BrokeBoi Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 Tar dere da oljeskift hos en BMW forhandler eller hos et hvilket som helst verksted? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 7 minutter siden, BrokeBoi skrev: Tar dere da oljeskift hos en BMW forhandler eller hos et hvilket som helst verksted? Få pris hos et rimelig verksted, send så dette over til Bavaria og be om lik pris. Så får du grei pris med service gjort på merkeverksted så blir neste eier fornøyd når han kjøper bilen av deg BrokeBoi og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 Bytter olje på 10-15k, eller 1 gang i året (det som treffer først). Har gjort det på alle mine biler, aldri opplevd noe havari (bank i bordet 🙉). Snakka med en på Strandveien for en stund tilbake siden ang. Registerproblematikken på N47. Han sa at de bilene som kom inn med havari eller strukket kjede, var biler som hadde fulgt 25-30t km intervall på oljeskift. De hadde ikke hatt inne noen N47'er med havari, som hadde byttet olje på 15k km eller så.. Dette er selvsagt ingen fasit, men det forteller nok noe om hvor viktig hyppige oljeskift er for alle komponenter i en motor, selv et register som er utsatt for å ryke. papertiger og uglefossen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 2 timer siden, BrokeBoi skrev: Tar dere da oljeskift hos en BMW forhandler eller hos et hvilket som helst verksted? Jeg som har gammelt ræl, gjør det selv. Det er suverent billigst. E.C. og ///M-ini95 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 2 timer siden, Fredrik 90 skrev: Jeg tar også vare på kvitteringer og lar de vanlige servicene stå i idrive. Litt forbasket at de har sluttet med service-hefte.. Det er bare å kjøpe ett og be dem skrive inn der også. Jeg gjorde det da jeg kjøpte F30en jeg hadde. kjøpte hefte hos Koed og fikk Bavaria til å skrive inn det som også var tatt slik at heftet ble komplett fra bilen var ny. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 2 timer siden, BrokeBoi skrev: Tar dere da oljeskift hos en BMW forhandler eller hos et hvilket som helst verksted? Jeg bruker nå uavhengig verksted på begge mine biler. Hadde BSI på G20en, men den er nå akkurat gått ut. Bytte da over verksted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 8 minutter siden, Otis skrev: Jeg som har gammelt ræl, gjør det selv. Det er suverent billigst. Og jeg lager et regneark på alt som er kjøpt til bilen med kilometer og skanner inn og/eller ta elektroniske kopier av alle kvitteringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 På 21.11.2022 den 15.44, Rune-K skrev: En annen ting er hvor lenge du har tenkt til å beholde bilen. De færreste har bilen i så mange år at de vil merke noe forskjell på slitasjen hvis du tar oftere oljeskift enn det anbefalte. Automatkassen er en helt annen historie. Der er det ingenting som heter livstidsolje. Enig. Med mindre du får tilsvarende mer for bilen (altså lik kostnaden for de ekstra oljeskiftene) og/eller den blir mer lettsolgt betaler du bare for de neste eierne hvis du har en relativt kort tidshorisont for bilen. Dagens kvalitetsoljer er såpass bra at de fint klarer serviceintervallene forutsatt at bilen kjøres på en alminnelig måte. Jeg er mer skeptisk hvis det handler om høytytende motorer og som også brukes dertill. I gamle dager var det imidlertid veldig viktig å skifte olje ofte. Bilmodeller som f.eks Porsche 924/924 Turbo hadde motorer som sjeldent holdt mye mer enn 150K Km og slurvet man med oljeskift ikke mer enn rundt 100K kilometer. Rune-K reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 3 hours ago, BrokeBoi said: Tar dere da oljeskift hos en BMW forhandler eller hos et hvilket som helst verksted? Jeg tar like gjerne mellomskift på olje (kun olje og filter) hos NAF eller andre. Har bestilt time for mellomskift hos NAF på 530d'en neste uke faktisk - det er vesentlig rimeligere enn Bavaria da NAF spesifiserer 0kr for arbeidet, og prisen på olja noenlunde det samme som Bavaria skal ha. Det er et oljeskift, ikke hokus pokus, så det tenker jeg NAF skal få ta, koster meg 2500kr. Eller som det nevnes her, prøv deg med prisgarantien til Bavaria. 3 hours ago, Snagg30 said: Få pris hos et rimelig verksted, send så dette over til Bavaria og be om lik pris. Så får du grei pris med service gjort på merkeverksted så blir neste eier fornøyd når han kjøper bilen av deg Jeg har brukt prisgarantien til Bavaria noen ganger, men ikke denne gang. Jeg fikk spesifisert tilbud fra NAF på mellomskift (ingen nullstilling av serviceindikator eller noe), med pris for olje og filter og arbeid separert (av en eller annen grunn står det 0kr for arbeid), men det var ikke Bavaria interessert i å matche, da "det er veldig få som vil jobbe gratis". Fair enough. 44 minutes ago, StigJ said: Jeg bruker nå uavhengig verksted på begge mine biler. Hadde BSI på G20en, men den er nå akkurat gått ut. Bytte da over verksted. Skal nå ha mellomskift og PPK på 4eren hos Moe Auto, fikk nesten samme pris som NAF på oljeskift (ikke oljeservice) så tok det hos han samtidig. Men utvidet samtidig BSI-avtalen på 4er hos Bavaria til 10 år/150k km - for den nette sum av drøye 1800kr så får jeg dekket bremsevæskeservice (ca 1500-2000kr?) og storservice (ca 10-11000kr) neste vår, da avtalen varer i ca 17000km eller drøye 2 år til. Når vi kjører såpass lite med denne bilen, lot det seg gjøre å få disse servicene inn under den avtalen før den utløper på km-stand en gang siste halvdel neste år. Genialt. BSI er slettes ikke dumt, vesentlig rimeligere enn å ikke ha det, og fint å ha ved salg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 Jeg har brukt både Bavaria og uavhengig verksted til mellombytte, men stort sett har det blitt Bavaria. Nå nærmer det seg igjen, og denne gangen gjør jeg det nok bare selv. 15 minutter siden, Fredrik skrev: Enig. Med mindre du får tilsvarende mer for bilen (altså lik kostnaden for de ekstra oljeskiftene) og/eller den blir mer lettsolgt betaler du bare for de neste eierne hvis du har en relativt kort tidshorisont for bilen. Dagens kvalitetsoljer er såpass bra at de fint klarer serviceintervallene forutsatt at bilen kjøres på en alminnelig måte. Jeg er mer skeptisk hvis det handler om høytytende motorer og som også brukes dertill. I gamle dager var det imidlertid veldig viktig å skifte olje ofte. Bilmodeller som f.eks Porsche 924/924 Turbo hadde motorer som sjeldent holdt mye mer enn 150K Km og slurvet man med oljeskift ikke mer enn rundt 100K kilometer. For min del handler det mye om samvittigheten for tingene jeg eier og benytter. Jeg sover rett og slett bedre om natten når dette er gjort. Så har man dette med at bilen da kanskje er mer lettsolgt, og at noen kanskje heller velger din bil kontra den andre like. Når det er nevnt er jeg ikke så flink til å bytte bil at det gjør noe heller, så mulig jeg har noe å hente i andre enden også. BMWE39turbo, Ron788m, Fredrik og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 2 timer siden, awt skrev: For min del handler det mye om samvittigheten for tingene jeg eier og benytter. Jeg sover rett og slett bedre om natten når dette er gjort. Så har man dette med at bilen da kanskje er mer lettsolgt, og at noen kanskje heller velger din bil kontra den andre like. Når det er nevnt er jeg ikke så flink til å bytte bil at det gjør noe heller, så mulig jeg har noe å hente i andre enden også. Samvittighetsdelen har jeg forståelse for, men med årene (livserfaring) har jeg blitt vesentlig mer kynisk av meg. Ikke forstått på den måten at jeg ikke bryr meg, men mer i retning av at det kun er én til å betale regningen for hele bilindustrien inkl. alle andre aktører og det er bilkjøperen(e). Som du påpeker er poenget hvor lang tid du planlegger å beholde bilen. Med vår tidligere E46 318d Touring visste jeg at vi kom til å beholde bilen i lang tid (det ble 10 år og 340K kilometer) og på den bilen skiftet jeg alltid olje i god tid innenfor intervallene. Da bilen hadde kjørt 340K kilometer brukte den da også helt marginalt med olje (under 1 dl på 10000 Km.). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 (endret) Helt enig i det @awt skriver - jeg tar det ekstra oljeskiftet mellom intervallene for egen samvittighet, og for å sove bedre om natten. Det samme gjelder for øvrig oljeskift på girkasse og differensialer. Jeg tar heller kostnaden på noen ekstra oljeskift på motoren enn vesentlig større risiko for turbohavari, ref. @Kolstad Jr. sin post lenger oppe. Og heldig var jeg som kjøpte en 5-serie hvis eier tenkte det samme som meg. Han hadde også, siden han kjøpte den på ca 30000km, tatt mellomskift på olje hver gang opp til 96000km som vi kjøpte den på. Blant annet fordi han hadde en lang eierhorisont på bilen - en horisont som plutselig ble kortere ved bestilling av i4. Jeg som kjøper valgte denne bilen fremfor andre blant annet på grunn av dette med ekstra oljeskift. Det gir en indikasjon på godt vedlikehold om ikke mer. Vi har gjort det samme på vår 4-serie, helt siden vi kjøpte den på ca 30000km og opp til nå på over 130000km. Ikke fordi vi hadde så lang eierhorisont på bilen, men det er en billig «forsikring» i forhold til den typen småkjøring som bilene ofte er utsatt for, og de problemer som kan komme av det. Vi har eid den langt lengre enn jeg hadde drømt om (inne på sjette året nå), og godt pleie skal den få så lenge vi har den. Velger å tro at det gir en mer lettsolgt bil når den dagen kommer. Endret Januar 25, 2023 av papertiger BMWE39turbo og Kolstad Jr. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larssoyl Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 10k km her også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron788m Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 Bytter alltid olje mellom servicer. Kjøper olje og filter med god rabatt og gjør jobben selv. Alltid gjort på alle biler jeg har eid, og det gir sjelefred og god nattesøvn. Koster ca 1000-1500,- pr gang, og da snakker vi 5000,- på 100.000km, og det tåler jeg. I senere tid så jo temaet «ta vare på tingene dine» vært veldig i vinden, og da håper jeg at andre slipper store påkost fordi jeg har vært nøye med sånne småting. papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 11 timer siden, Kolstad Jr. skrev: Bytter olje på 10-15k, eller 1 gang i året (det som treffer først) Gjør sånn ca. det samme her Vil jo liksom gjøre det hver 10k, men så lenge jeg holder meg under 15k så sier jeg meg fornøyd 😅 Kolstad Jr. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå