Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Lufting av bil.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Spjeld bak grill…

Ser jeg har noen spjeld bak disse nyrene ,noe jeg antar må være for å få fortere varme i bil .

Når bil ikke går ,er det løse men når jeg starter så er de ikke bevegelige .

Disse må vel åpne seg på en måte hvis ikke må det bli dårlig med kjøling på sommerstid ,eller er det sånn det skal være ?

 

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Spjeld bak grill spm .

De fåes manuelle og elektriske.
Har manuelle på min og de er lukket så lenge bilen ikke kjører... de blir "blåst opp". Det blir jo og blåst opp av dragsuget når viften går når bil står i ro.

Elektriske vet jeg ikke helt hvordan, men det er vel en temp/føler som sier ifra åpne/lukke.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags radiator "gardiner" man har avhenger litt av type motor og utstyr osv.

Du får de som er full elektriske som åpner og lukker seg, såkalte active shutters.

Så har du de som er passive, som har en elektromagnet montert. Når denne magneten tilføres strøm, så vil spjeldene holdes lukket. Derfor blir de ikke bevegelige med motoren på slik du opplever. Når DME/DDE sender signal om at de nå skal åpnes, vil strømtilførselen kuttes slik at vindmotstanden dytter dem oppe. Står bilen stille vil lufta fra radiatorviften åpne dem tilsvarende som å kjøre. 

Aktive:

WnoVrDh.png.1c5ccc08da7b791cad92eaf205178849.png

Passive:

WuhJHKW.png.5f9d9163351d4c530b96dc6a65f9f5b3.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Reef89 skrev:

De fåes manuelle og elektriske.
Har manuelle på min og de er lukket så lenge bilen ikke kjører... de blir "blåst opp". Det blir jo og blåst opp av dragsuget når viften går når bil står i ro.

Elektriske vet jeg ikke helt hvordan, men det er vel en temp/føler som sier ifra åpne/lukke.

Ok ja jeg vet ikke hva jeg har .😩

 

41 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Hva slags radiator "gardiner" man har avhenger litt av type motor og utstyr osv.

Du får de som er full elektriske som åpner og lukker seg, såkalte active shutters.

Så har du de som er passive, som har en elektromagnet montert. Når denne magneten tilføres strøm, så vil spjeldene holdes lukket. Derfor blir de ikke bevegelige med motoren på slik du opplever. Når DME/DDE sender signal om at de nå skal åpnes, vil strømtilførselen kuttes slik at vindmotstanden dytter dem oppe. Står bilen stille vil lufta fra radiatorviften åpne dem tilsvarende som å kjøre. 

Aktive:

WnoVrDh.png.1c5ccc08da7b791cad92eaf205178849.png

Passive:

WuhJHKW.png.5f9d9163351d4c530b96dc6a65f9f5b3.png

 

takk for tegninger og forklaringer her Armin .

Så mine er iorden da ?

Altså når jeg starter bil når den er varm på tomgang så er de lukket .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, sveigis skrev:

Så mine er iorden da ?

Hvis de er bevegelige når motor er av, og stive med motor på, så tyder det jo at selve mekanisme får strøm. Dieselmotorer er jo generelt sett ikke kjent for å gå så veldig varm av seg av natur, så tror du skal kjøre mye belastning på motor (evnt dpf regen) for å få en temperatur som gjør at spjeldene skal åpne med motor på. En bensiner derimot...

Jeg tenker slik i dette tilfellet Jan, If it aint broke - dont fix it :) 

Hadde ikke ofret en tanke på hvorvidt den fungerer eller ikke. For i dette tilfellet virker den jo. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikehold .

Idag har jeg brukt dagen på diverse rens og dill ,noe som var veldig nødvendig 😊

Jeg har hele tiden følt at bilen liksom har vært litt sånn tja nølete og luggete når man kjører i lavt turtall .

Vel har vel igrunn bare tenkt at denne bilen har gått altfor lite ,dette kombinasjon med mye bykjøring av tidligere eier ,så er ting muligens gått litt tett.

Etter en kjapp tur på nett der jeg googlet symptomer ,så kom det mye rart opp ,men en stadig gjenganger var gasspjeld og igjengrodd Egr .

Og når jeg tenker på nykkingen ,så var den helt lik som på 1 serien når gasspjeldet køddet .

Gikk gjennom kvitteringer og så at gasspjeld ble byttet da bil var gått ca 100 til nytt originalt .

Uansett så ville jeg nå ta opp både Egr og gasspjeld for å se og det var et klokt valg ,for her var det grodd godt igjen .😩😩

Noen bilder :IMG_0312.thumb.jpeg.5f476334d43ce0ebede267b72dc79930.jpeg

Innsuget var krympet inn med 1,5 mm koks .

Sjekk Egr :

IMG_0308.thumb.jpeg.e7937baf665e3402214b44c95a1f7c2d.jpeg

Ventil stod fast her .

Gasspjeld var og godt grodd igjen :IMG_0310.thumb.jpeg.782e0403d65e93acc6fe5ac71a0e9b97.jpeg

Startet først med innsug og skrapte utover etterfulgt vask med bremserens og fille ,så ble det bra .

Egr der ble det brukt alt mulig og ble igjen rent og ventil åpnet og lukket seg :

IMG_0315.thumb.jpeg.8ad27d794dc6d2ebe99760a933f143af.jpeg

Gasspjeld ferdig :

IMG_0314.thumb.jpeg.890401cf7bedf8ce212c3b82cc839478.jpeg

Så var det å sette ting på plass:•IMG_0316.thumb.jpeg.0e85daf1c6e9dbe0883f882aacce1b55.jpeg

Nesten klart :IMG_0317.thumb.jpeg.fb25958e45014e5271ea0cf7eaf91a39.jpeg

Og her har jeg samlet alt som ble skrapt ut :

IMG_0318.thumb.jpeg.657b8e178ee341726a6a96a3f6eb9317.jpeg

Dette var simpelthen på tide og garantert aldri gjort på disse 166000 km den har gått .

La forøvrig merke til en grønn dråpe oppå Egr kjøler og denne pakningen var jo gåen :

IMG_0304.thumb.jpeg.9ca288c819a863023e31abe30b63b49f.jpeg

Gikk inn på Koed sine sider og fant målene og fant jaggu en pakning i bod som var lik:

IMG_0305.thumb.jpeg.d90e0d6f4998e1f06968a1c39eb85d1b.jpeg

Alt skrudd sammen igjen :

IMG_0306.thumb.jpeg.fd5ba05f8e3707e0eb3a5565368b9166.jpeg

Så var det å starte opp bil for å se at ting var tett og en testtur .

og jo jobben betalte seg den så absolutt ,ikke noe nykk ikke minst så mye friskere og lett den gikk .

Testen for å se om det var iorden var i typisk 80 km og 50 og /60 km .

Da likte den å være i tvil om den skulle gå vanlig eller nykke .

Nå var der ikke noe sånt lengre og gikk vanlig dvs sånn de skal være .

Så dette er en jobb jeg skal ta en gang i året så lenge jeg har den .

Burde tatt av innsuget og å rengjort dette ,men det får skje en gang senere .

Ble en 5 mils tur totalt og virket greit alt sammen .😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Egr termostat ,Egr og gasspjeld service .Upd &Pics
18 timer siden, Rune-K skrev:

Innimellom tenker du for mye Jan.

Har du problemer med at bilen blir varm og koker? Hvis ja begynn å feilsøk, hvis nei, smil og vær glad.

Ja jeg tenker mye ja og prøver å la være og. 😩

Ingen problem her med noe nei ,men og nysgjerrig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Dette viser bare at moderne biler er blitt for avanserte. Før hadde man gassvaier og den merket vi når begynte å gå tregt. Mye var enklere før.

Helt sant Rune .

Og hvis man hadde  bil med stifttenning begynte å fjuske så var det som regel bare å pusse litt ,justere og kjøre videre .

Nei ting var enklere ja .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi fortsetter litt igjen her med hverdagen med vår nyeste fremkomstmiddel .

Imorgen er det 14 dager siden den ble hentet og det ble jo en noe røff start for oss med denne .

Nå begynner den virkelig å tilpasse seg her føler jeg ,akkurat sånn en e6x skal være 😊.(Og det bankes fremdeles i bord her)

Måtte kjøre minsten til naboby idag da hun skulle på et møte og fikk testet den godt på motorvei .

Gud bedre hvor fint og balansert den går nå etter gårsdagens jobb og en vibrasjonsdemper som tidvis gav etter .

120 km under 2000 omdr og bare flyter uten noe rykk ,det liker jeg .

Ble hittil idag 19 mil .😊

Fikk forøvrig tatt noen bilder sammen med e28 før idag og nå er bilparken sånn jeg vil ha den :

IMG_0322.thumb.jpeg.043251bf70a5c1ef45b126c63a03e4e7.jpeg

Er noe med frontene på disse som bestandig har fenget meg :

IMG_0323.thumb.jpeg.db2e01b4e9e10ff56b730db3c52ae71d.jpeg

Jobben jeg gjorde igår ,viser at alt er tett og rørt :

IMG_0324.thumb.jpeg.6a2d6b0cc2bedf4f0f0b66f8b6d3fa19.jpeg

M57 motoren er en motor som jeg kan like godt .

Massiv ,sviver fint og går bra .

Jeg fikset jo eksosen på denne her på onsdag :

IMG_0326.thumb.jpeg.fdca02e14346252fea870a16dfa9933c.jpeg

Og endelig er det tett og så fin lyd jeg fikk .

Stille og rolig samtidig et litt sånn røft snerr når man trør på .

Så ikveld vil jeg feire ukens jobb både på e61 og e28 med en kald pils og snaps på terasse helt alene i huset 😊.

Forresten hadde en lang og koslig samtale med @Saltkjelen idag .

Ble enig om litt deler som jeg skal ha hjem til Sørlandet som han hadde ekstra til sin e60 ,altså sin tidligere bil .

Bestandig gøy å treffe andre medlemer og det vittige her ,er jo at det blir lite bil man prater om som oftest når man treffer andre .😊

Nå er det å finne  frem et dusin med pads og få løftet den Black Zafiren noen hakk snarest .

Her blir det enten Carpro eller Koch som det skal jobbes med .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Fredags upd &litt e28.

Planen for den grønne var at den skulle vært hjemme på mandag ,men i og med jeg måtte skru på e61 🤬,så ble det utsatt .

Siterer kjerringa :Her skal ikke en bil til hjem før du får orden på det du har .Er nok jævla vrak her nå 😅😅.

Så satser på at den er hjemme nå i helga igjen ,må bare få en med meg og hente den .

Jeg higer etter å få den hjem nå da jeg faktisk savner den .

Og nå blir den hjemme og .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Lufting av bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...