Otis Skrevet August 9 Share Skrevet August 9 Da er det svært kjipt med en cic retrofit i 2024/2025, om kart lages tilogmed 10.året av siste produksjonsdato. Spørs om ikke nbt er eneste vei da, evt android da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet August 9 Share Skrevet August 9 NBT er jo en del mer moderne (utrolig nok ettersom de er relativt like), men på NBT mister du vel kartvisning i HUD (?). Mener dette var et tema når jeg holdt på med dette for fem-seks-syv år siden. Vil tro det finnes plenty av muligheter til å få oppdatert kart på en CIC i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 9 Share Skrevet August 9 Får vel kjøpt FSC-kode for å få kart til å fungere på CIC? Det er nå min plan i stedet for emulator-klump. Usikker på kostnad der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet August 9 Share Skrevet August 9 (endret) 1 time siden, E.C. skrev: Får vel kjøpt FSC-kode for å få kart til å fungere på CIC? Det er nå min plan i stedet for emulator-klump. Usikker på kostnad der. ser ut som at bimmerretrofit har lagt ned, men uansett så mener jeg å huske at emulatoren må til for å emulere gps signalet ? men du må jo selvsagt ha fsc etterpå for å få riktig kartpakke. ser nå på gamle bilder at navigasjon er utilgjenglig i menyen med emulator frakoblet. emulatoren kostet vell 6000kr i sin tid å var det beste på markedet, min ble ikke brukt da det var noe forstyrrelse i canbus-kretsen jeg ikke fant ut av som slo ut emulatoren og fikk alt til å fjuske. fikk til og med sendt i retur adapteren for sjekk, men den ble testet av leverandør og sendt tilbake. Endret August 9 av Ingvaldsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet August 9 Share Skrevet August 9 1 time siden, Otis skrev: Da er det svært kjipt med en cic retrofit i 2024/2025, om kart lages tilogmed 10.året av siste produksjonsdato. Spørs om ikke nbt er eneste vei da, evt android da. ingenting i verden er mer kjipt en android, det er roten til alt vondt. ja jeg er iphone bruker selv, men uansett hva du mener er best i verden så hører ikke android hjemme i noe kjøretøy og spesielt ikke tøtsjskjerm. selv med litt eldre kart så klarer du deg nesten alltid helt fint med bilens kart, men selv om du har det nyeste av det nye vil du fortsatt støte på problemer som gjør at du må frem med telefonen. opplevde selv på tur ut av munchen med f11 jeg hadde som var med NBT og det nyeste kartet at den gang på gang sendte meg feil vei inn i enveiskjørt gate, endte opp med å heve hodet å lese skilt og vipps så var jeg på tur ut av sentrum. veier i utlandet ligger mer eller mindre uendret trase, mens i norge så har vi flest tilfeller av at traseen endres. kjørde faktisk fra italia til padporg med kartet fra 2019 i e39, dette gikk fint og liveoppdatering fungerte fortsatt. dette var høsten 2023. NBT har vell i utgangspunktet ikke noe form for klima meny som e70 har, men det har det kanskje lurt til med emulator ? dette vet vell @Saltkjelen en kjempefordel med nbt er at du kan lagre cd'er med all info inn på harddisken, på cic vil det bare stå cd 1 2 3 og spor 1 2 3 4 osv. men legger du inn med minnepenn vises all info. e70 var vell muligens eneste cic bil som fikk dab+ også ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet August 9 Forfatter Share Skrevet August 9 7 minutter siden, Ingvaldsen skrev: ingenting i verden er mer kjipt en android, det er roten til alt vondt. ja jeg er iphone bruker selv, men uansett hva du mener er best i verden så hører ikke android hjemme i noe kjøretøy og spesielt ikke tøtsjskjerm. Drøy påstand, og jeg er 100% uenig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet August 9 Share Skrevet August 9 6 minutter siden, Kvasi skrev: Drøy påstand, og jeg er 100% uenig. jeg verdsetter først å fremst trafikksikkerhet, og android er hakke mer tungvindt oppbygd enn ccc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet August 9 Share Skrevet August 9 @Ingvaldsen Ja, Bimmerretrofit har dessverre lagt ned. Det virket som de "bare forsvant", så usikker på hva som faktisk skjedde her. Du måtte vel ha emulator til din fordi gamlebilen var av en "sær årgang" - typ laget i et spenn på et års tid hvor montering av CIC ikke ville fungere med det originale ryggekameraet. Det finnes eNBT-emulatorer som gir en relativt ok integrering av klimameny nå. E7x og E9x har eget klimapanel med skjermfelt, så klimameny trengs vel sånn sett ikke på disse. Både E7x, E9x og E8x kunne få DAB+, eller for å si det på en annen måte; det er kun E60/E61/E63/E64 som ikke fikk DAB+ av E-serie med CIC. BMW endret fra DAB til DAB+ fra og med 09/2010, så alle biler med mulighet for 654 DAB tuner fikk da automatisk DAB+ fra og med denne datoen. Ingvaldsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet August 9 Share Skrevet August 9 Mitt «problem» med CIC, og tildels NBT er at det er så tungvindt å legge inn destinasjon, så jeg bruker egentlig kun Google Maps/waze. På X4-en kan man riktignok fortsatt sende destinasjon via BMW-appen så det går jo på et vis, men når 3G forsvinner går jo ikke det lengre. I tillegg er det bare enklere å bruke telefonen. CIC kom i 2008, og allerede da hadde det nok vært noen år med utvikling. Altså vi snakker om et 20 år gammelt system. Det har holdt seg godt, men er veldig gammelt i teknologiverdenen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet August 9 Share Skrevet August 9 13 minutter siden, Saltkjelen skrev: Du måtte vel ha emulator til din fordi gamlebilen var av en "sær årgang" - typ laget i et spenn på et års tid hvor montering av CIC ikke ville fungere med det originale ryggekameraet. Det finnes eNBT-emulatorer som gir en relativt ok integrering av klimameny nå. E7x og E9x har eget klimapanel med skjermfelt, så klimameny trengs vel sånn sett ikke på disse. emulatoren var for alle e70 med ccc, den ble programert forskjellig ettersom om du hadde kamera eller ike må inn på i-drive for å styre hvor luften skal manuelt og for å snu hjulet fra varm til kaldt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet August 9 Share Skrevet August 9 Går det ikke å montere en slik? E70 med CCC -> Android med OEM-look grensesnitt Da har man et oppdatert system, alternativt støtte til android auto og apple carplay og ellers et grensesnitt som er oem+-.. Ser ikke problemet, det må vel være mye enklere med musikkavspilling, kart og telefon. Og er looken lik BMW så hvorfor ikke, her ligner den NBT Evo ID5/ID6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet August 11 Forfatter Share Skrevet August 11 På 9.8.2024 den 19.41, Ingvaldsen skrev: jeg verdsetter først å fremst trafikksikkerhet, og android er hakke mer tungvindt oppbygd enn ccc Jaha, forklar? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet August 11 Share Skrevet August 11 (endret) CarPlay og alle biler med skjerm er da farlig for trafikk? Betjening av Apple CarPlay er litt mer tungvint enn iDrive meny med iDrive-hjulet så der er også lettere å bruke touch. Å si android er problemet er wel drøyt. NBT er hevertfall og annet slags Embedded Linux distro også, på sammen måte android er det. Litt for enkelt å si det, siden abdroid er langt fra hvordan UNIX er bygd opp men men. Ofte er disse skjermene android men likevel brukes CarPlay eller Android Auto. Android Auto er ikke sammen som Android. Android Auto er som CarPlay, så trenger telefonen. Dårlig nyhet for android-hatere: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0401875EN/bmw-group-to-build-on-android-open-source-project-aosp-for-“bmw-operating-system-9”?language=en Liten sidetrack nå jeg holder på, hovedenheten jeg har på Renaulten er Windows Hva skal vi si om det? Det er satan selv? men litt mer on-topic. Jeg synes Mr12Volt er mest pene løsning om du har cd-veksler og CCC for å få CarPlay. Endret August 11 av mr.pingu Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet August 11 Share Skrevet August 11 Ser absolutt ikke problemet med Android jeg heller. Har hatt det i E60en siden Mai 2017 og aldri vært noe problem med den og den har også touch screen, men kan nok telle på en hånd hvor ofte jeg har brukt det. Den/ det blir styrt via idrive kontroller og meny knapp, så mer trafikkfarlig enn originalt utstyr er det nok ikke. Mobil blir koblet til automatisk og alt går av seg selv på skjermen, må aldri trykke på den ved oppstart eller noe. Nå er jo mitt system veldig gammelt, 2017 og det er jo kommet veldig mange slike skjermer på markedet siden den gang, men siden min funker så bra og ligner så godt på originalt system så forblir den i bilen. Klart det ser bedre ut sånn enn den gamle M-ask jeg hadde Og ikke minst muligheten den gir med ting en kan bygge ut, eneste jeg har gjort er ryggekamera: Ampera, mr.pingu, PIIIPower og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå