Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Firehjulstrekk på elbil er uendelig mye bedre enn firehjulstrekk på fossilbil. De to drivlinjene kommer nok like bra frem til slutt, men virker til å være mye mer effektivt og mindre spinning på en AWD elbil. Bedre grep med en gang og biter bedre i underlaget. Virker som det hjelper når krafta slipper å gå via ei fordelingskasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Firehjulstrekk på elbil er uendelig mye bedre enn firehjulstrekk på fossilbil. De to drivlinjene kommer nok like bra frem til slutt, men virker til å være mye mer effektivt og mindre spinning på en AWD elbil. Bedre grep med en gang og biter bedre i underlaget. Virker som det hjelper når krafta slipper å gå via ei fordelingskasse. 

Når det blir nok vekt over hjula , så er det en sikker vinner:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Firehjulstrekk på elbil er uendelig mye bedre enn firehjulstrekk på fossilbil. De to drivlinjene kommer nok like bra frem til slutt, men virker til å være mye mer effektivt og mindre spinning på en AWD elbil. Bedre grep med en gang og biter bedre i underlaget. Virker som det hjelper når krafta slipper å gå via ei fordelingskasse. 

Det har nok like mye med styringselektronikken å gjøre. En el-motor har full dreiemoment fra null omdreininger og hvis antispinn er bra kalibrert så kan den styre ut akkurat nok kraft så den ikke spinner.

Det er det samme med de togene jeg kjører til vanlig. Vi kan gi full gass uansett hvor glatt det er også styrer den kraften helt nøyaktig til hver aksel så den hele tiden regulerer hvor mye pådrag hver motor gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kortere reaksjonstid på en elmotor ved pådrag fordi det er ikke noe hydraulikk eller mekanikk/clutch med sine forsinkelser med i bildet. Model S Plaid er vel raskere 0-100 enn 100-0 fordi ABS tilfører mer forsinkelser når det skal optimalisere grepet sammenlignet med en elmotor som kan kutte i pådraget i løpet av få millisekunder og gi på med full styrke rett etterpå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/20/2023 at 1:48 PM, nokiaas said:

Det var ikke en sammenligning av forbruk eller biler.
Jeg fortalte om mitt totalforbruk på 2 biler kontra det å lade EL-bil, for å poengtere at det er langt billigere med EL-bil i "drivstoff utgifter" enn bensin og diesel. Dette var jo til de som ønsker å bytte til EL, men er engstelig eller uvitende sånn som jeg selv var

Helt ok betraktninger du har, men tror de fleste som er engstelige tenker på ting som kjøpspris og verditap, samt "bekvemmelighetsfaktorene" som rekkevidde, ladetid og infrastruktur. Nyttelast er også et reelt ankepunkt for flere EV-modeller.  Når det gjelder hverdagsøkonomien vil imidlertid selv den mest mosegrodde dinosauren anerkjenne at den går i elbilens favør, selv med utstrakt hurtiglading.

Men alle har sitt eget regnestykke. (som igjen vektes mot preferanser). Jeg valgte å kjøpe meg dieselbil til 300k fremfor elbil til 700k+. (Ikke mange elbiler trekker 2 tonn). Bare prisdifferansen i kjøpspris gir meg relativt mye drivstoff når jeg kjører ca 10000km/år. I tillegg kommer verditapet, samt evt renter om man må låne pengene. Så har man selvsagt havarispøkelset som henger over gamle biler, men alt i alt var det et enkelt valg for min del. Om premisset var at jeg skulle ha en ny bruksbil i prisklassen 700k+, så blir jo regnestykket et annet, og jeg hadde nok (motvillig) valgt deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjennern skrev:

Takstativ til i4, er det kun Thule Wingbar som gjelder? :)

Jeg har originalt BMW stativ på min, samme som brukes på 3 serie sedan, brukte det på min M3 G80 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars S skrev:

Jeg har originalt BMW stativ på min, samme som brukes på 3 serie sedan, brukte det på min M3 G80 også.

 

9 minutter siden, torsteinvh skrev:

Etter masse fram og tilbake endte jeg opp med Yakima, godt fornøyd med det.

Takk for tips :)

 

Nå har jeg googlet snart hele internett 😛 Det jeg finner er Thule, BMW og Yakima.
Finnes sikkert andre merker man kan kjøpe også.

Sjekket raskt på GS og synes ikke prisene på original BMW var noe å løpe etter, sikkert mulig å skaffe rabatter men jeg er ikke medlem noe sted. 

Yakima Aero Flushbar er vel et alternativ, litt usikker på skifestet bare.
Er det FatCat 6 Evo som er alternativet?
Yakima Aero Flushbar - 4 990,-
FatCat 6 Evo Black - 3 395,-

 

Ser på følgende fra Thule hos Thansen.no som har 20% rabatt i disse dager,
Thule Snowpack 6 par ski Sort 7326B  - NOK 2 719,-
Thule WingBarEdge 95 Black  721420  - 2 x NOK 1 099,-
Thule Kit Fixpoint 187130 - NOK 659,-
Thule Fixpoint Edge 720700 - NOK 2 299,-

Totalen blir jo nesten 8000,- så derfor tenkte jeg det kunne være lurt å høre andres erfaringer, synes dette er ganske kostbart.
Skal sies at jeg ikke har kjøpt takstativ før så aner ikke om dette er god eller dårlig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2024 den 16.00, *MrB* skrev:

Helt ok betraktninger du har, men tror de fleste som er engstelige tenker på ting som kjøpspris og verditap, samt "bekvemmelighetsfaktorene" som rekkevidde, ladetid og infrastruktur. Nyttelast er også et reelt ankepunkt for flere EV-modeller.  Når det gjelder hverdagsøkonomien vil imidlertid selv den mest mosegrodde dinosauren anerkjenne at den går i elbilens favør, selv med utstrakt hurtiglading.

