Gå til innhold

i3 del 2


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg ikke skjønner er at folk er så "usikre" på hva de skal ha, er det ikke bare å kjøpe den bilen du har mest lyst på? [...]

Jeg er enig all den tid penger er et ikke-tema, men uenig ellers. Bil er en av de største investeringene man gjør i livet (etter eiendom og eventuelt båt), så at man reflekterer og tar vurderinger på hva man burde velge synes jeg er helt legitimt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er enig all den tid penger er et ikke-tema, men uenig ellers. Bil er en av de største investeringene man gjør i livet (etter eiendom og eventuelt båt), så at man reflekterer og tar vurderinger på hva man burde velge synes jeg er helt legitimt. 

Biler og spesielt dyre biler er for de aller fleste den nest største økonomiske investeringen man gjør etter bolig, så hvis man har bare litt økonomisk sans burde man tenke grundig over hva man gjør før man skriver under kontrakten på en dyr bil.

Jeg er en slik type, men det kom kanskje ikke helt klart frem i mitt innlegg at situasjonen vedr. verditap på biler i Danmark er en del mer alvorlig enn i Norge og at dette selvfølgelig påvirker hva jeg gjør. Dette er det flere årsaker til og den viktigste nevnte jeg ved at leasing av biler er langt mer utbredt enn i Norge. Dette fenomenet har totalt endret bilmarkedet i Danmark og det er nå sjelden at noen kjøper f.eks en ny BMW i Danmark.

Utfordringen er som tidligere nevnt at det store verdifallet på nye og dyre biler også påvirker leasingselskapene. Det er bare én til å betale for bilene i den siste ende og det er kundene. Prisen for leasing reguleres grovt sett av to komponenter - månedlig leie og kjørelengde. En kort maksimal kjørelengde (f.eks 60000 Km over tre år - 45000 Km over tre år er også veldig vanlig) medfører at bilene kan leases ut to omganger. Først som nybil og deretter som bruktbil med en litt lavere månedlig leie. Begge deler gir leasingselskapene muligheter for å tjene gode penger.

Jeg synes at f.eks 9000 DKK (13000 NOK) pr. måned i leasingkostnader for en BMW 530d xDrive Touring er i meste laget. I tillegg skal man betale en såkalt førstegangsbetaling på 60000 DKK (90000 NOK) samt et etableringsgebyr på 5000 DKK (7500 NOK). Maksimal kjørelengde er 60000 Km over tre år.

Jeg kan i dag låne penger i banken til 0,25% rente, men verditapet på en slik bil, som ny koster minimum 793000 DKK (1182000 NOK), over en periode på tre år er nesten 40% (eller 317000 DKK - 473000 NOK). Dette er ca. 50000 DKK (75000 NOK) mindre enn totalkostnaden for å lease bilen, men stadig en formidabel sum penger. Etter tre års leasing har man intet tilbake og eier man bilen bare fortsetter verditapet (om enn ikke fullt så kraftig). Dette er helt håpløst i min verden og på ingen måter noe bilen egentlig er verdt.

Det store verditapet skyldes flere ting (bl.a relativt store miljøavgifter), men selve leasingfenomenet forsterker trenden ved at mange flere nye biler tilføres markedet. Brukte premium biler har lav status fordi folk flest hele tiden vil ha nye biler med det siste nye av utstyr.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott hytte :)

Et rikig valg i det store bildet. 

Jeg beundrer at du har klart å hoppe av det gamle bilsynet, med rekkesekser, lyd og kjøreinvolvering. Jeg hadde ikke klart det, selv om en elbil (jeg ville i så fall valgt ioniq eller nye e-208) er det gunstigste. Bare leasingen på en slik er det jeg har i diesel og generell vedlikehold på min aldrende e61 pr i dag. Før slitedeler og utgifter som sikkert snart kommer. Så kommer besparelsen på drivstoff og bommer, samt null reparasjonsutgifter. Hvorfor har jeg likevel denne aldrende bilen? Fordi jeg trenger 1 bil i hverdagen som kan gjøre alt. Og det er her elbilene ikke er nok utviklet. 1 bil som skal ha god plass, minimum 2 tonn hengervekt, firehjulstrekk, 5 sylindre eller mer (utgår på elbil) og den må koste under 300k.

