fupsaker Skrevet Februar 15 Share Skrevet Februar 15 Det ultimate hadde kanskje vært om man fikk SanRemo-grønn med Mocca M-stoler? Eivind92 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 15 Share Skrevet Februar 15 2 timer siden, fupsaker skrev: Det ultimate hadde kanskje vært om man fikk SanRemo-grønn med Mocca M-stoler? Enig (eller Tartufo )! Husker det var avbildet Mocca M-seter i konfiguratoren i starten, men at dette etter hvert ble fjernet. fupsaker og Eivind92 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Februar 15 Share Skrevet Februar 15 3 minutter siden, Saltkjelen skrev: Enig (eller Tartufo )! Husker det var avbildet Mocca M-seter i konfiguratoren i starten, men at dette etter hvert ble fjernet. Må gjøre slik du eller @gregus har gjort da. Cognac/Saddle brown er jo veldig pent med grønt, men jeg ønsket meg en litt mørkere farge som ville gå enda bedre med grønt ytre. 😛 Ideelt sett skulle jeg fått trukket om interiøret i Taycanen også, men det koster jo altfor mye.. Eivind92 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Februar 15 Share Skrevet Februar 15 15 timer siden, papertiger skrev: @Kjennern her har vel San Remo + mocca interiør på sin. Absolutt en lekker kombo det også. Stemmer, passer godt til San Remo med mocca. Eneste kjipe er at stolene har litt lite justeringsmuligheter da jeg valgte ventilerte seter. Nå kom jeg rett fra F11 med komfortseter så var nok en smule godt vandt med gode seter 😛 Sum av sum så er setene gode, ble testet godt på langtur sist sommer med 140mil på 2 dager uten stiv rygg eller sår rass. Ventilerte seter veide nok opp for sistnevnte 😁 Ron Jeremy, Marius2002, fupsaker og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind92 Skrevet Februar 16 Share Skrevet Februar 16 M sport med mocca hadde vært optimalt @fupsaker 😎 Får vel gå for sportsseter og eventuelt trekke om et par M sport seter senere ala @Saltkjelen hvis behovet melder seg. Har du elektrisk justering på setene dine @Kjennern? Og har du lyst til å dele noen bilder av din bil? 🙂 fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Februar 16 Share Skrevet Februar 16 På 16.2.2024 den 7.36, Eivind92 skrev: Har du elektrisk justering på setene dine @Kjennern? Og har du lyst til å dele noen bilder av din bil? 🙂 Elektrisk med memory ja. papertiger, laffe, Eivind92 og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind92 Skrevet Februar 19 Share Skrevet Februar 19 Takker! Nydelig bil @Kjennern 😍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 23 Share Skrevet Februar 23 Det er noen år siden G26 i4 kom på markedet og ettersom jeg er over snittet nerd med småting, tenkte jeg det kunne være på sin plass med et innlegg som viser forskjeller på modellen opp igjennom produksjonstiden. Dette kan være et kjekt verktøy for de som er på jakt etter i4 og vil vite forskjell på de forskjellige årsmodellene. Modeller i4 eDrive35 - f.o.m. 4. kvartal 2021 (USA/EUR) i4 eDrive40 - f.o.m. 4. kvartal 2022 (USA/EUR) i4 xDrive40 - f.o.m. 4. kvartal 2023 (USA), 3. kvartal 2024 (EUR) i4 M50 - f.o.m. 4. kvartal 2021 (USA/EUR) Lakkfarger - Portimao blå (kun i4 M50) - Mineralhvit metallic - Brooklyn grey metallic (kun i4 M50) - Sunset orange (frem til 07/2024) - Sanremo green metallic (frem til 07/2024) - Aventurine rød metallic (frem til 07/2024) - Safirsort metallic - Tanzanite blå II metallic - Dravit grey metallic - Frozen Portimao blå - Frozen Pure grey - Alpinhvit - Skyscraper grey metallic (kun i4 eDrive35, i4 eDrive40 og i4 xDrive40) - Svart (ikke metallic) (kun i4 eDrive35, i4 eDrive40 og i4 xDrive40) - Cape York green (fra 07/2024) - Fire red (fra 07/2024) Interiørfarger - Skinn - Vernasca Cognac (kun i4 M50) (fås med M-seter) (frem til 07/2024) - Skinn - Vernasca svart dekorsøm blå/svart (kun i4 M50) (fås med M-seter) (frem til 07/2024) - Skinn - Vernasca svart med svart søm - Skinn - Vernasca Mocca - Skinn - Vernasca Oyster - Skinn - Vernasca Tacora red (frem til 07/2024) - Merinoskinn - Fiona red/black - utvidet omfang (kun med sensatec dashbord) (frem til 07/2024) - Merinoskinn - Fiona red/black - fullskinn med Fiona red underdel av dashbord (frem til 07/2024) - Merinoskinn - Ivory white/black - utvidet omfang (kun med sensatec dashbord) (frem til 07/2024) - Merinoskinn - Ivory white/black - fullskinn med Ivory white underdel av dashbord (frem til 07/2024) - Merinoskinn - Fjord blue/black - utvidet omfang (kun med sensatec dashbord) (frem til 07/2024) - Merinoskinn - Fjord blue/black - fullskinn med Fjord blue underdel av dashbord (frem til 07/2024) - Merinoskinn - Tartufo/black - utvidet omfang (kun med sensatec dashbord) - Merinoskinn - Tartufo/black - fullskinn med Tartufo underdel av dashbord (frem til 07/2024) - Merinoskinn - Svart - utvidet omfang (kun med sensatec dashbord) - Merinoskinn - Svart - fullskinn med svart underdel av dashbord (frem til 07/2024) - Merinoskinn - Elfenbenhvit - utvidet omfang (kun med sensatec dashbord) (fra 07/2024) - Leatherette/sensatec - Perforert canberra beige/svart (frem til 07/2024) - Leatherette/sensatec - Perforert canberra beige (frem til 07/2024) - Leatherette/sensatec - Perforert cognac - Leatherette/sensatec - Perforert Tacora red - Leatherette/sensatec - Perforert svart Garantier Alle norsksolgte BMW i4 har følgende garantistillelse: 8 år / 160 000km batterigaranti 5 år / 100 000km nybilgaranti (nb! gjelder for kjøpekontrakter signert fra og med 01.01.2022) 5 år / 200 000km nybilgaranti (nb! gjelder for kjøpekontrakter signert til og med 31.12.2021) Variabelen i kilometerlengden på nybilgarantien er betinget av når kjøpekontrakten med forhandler ble inngått. Det finnes ingen utstyrskode eller annen synlig identifikasjon på dette, så det er en BMW forhandler som må bekrefte om avtalen er inngått før eller etter denne datoen. Ettersom det gjelder fra kontraktssignering og ikke førstegangsregistrering (slik det var før i tiden), kan man risikere å finne en 2023 modell med 5 år / 100 000km og en 2024 med 5 år / 200 000km. Skjæringspunktet her er altså signeringstidspunktet på kontrakten. Årsmodeller Alle nyere BMWer har utstyrskode 993 "Model Year by VIN", hvilket innebærer at det er den tiende bokstaven i VIN-nummeret som angir hvilken årsmodell bilen er. Eks: WBY31AW07NAB12345 = MY2022 WBY31AW07PAB34567 = MY2023 N=2022 P=2023 R=2024 S=2025 T=2026 V=2027 W=2028 X=2029 For G26 i4 gjelder for øvrig følgende "MY" (Model Year) produksjonsdatoer (fra og med-til): 11/2021-07/2022 = 2022 / MY2022 07/2022-03/2023 = 2023 / MY2023 03/2023-07/2024 = 2024 / MY2024 07/2024-XX/2025 = 2025 / MY2025 Produksjonsendring 07/2022 Bortfall av bakgrunnsbelysning i rullehjul til ventilasjon for fører og passasjer. Bildet viser før og etter 07/2022. Bortfall av ambientbelysning i dørlommer på for- og bakdører. Bildet viser før og etter 07/2022. Bortfall av oppbevaringslomme/hanskerom for sjåfør. Endringen gjelder ikke for biler med utstyrskode 4M5 skinntrukket dashbord. Bildet viser hhv. før og etter 07/2022. BMW endret USB-Cen i midtarmlenet fra å ha lading og avspilling av media til å kun være en ladeenhet. Bildet viser hhv. før og etter 07/2022. Produksjonsendring 09/2022 Forskjell i ratt produsert før og etter denne datoen. Usikker på forskjellen per nå, men registrerer at ratt før 09/2022 deler med flere øvrige BMW-modeller, mens ratt etter kun er forbeholdt i4 M50. Mistenker at BMW har gjort rattet tynnere etter denne dato, men dette er informasjon som innhentes fortløpende. Merk imidlertid at det er en forskjell her. Delenummer før: 32308746689, delenummer etter: 32309882676. Det finnes imidlertid et ratt med delenummer 32309882674 som deles med M2, M3 og M4, men som også tilhører i4 M50. Usikker på hvor i produksjonsløbet "674-rattet" kommer. Produksjonsendring 11/2022 Manuell forvarming av batteri er lagt til som et tredje alternativ via iDrive. Bildet viser forvarming via knapp på iDrive 8. Biler før denne datoen hart kun mulighet for forvaring av batteri ved å velge destinasjon i navigasjonen eller forhåndsinnstilt tid i MyBMW-appen. Produksjonsendring 03/2023 Fra og med 03/2023 ble den tradisjonelle girspaken erstattet av en ny "flipp"/"nugget". BMW fikk en del kritikk på glatte dørhåndtak på i4 (og nye BMWer med flate dørhåndtak) og foretok en produksjonsendring 03/2023 (uverifisert tidspunkt ettersom det gamle håndtaket er tatt ut av produksjon og ikke lenger mulig å bestille, men bildene stammer fra bil produsert 09/2022 og 05/2023). Bildet viser hhv. før og etter 03/2023. Fra denne produksjonen fjernet BMW beskyttelsesdeksler over lyktene. Bildet viser hhv. før og etter 03/2023. På biler med Individual full merino skinninteriør (brunt, lyst og rødt/sort) forsvart Individual gulvmatter med kontrastkant i skinn. Bildet viser hhv. før og etter 03/2023. Produksjonsendring 07/2023 Fra denne dato er det fullstendig endring av iDrive-systemet i i4. iDrive 8 er MGU21 (HU4), mens iDrive 8.5 er MGU22 (HU5). Det er ikke (per nåværende tidspunkt) mulig med SW-oppdatering for å få iDrive 8.5 layout. Systemet gir ingen andre ekstra funksjonaliteter (f.eks videoavspilling), men har visuelle endringer i hvordan hovedside og klimameny ser ut og betjenes. Bildet viser hhv. iDrive 8 og iDrive 8.5. I ledd av BMWs umettelige apetitt på å spare kostnader, fjernet BMW fra nå M-dekselet i motorrommet på i4 M50. Alle BMW i4 kommer nå med "BMWi"-logo på dekselet. Bildet viser hhv. før og etter 07/2023. Produksjonsendring 07/2024 (LCI = Life Cycle Impulse = facelift) Ubekreftede endringer: - Bortfall av laserlys -> erstattes av Matrix LED - Knapp for rattvarme fjernes fra ratt og kommer inn i iDrive - Nytt M-sportsratt med flat bunn (se G22/G23 LCI) - Krystallelementer - Endring av ambientbelysning -> lyslisten under dashbordlisten på fører- og passasjersiden forsvinner - Nytt design på setejusteringsknappene -> knappene blir i "enkel, billigere hardplast" - Individual Merino skinntrukket dashbord blir borte, kraftig degradering av skinnvalg De nye setejusteringsbryterne er endret fra "metallknapper/lakkerte brytere" til "enkel plastbryter". Bildet viser bryter før og etter facelift. I forbindelse med LCI har det kommet nytt standardratt. Knapp for rattvarme er fjernet og dyttet inn i klimamenyen i iDrive. Bildet viser hhv. før og etter 07/2024 (illustrasjonen for facelift har rattgiring, dette gjelder kun for ICE-biler). M-sportsrattet har også fått et redesign. Et punkt øverst i rattet får et rødt skinnpunkt (i4 M50) eller svart skinnpunkt (i4 eDrive35, i4 eDrive40 og i4 xDrive40), bunndelen av rattet er flatt og det er redesign av deksler/knappefelt med sølvramme og blank svart bakgrunn. Knapp for rattvarme er fjernet og dyttet inn i klimamenyen i iDrive. Bildet viser M-sportsratt før og etter 07/2024. M-sportsrattet hadde tidligere skinntrukket airbag. Denne er nå erstattet av airbag med plastikkdeksel på LCI. Bildet viser hhv. før og etter LCI. Den "elektriske" senterkoppen med BMWi-blå kant er endelig borte. Normale senterkopper uten kant er å finne på LCI. Bildet viser hhv. før og etter LCI. En av de store endringene med LCI er bortfall av laserlys. Matrix LED (Adaptive LED) er arvtakeren for laserlysene, og fremfor to "linser" i hver lykt, er det nå "en" linse per lykt. Lyssignaturen er også endret. Bildet viser hhv. laserlys før og etter LCI. Baklyktene er i utgangspunktet like på pre-LCI og LCI, men nytt av året er at dersom bilen bestilles med Adaptive LED hovedlys, får bilen også Laserlys (kjent fra M4 CSL) bak. Bildet viser hhv. normal baklykt og laserlys bak. Ambientbelysningen har fått en endring. Lyslisten som er under interiørlisten på dashbordet på begge sider av rattet er erstattet av et lys i luftedysen i midten av dashbordet. Bildet viser før og etter LCI. Interiørlisten på dashbordet har fått annen utforming, sammen med luftegrillen. Kontrastlisten i sølv er borte, slik at listen nå er ensartet. Bildet viser før og etter LCI. I likhet med luftegrillen i senter, har ventileringen i hver kant av dashbordet fått nytt design. Bildet viser hhv. før og etter LCI. Grillen til i4 M50/M-sport har fått annen utforming på grillen, og har nå et designmønster med "liggende" riller slik dagens M-biler har. Bildet viser hhv. før og etter facelift. Grillen til vanlig i4 har også fått ny utforming. Ny utforming i tråd med grillen til i3 Forever Unique, iX, iX1 etc. Bildet viser hhv. før og etter facelift. Fra LCI er det ikke lenger mulig å få 4M5 Skinntrukket dashbord. I stedet er det nå kun sensatec/kunstskinn å få. Bildet viser hhv. før og etter facelift med Merino Tartufo. i4 eDrive35, i4 eDrive40 og i4 xDrive40 med M-sportspakke fikk samme pedalsett som storebror i4 M50 med børstet stål. På facelift har modellene fått normale gummipedaler uten børstet stål. Bildet viser før og etter 07/2024. M-fothviler er borte på alt av facelift. Bildet viser hhv. før og etter facelift. Uverifisert informasjon. Pressebilder viser både med og uten M-fothviler. Må kontrollsjekkes, mulig forskjeller i de forskjellige markedene. Marius2002, Ron Jeremy, Lars S og 16 andre reagerte på dette 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Februar 23 Share Skrevet Februar 23 Flott oversikt! "Alt var bedre før" gjelder tydeligvis også for G26! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 24 Share Skrevet Februar 24 Dette er ganske graverende kostnadskutt. Greit nok er det ikke store greier, men det blir ganske provoserende når de i tillegg øker prisen på bilen betraktelig. Hadde dem gjort disse grepene men beholdt eller senket prisen på produktet hadde nå vært en ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Februar 24 Share Skrevet Februar 24 Kommer denne som konsekvens av mine spørsmål til deg i går @Saltkjelen? 