Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Marius2002 skrev:

Krysser fingrene at dere får den før jul! :) Testet Q4 quattro 50 sportback her igår, og jeg vil si i4 er noen hakk opp på alle punkt. Herunder også eDrive40 såklart. Q4 med S-Line var en fin bil og helt grei å kjøre, men det manglet det lille ekstra som i4 kan by på. Q4 50 har 299hk, som høres mer enn nok ut, men det føltes(faktisk!!) ganske daft ut på en så stor og tung bil. 

Q4 e-tron med 299 hester og trommelbremser bak, her lukter det kostnadskutt lang vei. Sist jeg så en BMW med trommelbremser bak så var vel det en E36 316i 😅

En i familien prøvekjørte en sånn Q4 og tok turen innom meg for å høre hva jeg synes. Skuffende bil, en opphora id 4 var mitt umiddelbare inntrykk. Jeg fikk overtalt vedkommende over i en X3 30e ladbar hybrid 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Er nok pga flere grunner den føles slik. Effektleveransen er veldig "chill" og ikke eksplosiv som mange andre elbiler.

For å ikke snakke om at de 299hk ser man nesten aldri. Kriteriene for å utnytte 299hk i BoostMode er over 88%SoC og batteritemp på mellom 23 og 50 grader. For folk flest er det sjeldent man har disse kriteriene på plass, og dermed sitter man med 265(?)hk uten boost om jeg husker rett. 

Kjørte en Q4 50 på vinterstid ifjor på vei til Quattrokurset som jobben holdt, og hadde aldri boost tilgjengelig hverken til eller fra til tross for at vi kjørte mange mil. Etter en natt på fjellet hadde vi vel bare 50% effekt på starten som sakte krøp mot c.a 80%. Mao, laaaangt unna de 299hk den skal klare å yte. 

Det er jo den minst Audi’ske av alle Audier også, siden plattformen er 90% VAG. Syns brødrene hhv ID4 og Enyaq er mer vellykkede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Det er jo den minst Audi’ske av alle Audier også, siden plattformen er 90% VAG. Syns brødrene hhv ID4 og Enyaq er mer vellykkede.

Enig. Aldri prøvd ID4, men har bare gode ord å si om Enyaq. Den gir mer mening av alle sine søsken hva pris og praktikalitet gjelder. Synes ikke den ser så verst ut heller :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel kollega og forøvrig nesten-nabo(7-8 hus som skiller i samme gate), har hatt sin Enyaq iV80 i snart 2 år nå og er strålende fornøyd med bilen for det bilen er. Han savner derimot litt futt, det er mye vekt og volum å drasse på, så bilen oppleves treg, men betydelig raskere enn sin gamle S-Max. Samtidig er den ikke noe god å dra henger med ifølge vedkommende, jeg kan ikke uttale meg, men det merkes at den mangler det lille ekstra for at hengerdraging skal være en behagelig opplevelse. Den vurderes å byttes ut i ID.Buzz i håp om at den er noe bedre på akkurat dette. :) 
 

Men klart, Enyaq iv80 med 204hk har aldri prøvd å være noen reserbil og ikke skal den banke TM3 eller i4M50, eller iX40 om det er mer sammenlignbart heller. Den skal fungere som en trygg og praktisk familiebil, og det er den. Bare at hadde den ligget på 350 elektriske hester, så hadde bilen vært mer komplett enn den er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enyaq er knallfin, og en av de elbilene jeg vil trekke frem som pene biler. Den ser normal ut, har rikelig med plass og ellers svært få kompromisser sammenliknet med mye annet. 204 hester er lite i en bil på godt over 2 tonn, men husk på at de fleste som kjører Enyaq kommer fra Passat og Octavia med 110 hester TDI 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enyaq er jeg faktisk enig i at er det peneste konsernsøskenet. Du får den også med brunt skinn i kombo med pen utvendig farge, så litt flere valgmuligheter der enn på Audi og VW. Jeg ville vel kanskje heller byttet en Q4 i en iX3 og ikke X3 PHEV, selv om den er særdeles bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Jeg ville vel kanskje heller byttet en Q4 i en iX3 og ikke X3 PHEV, selv om den er særdeles bra. 

Firehjulstrekk var ett krav i dette tilfellet. Samt at jeg synes ikke elbil passer for vedkommende med det bruksmønsteret de har. Veldig mange kjøper elbil fordi "alle" sier at man må det, dette var ett sånn tilfelle. Da jeg fikk fortalt litt om hvor ypperlig en bra ladbar hybrid fungerer så ble det sånn, de er strålende fornøyd og gjør unna 90 prosent av kjøringen elektrisk uansett. De siste 10% av bruken synes de er veldig greit at kan gå fossilt (hytta og langturer) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke se hvordan noen kan mene Hybrid funker bra med så lav rekkevidde? 