Kunne jo hatt en elbil og i tillegg ha en arbeidsbil type hyundai H1 til 30-40k. Problemet er jo da når man skal langt avgårde med alle mann på hytta med ved på henger, samt materialer til prosjekter og plass til alle. Hvor kommer e-208 inn der? Og G05 hybrid er for dyr. Samme med Tesla X.

så regnestykket passer ikke for alle. Men for alle andre så er det jo eneste utvei snart. En elbil som skaffer deg penger hvis du ser slik på det. Besparelsen kan man legge i en klassisk bmw, veteran eller lignende, og få igjen det man savner sommerstid. Jeg tror det er løsningen på sikt. For det er et styr å være petrolhead! Da kan man ikke bare nøye seg med en Leaf på tunet....

den dagen det kommer en elbil a la 5 serie touring og som ser ut som en vanlig bil, med 6 mil eller mer rekkevidde, hengerfeste og ellers det en vanlig bil har av utstyr, og nypris på 500k, ja da skal vi snakkes. Men det kommer ikke på en stund ser det ut til. Synd at nesten alle elbiler skal være i småbilsegmentet.

 

lykke til med bil og hytteliv 😀 satser vel på at det kommer noe gromt leketøy utenom på sikt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er enig all den tid penger er et ikke-tema, men uenig ellers. Bil er en av de største investeringene man gjør i livet (etter eiendom og eventuelt båt), så at man reflekterer og tar vurderinger på hva man burde velge synes jeg er helt legitimt. 

Jeg er helt enig i at det er viktig å ta rette valg ved en så stor investering. Men det er en fin balansegang mellom å reflektere og det å overtenke en ting. Sånn som det høres ut på mange av dere så lager dere jo bare ett dilemma for dere selv. Hvis dette med å være så fornufig å gjøre det rette er sååå viktig, da ville jeg iallfall slått fra meg det å kjøpe helt ny bil med en gang. Det er en kjent sak ett nybilkjøp er svært lite lønnsomt, bilen taper seg mye i det den kjøres ut av døra hos forhandleren. Hvis man tror dette er god økonomi fremfor å kjøpe en 1-2 år gammel bil så har man pissa i buksa. En annen side av saken er følelser, jeg er fortsatt litt opptatt av at ett bilkjøp skal være en spesiell opplevelse. Når man bruker 500 000 kr pluss så skal det også være på noe du har oppriktig lyst på, på mange i dag så synes jeg det høres ut som om man kjøper en hybrid eller elbil fordi man føler man må.

Kan ta ett eksempel. En bankforbindelse igjennom jobb hadde en F31 320d LCI, veldig fornøyd med den. Han var en av de første i Arendal til å få seg Tesla Model 3. Det var kult kun den første uka, nå sutrer han over bilen hver gang vi snakkes. Elbil var han ikke klar for, selv ikke markedets beste elbil, men han følte han måtte ta steget over til elbil nå som så mange gjorde det. Nå har han derimot bestilt seg G21 330e, og går å er bekymret for om det også var det rette valget...å gå bort fra elbil som alle mener er fremtiden. Hva kunne du ønske deg spurte jeg, jo siden han var fornøyd med 320d så kunne han virkelig tenkt seg 330d. Men å kjøpe diesel nå ville jo være galskap mente han 😂

Ett annet eksmepel er en familie jeg kjenner, de er aktive og har tre barn alle under 10 år. De kjører en leaset Ford S-Max, som løper ut til høsten. Beste familiebilen de har hatt, skulle virkelig ønske den ble elektrisk sier de. De har bukka seg en Mustang Mach-e, og går og er bekymret for om de får plass til barnestoler, tilhengervekt, bagasjeplass osv. Dette blir utfordrende sier dem, men vi har ikke noe valg!! For helvete sier jeg, hvorfor ikke bare lease en ny S Max? Da slipper man å bekymre seg for både plass og verditap. Ånei de kunne nok ikke det, det ville være å gå baklengs inn i fremtiden.... men å ikke kunne ha plass i bilen sin eller ha en bil som ikke dekker ens behov er veien å gå 🤪

