Gå til innhold

E.C.'s garasjetråd - vært i utlandet, kjørt småbil...


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Har en jeg kjenner som har ordnet seg med hus og en garasje på over 150 kvm. Vedkommende har ikke noe særlig bilinteresse og kun én bil fordelt på to personer. Da gikk det greit å få leid en plass hos han i år:

image.thumb.jpeg.e6a6e629b433ee41153d549aa326017d.jpeg

Testet ut trekket fra Biltema. Neppe nødvendig på en så ren plass, men har man kjøpt det så får man bruke det. Passet for øvrig ganske bra til bilen.

E91en har vært litt funky etter motorvask, turtallet skyter opp litt høyere enn vanlig ved oppstart. Da samboeren klaga på at den jagde på tomgang og gikk dass ut av rundkjøringa så måtte jeg koble på diagnose:

image.png.efb6befb527adb1df8a21a41f25b923f.png

Den var ikke så vanskelig å spore opp:

image.thumb.jpeg.b5437be4cfd715e942c6a2e223d22360.jpeg

Manglet metall-clipset som låser kontakten på plass, så den dyttet jeg delvis av med børste ved motorvask. (Overdramatisert på bildet og tatt helt av). Plugget inn igjen og da var "feilen løst". Så faktisk gjennom bildene jeg hadde tatt og da ser jeg at den er dyttet litt av og at metall-clipset aldri var der til å begynne med.

Fant delenummeret til kontakthuset som inkluderer clips. Ikke lagervare hos GS, så måtte bestilles. Dette var mandag kveld, så var usikker på om jeg ville rekke å få det samme uka, så tenkte å teste ut Sulland lokalt. Oh boy. Det ble en e-post og to telefoner den uken. Etter 9 dager ble det en ny e-post fra meg hvor det viste seg at enda var intet bestilt. Oppga for 4. gang delenummeret og reg.nr. (som de absolutt måtte ha, tross oppgitt delenummer). To dager etterpå fikk jeg en hentemelding. Møtte opp og ble servert innmaten (re-pin kit) til kontakten. Tross det oppgitte delenummeret fant de ut at det var vel det her jeg egentlig mente. Etter å ha forklart hva jeg faktisk ønsket å kjøpe konkluderte gutta med at det var nok det delenummeret jeg hadde oppgitt. Den måtte selvfølgelig bestilles. Så på bare 14 dager var delen i hus!

Planen var å bare flytte over metallet/clipset, men her hadde BMW funnet ut at kontakten skulle revideres, så den var annerledes utvendig. Gammel:

image.thumb.jpeg.53b664ee50fc649c1cd9a387c62545f5.jpeg

Da fikk jeg gleden av å de-pinne den, noe som alltid er like gøy uten riktig verktøy:

image.thumb.jpeg.ac4817043f9847d98a6ff88edbf05c11.jpeg

Det nye marginalt smalere kontakthuset på plass:

image.thumb.jpeg.ce0d8a553cdb3dd32828c65ccc4ece72.jpeg

Og helt helt på plass:

image.thumb.jpeg.70fa1fd958afb3560ef28f50764605cf.jpeg

Ellers er bytte av toppdekselpakning og motorvask en suksess, ingen brent lukt ved parkering lengre.

Fikk også plukket opp et verktøy for å stramme riktig antall grader, meget fornøyd med å ha snappet det opp for under 400 kr på finn. Kvaliteten på det føles top-notch og kan neppe sammenlignes med diverse nye som er halvparten plast:

image.thumb.jpeg.31cd4e50f8c7f0155092f4fd15ccd962.jpeg

image.thumb.jpeg.54de3ea378d55fe4fcdcd692dd7d2a4d.jpeg

image.thumb.jpeg.f12068ebf061c88df64bd87a01be192a.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Begynner å bli siste krampetrekninger for sesongen for oss med uoppvarmede skru- og vaskeplasser. November i år har egentlig vært ganske ålreit og det er først nå i måndesskiftet at det har begynt å komme snø og minusgrader her. E91 har ikke noe særlig beskyttelse på lakken annet enn litt spray-coating her og der, samt at den blir vasket med vokssjampo. Da blir den veldig fort seende slik ut:

image.thumb.jpeg.0b56c09940f126a97fc1652d90b564f1.jpeg

Ga den en real runde med avfetting (Prickbort) etterfulgt av skumsåpe og deretter en god runde håndvask. Etter det ble det metallpartikkelfjerner, spyl, tørk og en runde med voks helt til slutt. Gikk fort over 4 timer der, men det ble ganske bra:

image.thumb.jpeg.4dfe06ccf4dbc92bcd350fc7ca4cf327.jpeg

Problemet med de fleste coatingene (slik jeg ser det) er at de ikke får et godt nok feste mot underlaget og forsvinner fra bilen før de blir slitt ned. Så her prøvde jeg å vaske best mulig og bruke såpe uten voks, slik at den voksen jeg bruker binder seg til lakken og ikke til sjampovoksen som ligger oppå lakken etter vask. Aller helst bør man nok ta en lett polering og fjerne poleringsrester med isopropanol før man påfører noe som skal sitte over lengre tid.

Med dette i tankene så ble det å preppe for neste år. Prickbort er ganske bra til en del ting, men flaskene deres er litt vonde å bruke og sprayhodet går ofte i stykker før flasken er tom. Det blander seg også veldig dårlig med vann, så på en fuktig bil pleier ikke det å bli så bra. Jakten på en ny "hovedavfetting" var i gang. Ønsket meg også en forvask med litt snert i, så man kan få et bra resultat fra berøringsfri vask. Og en sjampo uten voks da (primært til å ha i bøtta), slik at man f.eks. kan bruke spray-forsegling etter vask.

Så nå som jeg endelig har fått ålreit med lagringsplass hjemme var det mye enklere å gå for dunker som gir mest valuta for penga:

 image.thumb.jpeg.e59361b08dbbd3bc171669085ec77c56.jpeg

Fått sjekket litt opp tilbehøret jeg fikk med Kranzle'n og det var visst fra R+M Suttner, noe som ser ut til å være gode greier. Skumkanonen har 5 forhåndsinnstilte blandingsforhold og man kan kjøre konsentrert forvask eller såpe/skum rett fra flaska. Man får tak i både korker og 2L-flasker, noe som gjør det veldig enkelt å bytte innhold i skumkanonen. Da ble det kjøpt inn et par ekstra:

image.thumb.jpeg.bbd4c1b5f4c95864c891b1d5b7ca3fbe.jpeg

Over til Kranzle. Selve spyleren har fungert bra, men håndtaket til trommelen hadde fått kjørt seg en eller annen gang så det hoppet over ved litt belastning. Nye deler ble kjøpt inn:

image.thumb.jpeg.e4afb36df9be3e4b33dc40dc4e037f0c.jpeg

Kosejobb på vaskerommet:

image.thumb.jpeg.44cf93b4b79fc3fef6563b40f0c3ba1e.jpeg

Ble enklest å ta av hele trommelen:

image.thumb.jpeg.80bdd077e377666561742f5edd491fec.jpeg

Var ikke vanskelig å se hvor det har gått galt:

image.thumb.jpeg.f67b18d59a8ccb759babeba9ce7f480c.jpeg

Måtte en tur på Biltema og skaffe meg en låseringtang for å få av av låseringen på en sivilisert måte:

image.thumb.jpeg.f64641cc6f2f17c651d0dc7179235538.jpeg

Fant ut at det var flere deler som med fordel kunne ha vært byttet ut (skaftet til trommelsveiva):

image.thumb.jpeg.3bd44a6506a84ed5c511711ba1779046.jpeg

Her må det nesten ha sneket seg noe grus inn. Den gikk overraskende fint rundt når den først var på plass, så den får nå bare monteres på igjen. Vil uansett være en overkommelig jobb å få den byttet ut om det blir behov. På vei inn:

image.thumb.jpeg.2dbb8ec1afa7760b03b098b82ededaf8.jpeg

Den midtre delen som sentrer slangen fikk jeg også byttet:

image.thumb.jpeg.37f205c7534267fd71601140ff1fb879.jpeg

image.thumb.jpeg.79a1d5928ab2bc7076282f857e734828.jpeg

Da var den fit for fight til våren:

image.thumb.jpeg.57323264179acebde4a8d5ecc818ad44.jpeg

Kjøpte olje til den, men tenker å bytte når den er varm rett etter bruk, selv om det trolig ikke har så veldig mye å si her.

Det ble også anskaffet en oscillerende maskin fra Italia. Basert på måten den spinner på så tenker jeg at det opprinnelig må har vært noe slags industriell maskin for å smøre ut pizzasaus. 15 er trolig antallet pizzaer en proff person kan få ferdig med denne per minutt:

image.thumb.jpeg.114affa5c957078098afdceac1f5afc9.jpeg

Forhørte meg dermed med @StigJ som bekreftet at denne også skal kunne brukes på bil. Må si at maskinen er litt truende rett ut av boksen og har allerede begynt å pushe mersalg før den i det hele tatt har blitt tatt i bruk:

image.thumb.jpeg.de0faeb0f25f34fbb2cb6ff102c30ca3.jpeg

 

image.thumb.jpeg.725d82af5200974482a0275a09951126.jpeg

Begynner å lage nok prosjekter for meg selv i 2023 si. Det største prosjektet skulle nå flyttes inn i garasjen før alt blir snødd ned. Parkere inntil vegg er ikke noe jeg er så glad i, så det ble å teste ut hjuldolly:

image.thumb.jpeg.77e62bd1d9a9018d1d7557abf7719f6a.jpeg

Valget var mellom Jula sine og disse. De på Jula har fått mange dårlige tilbakemeldinger så da ble det å prøve ut de fra Biltema:

image.thumb.jpeg.12f38fe87ed272446eb5b8a6c20ad949.jpeg

Skal tåle 450 kg/stk, så hele 5 kg å gå på i følge vognkort (1780kg):

image.thumb.jpeg.b4d8924f7d897a2f3f6cfa471716b016.jpeg

Bilen kom seg opp den, uten at noe klappet sammen:

image.thumb.jpeg.0b045e8fb75b68851b3ac34a3b6844c7.jpeg

Var ingen glede å rulle disse på det ujevne gulvet, men fikk heldigvis litt hjelp av samboeren så da gikk det akkurat:

image.thumb.jpeg.a2b352a3a39cd7620109ad7c3a6b43fe.jpeg

Har et par ting på min bil som hadde vært kjekt å få gjort før vinteren setter inn for alvor, så får nå se om jeg manner meg opp til å holde på i kuldegrader. Manglende plass får jeg nå i alle fall ikke klaget på:

image.thumb.jpeg.853667e481babe129a1f6fc8624fadb3.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - det store vaskeåret 2023?

Nye vaskeprodukter er alltid gøy og Koch Chemie leverer og det til de grader .😊

Men Gud bedre for et hav det er å velge i nå for tiden når det kommer til produkter .

Dessverre er det og mye som er hypet opp i skyene ,for min del så gikk jeg på handleblemma ifjor.

Zwizzer er jo et produkt som har fått gode skussmål overalt ,men her er det enten brukerfeil fra min side eller så er det ikke så hra som feks Koch eller Carpro .

Uansett du har nok midler til å styre med bilene dine nå fremover E.C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange produkter der ute og mange egne brands i de ulike nettbutikkene som selvfølgelig er spesialutviklet for akkurat din bil. Det er ikke alltid like lett å navigere i denne jungelen og enkelte anmeldere og selgere har ikke kunnskap til å kommentere utover det som står på forpakningen. Noen tester og sammenligninger som blir presentert er ofte ganske verdiløse fra et vitenskapelig standpunkt, så det gjelder å holde tunga rett i munnen. 

Det blir uansett spennende å få testet ut produktene neste år, det jeg ser mest frem til er å ha et mer standardisert system framover for å få ting unna mer effektivt. Det er jo noe i det også.

Ellers dukket det opp noe potensielt relevant i en FB-reklame: https://www.petxl.no/bl-ser-professional-blower
Mulig at algoritmene begynner å bli for bra. Ser ut som en tvilling av Bigboi til en mer edruelig pris, trenger bare en litt lengre slange. Konseptet med en lufttørker er for så vidt helt greit, men å dra opp prisen med "trippel filtrert luft som er varmet opp i flere steg" er noe vås jeg fint kan klare meg uten. Det som teller er hastighet, mengde og temperatur ut tuten, samt mengde bråk og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koch Chemie er absolutt en av de beste bilpleie-seriene som fins der ute, og den forvasken er skikkelig aggressiv! Bruker selv prickbort, men har den i enten en pumpekanne eller i en kwazar sprayflaske. 

Som du sier så er det mye å velge i, og hvis en ikke veit hva man er ute etter så er det lett å handle mye dårlig produkter. Har handlet mye rart opp igjennom, skjønner godt at bilpleie forhandlerene framselger sine egne produktet da det sikkert er bedre marginer, men det kan til tider være forvirrende, spesielt hvis man er ny i feltet. 

Tøft med skikkelig Poleringsmaskin, Rupes er kvalitet! Ser ikke ut som det mye som blir gjort halvveis i garasjen din E.C!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HakonLimseth skrev:

Koch Chemie er absolutt en av de beste bilpleie-seriene som fins der ute

Jeg må si meg enig med deg her .

Nå skal sant sies at jeg ikke har fått testet disse forvask / avfetningsproduktene enda da det går i Surfex og Prickbort her foreløpig.Men skal kjøpe dette og etterhvert .

Morro med produkter som leverer .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Går trått om dagen, frister ikke å dra ned til garasjen og utrette de store tingene med denne temperaturen her:

image.thumb.jpeg.8f165802627569ed6b90ec716faa55d0.jpeg

Når både vasking og mekking forsvinner samtidig med kuldegradene blir man fort litt rastløs, særlig når man sitter med følelsen av at man har både tiden og energien til å gjøre noe. I år tenker jeg å planlegge et par grep som forhåpentligvis bedrer situasjonen for framtidige vintre, så her er det bare å gi innspill - uansett om man er fagmann eller ikke. Her blir det forresten lavstandard for faglige begrep på byggtekniske materialer og slikt, så bare å gi meg smekk ;)

Det første spørsmålet jeg har går på oppheng av port. Dagens oppheng går rett i 90 graders vinkel og stjeler om lag en halvmeter av den mulige løftehøyden. Med en eller annen billøfter en gang i fremtiden blir det en dårlig deal. Jeg ønsker meg noen andre skinner som gjør det mulig å kline porten inntil taket. Jeg har sett et par garasjer med skråtak og det er absolutt noe som lar seg gjøre. Kjøpes skinner løst? Kontakter jeg et firma som selger port? Noen firmaer har komplette løsninger, men selger de også oppgradering til noen som allerede har 95% av tingene? Ønsker egentlig at noen kommer og fikser, da dette blir slitsomt å gjøre alene. Bilde av nåværende situasjon vedlagt:

image.thumb.jpeg.4dbda7ef39cd86a4745147ed848f1810.jpeg

image.thumb.jpeg.75ba5a98499dba0d8b72ed7d5fa49a3d.jpeg

Sånn ca hva jeg ønsker er vist under, lånt fra en utgått X5M-annonse på finn, håper at det er ingen her som blir sur på meg nå :P  

image.thumb.jpeg.e2639c9e2111680e4f018d05586252ee.jpeg

I taket ellers tenker jeg å legge Rockwool Flexi A-plate på 198 mm. Rockwool virker å være noe bedre både på flammehemmende og fuktighet (vs f.eks. Glava). Jeg har målt ca. CC60, så bredden på 575mm på plata er vel riktig og en fleksibel plate tar vel for seg de variasjonene som er i bredden.

image.thumb.jpeg.7c2a463cd33a3293ca8e86db01ab724c.jpeg

Så når isolasjonen kommer på plass må jeg ha noen plater. Derfor tenkte jeg at det er greit å få hengt om porten i samme slengen, så man slipper å dra av ting etterpå. Garasjen per nå kan ha alt mellom 50-90% relativ luftfuktighet, så plater bør vel være beregnet på utebruk(?), uten at de vil komme i direkte kontakt med vann. Prisen er hovedfaktoren her, men de skal tåle miljøet. Trenger ikke å være pene, men tenker å male de i hvitt for å reflektere mer lys. Tenker å ikke flytte på k-røra til strømmen i taket, så det er nå ingen fare om de ikke har fancy skjøt der oppe (not og fjør?). OSB plate en alternativ? 9 mm? 12 mm? Ikke planer om å henge noe særlig i taket. Og feste av plater: spikerpistol eller skruer med drill? Har drill og luftkompressor.

Så lurer jeg på skjøtemetoden her:

image.thumb.jpeg.8a4745ace1714ed3c6e20d2f1ced4f76.jpeg

Er dette standard? Høyden på bjelkene er ca. 20 cm, så det er vel 2x8"? Har i grunn ingen planer om å lagre mange kjempetunge ting oppe på loftet, men det her tåler vel noen hjulsett og slikt? Det er ca. 7 m langt totalt (med skjøten i midten) og CC60, det er kanskje tilsvarende hva man har i et hus? Kaller man forresten det en bjelke eller en drager?

Når dette blir fikset så blir garasjen enda tettere mtp. lufting, så jeg tenker å kjøpe en brukt sorpsjonsavfukter. Normal pris der ser ut til å være på ca. 5-10k og det er kanskje den beste løsningen i min situasjon, særlig om man skulle kjøre en våt bil inn. Et annet spørsmål er om man kan kline noe på veggene på innsiden. Det renner jo ikke vann inn, men svetter litt på veggene om det regner veldig mye, så noe fra Hey'di seiler opp som en mulig løsning. Noen erfaringer med slikt?

Selv med isolert tak så vil det jo forsvinne en god del varme via betongveggene. Jeg har lest litt og gjort diverse anslag, samt sett litt med varmekamera. Det er definitivt veggene mot friluft som blir kaldest først, uten at det er noen bombe. Varmeledningsevne i jord, hvor lagt ned det fryser og hvor mye det blir påvirket av snø og andre faktorer er ikke lett å anslå, men jeg tenker kanskje at 5 cm XPS rundt garasjen (betongveggene mot friluft) kan være en ide. Samt at jeg prøver å grave ut så mye jeg greier for hånd for å stappe platene litt under bakkenivå, sånn ca. 50-100 cm. Bakveggen er 100% under bakken, mens den foran med porten er åpenbart ikke det. Sidene går da i en slags gradient fra 0-100%. Skjønner godt at skikkelig drenering med etterisolering rundt hele hadde gjort susen, men det blir fort en annen prisklasse. Det er vel uansett ikke så mye jeg har å tape på dette her? 

Oppvarmingsmessig blir målet slik: gjøre det levelig ved behov (10-15-20 grader), tenker muligens en infrarød dieselvarmer på 10-15kW på sikt. Hvis isolasjonen skulle bli bra kan jo en varmepumpe som holder plussgrader gjennom året vurderes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - behov for litt byggteknisk bistand

Før du kan isolere er det en fordel og vite hva som er oppå bordene, og er disse tette?. Men rekner med det bare er kaldloft? Isåfall er det bare og stappe oppi 20. Men teorien din om at platene tilpasser seg bredden er feil. Skjær platene med 1-2cm overmål i bredden.

 

Osb plater er billig og greit. Men jeg hadde uten tvil gjemt vekk K rørene når du først var i gang. 

Så har man jo spørsmålet med plastikk.. Jeg ser ingen grunn til og droppe plastikk om planen er og varme opp i ny og ne. Men her vet jeg det er delte meninger i garasje ( uten at jeg forstår hvilken skade plastikken kan påføre så lenge det puster ut på andre siden ) 

 

Når det kommer til skinner på garasjeport burde du nok finne produktnavn på porten og høre med en leverandør av merket.  Du har også problemet med at du har ett stag bakerst.. Vil tro det går fint og legge inn "spacere" mellom skinneskjøten hvor det begynner og svinge. Klarer ikke se på bilde hvor torsjonsfjæren din er? 

 

Edit: Bjelkene dine er det vanskelig og si noe om, når man ikke ser resten av konstruksjonen.. Er det A takstoler du har? Den bjelken kaller man på fagspråket en undergurt. Og det er normalt med skjøter med spikerplater som avbildet

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen takk så mye for at du tok deg tiden til å svare.

Takk for tipset med isolasjonsplater. Skal ha i bakhodet at platene kanskje ikke passer rett inn selv om det for den ukyndige fremstår som at en flexiplate skal gjøre nettopp det, altså justere seg etter de breddevariasjonene som er på en sloppy CC60. 

Over bjelkene er det noen planker til gulv på loftet, så det er så utett som det kan bli. Glepper på opp mot 1-2 cm flere steder. Plasten hadde jeg tenkt å droppe fordi det er en uisolert kaldloft som fort blir ganske varm på sommeren. Da blir garasjen den kalde siden når det er +30 på loftet, så tenkte at det blir dumt å ha plast kun på én side i så fall.