Dømet over her: 

Om all daglig kjøring går unna elektrisk, så bruker man maks 40 kr. Dag i drivstoff om man før kjøper en dieselbil, trekk fra strømkostnader og man er kanskje nede i 25 kr dag? ( Strøm koster vel det og? Tall tatt utav luften ) 

25*7 = 175 kr pr. Uke. Spart med hybrid vs diesel, men så brenner vel hybriden opp mesteparten av differansen med en gang man skal på langtur..

I tillegg får man dårligere rekkevidde ( liten bensintank ) tyngre bil med dårligere kjøreegenskaper og mer slitasje på dekk.

En uten tvil dyr løsning mtp. Potensielle feilkilder som ryker.. 

Hva er vitsen 😅 jeg ser argumentet med og ikke småkjøre en dieselbil, men for folk flest som holder seg noenlunde til nybilgaranti så byr ikke dette på problemer. Synes uansett det ikke veger opp for alt det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt man skal forstå seg på heldigvis, folk velger forskjellig og tenker forskjellig. Selv hadde jeg spart store summer ved å bytte ut min 540d med en ladbar hybrid. Dagens ladehybrider er veldig mye bedre enn de var for kun fem år siden. Det begynner å gi mening når rekkevidden er lang og forbruket begynner å bli lavt. 

Og uansett hvor vanskelig det er å forstå, så finnes det noen som ikke kan ha elbil men som også vil ha noe annet enn ren fossil. Det er utrolig men sant 😅 

Men dette var kanskje ikke tråden for en hybrid vs fossil diskusjon? For min del stopper off topic her 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Skulebollen said:

Jeg klarer ikke se hvordan noen kan mene Hybrid funker bra med så lav rekkevidde? 

Dømet over her: 

Om all daglig kjøring går unna elektrisk, så bruker man maks 40 kr. Dag i drivstoff om man før kjøper en dieselbil, trekk fra strømkostnader og man er kanskje nede i 25 kr dag? ( Strøm koster vel det og? Tall tatt utav luften ) 

25*7 = 175 kr pr. Uke. Spart med hybrid vs diesel, men så brenner vel hybriden opp mesteparten av differansen med en gang man skal på langtur..

I tillegg får man dårligere rekkevidde ( liten bensintank ) tyngre bil med dårligere kjøreegenskaper og mer slitasje på dekk.

En uten tvil dyr løsning mtp. Potensielle feilkilder som ryker.. 

Hva er vitsen 😅 jeg ser argumentet med og ikke småkjøre en dieselbil, men for folk flest som holder seg noenlunde til nybilgaranti så byr ikke dette på problemer. Synes uansett det ikke veger opp for alt det andre

1. gen 330e: Lades hjemme og på arbeidsplass. Kjøres 90% på strøm i hverdagen, men langturene går på bensin/mix. Forbruk på langtur ca 0.6l/mil. (Altså går den over 600km på 1 tank til tross for lite volum). Ikke merkbar forskjell i kjøreegenskaper i forhold til F30 med ren fossil drivlinje. Sliter heller ikke merkbart mer dekk, men mulig det er målbart om man graver seg ned i detaljene. Totalforbruket ligger på 0.3-0.4l/mil, og bilen går ca 20000km/år. Den har nå gått over 70000km, og har ikke hatt trøbbel med noe annet enn headunit, som den deler med sine rent fossile søsken. Som autofil bonus har man en frisk bensinmotor med noe av det beste man får av karakter på denne siden av rekkeseksere.

At ikke du ser vitsen betyr ikke at det ikke gir mening for andre. Hadde ikke byttet denne i en dieselbil under noen omstendighet. Tar gjerne en ny hybrid med økt rekkevidde, dog. Evt en elbil i sedanform, nedtonet design, romslig baksete, bra kjørekomfort og minst 1800kg hengervekt. (Sa noen BMW I5? Redd den blir kostbar da).

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Lars S er mulighet til å endre hva som skal vises i HUD ja. :) 

Er inne på display app, men får ikke bort disse indikasjonene om kjøremodus (sport, comf, eco) og gasspådrag, synes de bare er forstyrrende. Ønsker hastighet og fartsgrense, navi og div popup varslinger, ikke dette andre krimskramset som man ikke har bruk for. Tror det kom med siste oppgradering, men ikke sikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lars S skrev:

Er inne på display app, men får ikke bort disse indikasjonene om kjøremodus (sport, comf, eco) og gasspådrag, synes de bare er forstyrrende. Ønsker hastighet og fartsgrense, navi og div popup varslinger, ikke dette andre krimskramset som man ikke har bruk for. Tror det kom med siste oppgradering, men ikke sikker på det.

Du styrer innholdet i head up fra rattet. 

 

Screenshot_20221028-130522_DRIVERS GUIDE.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...