. ...og selvfølgelig Amazon-pakke på døren når vi kom tilbake til huset. Flere ganger bestilte jeg kvelden før, og pakken ble levert neste morgen. Ganske imponerende. Saltkjelen, fupsaker, eivi91 og 2 andre reagerte på dette 5
awt Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Tur ned til Vero Beach, en liten strandby ca. to timer sørover. Litt tøft når man leser Miami på veiskiltene. 😛 På motorveiene ligger ofte serviceområdene i mellom veiene, og man må kjøre av på venstre side. Man klarer seg derfor med et serviceområde, kontra to som man typisk har i Europa. Litt merkelig å svinge av på venstre side på motorveien. Serviceområdet er som alt annet, stort og tilbyr mye forskjellig. På veien igjen. Dette kunne neeeesten vært i Norge. Tesla Model Y og Mitsubishi Outlander langs en vei med gul midtstripe. Tidenes mest amerikanske kryss. Enda "hvorfor ta bilde av noe helt vanlig", denne gang en tauebil. Vero Beach, litt vind, men ellers greit. Gult flagg hos baywatch. I tillegg til det obligatoriske flagget som er overalt. Myrkanin het visstnok denne. Lekker i hvit, uten skilt. Ekte countryroads Her er forøvrig siste Amazon-pakke, ble influnsert her inne. 😛 Kostet en del mindre enn på Aliexpress. Ny dag, nye umuligheter. I ene øyeblikket kjører man langs store byggefelt med hundrevis av nye boliger, og i neste øyeblikk er man langt utpå landet, med bilvrak og hillbilly-folk. Mye kontraster her. Alligatorbesøk mens vi venter ...på å komme ombord i denne. Så derfor litt mer alligatorer. Så en del av de ute i det fri fra sumpbåtturen vår. Tilbake igjen var det tid for det ukentlige måltide for disse krabatene. Usikker på om dette er drømmejobben. Aner ikke hvorfor eller hva, men den stod utenfor alligatoropplegget. Otis, Eystein Ose, fupsaker og 3 andre reagerte på dette 6
awt Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Vi prøvde oss på å samle på hvilke stater vi fant biler fra, og klarte faktisk 45/50 stater, samt tre Canadiske territorier. Så flere fra Washington state som er helt i motsatt endre av landet, over 5000km borte. Det er langt. Nye Hyundai Pelisade, jeg har litt sansen for disse, men denne typen biler får vi aldri sett i butikkene her hjemme. Jeg hadde ikke klart å vaske logoen på denne engang. En nusselig liten 350Z. Ikke så ofte man ser disse lengre heller. Så forøvrig kun en 400Z, så ingen storselger det heller. Siste dagen ble brukt i Universals Volcano Bay, her var vi forøvrig i fjor også. Et imponerende badeland for de som liker slikt. 😛 Selv kan jeg like gjerne drive med carspotting i parkeringshuset. 😛 Trippel-dør. Så også en med fire dører, men fikk ikke tatt bilde. Tilbake i huset var jammen meg Elon Musk på tur igjen. Det var faktisk tre oppskytninger mens vi var her. ...og så var det tid for avreise, pakker i bilen og setter kursen mot Tampa igjen. Kunne vært her en uke eller ti til uten problem. 😎 G05, ikke mye "e" i slutten av modellbenevnelsen her. Husket du å be idag!? 760(L)i Bomprikken jeg kjøpte i fjor, den har spart oss for en del penger nå. Leiebilselskapet tar $5 pr. dag man kjører gjennom en bomstasjon (pluss prisen for bompengene), så denne ble fort tjent inn. Gikk rundt 300 NOK totalt i bompenger for turen, men stort sett er det alternative veier om man ikke ønsker å kjøre på bomveier. Sørstatsflagg, ikke sett dette i Florida før. Charger, uvisst om den var elektrisk eller ikke, men tydelig at disse heller ikke selger i bøttevis. Som nevnt mye kontraster. Dette var også en Walmart i et litt bob-bob nabolag. Her er plutselig dyre ting låst inne og personalet må finne det frem, mens på neste butikk er plutselig alle bilene dyre og flotte og alt er åpent. Etterhvert ble tid for siste fylling, nå hadde plutselig Trumo gått amok nedi sandkassen, noe som viste igjen på prisene. Likevel kan man ikke klage på 8,80 pr. liter. 😛 Bilen ble så levert, totalt ble det ca. 2000km i denne omgang. ...og vi tok turen til innsjekkingen. Viktig å ha med bager på tur til USA, hadde tre slike jeg fylte opp + litt til. 😛 Så var det å vente på å komme ombord på flyet, trodde vi. 😮 laffe, Otis og fupsaker reagerte på dette 3
awt Skrevet 39 minutter siden Forfatter Skrevet 39 minutter siden Vel, da ble det plutselig en dag ekstra. Litt styr med jobb og skole, men det gikk på et vis det også. 😛 Vi fikk voucher til hotell, mat og taxi av flyselskapet, men med fly litt sent på dagen neste dag fristet det ikke særlig å være avhengig av taxi, så det ble til at jeg leide det billigste jeg fant med plass til oss og alt rælet. Når det er nevnt var denne noen kroner dyrere pr. dag enn Jeepen. 😛 Stod en rekke med 10-15 like biler og kunne bare ta en, jeg valgte den ene med farge. Den stod faktisk parkert inni en søyle når vi hentet, imponerende. Ekte "soccer mom"-bil. Forgjengeren til disse var jo særedeles populære her hjemme på slutten av 90-tallet. Vi brukte dagen til å utforske områdene rundt Tampa, og kjørte ut til Clearwater. Et slags rikmannssamfunn med flotte strender. Lang, lang bro. e30 på tur. Kjørte mens han satt på morbilen, uten hjelm og med sneip i kjeften. 😛 Ikke mindre enn åtte(!) Corvetter til sammen her. Lurer på hva fyren kjører til vanlig. 😛 S AMG et eller annet. Ble en dukkert i Amerikagulfen mens vi var her. 31 grader i luften og kun 19 i sjøen, men var likevel ganske herlig. Chrysler er i likhet med Jeep fra Stellantis, så hele infotainment-systemet var identisk som i Jeepen. Forsåvidt ganske greit for vår del, slapp å lete etter ting. Dagen gikk fort, og plutselitg skulle denne også leveres. Faktisk hakket rimeligere enn dagen før. ...og bilen avlevert igjen. Ble 108km med denne, ikke allverden, men veldig glad for vi valgte å gjøre det på denne måten kontra å måpe på et hotell for og så ta taxi til flyplassen og måpe der resten av dagen. Vi kom lengre enn dagen før! Veldig mye lengre faktisk. ...og plutselig var vi på Sola. Dett var dett, ble litt mer bilder enn jeg hadde sett for meg, så beklager det. 😛 Otis og fupsaker reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå