///M-ini95 Skrevet Oktober 25 Share Skrevet Oktober 25 Alltids hyggelig å lese slike veldokumenterte innlegg Kjipt at det ikke gikk helt din vei med ettermonteringen, men du finner nok en løsning! Ellers har jeg også veldig god erfaring med Digikey! Kjøpte kondensatorer til airbag modulen på E61n derifra, og har fortsatt til gode å se airbaglamper til den dag E.C. og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Oktober 25 Share Skrevet Oktober 25 6 hours ago, E.C. said: Blir en liten samlepost igjen, men det får vel gå. E61 var oppe i lufta for å få på vinterhjul. Benyttet anledningen til å måle litt skivetykkelse: Gikk akkurat an å måle under kaliperen, men litt vanskelig å lese av: Inntil 0,02 mm i forskjell. Da er det greit å sjekke repeterbarheten i målingene: Ser ut som at målingene også avviker inntil 0,02 mm, så denne skiva tror jeg er ganske grei. Alle skivene ser egentlig like strøkne ut, så gadd ikke måle noen av de andre. En prøvetur med vinterhjul langt på vei bekreftet dette. Nå var det ikke noe særlig til vibrasjon å kjenne ved nedbremsing, så de bulka sommehjula kan få æren for problemet. Enda godt jeg ikke punget ut for nye bremser foran. Ble et rundt tall på testturen: Samboeren har også kjørt bilen og hun er enig i at ristinga er vekk. E39-en ble vasket og kjørt til vinterlagring: De nye BBS RX felgene til E91 fikk seg en vask, en runde med Swissvax og nye Hakka 10 dekk: Ble en runde med oljeservice på E91. Liker den nye filterkoppen, mye bedre passform. Har også kjøpt nye bunnplugger til den og til E61: Låsen ved dekslet under fikk seg en oppdatering, holder seg forhåpentligvis litt lengre når man bruker "riktig" skrujern: Nytt luftfilter: Og bytte av pakning under ruta. Var ikke kjempemye hjelp i TIS. "Remove carefully (window breakage)". No shit, såpass skjønner jeg, men hadde kanskje vært litt mer til hjelp med konkrete tips. Var egentlig vanskeligst å få den startet: Brukte bare plastverktøy for å ikke knase ruta. Kom set etter hvert: Markerte sluttpunkt så den nye pakninga blir sentrert riktig: Så er det bare å fjerne resten og vaske så rent som man klarer: Den nye på plass: Den har en stripe butyl i sporet (som går mot glasset) og en plaststripe i den åpne kanalen som man tar ut etter montering: Sistnevnte tenker jeg er der for at man skal kunne klmme den skikkelig på plass uten å kollapse aluminiumsprofilen i pakningen. Et par originale småfiks med Tesa-teip: Og nytt kupefilter på vei inn: Da var den biten grei: Så skulle det monteres noe som skulle øke livskvaliteten litt, nemlig rattvarme. Det kom ikke på pre-face på E9x, men det kom på facelift, så burde være overkommelig å få det til å funke. Fikk samlet nok deler og nå skulle det være klart, rett før kuldesesongen. Siste bit var å finne gode nok MQS-pins til fornuftig pris. Hadde vært innom AliExpress og der var det en del variabelt. Får du tak i TE (TE = TE/AMP = Tyco) så har du samme produsent som originalt. Andre produsenter er ikke alltid like gode: Originale til venstre, bredden på den uoriginale litt på tur: Dette var fra RiccoDi og ser man litt etter så mangler de også sveisemerket fra laseren på det ytre skallet, altså ikke sveiset sammen i det hele tatt. Så hvis du skal de-pinne disse er du fort "in for a ride". Disse fikk jeg så vidt ut etter en halvtimes tid, i flere biter: Dårlige greier. Skal være sveis her: Så etter litt leting ble det bestilt mye originalt (TE) fra DigiKey.com. Fantastisk nettside og meget rask frakt. Skjønner med en gang at her er det andre boller når ting kommer i antistatiske poser: Hann og hunn i de to mest brukte størrelsene. SWS er for kontakter som har en forseglende gummipropp rundt ledningen. Ble også litt 0,35- og 0,50-kvadrat ledninger. Ned til 0,75 får man på Biltema, men det er en del 0,35 og 0,50 i bruk på bilene og disse ser det ut til å være vanskelig å få tak i. Klart kan man alltid kjøre opp til 0,75, men skal man ha flere ledninger på samme sted kan det bli litt trangt, så greit å ha noen slike også: Da var det bare å demontere: Fikk tak i en SZL fra E91, så absolutt alle spaker skulle være like, inklusive bakruteviskeren som ville ha manglet fra en E90/E92. De 4 ekstra ledningene i front (som brukes til rattvarme) kommer ut som 4 egne pins bak, da er den ene kontakten oppgradert fra 6-pins til 12-pins: Pin 1-6 er det bare å flytte over "as is" til den nye kontakten. Ekstra pin til strøm: Ferdig teipet. En ekstra stubb til varmeknappen: Knakk en skrue på vei inn. Synes at BMW kunne ha gjenget opp og kjørt normale skruer i stedet for selvskjærende, de var også treige på vei ut: Deksel og knapp ble kjøpt nytt. Var noe brukt på Ebay, men med frakt og moms og hele pakka var det ikke mange hundrelapper i forskjell for nytt: Montering: Rattet er fra E84 med SportLine (?) så det har originale røde sømmer, det får gå: Størrelsesmessig er de like og airbagen passer overens. Ble ganske fint i grunn (den slitte telefonknappen skal jeg bytte over): Så var det rett på en side-quest, mens man hadde hodet nede ved pedalene der. He-Man hadde tatt diagnose på bilen før jeg kjøpte den, så OBD-porten var knekt i festene og så slik ut: og på plass: Så var det tilbake til hovedoppgaven. Hadde trukket tre kabler til motsatt side. Disse skal originalt i sikringsboksen. To er jord (hvit fra rattvarme-knapp, svart fra SZL) og en er 12 V (rød, fra SZL). På facelift går det gjennom terminal 15 (strøm kun med tenning på), men til testens formål skal det ikke være noe problem å ha strøm på hele tiden. Det så også ut som at de fleste sikringene var fra terminal 30 ("direkte strøm"), så det var bare å koble seg på en som var ubrukt: Da var det bare å koble på batteriet igjen og finne ut at SZL-en ikke svarer. Masse feilmeldinger (som forventet) og en vindusvisker som går av seg selv: "No com" med SZL på ProTool, Launch og ISTA via ICOM. Dukker ikke opp i treet en gang (den ene røde der er noe på MOST-ring): Så tja, rattet har jeg testet i benk tidligere og det var ok med fungerende varme, skulle uansett ikke påvirke om SZL svarer eller ikke: Jeg har prøvd å teste med SZL i benk også, men det fungerte ikke: Den gang konkluderte jeg med at det trolig manglet wake-up signal, men samtidig var det litt mistenkelig at det ikke var noe kontinuitet på de 4 pins fra bak på modulen til rattvarmekoblingen. Antok egentlig at disse bare gikk "rett gjennom", så det kan hende at det er noe funky her. Har sjekket koblingsskjemaer og kan ikke finne noe forskjell mellom pre-LCI og LCI på de tilkoblingene som ikke går på rattvarme (X1880 og X10170). Det virker også som at på biler uten rattvarme kunne man ha like delenumre på SZL både før og etter facelift. Det tyder på at verken tilkoblinger eller kommunikasjonsprotokoller skulle ha vært annerledes. Så tja, vet ikke helt. Mistenker død SZL. Må vel få på gammel SZL så bilen blir kjørbar, men det er litt kjedelig. Ikke ukjent med død SZL, har opplevd det en gang med rattvarme retrofit og. Fikk heldigvis ny fra selgeren og så funka det med en gang. Så ikke utelukk at det er noe rart med SZL’en. Ampera, *MrB* og E.C. reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 25 Forfatter Share Skrevet Oktober 25 Ja, det peker litt den veien. Kjøpt fra høgger for nøyaktig 3 mnd. siden, så får neppe noe igjen. Kan prøve å ringe en tur på mandag. Surt å kjøpe ting som ikke funker, også blir man automatisk skeptisk til å kjøpe brukt igjen. Fordelen jeg har nå er at resten er lagt til rette og alle de øvrige delene er handlet inn, så det blir mulig å teste nyinnkjøpte deler omgående og forhåpentligvis returnere om de ikke funker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Oktober 26 Share Skrevet Oktober 26 Som vanlig du leverer her på innleggene 😊 Men jeg bekymrer meg ikke ,er det en som kommer til bunns i tingene så er deg . Men den e39en ,det må jo være herlig å ha en sånn bil som er så pen stående på lur 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 27 Forfatter Share Skrevet Oktober 27 @sveigis E39en er absolutt kjekt å ha i reserve. "Pen langt ifra, men langt ifra pen" er vel beskrivelsen som passer den mest Begynte å sette ting tilbake. Tenkte å ha i det nye rattet, med knappene fra det gamle, selv om varmen da ikke vil fungere: Inne i bilen ble det dessverre mismatch med airbagkontakt mot den gamle sleperingen. Kunne selvsagt ha flyttet over, men tenkte at det får heller være gammelt ratt enn så lenge. Usikker på hvorfor BMW har gjort dette. Airbagen er lik og alle ledningene er ellers på samme plass: Fikk også tatt meg jobben med å velge ut en fremtidig plass til sikringa. På E9x har man hatt minst tre revisjoner av sikringsboks. Noe tullball i et halvt år før LCI, samt majoriteten av pre-LCI og LCI. Siden oppvarmet ratt kom kun på LCI (med en annen sikringsboks) var det ingen originale plasseringer for den på en pre-LCI. Sjekket litt i koblignsskjema og fant ut hva som ble forsynt av terminal 15 (full tenning). Det er nemlig den terminalen den går gjennom originalt: Sikring 15 it is! Vært litt jobb å få ut sikringsboks, men det tror jeg skal gå litt raskere neste gang jeg skal inn dit. Koblet bare en løs kabel for å teste, den kan jeg etterpå ganske enkelt skjøte dit den skal uten å måtte demontere hele sikringsboksen på nytt. Så en test med motor i gang og tenning på: Og med motor av: Som planlagt. Gammel rattmodul heldigvis like fungerende: Så var det nok en side-quest. Koppholder førerside har aldri fungert, kommer ikke ut når du trykker på den. Det er en spole som skal dra den ut, men om ankerpunktet i plast knekker så ruller spola seg sammen og koppholderen vil ikke ut. Her er en veldig god guide om E9x koppholdere: https://www.e90post.com/forums/showthread.php?p=27261353 Prøvde med en spiker til å holde igjen (det første jeg fant): Og jaggu meg funket det godt nok: Dashbordet er litt mykt, så den spikeren virket ikke å være i veien for noe. Alt sitter flush som det skal. Ny koppholder er 800 kr, så får prøve litt sånn. Disse er uansett nesten aldri i bruk, men kjekt å ha de i fungerende stand. Så var både været fint og klokka skrudd en time tilbake, da kan man unne seg det som trolig er årets siste håndvask. Avfetting: Skumvask: Fin og stor pakning nederst på den nye porten, så HT-spyleren kan stå på innsiden. Bråker mindre og varmen forblir i garasjen: Så håndvask etterfulgt av metallpartikkelfjerner: Ikke lett å se om det skjer noe på en svart bil, men var et par steder der den fant litt: Og clay faktisk: Da ble den rimelig ren: Kjørt i garasjen til tørk, lurer på om jeg skal prøve meg på en liten polering + voks etter dette sveigis, Otis, *MrB* og 9 andre reagerte på dette 12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet i går, 16:35 Forfatter Share Skrevet i går, 16:35 Ja, da ble det faktisk en runde med polering. Har ikke polert med maskin før, så her var det litt nytt å sette seg inn i. Ingen store overraskelser, men blir alltid et par ting man lærer seg til neste gang. Som å ta av skilt før man vasker og litt slike småting. Grei tid å øve seg på, blir det dårlig så er det ingen som ser på en møkkete bil gjennom vinterhalvåret. Maskering og diverse prep: Den obligatoriske 50/50-stripa på panser, i alle fall første gangen man skal polere: Når man er amatør så hjelper det å ha gode maskiner å hjelpe en på riktig vei: På panseret prøvde jeg å kjøre to steg, bare for å se hvordan det blir, men kan ikke si at det var så mye forskjell mellom 1 og 2, så resten av bilen ble 1-steg. En av polishene som jeg testet (fulgte med i pakkedeal med maskina): Har ikke vært polert i mitt eie og trolig ikke på noen år før det heller, så det ble til slutt en medium pute og en medium polish, som var ganske passe. En del swirls som forsvant: Taket ble også bedre. diverse 50/50: Ble jo til at jeg tok litt sånn småpirk også: Tåkelysa tenker jeg å pusse opp skikkelig med klarlakk eller kjøpe nye på et senere tidspunkt, men ble nå litt bedre med småfiks. Utgangspunkt: Våtslipe med det jeg fant, 2500-papir: Og polere litt opp: Fra avstand ble det en bra forskjell: Litt chrome shine, ble nå litt bedre. 50/50: Måtte ta eksosstussen en runde også, når man først var i gang: Og sideblink, 50/50: Så en runde wipedown og voks: Og plutselig var det gått i alle fall 4 kvelder og 15-20 timer om man regner inn vaskinga. Tørket av støv fra speilrefleksen og knipsa et par bilder, så man har noe å se tilbake på, før bilen blir møkkete i et halvt år: sveigis, PIIIPower, hemperen og 16 andre reagerte på dette 19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet i går, 16:42 Share Skrevet i går, 16:42 Herlig arbeid og herlige bilder E.C. og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet i går, 18:47 Share Skrevet i går, 18:47 Fantastisk å se en så flott E91 Pent stykke arbeid! E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet i går, 20:15 Share Skrevet i går, 20:15 Lekkert! Savner E91 når jeg ser så fint holdt eksemplarer. Bra jobb utført dette. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet i går, 20:27 Share Skrevet i går, 20:27 Nydelig stykke arbeid dette 😊 Ble kjempefin nå . E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet i går, 20:32 Share Skrevet i går, 20:32 Flott arbeid ja E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet i går, 22:17 Forfatter Share Skrevet i går, 22:17 Takk for oppløftende tilbakemeldinger! Jeg skal faktisk innrømme at polering var ikke så aller verst å holde på med. Det hjelper at man ser forandringen underveis og da blir det en slags kontinuerlig påfyll av motivasjon. Satser på at jeg får prøvd meg på keramisk coating neste år. Ellers har jeg fått en "ny" SZL fra høgger som ligger i eska her. Gruegleder meg til montering, men forhåpentligvis går det i boks denne gangen. Marius2002, PIIIPower og sveigis reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå