Gå til innhold

Kjøpsråd 5-serie, F11. Facelift og LED-lys eller større motor og utstyr?


larserso
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Endelig er jeg tilbake etter noen års fravær pga. behov for 7-seter og dermed kjørt konkurrerende merke. Endelig skal bilen selges og siden det også har blitt et hyttekjøp i mellomtida ønsker jeg å kjøpe en rimeligere bil og tenker meg et tak på 300'k, men gjerne litt lavere også. Siden jeg har vært ute av BMW-verden i snart tre år nå vil jeg spørre meg litt til råds. Min forrige BMW var en 2012 M550d som jeg var utrolig godt fornøyd med. Nå er jeg litt i tvil hvor mye jeg vil savne stor motor kontra å prioritere utstyr. Det som er klart er at jeg må ha xDrive og originalt tilhengerfeste. Jeg ser jeg kan få facelift med mindre motor rundt denne prisen. Det jeg ser som den største fordelen med det er muligheten for adaptive LED-lys, noe jeg har på nåværende bil. Hvor stor er forskjellen på xenon og LED på F11 i praksis? At den blender bare i soner er jo utrolig godt på mørke veier, men lyser LED også bedre? For samme pris kan man jo få en fint utstyrt pre-facelift 530xd også så jeg sliter litt med å bestemme meg for hvor viktig facelift (og da LED) er. 

Om man går for en 520d ser det også ut til at denne kommer i en 163hk utgave (518d?). Er det kun programvare som skal til for å få den opp på i hvertfall 190hk som standard 520d eller er det fysiske forskjeller på motorene?

Luftbelger er jo en gjenganger på disse bilene. Er det andre ting? På min forrige bil fikk jeg også bytta drivakslinger framme på garanti. Hvor høy km-stand hadde dere turt å gå for ifht. å få mest mulig motor og utstyr for pengene?

Mye tekst og mange spørsmål, men håper dere kan dele råd og erfaringer nå som jeg skal kose meg med å følge med på Finn en periode :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, larserso skrev:

Hei!

Endelig er jeg tilbake etter noen års fravær pga. behov for 7-seter og dermed kjørt konkurrerende merke. Endelig skal bilen selges og siden det også har blitt et hyttekjøp i mellomtida ønsker jeg å kjøpe en rimeligere bil og tenker meg et tak på 300'k, men gjerne litt lavere også. Siden jeg har vært ute av BMW-verden i snart tre år nå vil jeg spørre meg litt til råds. Min forrige BMW var en 2012 M550d som jeg var utrolig godt fornøyd med. Nå er jeg litt i tvil hvor mye jeg vil savne stor motor kontra å prioritere utstyr. Det som er klart er at jeg må ha xDrive og originalt tilhengerfeste. Jeg ser jeg kan få facelift med mindre motor rundt denne prisen. Det jeg ser som den største fordelen med det er muligheten for adaptive LED-lys, noe jeg har på nåværende bil. Hvor stor er forskjellen på xenon og LED på F11 i praksis? At den blender bare i soner er jo utrolig godt på mørke veier, men lyser LED også bedre? For samme pris kan man jo få en fint utstyrt pre-facelift 530xd også så jeg sliter litt med å bestemme meg for hvor viktig facelift (og da LED) er. 

Om man går for en 520d ser det også ut til at denne kommer i en 163hk utgave (518d?). Er det kun programvare som skal til for å få den opp på i hvertfall 190hk som standard 520d eller er det fysiske forskjeller på motorene?

Luftbelger er jo en gjenganger på disse bilene. Er det andre ting? På min forrige bil fikk jeg også bytta drivakslinger framme på garanti. Hvor høy km-stand hadde dere turt å gå for ifht. å få mest mulig motor og utstyr for pengene?

Mye tekst og mange spørsmål, men håper dere kan dele råd og erfaringer nå som jeg skal kose meg med å følge med på Finn en periode :) 

Spørsmålet du må stille deg er om du vil prioritere motor og gøy vs nyere og potensielt, ha en noe billigere drifting av bilholdet.

F11 er flotte biler, personlig syns jeg 530d er litt kunstig høy i pris. Slik at jeg ville sagt en 15’ 520dat med B48 er et bra utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Spørsmålet du må stille deg er om du vil prioritere motor og gøy vs nyere og potensielt, ha en noe billigere drifting av bilholdet.

F11 er flotte biler, personlig syns jeg 530d er litt kunstig høy i pris. Slik at jeg ville sagt en 15’ 520dat med B48 er et bra utgangspunkt.

B48? Det er bensinvarianten i 330i bensin. :) B47 er jeg kanskje sikker på at er motorkoden for diesel. Uansett er den knallfin med 190hk/400nm. Ikke prøvd i 5-serie, men super i 1- og 3-serien. 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke svare på noe annet en opplevelse med 520xdat 190hk B47. Gikk fra vår 420xd 190hk og prøvde en slik, den var sprek nok til «vanlig» kjøring, men merkbart daffere enn vår 420xd med samme motor. Mulig 5-serien kamuflerer akselerasjon mye bedre enn 3/4-serie, men vår føltes en god del kjappere og lettere i hamsen, sikkert pga et par hundre kilo mindre å dra på. Når jeg vurderte å bytte til F11 stilte jeg meg spørsmålet om det var verdt 100-150k ekstra for en 530xdat kontra 520, og svaret ble bestandig nei. Så hadde nok valgt en nyest mulig 520xdat om prisleiet var rundt 300k. Men det er min oppfatning, mulig andre ville valgt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du allerede har stiftet kjennskap til M550d, så vil trolig (jeg synes i alle fall det) en 518d eller 520d som utrolig daff i forhold. Jeg har kjørt en kollegas 2014 520d ved flere anledninger, og her har jeg stadig klypet meg i armen og lurt på om det er noe galt med bilen (med all respekt å melde). Personlig ville jeg nok lagt de ekstra kronene i en 530d xDrive (eller større). Her får du stort sett også i pose og sekk hva gjelder ytelser og utstyrsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En F11 må nesten ha 530d, en to liter får ikke frem det potensialet denne bilen har...det blir alt for anstrengt synes jeg. Du må nok øke budsjettet ditt noe, men i dette tilfellet vil jeg mene at dette er det eneste riktige for kjøregleden såvel som eiergleden. Som allerede påpekt så vil en 520d føles veldig asmatisk når du er vant til en motorsterk bil. 

En 530d gir deg ikke bare bedre effekt, du får en meget bra motor, vesentlig mer kjøreglede og forbruket øker kun marginalt. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt si at jeg deler synspunktene over her at en 5-serie "må" ha treliter og rekkesekser. Kjører en kvass M4 ellers, og savner ikke krefter i min 520d - riktignok med tuning fra Hartge som leverer 218 hk og 450 nm. For meg er det utstyr som er førsteprioritet i en komfortabel bil som 5-serie er. HUD, komfortseter, bra anlegg, EDC, osv. gjør den hverdagslige kjøringen behagelig. 

PS: Skal du ha F10/11 ville jeg kjøpt en med lav km slik at du kan tegne motorforsikring. Sjekk gjerne siste innlegget i "garasjen" min her inne, så ser du en oppsummering over hva kan kan gå galt underveis...

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

B48? Det er bensinvarianten i 330i bensin. :) B47 er jeg kanskje sikker på at er motorkoden for diesel. Uansett er den knallfin med 190hk/400nm. Ikke prøvd i 5-serie, men super i 1- og 3-serien. 

Telte litt langt her ja, var B47 jeg mente, takk!
Denne kan skremmes opp fra de originale 190/400hk/Nm.

ifht effekt og alt av idealistiske tanker, så har kjøper et gitt budsjett, så kanskje greit å gi innspill innenfor dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn om vi tar trådstarters budsjett med i betraktning (det er jo en forutsetning all den tid han oppgir et budsjett), vil jeg mene at en facelift 520xdat gir utrolig mye bil for pengene om dagen. Jeg trodde F11 var en svært sportslig bil, men sammenlignet med en smått senket F3x er den som en cruiser å regne. Hvorfor ikke omfavne de egenskapene men samtidig ha en velkjørende og dynamisk bil? Denne synes jeg så ut til å gi mye bil og utstyr for pengene, selv om den ikke har M sport osv:
https://www.finn.no/234200050

Bittelitt over budsjett, men innafor slingringsmonn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Telte litt langt her ja, var B47 jeg mente, takk!
Denne kan skremmes opp fra de originale 190/400hk/Nm.

ifht effekt og alt av idealistiske tanker, så har kjøper et gitt budsjett, så kanskje greit å gi innspill innenfor dette? 

Helt enig, men jeg sa vel også at 520d, ergo en modell med facelift ville været et godt valg basert på egne erfaringer. Bilen som er linket til over er et knallgodt og noe unikt eksemplar jeg fint kunne hatt selv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp evt problemer med n57 og at man får en eldre bil, så tenker jeg at det kanskje passet best med en lci med b47. Flott motor som bruker lite drivstoff og som har lite problemer.

Luftbelgene er super enkle å skifte selv. Ikke dyrt heller, fra maxair.no. 

LED lysene på f1x er helt super gode sammenlignet med xenon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket gjennom Finn nå, og var vanvittig få gode kjøp i ditt segment nå for øyeblikket. Omtrent ingen F11 LCI til under 350k med LED hovedlys, samt mye kjipe og rare utstyrskombinasjoner. Å kjøpe 5-serie uten M-sport er nok lite lurt, @papertigerer vel én av ytterst få som liker det ;) Mulig at man kan leve uten M-sport selv, men det vil straff seg ved salg. Alle ungdommer som vil kjøpe denne bilen om noen år vil ha M-sport (og da mener jeg alle). 

Vent på et godt eksemplar av en F11 LCI med M-sport, LED hovedlys og litt annet snacks (komfortseter, HUD) med kilometerstand som gjør at det kan tegnes motorforsikring i hele din eierperiode, det er mitt tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, papertiger skrev:

Sånn om vi tar trådstarters budsjett med i betraktning (det er jo en forutsetning all den tid han oppgir et budsjett), vil jeg mene at en facelift 520xdat gir utrolig mye bil for pengene om dagen. Jeg trodde F11 var en svært sportslig bil, men sammenlignet med en smått senket F3x er den som en cruiser å regne. Hvorfor ikke omfavne de egenskapene men samtidig ha en velkjørende og dynamisk bil? Denne synes jeg så ut til å gi mye bil og utstyr for pengene, selv om den ikke har M sport osv:
https://www.finn.no/234200050

Bittelitt over budsjett, men innafor slingringsmonn. 

BMW 5-serie | FINN.no

Da hadde jeg heller strekt meg enda bittelitt over budsjett eller vært en sjef til å prute. Her er det kjøremaskin meeed utstyr. Til og med fått ny dieselpumpe og turbo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv en LCI 520d B47 som er tunet til steg 1, påstått 220hk/450Nm (org. 163hk/380Nm).
Den er veldig slapp i forhold til en 530d, og har dessuten en god del mer vibrasjoner og motorlyd.
Ellers er den helt konge, og jeg fikk meg heller ikke til å forsvare å bruke 100-150k mer bare for å få rekke 6er. Forbruket ligger på 0,7-0,75 blandet og 0,6 langkjøring.

Jeg har heller ikke Adaptive LED, men angrer litt på at jeg ikke leita mer etter det. Både utseende og forskjellen under bruk er helt super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...