Jeg synes bare jeg høre så mye sånne historier, og det er så leit at det som bør være en fin opplevelse blir tynget av usikkerhet. Det finnes en fin mellomting mellom å gjøre ett fornufig kjøp samtidig som man lar lyst å følelser også få bestemme 🙂 Det er klart at media ikke gjør saken bedre, det er jo først og fremst media som sår usikkerhet i folk. Men jeg må si at jeg ennå har tilgode å få ett skeivt blikk fra noen når jeg forteller hva slags bil jeg kjører. Det er ingen som hever på øyenbrynene over at jeg i 2019 kjøpte en ganske ny dieselbil til veldig masse penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg er helt enig i at det er viktig å ta rette valg ved en så stor investering. Men det er en fin balansegang mellom å reflektere og det å overtenke en ting. Sånn som det høres ut på mange av dere så lager dere jo bare ett dilemma for dere selv. Hvis dette med å være så fornufig å gjøre det rette er sååå viktig, da ville jeg iallfall slått fra meg det å kjøpe helt ny bil med en gang. Det er en kjent sak ett nybilkjøp er svært lite lønnsomt, bilen taper seg mye i det den kjøres ut av døra hos forhandleren. Hvis man tror dette er god økonomi fremfor å kjøpe en 1-2 år gammel bil så har man pissa i buksa. En annen side av saken er følelser, jeg er fortsatt litt opptatt av at ett bilkjøp skal være en spesiell opplevelse. Når man bruker 500 000 kr pluss så skal det også være på noe du har oppriktig lyst på, på mange i dag så synes jeg det høres ut som om man kjøper en hybrid eller elbil fordi man føler man må.

Kan ta ett eksempel. En bankforbindelse igjennom jobb hadde en F31 320d LCI, veldig fornøyd med den. Han var en av de første i Arendal til å få seg Tesla Model 3. Det var kult kun den første uka, nå sutrer han over bilen hver gang vi snakkes. Elbil var han ikke klar for, selv ikke markedets beste elbil, men han følte han måtte ta steget over til elbil nå som så mange gjorde det. Nå har han derimot bestilt seg G21 330e, og går å er bekymret for om det også var det rette valget...å gå bort fra elbil som alle mener er fremtiden. Hva kunne du ønske deg spurte jeg, jo siden han var fornøyd med 320d så kunne han virkelig tenkt seg 330d. Men å kjøpe diesel nå ville jo være galskap mente han 😂

Ett annet eksmepel er en familie jeg kjenner, de er aktive og har tre barn alle under 10 år. De kjører en leaset Ford S-Max, som løper ut til høsten. Beste familiebilen de har hatt, skulle virkelig ønske den ble elektrisk sier de. De har bukka seg en Mustang Mach-e, og går og er bekymret for om de får plass til barnestoler, tilhengervekt, bagasjeplass osv. Dette blir utfordrende sier dem, men vi har ikke noe valg!! For helvete sier jeg, hvorfor ikke bare lease en ny S Max? Da slipper man å bekymre seg for både plass og verditap. Ånei de kunne nok ikke det, det ville være å gå baklengs inn i fremtiden.... men å ikke kunne ha plass i bilen sin eller ha en bil som ikke dekker ens behov er veien å gå 🤪

Jeg synes bare jeg høre så mye sånne historier, og det er så leit at det som bør være en fin opplevelse blir tynget av usikkerhet. Det finnes en fin mellomting mellom å gjøre ett fornufig kjøp samtidig som man lar lyst å følelser også få bestemme 🙂 Det er klart at media ikke gjør saken bedre, det er jo først og fremst media som sår usikkerhet i folk. Men jeg må si at jeg ennå har tilgode å få ett skeivt blikk fra noen når jeg forteller hva slags bil jeg kjører. Det er ingen som hever på øyenbrynene over at jeg i 2019 kjøpte en ganske ny dieselbil til veldig masse penger..

Fredrik - her holder du på å slå inn åpne dører.

Jeg er ikke en kvisete, viljesvak og åndsvake guttunge som vingler (overtenker) når ting popper opp rundt hjørnet.

Jeg kjørte nok BMW med I6 før du ble kvitt bleiene dine og har hatt mine biler og realiseringer, flere vil det også bli.

Men er det noe du trenger, så er det balanse og ikke minst respekt for at det er noe mer enn dine tanker og visjoner og at andre kan tenke tanker du åpenbart ikke evner, det er spesielt viktig i tiden vi nå er inne i.

Jeg er ingen nikkedukke og tar mine egne valg, husk - det er den som tar et valg og gjennomfører det som har baller, ikke den som ikke tar konsekvensene av sin egen situasjon.

Enhver er sin egen lykkes smed, det er som er rett for deg, er feil for en annen. Ville vært kjedelig om alle ville kjørt 5 serie sedan med diesel.

Kan vi nå gå tilbake til tråden, forlate din(e) mangelfulle forståelse for andres ønsker/behov og gå videre?

 

@ Evo, takk, jeg er enig mye av det du skriver, jeg antar det er en aldersting ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Evopower skrev:

den dagen det kommer en elbil a la 5 serie touring og som ser ut som en vanlig bil, med 6 mil eller mer rekkevidde, hengerfeste og ellers det en vanlig bil har av utstyr, og nypris på 500k, ja da skal vi snakkes. Men det kommer ikke på en stund ser det ut til. Synd at nesten alle elbiler skal være i småbilsegmentet.

Jeg er enig i det du skriver, men heftet meg litt ved ovenstående. Jeg tenker at man ikke skal se bort fra at det kommer en elektrisk bil som 5-serien, men jeg tenker også at det grunnleggende designet på 5-serien er et produkt av drivlinjen. Motoren, gearkassen, drivverket og drivstofftanken tar mye plass og kan stort sett kun arrangeres på en måte (et design med forhjulstrekk er mindre plasskrevende).

Som en følge av dette er plassutnyttelsen i en 5-serie ikke den beste relativt til bilens størrelse. Med elektriske biler er det annerledes ved at drivverket er temmelig kompakt og batteriet kan plasseres under bilen (altså på biler som er konstruert som elektriske biler fra bunnen av). Det grunnleggende designet på slike biler kan derfor være annerledes og langt mer effektivt mhp. plassutnyttelse. Når dette er nevnt er det ingenting i veien for at f.eks Model S og Model 3 også kunne ha vært stasjonsvogner - noe som i min verden definitivt hadde gjort bilene visuelt og bruksmessig langt mer attraktive. Jeg formoder at den primære årsaken til at disse bilene ikke finnes som stasjonsvogner er at Tesla er en amerikansk bilprodusent og at stasjonsvogner ikke er en populær biltype i USA.

At mange bilprodusenter først og fremst satser på mindre elektriske biler skyldes ganske sikkert at dette markedet har størst volum og at viljen til å betale for en slik relativt ny teknologi er størst i dette segmentet. Bruksmønsteret er også avgjørende ved at elektriske biler (utenfor Norge) stort sett blir brukt som by og pendlerbiler (BMW i3 er et godt eksempel).

Jeg er imidlertid ganske sikker på at når markedet for elektriske biler modnes tilstrekkelig vil det også komme større variasjoner på bilene, men plassutnyttelsen vil uten tvil være bedre enn på en 5-serie og dermed vil designet også være annerledes (type: SUV og MPV i alle størrelser og formater).

@Fredrik 90 Jeg tenker at har man penger nok kan man stort sett prioritere som man ønsker. De fleste andre har færre valg og må prioritere hardere. Noen av oss har hatt mange interessante biler tidligere i livet og har derfor prøvet det meste. Hvordan man prioriterer senere i livet er derfor mye basert på erfaring (altså en aldersting som det også påpekes av andre i tråden). Personlig vil jeg legge til at f.eks ansvarsfølelse og livsanskuelse også kan spille en viktig rolle. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg er ikke en kvisete, viljesvak og åndsvake guttunge som vingler (overtenker) når ting popper opp rundt hjørnet.

