Gå til innhold

5mm spacere - "trygt"? - nei, hva med 10mm?


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har et litt sånn elsk-hat-forhold til spacere. Jeg liker de, men er samtidig noe skeptisk til enkelte varianter, deriblant spacere uten sentrering.

...men på veldig smale spacere (3-7mm) har man jo ikke noe valg. Sentreringen på navet er vel sånn 8-10mm(?), så hvordan er det i praksis med f.eks. 5mm spacer? Går dette uten problem, eller kan man risikere noe tull med tanke på at sentreringen ikke kommer like langt inn i felgen?

Jeg må space ut foran for at felg/dekk skal gå klar av fjærbein, men det er ikke snakk om så veldig mye.

Kan selvfølgelig kjøpe større spacer med sentrering, men dette blir vinterhjul, så ønsker ikke at de stikker så veldig langt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har noen mm entring på styringa inn i felgen ( husk å trekk fra entringsfasen på felgen) så er det grei skuring. 

Det er ikke stort bedre med spacere med sentrering, for ivertfall på bl.a H&R, SSC og ett tredje merke jeg har hatt og ikke husker navnet på så er alle lagd med veldig lite gods i overgangen mellom spacer og styrekant sånn det blir veldig svakt. Det er samme ulla enten spaceren er 10 eller 30mm etter min erfaring for den del. Poenget mitt er at det virker ikke som spacer produsenter uansett beregner styrekanten for å bære noe last under kjøring. 

Så jeg er ivertfall ikke redd så lenge det er 3+mm effektiv styrekant inne i felgen. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Vet at H&R spacere har sentreringsring helt ned til 6mm

da må du slipe bort mye/meste av den originale styrekanten :) borringa på spaceren mot navet blir fort kun 4mm pga litt material for området mellom spacer og styring, så du vil ikke få den helt inn mot navet uten videre da det somregel er ca 8mm originalt. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med 5mm foran en liten stund da jeg fikk et sett felger som var "for tynne" og hjulboltene skrapa i spindelen inn forbi navet. Det er fort vanskeligere å sentrere, men det merker du om det starter å riste. Strammer du boltene gradvis så bør du få det rimelig sentrert.

Du må ha lengre bolter så du får 6 (?) runder med gjenger inn (som er vel det anbefalte) ellers ser ikke jeg noen problemer. Hjulet holdes på plass av friksjonen mellom bremseskiva og flata på felgen, ikke av utstikket på navet (i motsetning til hva enkelte tror). De spacerne jeg hadde måtte settes bestemt vei, slik at du ikke risikerer mellomrom mellom skive og spacer (pga konet til styrekant). Da kunne nok hjulet ha dettet av i verste tilfelle og det er sikkert derifra skepsisen hos enkelte kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt changed the title to 5mm spacere - "trygt"? - nei, hva med 10mm?

Tok av er hjul i dag, og leppen er 12mm. Vel og bra det, men navhullet i felgene er veldig kont ytterst, så tar hverken sjans på 3 eller 5mm spacer. Selv med 3mm spacer er det såvidt felgen vil entre huben. Med uoriginale felger uten så mye kon hadde nok dette gått helt fint, men her våger jeg ikke.

241558BD-71DB-48D3-AF56-C2C916880E67.thumb.jpeg.f141ae3c47a0a510840ecbb81e6b1fe2.jpeg
 

Jeg har alltid vært litt motstander av 10mm spacere grunnet fare for sprekking i området rundt hub. Ser at H&R sine derimot har en ganske stor kon innerst på sine 10mm (antar disse er laget med tanke på originale hjul).

Er det noen som har slike og har undersøkt hvor mye gods det faktisk er rundt det området?

3790AAC4-EA4A-4856-B52D-2EF7550F6581.thumb.jpeg.47aa177908c8ab3806dc6b5f013e5914.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt jeg har 10mm spacere fra H&R og målte kjapt (og sikkert ikke 100% nøyaktig) akkurat nå. 

Leppa er c.a 12mm, og ved måling på innsiden treffer jeg sånn c.a 15mm. Legger igjen et bilde fra hvor jeg satt målebåndet. 

20211019_111756.thumb.jpg.ef889dd71f54cff9a5494392233cd06e.jpg

Vet ikke om det hjelper, men gir vel en sånn c.a pekepinn. Kjørt med disse fra Mai til Oktober og merket ikke noe galt. Spacerne så fine ut ved demontering også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10mm H&R (ikke skrudde) foran på syveren og de har stått på siden feb. 2019, er på hele året. Merker ingenting at bilen har montert noe slikt. Heller ikke noe sprekk, slitasje på spacerene. De blir selvsagt tatt av og sjekket, vasket og smurt ved hjulskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte de 10mm H&R spacerne som er linket til over på M5'en i sommer. Synes de virket å holde veldig bra kvalitet. Lite gods i senteret akkurat i overgangen fra originalt senter ja, men perfekt passform, og så er det jo ikke her lasten skal taes under kjøring.

 

Jeg hadde samme skepsis som deg til spacere uten sentrering (mindre enn 10mm), men utover litt krøkkete montering av hjul, så tror jeg egentlig ikke det har noe å si.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...