🫣😀 Uansett en 'bibel' jeg skal bruke! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 24 Share Skrevet Februar 24 10 timer siden, RNJ skrev: Flott oversikt! "Alt var bedre før" gjelder tydeligvis også for G26! Ja, det er ikke ofte produksjonsendringene innebærer et dårligere produkt, men det er dessverre gjeldende for både i4 og de meste andre 20-talls BMWer. Heldigvis er mye av dette enkle ting å ettermontere, så det er ikke rare innsatsen som skal til for å bedre produktet om man ønsker det. 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Dette er ganske graverende kostnadskutt. Greit nok er det ikke store greier, men det blir ganske provoserende når de i tillegg øker prisen på bilen betraktelig. Hadde dem gjort disse grepene men beholdt eller senket prisen på produktet hadde nå vært en ting. Ja, noe til det bedre og noe til det verre. Mye av det som er blitt verre er heldigvis enkelt å gjøre noe med, men det som per nå ikke er mulig å gjøre noe med er produksjonsendring av 11/2022 med forvarming via iDrive og 07/2023 med iDrive 8.5. Forvarmingen er nok det aller viktigste å merke seg, for her må man aktivt ta et valg om bil før eller etter denne datoen om man vil ha denne funksjonen. 27 minutter siden, fupsaker skrev: Kommer denne som konsekvens av mine spørsmål til deg i går @Saltkjelen? 🫣😀 Uansett en 'bibel' jeg skal bruke! Hadde lenge planer om å lage en slik oversikt (som jeg gjorde med E60/E61 opp igjennom tidene), så så mitt snitt til å begynne på det i går. I tillegg fungerer den som en huskeliste for retrofits, så tenkte jeg også under hvert av punktene etter hvert vil linke til ettermontering av de forskjellige elementene. fupsaker, Ampera, RNJ og 4 andre reagerte på dette 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Februar 24 Share Skrevet Februar 24 (endret) Dette er jo triste greier å lese synes jeg @Saltkjelen, når en premium BMW til mange hundre tusen tar slike valg som selv en peugot partner har er noe alvorlig galt. Og dette stiller jo seg bare i en ekstremt lang liste hvor BMW siste tiden har gjort bilene mindre og mindre premium. I5 er jo enda tristere lesestoff Endret Februar 24 av Snagg30 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Februar 24 Share Skrevet Februar 24 For min far som nå endelig bytter ut en Model S, så er det egentlig ikke så farlig om knappen for forvarming er der eller ei. All den tid du i Tesla må inn og sette mål i navi for lading. Men for det praktiske er det kult det er i skjermen. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 24 Share Skrevet Februar 24 4 timer siden, Snagg30 skrev: Dette er jo triste greier å lese synes jeg @Saltkjelen, når en premium BMW til mange hundre tusen tar slike valg som selv en peugot partner har er noe alvorlig galt. Og dette stiller jo seg bare i en ekstremt lang liste hvor BMW siste tiden har gjort bilene mindre og mindre premium. I5 er jo enda tristere lesestoff Det lille hanskerommet der har de fjernet på G60 også. Sykt irriterende, jeg bruker faktisk de rommet der. Særlig når vi er på tur er det greit til å lagre parkeringsbilletter, lommebok, pass og kvitteringer man skal spare på. Z800 og Rita G reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå