Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Har dere oppdatert SW i bilen? Jeg har ikke det, og der fungerer Spotify-appen i bilen uten problemer. 

Ja, er 100% oppdatert på alt. Kommer til å vente litt neste gang pga det var noe skit når custom endringene forsvant :-)

Men det henger nok sammen med siste oppdatering ja.

Har du slått av oppdatering av apper også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2023 den 15.22, nokiaas skrev:

Ja, er 100% oppdatert på alt. Kommer til å vente litt neste gang pga det var noe skit når custom endringene forsvant :-)

Men det henger nok sammen med siste oppdatering ja.

Har du slått av oppdatering av apper også?

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva jeg har slått av og ikke, men velger å styre med oppdateringer selv på grunn av all custom koding. Denne gangen har jeg ikke sett hensikten med oppdatering når det er forskjellige fonter med forskjellige 4-tall i displayet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2020 den 15.59, Fredrik 90 skrev:

Vil det da si at det koster 630 kr å full lade en elbil med 75 kw batteri? Da har man en rekkevidde på ca 430 km avhengig av biltype vil jeg tro. Hvis diesel koster 14 kr literen så får man 45 liter for 630 kr, en dieselbil med 0,6 i forbruk vil da kunne kjøre ca 700 km for samme kostnad...og den tar 3 minutter å fylle opp. 

Hva koster det vanligvis per kw med avtale? Er det snakk om ett abonnement som koster noe å ha?

Tiden går og kunnskapen består?
har du funnet ut om ovennevnte påstander stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Mr. Erling said:

Hello fans,


Vurderer på om en brukt (1-2 år) i4 er noe for meg🤔

Og er det noen som vet forskjellen på:
- Charges
- Super Charges,Kan være et bilde av bil og tekst som sier 'THE THE i4'
- Fully Charges,
(.. er det flere alternativer)?

Besøk en forhandler og be om å få en på prøve over en dag/en helg for å se?

Dette er utstyrsnivå. En Fully Charged (FC) kan imidlertid spekkes opp til å i praksis tilsvare en SC. Greit å sjekke utstyrslista på aktuell bil, da en FC kan være mer riktig spekket i forhold til dine preferanser kontra en SC med basis SC-spec. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start konfigurering av i4 på bmw.no - der får du opp hva Charged (C), Fully Charged (FC) og Supercharged (SC) inneholder. Det er verdt å merke seg at dette kun er ferdig oppsatte utstyrspakker som @Marius2002 allerede er inne på. Du bør derfor ikke se deg blindt på hvilken pakke bilen er levert med, da det kan være utstyr utover dette.

Legger for ordens skyld ut screenshots også her. ;) 

Charged:
1639066386_Skjermbilde2023-12-19kl_21_34_23.thumb.png.4ca80133466353b9b1776734c427a72c.png

Fully Charged:
1847527229_Skjermbilde2023-12-19kl_21_34_36.thumb.png.958d02eba13c3266a87534447fa1a6b5.png
1567982181_Skjermbilde2023-12-19kl_21_34_45.thumb.png.71e0f63467d1a7b1ee3745f45dcec3bc.png

Supercharged:
1039296269_Skjermbilde2023-12-19kl_21_34_56.thumb.png.1716c52f9c293344d822d7d7de95c8e5.png
932414191_Skjermbilde2023-12-19kl_21_35_04.thumb.png.4ae9610928ffe86c452405ef294b6646.png
1067775799_Skjermbilde2023-12-19kl_21_35_10.thumb.png.80fc189b41e7aa829cd03046ebdf86f0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker fra ‘21 når mange hadde bil i bestilling, så var det flere som gikk for FC og la til utstyr opp til SC kun for å slippe takluka.

Så sjekk utstyrslista som andre foreslår og ikke bare utstyrsnivå. Selv med SC så var det fortsatt utstyr som kunne legges til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mr. Erling skrev:

Tiden går og kunnskapen består?
har du funnet ut om ovennevnte påstander stemmer?