Jeg kjørte nok BMW med I6 før du ble kvitt bleiene dine og har hatt mine biler og realiseringer, flere vil det også bli.

Hvordan du ser ut vet jeg ikke, profilbildet ditt her er litt lite og uklart. Men jeg føler jeg drar kjensel på deg 😉

Så bra at du føler du har hatt dine realiseringer, det er jo nettopp bilentusiasme handler om. At du har kjørt BMW før jeg slutta med bleier sier vel mer om hvor gammel du er. Ikke start som en annen her nå, å trekke frem glansdagene dine fra 80 tallet når argumentene trenger noe mer tyngde.

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Men er det noe du trenger, så er det balanse og ikke minst respekt for at det er noe mer enn dine tanker og visjoner og at andre kan tenke tanker du åpenbart ikke evner, det er spesielt viktig i tiden vi nå er inne i.

Ikke begynn med det våset der igjen, jeg stilte meg undrene til hva som var tankegangen bak det å drive å dvele så inni helvette før man kjøper seg en bil? Vi er alle forskjellige og ser ting fra forskjellige synsvinkler. Det at man ikke har samme syn på en sak har ingen verdens ting med at man ikke respekterer hverandre. Jeg undrer på hva som er tankegangen, som du jo i samme setning forteller. Bare la det der respekt greiene ligge, det er ikke dette det handler om. 

Jeg har mine tanker og visjoner, dem kan jeg stå inne for. Du har dine, men slutt å spill krenket når du har utbrodert deg på ett offentlig diskusjonsforum og folk spør

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Enhver er sin egen lykkes smed, det er som er rett for deg, er feil for en annen. Ville vært kjedelig om alle ville kjørt 5 serie sedan med diesel.

Kan vi nå gå tilbake til tråden, forlate din(e) mangelfulle forståelse for andres ønsker/behov og gå videre?

Dette er jeg helt enig i, og derfor er det viktig å gjøre som man selv ønsker og føler man kan prioritere. Men det å stille spørsmål med hva den andre parten tenker er ikke det samme som å ikke respektere den andre part. Det blir for enkelt selv om det er vanskelig at noen undrer seg. Det hadde helt klart vært kjedelig om alle kjørte samme bil, og i sær 5-serie med diesel. Dette kjenner jeg jo på til stadighet selv, ønsket om å ha noe litt mer "entusiast aktig". Men kompromisser må inngås.

Men for å gå tilbake til trådens tema. Er det slik at du hadde solgt X3 og bare kjører I3 nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fredrik skrev:

 

@Fredrik 90 Jeg tenker at har man penger nok kan man stort sett prioritere som man ønsker. De fleste andre har færre valg og må prioritere hardere. Noen av oss har hatt mange interessante biler tidligere i livet og har derfor prøvet det meste. Hvordan man prioriterer senere i livet er derfor mye basert på erfaring (altså en aldersting som det også påpekes av andre i tråden). Personlig vil jeg legge til at f.eks ansvarsfølelse og livsanskuelse også kan spille en viktig rolle. 

Dette har du veldig rett i Fredrik 😀 Alt handler om hvilken fase man er i og hvilke prioriteringer man har på det stadiet i liver man er på. Det betyr ikke noe hvor mange flotte biler man har hatt om man føler man er ferdig med det. Men dette har jo ikke noe med å det å ikke klare å bestemme seg for ett bilvalg. Det er jo ikke sånn at det ene valget er økonomisk ruin, iallfall ikke hvor man har funnet seg noen fornuftige alternative å velge i. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å velge i dagens utvalg av elbil, hybrid og fossil. Men folk gjør det så mye mer komplisert enn det behøver å være. Det er ikke sånn at det ene er så forferdelig galt enn det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette har du veldig rett i Fredrik 😀 Alt handler om hvilken fase man er i og hvilke prioriteringer man har på det stadiet i liver man er på. Det betyr ikke noe hvor mange flotte biler man har hatt om man føler man er ferdig med det. Men dette har jo ikke noe med å det å ikke klare å bestemme seg for ett bilvalg. Det er jo ikke sånn at det ene valget er økonomisk ruin, iallfall ikke hvor man har funnet seg noen fornuftige alternative å velge i. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å velge i dagens utvalg av elbil, hybrid og fossil. Men folk gjør det så mye mer komplisert enn det behøver å være. Det er ikke sånn at det ene er så forferdelig galt enn det andre

Ja... hvilken fase i livet man er og dermed erfaring tror jeg er ganske avgjørende for hvilke valg man tar. På den annen side skjønte jeg hvor dumt dyre bruksbiler egentlig er allerede da jeg var 22-23 år gammel (det var i alle fall da jeg stoppet med å kjøpe biler som er virkelig dyre å holde kjørende) og jeg er langt fra alene om akkurat dette. Kostbare bilkjøp er normalt ikke særlig økonomisk fornuftig uansett hvordan man vender på det. 

Jeg begynte å prioritere familien, bolig, hytte og oppsparing istedenfor dyre biler og har aldri angret på dette. Det finnes heldigvis mange relativt billige biler som gir plenty av kjøreglede. 

Hva som er økonomisk ruin er relativt. Man kan ha god råd og allikevel treffe objektivt dumme valg uten at man helt forstår de langsiktige konsekvensene. Som corona pandemien viser er ingenting sikkert her i livet og plutselig er alle forutsetninger snudd på hodet. Diverse investeringer går rett vest og mange vil miste jobben. Det er hvertfall ikke da man vil sitte med en dyr bil som man kanskje egentlig ikke har råd til. Man kan selvfølgelig si det samme om en bolig eller hytte også, men en slik investering er uansett normalt mer sikker.

Vedr. valget mellom elbil, hybridbil eller fossilbil tenker jeg at behov og bruksområde bør være avgjørende for valget. For noen passer ikke elbilens egenskaper i det hele tatt, mens andre like gjerne kan velge en elbil fremfor en fossilbil. Hybridbiler er mer spesielle i så måte og teknologien er ikke spesielt langtidsholdbar (det kommer hele tiden mer velutviklede modeller med bl.a bedre batteri og ladekapasitet). Noen ganger kan prisen på hybridbiler være avgjørende relativt til den samme bilen med en konvensjonell drivlinje, men det er viktig at man setter seg inn i teknikken og begrensningene før man kjøper en slik bil. Noen av disse modellene lader f.eks relativt langsomt og dette er dumt å oppdage i ettertid.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg er enig i det du skriver, men heftet meg litt ved ovenstående. Jeg tenker at man ikke skal se bort fra at det kommer en elektrisk bil som 5-serien, men jeg tenker også at det grunnleggende designet på 5-serien er et produkt av drivlinjen. Motoren, gearkassen, drivverket og drivstofftanken tar mye plass og kan stort sett kun arrangeres på en måte (et design med forhjulstrekk er mindre plasskrevende).

Som en følge av dette er plassutnyttelsen i en 5-serie ikke den beste relativt til bilens størrelse. Med elektriske biler er det annerledes ved at drivverket er temmelig kompakt og batteriet kan plasseres under bilen (altså på biler som er konstruert som elektriske biler fra bunnen av). Det grunnleggende designet på slike biler kan derfor være annerledes og langt mer effektivt mhp. plassutnyttelse. Når dette er nevnt er det ingenting i veien for at f.eks Model S og Model 3 også kunne ha vært stasjonsvogner - noe som i min verden definitivt hadde gjort bilene visuelt og bruksmessig langt mer attraktive. Jeg formoder at den primære årsaken til at disse bilene ikke finnes som stasjonsvogner er at Tesla er en amerikansk bilprodusent og at stasjonsvogner ikke er en populær biltype i USA.

At mange bilprodusenter først og fremst satser på mindre elektriske biler skyldes ganske sikkert at dette markedet har størst volum og at viljen til å betale for en slik relativt ny teknologi er størst i dette segmentet. Bruksmønsteret er også avgjørende ved at elektriske biler (utenfor Norge) stort sett blir brukt som by og pendlerbiler (BMW i3 er et godt eksempel).

