Gå til innhold

Kjøpsråd F15


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg må si det er imponerende forbruk på disse bilene - nå har jeg 3-serie som selvsagt er lettere enn en X5, men med trimmet bil og stort sett rett i Sport med en gang jeg begynner å kjøre (dvs null forsøk på å kjøre økonomisk) har jeg fortsatt et snitt på 0.69. Det veies sikkert litt opp med at kona har endel småkjøring hvor den trolig går 100% elektrisk, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men helt ærlig så er jo ikke 0,69 noe å juble for. Det er nesten samme forbruket som jeg hadde på min gamle e61 525d med 240hk.

Misforstå meg rett, det er bra med lavere forbruk, men når man knapt kan registrere en endring på 10 år, så har det kanskje ikke skjedd så mye allikavel?

Men om en x5 hadde brukt 0,69 på blandet kjøring, det hadde vært mer imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Otis skrev:

Men helt ærlig så er jo ikke 0,69 noe å juble for. Det er nesten samme forbruket som jeg hadde på min gamle e61 525d med 240hk.

Misforstå meg rett, det er bra med lavere forbruk, men når man knapt kan registrere en endring på 10 år, så har det kanskje ikke skjedd så mye allikavel?

Men om en x5 hadde brukt 0,69 på blandet kjøring, det hadde vært mer imponerende.

Tja, tidlig 2000-tall hadde jeg en Nissan 200sx (2.0l firer bensin med turbo, så i prinsipp "samme type" motor), med omtrent samme effekt. Jeg var aldri under 1l/mila med den bilen, og den veide 400kg mindre enn den jeg har nå.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, humpfy skrev:

Vil det ikke være mer riktig å sammenlikne med en 530i, @Otis? Da snakker vi vel 0.7-1.X avhengig av fører og forhold.

edit: eller en f30 328i. Som skal ha noenlunde de samme tallene.

På sett og vis er jeg enig i det, men faktum er jo at de fleste ikke bryr seg så mye om type drivstoff. Eller de har ikke gjort det så mye ihvertfall. Nå i disse dager er det jo kun stuerent å benytte elektrisitet som kraft til automobilen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en f15 3.0d i nesten tre år og var super fornøyd med den. Fordelen med ikke hybrid er at det ikke ligger mange hundre kilo bak bakhjula, det merkes på kjøreegenskapene.

Forbruk, vi lå på blandet 0,8-0;9 liter/mila. En del småkjøring og aktivt bruk av webasto. På langkjøring 0,65, men vi bor i Oslo så all langkjøring tilsier motorvei i +100.

f15 er en fantastisk bil, god å kjøre, men lider litt av å være designet for USA. Opplevd kvalitet i interiøret er dårligere en f11 jeg hadde, og i forhold til Audi e-tron jeg har nå skikkelig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2019 den 10.01, flobben skrev:

Jeg hadde en f15 3.0d i nesten tre år og var super fornøyd med den. Fordelen med ikke hybrid er at det ikke ligger mange hundre kilo bak bakhjula, det merkes på kjøreegenskapene.

Forbruk, vi lå på blandet 0,8-0;9 liter/mila. En del småkjøring og aktivt bruk av webasto. På langkjøring 0,65, men vi bor i Oslo så all langkjøring tilsier motorvei i +100.

f15 er en fantastisk bil, god å kjøre, men lider litt av å være designet for USA. Opplevd kvalitet i interiøret er dårligere en f11 jeg hadde, og i forhold til Audi e-tron jeg har nå skikkelig dårlig.

Hadde du en av de tidligere årsmodellene, F15 kom jo i 13’.

Har hørt ymse om de tidlige modellene, problem med bakluka og generell mangelfull kvalitet.


Syns modellen holder seg bra, visuelt og teknisk. Lander på at plan A er en 16’ 25d med B47 og 231 hk, fin balanse mellom pris/effekt og sportslighet. Men siden 4 av 5 solgte X5 etter 2016 nettopp er hybriden 40e, er det vanskelig å styre unna disse.

40e er mye bil for pengene, uansett forbruk egentlig.
Får 18’ til under 600k, i min bok er det mye bra bil for pengene. Er en liten i3 med i planene også, derfor gidder jeg ikke legge 150k mer for å få sekser dieselen, hvertfall ikke, når jeg ikke er ferdig med hytteprosjektet ennå. 
Takk for innspill, nye som gamle.

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Hadde du en av de tidligere årsmodellene, F15 kom jo i 13’. Syns modellen holder seg bra, visuelt og teknisk. Lander på at plan A er 16’ 25d med B47 og 231 hk, fin balanse mellom pris/effekt og sportslighet. Men siden 4 av 5 X5 etter 2016 nettopp er hybriden 40e, er dette mye bil for pengene, uansett forbruk egentlig. Får 18’ til under 600k, i min bok er det mye bra bil for pengene. Er en liten i3 med i planene også, derfor gidder jeg ikke legge 150k for å få sekser dieselen, hvertfall ikke når jeg ikke er ferdig med hytteprosjektet ennå. 
takk for innspill, nye som gamle.

 

Var registrert i 2013 så en av de første som kom, men absolutt en bil som holder seg godt ennå, og ikke kom det noen facelift heller som gjør at de eldre ikke ser så utdaterte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 10.10, humpfy skrev:

Vil det ikke være mer riktig å sammenlikne med en 530i, @Otis? Da snakker vi vel 0.7-1.X avhengig av fører og forhold.

edit: eller en f30 328i. Som skal ha noenlunde de samme tallene.

Nei igrunn ikke. Elmotoren er jo til for å kunne avlaste bensinmotoren og gi bensinmotoren diesel-lignende forbrukstall. Så en diesel er rett å sammenligne med.

Min e61 530xd ligger steady på 0.62 på blandet og lett 0.58 på langkjøring. Hvor har utviklingen på 10 år med kompiserte systemer og potensielle feilkilder, økt vekt og mindre plass gitt oss? Samme eller værre forbruk. Jeg skjønner det ikke. 

Eller hva med min 84 modell e28 528i som brukte 0.8 på langkjøring og 1.2 ellers? Hvor har utviklingen gått der? Det er det samme som en f10 535i bruker i dag.

Eldst er best, om man ikke ser på co2 tall. Men det tenker vi ikke på 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Nei igrunn ikke. Elmotoren er jo til for å kunne avlaste bensinmotoren og gi bensinmotoren diesel-lignende forbrukstall. Så en diesel er rett å sammenligne med.

Min e61 530xd ligger steady på 0.62 på blandet og lett 0.58 på langkjøring. Hvor har utviklingen på 10 år med kompiserte systemer og potensielle feilkilder, økt vekt og mindre plass gitt oss? Samme eller værre forbruk. Jeg skjønner det ikke. 

Eller hva med min 84 modell e28 528i som brukte 0.8 på langkjøring og 1.2 ellers? Hvor har utviklingen gått der? Det er det samme som en f10 535i bruker i dag.

Eldst er best, om man ikke ser på co2 tall. Men det tenker vi ikke på 😛

Å sammenlikne en 5 serie diesel fra 2003 med en stor hybrid SUV som er 10 år nyere og veier ca 800 kg mer for å sammenlikne forbruk, blir svært nær meningsløst. Hybriden bruker alt fra 0 til 1.5 liter.

Man kjøper hverken din aldrende 5 serie, eller en X5 for å ha et minimum av forbruk pr mil eller for å ha en billig bil å drifte.
Eldst er mindre komplekst, mindre effektivitet, men bedre - kommer nok ann på øynene som ser.

men dette er jo også akilleshælen til fossilbilen også, det er ikke snakk om kvantesprang i utvikling de siste par tiårene. Derfor er også teknologien på vei ut, for komplekst, lite effektivt, for skitten og kvalt i kravene om utslippstall, med dertilhørende problem med koksing og rensing.

Siste krampetrekning er nettopp hybriden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Hadde du en av de tidligere årsmodellene, F15 kom jo i 13’.

Har hørt ymse om de tidlige modellene, problem med bakluka og generell mangelfull kvalitet.

Det er total bom å sammenlikne en X5 fra 2013 med en e-tron som kom på markedet i 2019. I bilverden skjer ting fort, seks år er en evighet. Det er nok bedre å sammenlikne en G05 X5 med en E-Tron, da stiller plutselig ting seg veldig annerledes. 

8 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Syns modellen holder seg bra, visuelt og teknisk. Lander på at plan A er en 16’ 25d med B47 og 231 hk, fin balanse mellom pris/effekt og sportslighet. Men siden 4 av 5 solgte X5 etter 2016 nettopp er hybriden 40e, er det vanskelig å styre unna disse.

40e er mye bil for pengene, uansett forbruk egentlig.
Får 18’ til under 600k, i min bok er det mye bra bil for pengene. Er en liten i3 med i planene også, derfor gidder jeg ikke legge 150k mer for å få sekser dieselen, hvertfall ikke, når jeg ikke er ferdig med hytteprosjektet ennå. 
Takk for innspill, nye som gamle.

Siden du da velger å velge bort det absolutt smarteste valget (30d), så blir du stående igjen med pest eller kolera. I dette tilfellet så ville jeg heller droppet X5 og heller satset på en F25 X3 30d LCI. 25d er utrolig ukurant, den er verken fugel eller fisk. 40e har livsfarlig andrehånds verdi, men er absolutt det beste valget av disse to. Du får nyere bil med mer hester, du kan i det miste kjøre til nærbutikken med ren strøm. Det finnes jo ingen ting positivt å si om 25d i dette selskapet, eneste måtte være muligheten for 7 seter og lavt langtur forbruk (som egentelig ikke er så mye lavere enn 30d)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem pris da @Fredrik 90. Sier ikke det gjelder trådstarter, men selv om Norge er et rikt land så betyr ikke det at alle dets innbyggere er rike (nok). For å si det litt flåsete! Det er solid prisforskjell mellom 30d og 25d. Dette er vel også grunnen til at BMW tilbyr 25d. Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det er total bom å sammenlikne en X5 fra 2013 med en e-tron som kom på markedet i 2019. I bilverden skjer ting fort, seks år er en evighet. Det er nok bedre å sammenlikne en G05 X5 med en E-Tron, da stiller plutselig ting seg veldig annerledes. 

Siden du da velger å velge bort det absolutt smarteste valget (30d), så blir du stående igjen med pest eller kolera. I dette tilfellet så ville jeg heller droppet X5 og heller satset på en F25 X3 30d LCI. 25d er utrolig ukurant, den er verken fugel eller fisk. 40e har livsfarlig andrehånds verdi, men er absolutt det beste valget av disse to. Du får nyere bil med mer hester, du kan i det miste kjøre til nærbutikken med ren strøm. Det finnes jo ingen ting positivt å si om 25d i dette selskapet, eneste måtte være muligheten for 7 seter og lavt langtur forbruk (som egentelig ikke er så mye lavere enn 30d)

Fredrik90, aldri sammenliknet tekonologi, men bygg kvalitet og i forhold til f11n jeg hadde så virket x5n dårlig skrudd sammen. Audien er på en helt annen planet.

på f15 jeg hadde knaket det i skjøten i ekene på rattet. Det klipset liksom ikke ordentlig på.

plate bak på forsetene altså seteryggen virket dårlig skrudd.

lokket på nedre del av bakluka virket billig, og generelt mye mer ulyder en det var i f.eks. F11.

mulig det ble bedre utover i årene den ble produsert, som sagt min var tidlig produsert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...