K-rør kan gjemmes vekk, men da legger jeg kanskje bare en planke over der de går, så jeg slipper å engasjere en elektriker til å flytte på stikkontakter og lysarmaturer.

Skinner: torsjonsfær bakerst. Ja, det er kanskje lurt å høre med de som selger disse. Var en større kjede (Bohus muligens) ifg. kvitteringa jeg fant, så får leite den opp igjen.

Det er nok en form for A-takstoler (etter hva jeg greier å google). Hvis det er normalt med slike spikerplater så tenker ikke jeg noe mer på det. Har ikke tenkt å plassere noe dreiebenk der oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å ta en liten recap av det første året med egen garasje. Jeg har ikke fått gjort så mye som jeg selv har ønsket, men om man begynner å summere sammen så har det faktisk blitt gjort litt ting og tang. 

E39:

  • Nytt batteri
  • Bremserør bak
  • Nye bakdekk
  • PKK

E91: (fikset alle klagene fra samboer 🥳🍾)

  • Ytre speil som man kan se ting i
  • Bakvisker + ledningsnett
  • Nye bremser foran + bremsevæskeservice
  • Vinterhjul som ikke lekker luft
  • Fikset oljelekkasje + oljeservice
  • PKK
  • Div småplukk

E61:

  • Endelig fungerende CCC med lyd i alle høyttalere
  • Polering og coating
  • Innstegslister og emblemer
  • Oljeservice + småplukk
  • PKK

Garasje/diverse:

  • Ryddet etter flytting
  • Anskaffet verktøyvogner og fått organisert det meste
  • Oppgradert/anskaffet en del hådverktøy
  • Helgardert seg på bilvaskfronten
  • Klar til å teste ut polering
  • Ingen katter har pisset på bilene mine inne i garasjen 😁

Hjelper å skrive opp litt, for å holde ens egen motivasjon oppe. For 2023 så tenker jeg at E39-en skal få "Inspection II" når den kommer ut av dvalen (de fleste væsker og filtre) ettersom ting allerede er kjøpt inn, så får den frakte meg rundt mens jeg holder på med retrofits på E61. Får snike inn et bilde av "gjengen" som står på kryss og tvers.

image.thumb.jpeg.becf88977891cf45b4e3c5d052262be2.jpeg

Samt et bilde med litt mer julestemning. God jul!

image.thumb.jpeg.50c9828d917295fe82c306740e4ac945.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd

Jeg er enig med @Skulebollen, skjul rørene når du først skal gjøre en jobb her. Ellers tror jeg det meste fungerer greit å kle med, med osb som males hvite er en ganske grei løsning. Vedr. skinnene til porten så er bildet ditt fra garasjen til @BMWPower. :) Hos deg må du nok til med nye skinner, der de loddrette går helt til taket, og de vannrette blir tilsvarende kortere. Usikker på om det er anbefalt å skjøte skinner, men isåfall kan jo hele opplegget flyttes 40-50 cm opp, og så legge til nye biter nederst.

Jeg har en slik løsning i den ene garasjen min, men dette var på plass før vi kjøpte.

26964545_Skjermbilde2022-12-23kl_22_41_02.thumb.png.bbaa832767eae1cb8271ca9a03b5e1c1.png

Hos meg er fjæren over porten, noe som også kan være greit, men da begynner det å bli litt mye å styre med er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt Artig at du kjente igjen garasjen fra bildet mitt, ser ut som at det har vært noen kule biler innom den.

Blir nok OSB-plater ja. K-rør skal jeg nok få lagt noe deksel eller kabelkanal over, slik at det ser litt renere ut. Blir kanskje noen flere kabler som kommer en gang i fremtiden. Jeg har faktisk sjekket muligheter for utvidelse av strøm inn til huset (egentlig garasjen) og det ser ut som at jeg vil kunne gå fra 50A 1-fas hovedsikring til 3x63A. Det vil behøve en del ombygging av sikringsskap og inntak, men men noe elbil en gang i framtiden så er det uansett noe som skal på investeringslisten før eller siden. Da vil jeg gå fra 11,5 kW til 25 kW inn. Elektrikerne får nå se på det, men tenker at jeg kan beholde kursen på 16A (3,7 kW) til garasjen som jeg har nå + trekke en 3x32A (12,7 kW) som kan brukes til en fremtidig elbillader og diverse andre ting som krever litt futt. Ikke at jeg har tenkt å bruke så mye på en gang, men kjedelig om luftkompressoren plutselig kicker inn når noe annet går og alt blir svart. Dessuten er det mye artigere om man kan kjøpe diverse brukte industri-ting som går på 3-fas. Finner litt snacks på finn til gode priser om man sitter der lenge nok ;)

