Jump to content
Otis

Kjøpt ny bil 2009 E70 - Ny bil og tanker rundt dette

Recommended Posts

Hallo

Jeg tenker på ny bil (som jeg egentlig bestandig gjør), men nå er det kanskje litt mer ordentlig.

Uansett så er det F01 etter 2013 og F11 etter 2014 eller E70 etter 2010 jeg ser på.

Jeg ser videre kun etter de med mye utstyr og ikke mindre enn 245hk med R6, helst diesel. Men F11 tenker jeg mye på 535i. Vil også gjerne ha Xdrive.

Det virker som om F01 gir mest valuta for pengene, som jo er litt rart. Men den faller litt igjennom pga litt dumt utformet bagasjerom. Men er en flott bil med mye utstyr og siden det er 7 serie frister den jo mer!

F11 med 535i koster veldig mye mer enn 530d noe som også er underlig! En bil som er veldig flott og som har et fint utformet bagasjerom.

E70 virker som en bra bil selv om den er gammel. Jeg har nå en E61 så jeg er ikke så veldig lysten på en eldre E70 siden de er så like. Men er det verdt den ekstra summen og gå opptil lci kontra ikke på E70? Frykter jo n57 og CP4 med de problemene.

Men vil jo gjerne ha CIC, n57 pga støy og forbruk, samt ZF med 8 trinn.

Har noen her noen tanker rundt dette?

Edited by Otis
Endret tittel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vel, her kan det menes mye. Men siden du har rattet E6*, er det vel naturlig å tenke på kjøp av din neste bil i retning av "nyere og mer moderne" hadde fristet?

Er jo gromt og riktig disse modellene du skisserer.

Personlig syns jeg E70 faller gjennom, liker E70 - spesielt LCI, men de holder seg kunstig høyt i pris og det er en gammel (teknisk) model, F15 får man for ikke veldig mye mer penger, selvom denne også er på vei ut straks. Bilene du tar utgangspunkt i her, vi snakker jo fort om en "halv en", da er F15 like om hjørnet prismessig.

Så ville nok sett på enten: F15, F01 eller kanskje aller helst på F11. Mitt valg hadde vært sistnevnte, flott og moderne fremdeles og motorene du ser etter er jo heller ikke dumme. Som en outsider, får du jo også G30 530e for omtrent den summen... Valgets kval!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei @Otis

Tenkte mye i samme baner som deg for litt siden. F01 hva egentlig ikke et tema. Men E 70 var dær. Men jeg ente opp med en 530 dax. Angrer ikke på den. God plass, utrolig deilig motor, samt er den meget god å kjøre. Å som @Ron Jeremy skriver er ser den fortsatt moderne ut. Har eid e70 før, den hadde adaptive drive men syns dem er veldig stive og sprettette om du skjønner. Har og eid en 09 modell F01. Kjempe god bil dette og. 

Lykke til med jakten på ny bil !

legger ved et bilde av min😊

 

8B36A8EF-8DB1-431A-933D-25F4C976197A.jpeg

Edited by Chris A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar fra dere begge to!

Jeg tenker også at F01 ramler litt ut pga at det er sedan. Ellers er den en favoritt for min del! Jeg er jo familiefar med 2 barn!

Jeg er ganske glad i F11 i det hele og store.

Men jeg ser ikke helt den store forskjellen på E70 og F15? Ja, det er alt nytt utvendig og innvendig. Nytt infotainment, men mekanisk er de jo ganske like? Samme hjuloppheng, nesten samme motor, samme girkasse, samme akselavstand og nesten samme vekt. F15 er noe lettere selvfølgelig.

Kan en F15 forsvare prisdifferansen på 100k eller mer? Kontra en E70 lci?

En annen ting er at jeg kanskje vil verdsette mer bakkeklaring og 7 seter enn noe annet. Så da ligger det jo veldig an til E70 eller F15. 

Beklager at jeg var var uklar der.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjører selv en F01 2013 modell så dette er Lci med ZF 8 trinn girkassen. Fantastisk kjøremaskin med en enorm comfort,  jeg kjøpte den på 76000km og nå har den rulla 102.000km, har så langt skifta frambremser og casterstagforinger og en mansjett på høyre drivaksel. 