Men alle har sitt eget regnestykke. (som igjen vektes mot preferanser). Jeg valgte å kjøpe meg dieselbil til 300k fremfor elbil til 700k+. (Ikke mange elbiler trekker 2 tonn). Bare prisdifferansen i kjøpspris gir meg relativt mye drivstoff når jeg kjører ca 10000km/år. I tillegg kommer verditapet, samt evt renter om man må låne pengene. Så har man selvsagt havarispøkelset som henger over gamle biler, men alt i alt var det et enkelt valg for min del. Om premisset var at jeg skulle ha en ny bruksbil i prisklassen 700k+, så blir jo regnestykket et annet, og jeg hadde nok (motvillig) valgt deretter.

Greit alt dette. Men nå har dette sporet helt av :)

Det jeg svarte på var opprinnelig et spørsmål om ladekostnad.
Så det er i den konteksten jeg svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjennern skrev:

Nå har jeg googlet snart hele internett 😛 Det jeg finner er Thule, BMW og Yakima.
Finnes sikkert andre merker man kan kjøpe også.

Yakima og Thule er vel nesten helt like, husker ikke i farta hvorfor jeg valgte Yakima, men tror det var fordi jeg likte monteringen og anleggsflaten mot taket bedre enn på Thule sitt.
BMWs stativ er vesentlig mindre pent å se på, og har litt annet format på T-sporet.

Også verdt å nevne hvis du er uerfaren på området: Alle tre merkene bruker T-spor, slik at de kan bruke hverandres tilbehør. Du kan dermed fint bruke Thule skiholder på Yakima stativ. 
Jeg har alltid hatt Thule før, og har en drøss sykkelholdere som passer rett på Yakima-stativet :)

BMW sitt stativ har som nevnt et annet format på T-sporet, så der må man kjøpe adaptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjennern

Jeg har et Thule Wingbar Edge 95 Black til F36’en min, men det brukes knapt lengre da vi har F11’en til slikt med takboks, så jeg er tilbøyelig til å selge det. Jeg ser eneste forskjell er Kit, jeg har 187092, du trenger 187130 til i4, men det går an å kjøpe løst. Det er kitet som har med selve innfestingen i FixPoint i taket, den er nok noe forskjellig fra F36 til G26, ellers er alt likt.

send meg en PM om du er interessert.

Yakima FatCat 6 Evo Black hadde jeg for noen år siden. Tror ikke jeg hadde noe å utsette på den, men endte opp med å hate hele skiholderkonseptet etter første turen da det snødde om kvelden og slo over til regn og frost om natta, så hadde et hel** med å få åpnet holderne om morgenen, for ikke å snakke om ski og brett som var innhyllet i is. Gikk rett til innkjøp av takboks etterpå 😛 . I etterkant har jeg som regel endt opp med Thule sine produkter (utenom takboksen), da jeg føler de er laget av gode materialer og smart designet for å vare lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjennern skrev:

 

Takk for tips :)

 

Nå har jeg googlet snart hele internett 😛 Det jeg finner er Thule, BMW og Yakima.
Finnes sikkert andre merker man kan kjøpe også.

Sjekket raskt på GS og synes ikke prisene på original BMW var noe å løpe etter, sikkert mulig å skaffe rabatter men jeg er ikke medlem noe sted. 

Yakima Aero Flushbar er vel et alternativ, litt usikker på skifestet bare.
Er det FatCat 6 Evo som er alternativet?
Yakima Aero Flushbar - 4 990,-
FatCat 6 Evo Black - 3 395,-

 

Ser på følgende fra Thule hos Thansen.no som har 20% rabatt i disse dager,
Thule Snowpack 6 par ski Sort 7326B  - NOK 2 719,-
Thule WingBarEdge 95 Black  721420  - 2 x NOK 1 099,-
Thule Kit Fixpoint 187130 - NOK 659,-
Thule Fixpoint Edge 720700 - NOK 2 299,-

Totalen blir jo nesten 8000,- så derfor tenkte jeg det kunne være lurt å høre andres erfaringer, synes dette er ganske kostbart.
Skal sies at jeg ikke har kjøpt takstativ før så aner ikke om dette er god eller dårlig pris.

 

Ser at org BMW grunnstativ koster 3800 og stor skiholder 3500, så virker ikke dyrere enn Thule.

Jeg spør etter rabatt når jeg handler hos BMW og får som regel 10 - 15% uten noen spes avtale også. 

 

BMW grunnstativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 minutter siden, Lars S skrev:

Ser at org BMW grunnstativ koster 3800 og stor skiholder 3500, så virker ikke dyrere enn Thule.

Jeg spør etter rabatt når jeg handler hos BMW og får som regel 10 - 15% uten noen spes avtale også. 

 

BMW grunnstativ

Ser prisen er lavere på bmw.no, på GS fikk jeg helt andre priser.
Skifeste: BMW Ski_og_snowboard_feste_uttrekkbart_original___4025158?oq=82 72 2 326 527
Grunnstativ: BMW Lasteboyler_original___7138744

Der er prisen 5 169,- + 5 350,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Lars S skrev:

Ser at org BMW grunnstativ koster 3800 og stor skiholder 3500, så virker ikke dyrere enn Thule.

En ulempe med BMW sitt stativ (ser ut sånn på bilder ihvertfall) er at fix-pointet er åpent mot vær og vind, mens foten på Yakima og Thule dekker over festet.

BMW:

image.thumb.jpeg.434d9b94ddf1be298670140d8141856b.jpeg

 

Yakima:

image.jpeg.0383b5d1ca8fdb346b55c3be27f96542.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...