Fant ellers kvittering fra Byggmakker på port. Har tatt kontakt med de, så nå er henvendelsen min videresent til det lokale firmaet som monterer porter, så de skal komme med et komplett tilbud på deler og arbeid som behøves. Satser på at jeg får løst det før sommeren. Ellers takk for input, setter pris på det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm får man vel egentlig aldri nok av, så tanken på å gjøre noe der er jeg helt enig i. Ville nok "overdrevet" litt i evt. planlegging og lagt godt med trekkerør før evt. plating. Ville nok heller ikke utelukket enda en 16A en gang i fremtiden, så anbefaler å planlegge for det også. Kan være greit å skille f.eks. lys/småforforbruk og større maskineri. I tillegg er vel muligens ikke elbilladerne så glade i mye "rusk" på samme kurs(?)

Eneste jeg har av 3-fas er kompressoren, men den står uten tank stakkar, så det hjelper lite. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får høre med elektrikeren om det blir best meg egen kurs til lader eller ikke. Det er egentlig ikke så mange ting jeg finner som drar over 16-20A 1-fas treg sikring, så med evt. 3x32A som splittes videre blir det helt sikkert bueno.

Trekkrør blir det neppe noe av. Bor i et gammelt hus med betydelige mengder åpen installasjon, så det reagerer jeg ikke på en gang. Blir dessuten lite vits å gjemme ledninger i taket i garasjen for å trekke de nedover langs betongveggen til stikk ettersom jeg ikke har planer om å lekte ut. Får jo dessuten litt mer industri-look, selv om det blir litt smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet ut tepperenseren på tøymatter. Før støvsuging:

image.thumb.jpeg.bcc3d4feba235d79aa5dc5a59f425495.jpeg

Ferdig støvsugd:

image.thumb.jpeg.03d4d7081c77edfa27eff47fd2b86d29.jpeg

La på rens ved hjelp av munnstykket til tepperenseren:

image.thumb.jpeg.37898dfe954db35c417b28fe52e589f4.jpeg

Her kan man sprøyte på for hånd også, men det går fort nesten 1 liter på mattesettet her, så like greit å bruke den innebygde pumpa når man først har den. Videre jobbet jeg såpen inn med drill og børste:

image.thumb.jpeg.350f54ae9323b91b1d04ebefaf306b59.jpeg

Ble kanskje rundt 5-10 min fra påføring til suging.

image.thumb.jpeg.d255d9a7560bafb9f40018f31b51e095.jpeg

Første runde sugde jeg bare opp uten å tilføre mer såpe. På runde to hadde jeg bare vann i maskina og kjørte væske+suging samtidig. Avsluttet med en runde uten væsketilførsel for å få det mest mulig tørt. Førermatta var ny i år, men passasjersiden er sikkert 15 år gammel. Det var helt hinsides hvor mye møkk som fortsatte å komme ut der skoa vanligvis er. Kjørte sikkert 20 ganger over i alle mulige retninger. Vi får si at det ble rent nok:

image.thumb.jpeg.c41bff5fcab920b8f541f2692dae12dd.jpeg

Da var de bare å ta mattene til den andre bilen også:

image.thumb.jpeg.183415af4483fbbe9204ddf242b7b2c4.jpeg

Disse var alle nye i år, så her var det ikke så ille.

image.thumb.jpeg.7b38b0912a7b940ecb67320adbe18e35.jpeg

Såpa som fulgte med fungerte greit, men nå har ikke jeg noe å sammenligne med heller. Blandet ca. 1:20, som anbefalt (flasken til høyre):

image.thumb.jpeg.3ef0488eb57013c16be2b05cf591b11c.jpeg

Alt i alt fornøyd med maskina, tenker at det blir bra å få brukt den på teppene i bilene til våren.

image.thumb.jpeg.d57e37eecabaf0fc9f3757fd4d751962.jpeg

image.thumb.jpeg.11397c1915d916d7ffc6424422d81265.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - vært i utlandet, kjørt småbil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...