Men det er nok ikke den ultimate familiebilen opp imot de andre du har på lista

Det kryr jo ikke av disse bilene i Norge så det er ikke så veldig mye brukererfaringer å finne her men jeg vanka en del på  Bimmerfest forumet i Usa og der er det en del av disse og mitt inntrykk er at den generelle oppfatningen av disse bilene er at de solid bygget med lite feil men siden de er store og tunge så kan deleprisene være høyere uten at jeg har filosofert så mye over det.  Amerikanerne virker ikke til å være de enkleste kundene å ha med å gjøre heller i forhold til oss Nordmenn som er litt mer nedpå. 

Motor girkasse og fordelingskasse er jo de samme som står i mange andre Bmw`er.  Jeg har Xdrive og adaptivt understell og jeg skifter en del mellom comfort/sport mens jeg kjører så jeg liker det systemet veldig godt.   Det blir hevdet av enkelte av det er mer comfort med bakhjullsdrift enn med Xdrive, jeg kom selv fra bakhjulsdrift til xdrive og kan ikke si at jeg tenker så mye på det selv om en har 40% drift foran under normale omstendigheter, det er i hvert fall et effektivt system for å få planta kreftene i bakken under alle vær og føreforhold men selvsagt er det mer som må repareres og vedlikeholdes slik som drivaksler foran og fordelingskasse, alt i alt synes jeg at Xdrive er å foretrekke foran bakhjulsdrift. 

Men du må uansett ha lykke til i jakten på bil, den er en del av morroa :) 

Edited by Hpi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høy bakkeklaring er helt klart en stor fordel, man føler seg tryggere og man slipper å tenke på isklumper og andre hindringer i veien:) Syns det er deilig og sitte høyt. Savner dette fra tid til annen.

ville kanskje sikta meg inn på f15. Da den har som du sier mye nytt. 3,0 er jo å se under 600.000kr nå.

jeg hadde ikke kjøpt bil uten xdrive med en slik vinter vi hadde på Vestlandet nå sist.

Edited by Chris A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror det fort kan gjøres gode kjøp på F15 framover om alternativet er E70 LCI, som ligger kunstig høyt i pris, når det nå også kommer ny X5 på veiene. Det virker jo som en knakende god bil med god plass. Designet her har vokst på meg siden den kom, og nå ser jeg vel på det som den ultimate familiebil. Selv om jeg har en forkjærlighet for lave biler. I så måte er jo F11 evig ung, og du trår nok neppe feil med noen av disse! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den billigste F15 med 7-seter koster 639k og den billigste E70 med 7-seter, med noenlunde fornuftig utstyr koster 390k.

Differansen i kilometer på de 2 er ca 33kkm.

Ser at veldig mange med E70 tror de sitter på gull, og setter prisen deretter. Men jeg er 100% sikker på at mange av bilene må ned ihvertfall 50k for de som ligger høyt (450-500k).

Her er eksemplene jeg snakker om.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121583530

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=74882162

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt en godt motorisert F11, men hvorfor vurderes 535i og ikke 535d? Som du sikkert har fått med deg så kan iallfall jeg gå god for kvaliteten og driftssikkerheten på F10/11 og N57 motoren. Dette er trygge biler med få kjente feil, det som er av feil ruinerer deg ikke. Bilene holder seg uforskammet bra og med mindre du er veldig teknologi frelst så er det ikke noe å hige etter G30/31 ennå. Forskjellene er for små. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vurderer 535i pga lavere støy nivå og enda penere gange enn d. Men 535i holder en sinnsykt høy pris sammenlignet med alle d utgavene.

N57 har 2 dyre ting som kan gå feil og det er register samt HT pumpen. I min prisklasse blir det nødvendigvis 100k kilometer på neste bil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Må det være bmw? Vet dette er bimmers, men etter 7 år i bmw har jeg faktisk begynt å tvile på om jeg skal ha bmw igjen senere 😈 Føler at jeg vil prøve noe annet før jeg dauer.... meeen mulig det bare er meg ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig må det være Bmw :)  Neida, det er absolutt greit å prøve litt forskjellig synes jeg. Da jeg kjøpte min forrige bil i 2009 som var en E39 530Dat så kjørte jeg Volvo 740 Turbo så at jeg skulle ha en ny Volvo var ikke noe å diskutere. Jeg hadde egentlig bestemt meg for en S80 T6 men da jeg prøvde den så ble jeg ganske skuffa og syntes dessverre at traktorfølelsen fra 740`en også var å finne i S80, så bar det til en V70 men fremdeles traktor synes jeg selv om de ser bra ut. 

Deretter ble det som sagt E39. Før jeg kjøpte min nåværende bil så sa jeg at jeg skulle teste en stor Mercedes før jeg handla en ny Bmw, jeg testa en E-Klasse men ble absolutt ikke overbevist. Kunne tenkt meg å testa en S-Klasse men kom aldri så langt. Da jeg testa en Bmw 7_serie så var den ingen vei tilbake :) 

Så det med bil er litt som religion, du vet hvilken menighet du tilhører og da skal det mye til å bytte  

Var ikke meningen å spamme tråden din Otis, bare få innlegget fjerna om du vil :) 

Edited by Hpi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ganske så bestemt på BMW ja. Trives med merket og mulighetene for å gjøre alt selv.

Ettermarkedet er veldig stort og det er bra for vi som fikser selv.

I tillegg så klarer jeg ikke å kjøpe en bil jeg ikke liker. Og hva annet skal man like og som er noenlunde grei å skru på selv?

Mercedes ML er et valg, men Mercedes har veldig dyre deler og det er på langt nær like enkelt å ting til selv. Mye mer lukket, pga mindre entusiaster.

Audi Q7 er for stor og egentlig for dyr om man ser på årsmodell.

Andre MPV vil jeg ikke ha.

Mitsubishi Outlander, nei takk.

Nissan Qashqai, nei takk.

Felles for alle andre merker enn tysk er svake motorer og kjipt utseende, synes jeg.

Men gjerne kom med tips på andre biler om dere vil :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et veldig godt poeng!
Jeg hadde som sikkert mange vet en Mercedes-Benz i over fem år. Kom fra BMW, hvor deletilgang aldri er noe problem, tegninger og alt ligger helt åpent for hver og enkelt. Ikke minst er bilene enkle å vedlikeholde og BMW-interesserte er gjerne litt mer entusiastiske rundt bilhold enn noen andre. Så det florerer jo av informasjon på nett.
Mercedes-Benz har noen ettermarkedsprodusenter en kan støtte seg på(Lemförder, Febi, Meyle), men forhandlernettverket for slike deler er svært snevert(MBSpecialist, AutoTrio og Stjerneservice for å nevne noen). Ikke minst er det vanskelig å finne frem til akkurat den delen en skal ha basert på chassi-nummer som igjen gir riktig delenummer. Ettermarkedet tar seg gjerne av typiske ting som bremseklosser, stag og foringer, men der stopper det også brått. Tilgang til tegninger krever at man abonnerer på Mercedes-Benz sin EPC som man må kjøpe for ganske mange euro pr. år. Info på nett er også ganske snevert faktisk, og USA-modeller er bemerkelsesverdig ulike de europeiske. Spesialdeler(og de er det ganske mange av hos MB) koster det hvite ut av øyet rett og slett. En bærearm forran på min Mercedes av verste kvalitet fra Taiwan ink. ferdigmontert bærekule og to foringer kostet rett over 1400kr pr. side med bruk av klubbrabatt. Komplett forstilling(ink. indre og ytre endeledd) på min E39 kom på under 1500kr fra Koed

Å holde seg til BMW grunnet enkelheten rundt DIY-arbeid, deletilgang(ikke minst priser), informasjon på nett og diagnose/kodemuligheter veier ganske tungt hos meg nå hvertfall, det er det ingen tvil om.
Samme gjelder i og for seg motorsykler. 

Jeg liker godt Mercedes-Benz enda, mange modeller en del av meg absolutt vil ha, men fornuften tilsier at jeg ikke bør, av alt hodebry det gir meg. Ikke fordi det er så dårlige biler, tvert om, men fordi det er så lukket og vanskelig å gå i ettermarkedet og drifte bilen billigst mulig, dvs. skru selv, kjøpe ettermarkedsdeler og rep.kit.
Jeg driver og feilsøker på min M52TU i disse dager. INPA og internett har vært til stor hjelp. Har bla. funnet en DISA-ventil som ikke er i orden. Originaldel koster 3000kr, brukt del er litt bingo, da dette visstnok er ganske vanlig at feiler. Etter litt nettsøk fant man et repkit som har akkurat de delene jeg trenger for 200spenn i postkassa. Det hadde ikke gått med Mercedes-Benz, og originaldelen hadde kostet 4-gangeren.

Edited by FredrikE24

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nøyaktig mine tanker @FredrikE24!

Artig at noen tenker det samme som meg.

Når det gjelder andre merker, så kan man legge til kjipe motorer med fremhjulstrekk. Det sies at man ikke merker hvilke hjul som bilene driver på i dag, men det er bare tull!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...