Nei, det stemmer ikke det som står. På de dyreste en gang kostet det ca. 8,-, eksemplet som var gitt er til deg det tatt 8,4. Fyller for halvparten, faktisk langt under med Tesla abonnement(129,- i måneden og for ikke-Tesla kan det lønne seg om en skal på ferie/langtur, ikke løpende abonnement året igjennom). Abonnement med BMW gir vel lading for 1,99 på visse stasjoner, Ionity? Ingen har dessuten sagt at elbil er mye billigere på langtur med drop-in, det er hjemmelading og hverdagsbruk som er fordelen. Men med riktig bruk(abonnement) så er det mye billigere ja, kontigenten er spart inn på første lading. Så en må sette seg litt inn hva en skal kjøpe. Å påstå 8,4 pr kwh er det samme som jeg sier at diesel alltid koster 25,90…..
Sjelden til aldri man fyller fra 0-100%, blir gjerne 20-90 på på langturer, men okei. Uansett. Forbruket på i4 ligger vel på 2-2,5 så ved 1,99 pr kwh er du på 5,- mila.. mens ved 5,- er du på 12,50. Ikke avskrekkende noe. Her er kort forskjellige priser idag fra Mo i Rana, Vinstra og Lillehammer fra ulike leverandører:

IMG_2816.thumb.png.6b72202bc4eb49bdce510bd85217373f.png:

IMG_2817.thumb.jpeg.080f0fc2fa898156598f0087db03f709.jpegIMG_2818.thumb.jpeg.82a21d267f74a19374ba7ed58f263031.jpeg
 

Sist gang jeg brukte hurtiglading var på Klett rett sør om Trondheim. Bare toppe litt så jeg kan kjøre heøt hjem uten ladestopp. Ca. 2,- for hurtiglading med Tesla-abonnement i oktober :) 

IMG_2819.thumb.jpeg.06d5c8e05bf689ab8013130c10da6ebe.jpeg

Er mange avtaler og bonuser ute, så les deg opp :) 


Edit:

Her er mitt kostnadsbilder i år. Snart 12000km og her er hurtiglading på en 3000km tur inkludert altså. Jeg tror prisen er lavere, fordi jeg la inn en pris på hjemmeladingen som er endel høyere enn snittet. Hurtigladingen finner Tesla-appen ut selv riktig pris.

IMG_2820.thumb.jpeg.4bb12912e2deeabcdb8fd2df9cf4f614.jpeg


Husk at bil er mer enn bare økonomi. Og en i4 oppfyller ganske mange checkpoints. :) i4 er et lokomotiv med helt fantastiske egenskaper og den kan være likemye en highway cruiser som 5-serie. Kjør på! Men ja, på langtur er ikke økonomien det viktigste.  :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mr. Erling skrev:

Tiden går og kunnskapen består?
har du funnet ut om ovennevnte påstander stemmer?

Jeg er fersk EL bil bruker. Har i4 M50 og kona har en 225xe ladehybrid.
Spenningen var ganske stor på hvordan utgiftene til lading ville være kontra drivstoffutgifter.
Utgiftene og forbruket for diesel og bensin gjennom ett år hadde jeg jo veldig god kontroll på.
Min 740xd som brukte ca. 0,75 til 0,85 l/mil på langkjøring med full bil og bagasjerom og mellom 1,2 og 1,5 til og fra jobb (8 minutter kjøring) ga ett totalforbruk på ca. 2500 liter drivstoff i året. Tar man ett snitt her jeg bor på 20,- pr. liter så blir det jo 50000,- i året.
Jeg fikk min i4 25. januar i år og kjørte altså min 740xd frem til da. Til nå i år har jeg ikke passert 500 liter drivstoff.
Det vil si en besparelse på over 2000 liter i året. Ca. 40000,- Jeg kan jo runde ned til 30000,- for å være nøktern, jeg prøvde jo å fylle på de billigste dagene, men å komme under 20,- pr. liter er ikke lett.

Jeg kan si at strøm regningene har ikke steget med 30000,- :-) Jeg kan egentlig nesten ikke merke økning selv om jeg lader hjemme over 90% av tiden. Så om det koster 2,4 eller 8,- pr. kW/t spiller egentlig ingen rolle de få gangene jeg "tanker" utenfor hjemmet. For de som må lade borte hele tiden så vil en ladeavtale uansett redusere prisen betydelig om man sjekker rundt litt. Jeg har prøvd å bruke IONITY til 1,99 pr. kW/t for det meste, ellers BMW avtale til 5,29. Nå er vel Tesla billigere selv uten avtale. NAF gir også en del rabatter.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@nokiaas

Det er ikke en helt fair sammenlikning, F01 740d xDrive er en tung og tørst dieselbil. Den beste sammenlikningen her ville jo vært mot en i7 60. 

Jeg kjører ca 25 000 km i året, hvor 8000-10 000 km er utenfor Norge. Jeg loggfører hva jeg fyller på hvilken av bilene mine og i fjor så brukte jeg ca 33 000,- i diesel til min G30 540d. Vet ikke hvor mange liter det er men dieselen var jo dyr i 2022 kontra i hittil i år. 

Men anyway, det er jo ikke noen overraskelse nå at elbil er langt billigere å kjøre for folk flest kontra fossil. Jeg stusser over at folk fortsatt nesten later til å bli overrasket. Blir litt som at man går på McDonalds i stede for en gourmet restaurant og blir overrasket over at det går av å bli like mett av 140 kr som 2500 kr 😅 Velger man å kjøre fossilt så må man være klar over at det koster, vil ikke si at det har blitt veldig mye dyrere kontra å kjøre fossilt fra før. Ser man på pris stigningen i prosent så tror jeg nesten kostnadene rundt elbil har steget mer enn fossil. Da vi hadde elbil i 2014 så var det jo nesten gratis, folk kjørte rundt i Tesla med gratis landing, billig forsikring, 500,- i veiavgift og momsfritak. Men elbil har seilet opp som ett mye gunstigere alternativ for folk som kan klare seg med ett mer begrenset bruksmønster kontra en ICE bil. For de aller fleste så betyr ikke disse begrensingene noe uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

@nokiaas

Det er ikke en helt fair sammenlikning, F01 740d xDrive er en tung og tørst dieselbil. Den beste sammenlikningen her ville jo vært mot en i7 60. 

Jeg kjører ca 25 000 km i året, hvor 8000-10 000 km er utenfor Norge. Jeg loggfører hva jeg fyller på hvilken av bilene mine og i fjor så brukte jeg ca 33 000,- i diesel til min G30 540d. Vet ikke hvor mange liter det er men dieselen var jo dyr i 2022 kontra i hittil i år. 

Men anyway, det er jo ikke noen overraskelse nå at elbil er langt billigere å kjøre for folk flest kontra fossil. Jeg stusser over at folk fortsatt nesten later til å bli overrasket. Blir litt som at man går på McDonalds i stede for en gourmet restaurant og blir overrasket over at det går av å bli like mett av 140 kr som 2500 kr 😅 Velger man å kjøre fossilt så må man være klar over at det koster, vil ikke si at det har blitt veldig mye dyrere kontra å kjøre fossilt fra før. Ser man på pris stigningen i prosent så tror jeg nesten kostnadene rundt elbil har steget mer enn fossil. Da vi hadde elbil i 2014 så var det jo nesten gratis, folk kjørte rundt i Tesla med gratis landing, billig forsikring, 500,- i veiavgift og momsfritak. Men elbil har seilet opp som ett mye gunstigere alternativ for folk som kan klare seg med ett mer begrenset bruksmønster kontra en ICE bil. For de aller fleste så betyr ikke disse begrensingene noe uansett. 

Det var ikke en sammenligning av forbruk eller biler.
Jeg fortalte om mitt totalforbruk på 2 biler kontra det å lade EL-bil, for å poengtere at det er langt billigere med EL-bil i "drivstoff utgifter" enn bensin og diesel. Dette var jo til de som ønsker å bytte til EL, men er engstelig eller uvitende sånn som jeg selv var

Endret av nokiaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bli imponert over fwd systemet til I4en, skulle hente ungdommene i boligfelt i natt hvor veiene var bratte og  ubrøytet og det var ca 20 cm snø. Synes den lugget og blinket tidlig i dashbordet, og tenkte at dette kan bli ett problem, men trykket på DSC knapp og satte den i Trekkraft / Traction, og det ble helt annen fremkommelighet, virket til å få spikerfeste (minnet om en god gammel Audi Quattro😉) anbefaler dere å teste denne funksjonen, og det er det nok gode muligheter til i sør / øst Norge i dag.😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars S skrev:

Bli imponert over fwd systemet til I4en, skulle hente ungdommene i boligfelt i natt hvor veiene var bratte og  ubrøytet og det var ca 20 cm snø. Synes den lugget og blinket tidlig i dashbordet, og tenkte at dette kan bli ett problem, men trykket på DSC knapp og satte den i Trekkraft / Traction, og det ble helt annen fremkommelighet, virket til å få spikerfeste (minnet om en god gammel Audi Quattro😉) anbefaler dere å teste denne funksjonen, og det er det nok gode muligheter til i sør / øst Norge i dag.😄

Det er standardinnstilling hos meg når føret er som nå, med snø og slaps!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...