 

Ja en i5 på sikt kommer nok.

Jeg er enig i det du skriver, og en 5 serie i dag har dårlig plassutnyttelse, for ikke å snakke om x6. Jeg kommer nesten ikke inn i baksetet når førersetet er plassert etter meg. Så at elbiler utformes gunstigere er det ingen tvil om. Men jeg mente at det må da ikke alltid se så futuristisk og klumpete ut? Se på mach-e. Hvor feil proposjonene er på denne på et design som egentlig er ok. i-pace ser veldig bra ut men også her noe korte overheng og høyreist midtparti. Polestar har klart med sin 2 dørs coupe å lage et smekkert design som ser ut som det kunne vært en bensinmotor i den. Så det går an. En el 5 serie, eller i5, kunne sett mye ut som en g30. Man hadde hatt et gigantisk bagasjerom foran der motoren var før. Batteriene må i gulvet så derfor måtte nok midtlinja på bilen heves litt. 

Som du sier er det nok interessen rundt elbil som typisk er for småbilsegmentet samt at det er veldig norsk å ha stasjonsvogn, som gjør at en slik elbil ikke finnes enda. Etterspørselen er for lav til at det er forsvarlig å lage. Men det kommer nok :)

Og det er jeg mener med at jeg kjører e61 ut livsløpet og ca til da har nok de elbilene jeg etterspør, blitt produsert. For ting skjer fort. Jeg ønsker ikke å ha elbil, men ser for meg at retningslinjene om 10 år er slik at vi ikke har noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg ikke skjønner er at folk er så "usikre" på hva de skal ha, er det ikke bare å kjøpe den bilen du har mest lyst på?

 

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

hva som var tankegangen bak det å drive å dvele så inni helvette før man kjøper seg en bil?

 

Kan det tenkes at ikke alle er like ressurssterke som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 17.46, Ess skrev:

 

 

Kan det tenkes at ikke alle er like ressurssterke som deg?

I de fleste tilfeller er de som virkelig er bemidlet, mindre opptatt av å vise det og fremstå som nettopp rik/ignorant.
Derimot er de som ønsker å fremstå som bemidlet og som opptrer som smått arrogante, i virkeligheten mindre bemidlet.
 

Nuvel, X3 er på vei ut, gitt at noe blir solgt i disse Corona tider?
Tanken er som nevnt tidligere, klare oss lengst mulig kun med i3’n, ligge som gjedda i sivet å se ann nylanseringer, priser og behov.
Tanken er å holde en lav profil lengst mulig, men trenger jeg «noe mer» får vi vurdere hva som er aktuelt.

Tenkte vi skulle emigrere på hytta, men Erna truer med at sivilforsvaret skal hente hyttefolket, spesielle tider vi er i. Selv kjenner jeg folk som er bekreftet smittet, så vi får sitte stille i båten.

Ellers er det mest greit, Connected drive er ikke helt virusfrie, et eget kriseteam jobber med saken sies det. Tyskerne og SW, ikke deres styrke! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

I de fleste tilfeller er de som virkelig er bemidlet, mindre opptatt av å vise det og fremstå som nettopp rik/ignorant.
Derimot er de som ønsker å fremstå som bemidlet og som opptrer som smått arrogante, i virkeligheten mindre bemidlet.

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å finne noe relevant I3 info i denne tråden. Kanskje den bare kan døpes om til kverulant tråden slik at de som ønsker I3 info ikke trenger å kaste bort tiden? 😅🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2020 den 23.25, Evopower skrev:

 

den dagen det kommer en elbil a la 5 serie touring og som ser ut som en vanlig bil, med 6 mil eller mer rekkevidde, hengerfeste og ellers det en vanlig bil har av utstyr, og nypris på 500k, ja da skal vi snakkes. Men det kommer ikke på en stund ser det ut til. Synd at nesten alle elbiler skal være i småbilsegmentet.

 

😀

Kommer om 1-2 år. Bare 59 mil rekkevidde da...

21270466-0-image-a-43_1574294618418.thumb.jpg.bfda2e1ce546827007eef2c41498ddf8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...