Gå til innhold

Hongqi E-SH9


Tony Soprano
 Share

Anbefalte innlegg

I grunn ikke så ille, men jeg er nok en av de som sannsynligvis aldri hadde kjøpt bilen. Jeg er rett og slett for skeptisk til disse Kina-bilene som valfarter til Europa for å ta del av elbilens inntog. Ellers er det jo liten tvil hvor de henter inspirasjonen fra (eller er det BMW som henter inspirasjonen fra Hongqi, mon tro?).

BMW 7-serie vs. Hongqi H9
BMW-Grille-vs-Hongqi-grille-1c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker att denne treffer hjertet mitt som elsker store sedaner og også big size SUV’s ! Herlig vulgært 😄 Imponerende interiør på H9 men så blir jo det spennende hva som blir opplevelsen av bygge & materialkvalitet.

 

Endret av Tony Soprano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kinesisk og den ser kinesisk ut... Jeg regner med at dette blir en "døgnflue"...den blir her noen år også forsvinner den. Hvordan er kvaliteten på disse bilene, hva med garantiansvar på batterier og motor? Deletilgang om åtte år? Andrehåndsverdi? Noen som husker at Dodge hadde ett blaff på det europeiske markedet for rundt ti år siden? Tenker ikke da på Pickupene men vanlige personbiler med noen grusomme VAG dieseler under panseret? Dette er litt samme greia, helt ok når det er nytt men som bruktbil så er det så ukurant at ingen vil ta i det. 

Også er det navnet, det blir hardt for folk å svelge tror jeg. Se for deg at du er i ett selskap og samtalen kommer inn på hva folk kjører. Folk rundt deg kjører Toyota RAV4, BMW 320d, Audi A6, Ford Focus og Tesla Model 3....og du må svare "Jeg har en Hongqui E-SH9". Du kommer til å kunne høre en knappenål falle..😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina er et kommunistisk skit-regime med massiv overvåking som er i gang med å overta Vesten. Gjør dere selv en tjeneste og styr unna Kina og Kina-produkter. Personlig ville jeg ikke kjørt en slik selv om jeg fikk den gratis - folk som kjører Kina-biler/elbiler ser jeg på som landsforrædere, de samme som underla seg Quisling og Hitler under andre verdenskrig. Ikke meningen å høres fanatisk ut her, men folk som støtter fienden våres økonomisk fortjener pisk og en kule.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ofte jeg er enig med deg @Werther men akkurat med Kina så skjønner jeg deg. Man trenger ikke og kjøpe kinesisk om man ikke må selv om det er nesten umulig og unngå.

Jeg hadde dog uttrykt meg litt mer diplomatisk, man blir som regel tatt litt mer seriøst da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tambur4 skrev:

Historien gjentar seg trolig. Det var jo ganske eksotisk å kjøre japanske biler på 60-tallet også.

 

Jeg er faktisk litt usikker på om den gjør det. Når Japanerene kom så tilbøy de noe nytt, og det var små drivstoff gjerrige biler som var svært driftssikre. Så kom Koreanerne ut på 90 tallet som tilbøy svært billige og enkle biler, og tilbyr det ennå. Så jeg ser egentlig ikke hva denne tilbyr som vi ikke har fra før? Selv om dette er mye bil for pengene så finnes det bedre alternativer der ute som egentlig ikke er så mye dyrere.

MG ligger høyt på salgs statistikkene akkurat nå, men vil dette vare? Og MG høres jo absolutt ikke Kinesisk ut, det gjør heller ikke Polestar. Kanskje navnet vil være Honqui sin største fiende? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Navnet "Honqui" faller i alle fall ikke lett på vestlige tunger og spesielt ikke franske hvis det er trykk på første stavelse. Jeg kom i denne sammenhengen til å tenke på en scene i spillefilmen "Norske byggeklosser" av Pål Bang-Hansen fra 1972 med bl.a Rolf Wesenlund (i hele 8 roller) og Bjørn Sand. Olav Femte (Sand) bygger hus og han får besøk av bygningsinspektør Berrefjord (Wesenlund). For å demonstrere hvor dårlig huset er bygget retter Berrefjord et karateslag mot en del av inventaret samtidig som han roper "Mazda-Toyota" - og selvfølgelig faller inventaret fra hverandre. Poenget er selvfølgelig at Mazda og Toyota den gangen hadde en fremmed klang og karate var noe man forbandt med Japan.

https://www.youtube.com/watch?v=USNHTu05zFI

Et annet tilsvarende eksempel er fra da Hyundai ble introdusert i Norge tidlig på 90-tallet. En biljournalist (jeg husker dessverre ikke navnet) intervjuet den europeiske salgsjefen (en sydkoreaner) og spør hvordan man egentlig uttaler navnet Hyundai. Salgssjefen utroper høyt og ikke så rent lite stolt: "Monday, Tuesday, Hyundai"... :)

@Rune-K Jeg er helt enig med deg (og dermed indirekte også Werther selv om en litt mer diplomatisk fremtoning hadde gjort seg bedre). Det er ikke lett å unngå kinesiske produkter, men man kan i alle fall gjøre et forsøk - noe som jeg synes at man bør gjøre med tanke på hvordan kineserne går frem for å dominere deres omgivelser politisk, økonomisk og militært. Det er en svært umoden og bøllete/brutal fremferd de oppviser og slikt fortjener at vi mer tydelig markerer hvor grensen går. Politisk og militært tror jeg dessverre at tiden har løpt fra oss, men økonomisk kan vi stadig protestere. Spesielt hvis statsministre holder seg til å være statsmenn fremfor f.eks fiskehandlere. 

       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet har da ingenting å si da det er in å ha noe annerledes og miljøvennlig nå til dags. Navnet skaper nysgjerrighet som for eksempel hyundai gjorde på 90 tallet. 

Folk kjøper da Huawei sine telefoner som bare det, også et uvanlig asiatisk navn, produsert i og av kommunistisk styrte folkegrupper. Men jeg har Huawei selv og slik som bilverden er vannet ut nå, bmw uten integritet osv, hvorfor ikke se på en slik ny Kinabil? 😀 Vil tippe de er enklere og bedre enn mange av de tyske. Se bare på hvor bra kvalitet hyundai tidvis har hatt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...