Gå til innhold

Valg av familiebil. Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er avhengig av mer plass siden vi går fra en familie på 3 til 4 i April, og jeg har derfor begynt å se meg om etter familiebil. Jeg ser for meg to alternativer, der det ene er å beholde M3en og kjøpe en litt rimeligere F11, E70 eller F15, eller å selge M3 og gå for G31 eller G05. Jeg har null erfaring med F11, F15 og G31 i forhold til plass, og når vi nå må til med to barneseter er plass viktig, jeg er 191 cm og avhengig av godt med plass bak rattet, i tillegg til at vi må ha plass nok for barnesete bak meg. G05 har jeg testet ut, så den er grei, men det sitter langt inne å bruke så mye penger på en bil når vi i tillegg skal pusse opp et hus. Videre er planen er å se litt hva som finnes av biler til salgs i nærområdet så jeg kan ta meg en tur å se på de andre alternativene, men jeg tenkte at det garantert finnes folk her inne som har gjort seg erfaringer på godt og vondt, og som kanskje har noe å dele.

Jeg er redd for at det er dumt å låse seg for mye til disse alternativene, så jeg kunne tenke meg å høre litt hvilke erfaringer folk har til G01 og G21 og, er disse mye dårligere alternativer? Når jeg skal kjøpe en slik bil er jeg ute etter noe som gir komfort på lengre turer, og erfaringen min fra 3 serie er at det mangler litt der i forhold til 5 serie. Plassmessig er vel kanskje ikke G21 så langt unna F11? Og hvordan er G01 i forhold til F15/G05?

Er det noen her som har mulighet for å dele litt bilder av fullpakket bil, barneseter i baksete, og erfaringer med de forskjellige alternativene? I så fall hadde det blitt satt pris på. :)

Det kan og nevnes at jeg aller helst ønsker å unngå firer, så hybridalternativene der utgår, det samme gjør ren el bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Valg av familiebil. Erfaringer?

Jeg stemmer for å beholde M3 og gå for en F11 eller F15. Nå skriver du ikke noe om budsjettet ditt ved ett slikt senario så å anbefale videre blir litt vanskelig. Men stikkord må være LCI og rekkesekser diesel enten det gjelder F11 eller F15. Da får du en løsning hvor du får en veldig fin familiebil samtidig som du beholder M3en. For man skal aldri, jeg gjentar aldri kvitte seg med entusiastbilen med mindre det er høyst nødvendig av økonomiske årsaker. Man dør litt og litt hver dag som bilentusiast uten en skikkelig bil å ta ut når man har lyst.  

Ville ikke vurdert 3-serie tror jeg, er  redd den blir for trang. Jeg går selv å sikler veldig på G21 M340i men når man kommer fra 5-serie så er jeg redd jeg mister både komfort, kvalitetsfølelse og plass. 5-serie er en komfortbil av rang, og den har godt plass. Særlig bredden i baksetet har vi satt pris på, selv med to barnestoler så kan kona sitte greit i mellom dem på langtur når barna noen ganger krever mer oppmerksomhet enn hva det er mulig å gi fra framsete. Bagasjeplassen i G30en er jo grunnen til at jeg vurderer G05 eller G31 LCI, det er eneste årsak til at jeg vil bytte. 

Så mitt tips er å finne en F11 530d xDrive LCI, dette er svært mye bil for pengene nå om dagen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg stemmer for å beholde M3 og gå for en F11 eller F15. Nå skriver du ikke noe om budsjettet ditt ved ett slikt senario så å anbefale videre blir litt vanskelig. Men stikkord må være LCI og rekkesekser diesel enten det gjelder F11 eller F15. Da får du en løsning hvor du får en veldig fin familiebil samtidig som du beholder M3en. For man skal aldri, jeg gjentar aldri kvitte seg med entusiastbilen med mindre det er høyst nødvendig av økonomiske årsaker. Man dør litt og litt hver dag som bilentusiast uten en skikkelig bil å ta ut når man har lyst.  

Ville ikke vurdert 3-serie tror jeg, er  redd den blir for trang. Jeg går selv å sikler veldig på G21 M340i men når man kommer fra 5-serie så er jeg redd jeg mister både komfort, kvalitetsfølelse og plass. 5-serie er en komfortbil av rang, og den har godt plass. Særlig bredden i baksetet har vi satt pris på, selv med to barnestoler så kan kona sitte greit i mellom dem på langtur når barna noen ganger krever mer oppmerksomhet enn hva det er mulig å gi fra framsete. Bagasjeplassen i G30en er jo grunnen til at jeg vurderer G05 eller G31 LCI, det er eneste årsak til at jeg vil bytte. 

Så mitt tips er å finne en F11 530d xDrive LCI, dette er svært mye bil for pengene nå om dagen 👍

Nei, jeg unnlot egentlig å skrive noe om budsjett siden det er såpass levende. Ja, jeg er enig i det med entusiast bil, nå har jeg for så vidt det i E34en, men den kommer ikke på veien med det første. Samtidig har tanken streifet meg om at M3en blir for lite brukt, men det kan fort snu siden vi planlegger å flytte hjem til Sunnmøre til sommeren, da får jeg nok mer tid til den, og i februar har jeg hatt den i 6 år, lengst av alle bilene jeg har eid, så det sitter litt langt inne å selge.

Ja, jeg deler samme tanker rundt 3 serie, selv om jeg og har siklet på M340i, men jeg er redd det hadde gått for mye ut over det jeg egentlig trenger. Det samme gjelder G01 M40i.

Drømmebilen er nok en G31 540 I eller D, det hadde vært et ok kompromiss på å selge M3, selv om det ikke kan sammenlignes, men da har du et lokomotiv å dra på langtur i, samtidig som den er sprek nok til å ha det litt moro i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Olaandref skrev:

Nei, jeg unnlot egentlig å skrive noe om budsjett siden det er såpass levende. Ja, jeg er enig i det med entusiast bil, nå har jeg for så vidt det i E34en, men den kommer ikke på veien med det første. Samtidig har tanken streifet meg om at M3en blir for lite brukt, men det kan fort snu siden vi planlegger å flytte hjem til Sunnmøre til sommeren, da får jeg nok mer tid til den, og i februar har jeg hatt den i 6 år, lengst av alle bilene jeg har eid, så det sitter litt langt inne å selge.

Ja, jeg deler samme tanker rundt 3 serie, selv om jeg og har siklet på M340i, men jeg er redd det hadde gått for mye ut over det jeg egentlig trenger. Det samme gjelder G01 M40i.

Drømmebilen er nok en G31 540 I eller D, det hadde vært et ok kompromiss på å selge M3, selv om det ikke kan sammenlignes, men da har du et lokomotiv å dra på langtur i, samtidig som den er sprek nok til å ha det litt moro i blant.

Ville prøvd F15 og G05.

F11 er snart 15 år gammel, begynner å dra på åra.
Se om disse frister deg til å beholde eller selge M3, er du så heldig å ha 2 entusiastbiler og M3 kanskje blir for lite brukt pr idag. Vel, sjansen er at den tiden kan bli ennå mindre med 2 små…

Så ideelt sett, salg av M3, å kjøpe en 540/550i.

Dette er et i lands problem, så et «problem» du kan kose deg med, teste litt bil og plass.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rimelig bil der en får mye for pengene, og med en god plass til 5 der eg også er 190 høy, og krever god plass er jo alternativt G30 530e? Komfortmessig og plassmessig er eg superfonøyd med min iallefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde f11 når jeg fikk kid nr.2 og er 186 høy. 

Det ble veldig trangt bak komfortsetene i f11en med bakovervente barneseter. Vi byttet til en F15 også med komfortseter og der opplevde jeg at det ble bedre plass for meg. 

Så ta med et sete og prøv hvordan det blir, folk opplever det veldig forskjellig, Jeg er lang i ryggen, mens min kompis som er like høy har setet mye lengre bak og har andre utfordringer en det jeg har. 

Bagasjerommet på f15 er nok mindre en f11, men det gikk fint med en barnevogn baki der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er som @flobbens; F11 har vesentlig mindre plass med komfortseter når du skal ha feilvendte stoler.

 

Alternativt innslag avhengig av budsjett:

Personlig ville jeg definitivt prioritert en easy going melk&brød til hverdags/familiefrakter og beholdt entusiastbilene. 

Eksempel: Heller (vesentlig) nyere Passat+M3 enn eldre F11+M3. Heller M3+familiefrakter enn ingen M3 og kun «sprek» familiefrakter.

Skal man kose seg er det bedre å gjøre det i M3 enn en stor familiebil, uavhengig av motor (nesten). Man kan ikke dra på med kidsa baki uansett…

I familiefrakteren kan de for øvrig spytte, sparke og spy uten at jeg bryr meg nevneverdig. La unga leve. 

I tillegg er det lite inspirerende å skru på 2/3 biler til enhver tid. Fint å ha én bekymringsløs med garanti. Her er jeg muligens blitt gammel, men F11/E70 er gamle biler nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, humpfy skrev:

Min erfaring er som @flobbens; F11 har vesentlig mindre plass med komfortseter når du skal ha feilvendte stoler.

 

Alternativt innslag avhengig av budsjett:

Personlig ville jeg definitivt prioritert en easy going melk&brød til hverdags/familiefrakter og beholdt entusiastbilene. 

Eksempel: Heller (vesentlig) nyere Passat+M3 enn eldre F11+M3. Heller M3+familiefrakter enn ingen M3 og kun «sprek» familiefrakter.

Skal man kose seg er det bedre å gjøre det i M3 enn en stor familiebil, uavhengig av motor (nesten). Man kan ikke dra på med kidsa baki uansett…

I familiefrakteren kan de for øvrig spytte, sparke og spy uten at jeg bryr meg nevneverdig. La unga leve. 

I tillegg er det lite inspirerende å skru på 2/3 biler til enhver tid. Fint å ha én bekymringsløs med garanti. Her er jeg muligens blitt gammel, men F11/E70 er gamle biler nå.

Denne støtter jeg 100%. Vi kjøpte en 2016 Passat når guttungen kom i 2019. Denne har vi enda, har kjørt snart 100k og har ingen planer om å kvitte oss med den før minstemann ( født i 22 ) er gammel nok til å slutte og sprute yoghurt i baksetet. 

Den har masse plass, er god å kjøre, bruker lite diesel og har vært ekstremt hyggelig hva angår kostnader. Runder 200k nå straks, og er stadig en tight og fin familiebil. Det positive er også at den er såpass kjedelig at du kan leve med parkeringsbulker, klin og møkkete bil. Helt prima! Beste bilvalget vi noen gang har gjort selv om jeg på tidspunktet vi kjøpte den var sterkt i mot, men det endte der ene og alene fordi den gav mest bil for minst mulig penger - og den har innfridd stort! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner nesten jeg holder på å sovne når jeg leser om Passater og fornuftige familiebiler som "ungene bare kan ramponere". Skal livet virkelig bli så nitrist at hverdags kjøring og kjøreglede ikke kan kombineres? Hvorfor skal ikke turene til barnehage, til Legoland, til jobb og til hytta gjøres i en bil med litt høy standard på? Hvorfor må mesteparten av tiden man tilbringer bak rattet gjøre i en kjedelig og snusfornuftig bil? 

Passer man på og velger rett objekt så er det jo ikke sånn at en F11 530d eller F15 X5 30d er ett bunnløst money pit. Det er iallfall ikke min erfaring etter mange år med F10 530d og nå G30 540d. Nærmere japansk driftsikkerhet har iallfall ikke jeg kommet i noen tysk bil, men det er sikkert bare meg som har vært veldig heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører F10 og er 1,90. Når vi hadde barneseter kjørte jeg E60. Begge med komfortseter. En F11 holder til det aller meste, så lenge du ikke MÅ ha 3 barneseter bak. Finn et ryddig eksemplar, så er den også driftssikker på nivå med en hvilken som helst Passat.

Plassproblemer i lengderetningen med feilvendt sete har jeg kun opplevd med 3-serie og 1-serie, men mulig barnesetene har blitt større siden jeg hadde småfolk?

G3X er for øvrig en bil som nok har et større verdifall foran seg enn F1X

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Ville prøvd F15 og G05.

F11 er snart 15 år gammel, begynner å dra på åra.
Se om disse frister deg til å beholde eller selge M3, er du så heldig å ha 2 entusiastbiler og M3 kanskje blir for lite brukt pr idag. Vel, sjansen er at den tiden kan bli ennå mindre med 2 små…

Så ideelt sett, salg av M3, å kjøpe en 540/550i.

Dette er et i lands problem, så et «problem» du kan kose deg med, teste litt bil og plass.

Lykke til!

Ja, enig, det er et I lands problem.

Egentlig er jeg ikke redd for alderen på F11, med den er jeg nok mest redd for plassen på førersiden, jeg kunne helt fint kost meg bak rattet i en slik, så lenge jeg satt godt. 

1 time siden, MTech86 skrev:

En rimelig bil der en får mye for pengene, og med en god plass til 5 der eg også er 190 høy, og krever god plass er jo alternativt G30 530e? Komfortmessig og plassmessig er eg superfonøyd med min iallefall. 

Ja, men det utgår nok uansett, både fordi det er firer, og fordi det er sedan og jeg er helt avhengig av stasjonsvogn når vi skal langt med barn, jeg er og litt redd for at to forskjellige drivlinjer kan bli kostbart i lengden, derfor ønsker jeg meg enten diesel eller bensin.

1 time siden, flobben skrev:

Jeg hadde f11 når jeg fikk kid nr.2 og er 186 høy. 

Det ble veldig trangt bak komfortsetene i f11en med bakovervente barneseter. Vi byttet til en F15 også med komfortseter og der opplevde jeg at det ble bedre plass for meg. 

Så ta med et sete og prøv hvordan det blir, folk opplever det veldig forskjellig, Jeg er lang i ryggen, mens min kompis som er like høy har setet mye lengre bak og har andre utfordringer en det jeg har. 

Bagasjerommet på f15 er nok mindre en f11, men det gikk fint med en barnevogn baki der. 

Ja, en kompis av meg har og sagt at de har god plass i sin, men han er vel gode 10 cm lavere enn meg og, i tillegg har nok jeg høyden i bena, så da blir nok gjerne F11 for trang. 

Men jeg tenker som du, å ta med sete og se hvordan det ser ut. Når det kommer til bagasjeplass kan jo mye løses med en skiboks og, på stasjonsvogn i hvert fall, i tillegg har vi ekstra barnevogner strategisk plasser hos besteforeldre, slik at vi ikke nødvendigvis må ha med.

44 minutter siden, humpfy skrev:

Min erfaring er som @flobbens; F11 har vesentlig mindre plass med komfortseter når du skal ha feilvendte stoler.

 

Alternativt innslag avhengig av budsjett:

Personlig ville jeg definitivt prioritert en easy going melk&brød til hverdags/familiefrakter og beholdt entusiastbilene. 

Eksempel: Heller (vesentlig) nyere Passat+M3 enn eldre F11+M3. Heller M3+familiefrakter enn ingen M3 og kun «sprek» familiefrakter.

Skal man kose seg er det bedre å gjøre det i M3 enn en stor familiebil, uavhengig av motor (nesten). Man kan ikke dra på med kidsa baki uansett…

I familiefrakteren kan de for øvrig spytte, sparke og spy uten at jeg bryr meg nevneverdig. La unga leve. 

I tillegg er det lite inspirerende å skru på 2/3 biler til enhver tid. Fint å ha én bekymringsløs med garanti. Her er jeg muligens blitt gammel, men F11/E70 er gamle biler nå.

Ja, og vi er avhengig av bakovervendte stoler noen år til, i hvert fall to år til for guttungen.

Men for min del utgår VAG, jeg har hatt to fra før, og det ble noen heller dyre biler, kjreegenskapene har jeg ingenting å si på, men det ble for mye som gikk i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Kjenner nesten jeg holder på å sovne når jeg leser om Passater og fornuftige familiebiler som "ungene bare kan ramponere". Skal livet virkelig bli så nitrist at hverdags kjøring og kjøreglede ikke kan kombineres? Hvorfor skal ikke turene til barnehage, til Legoland, til jobb og til hytta gjøres i en bil med litt høy standard på? Hvorfor må mesteparten av tiden man tilbringer bak rattet gjøre i en kjedelig og snusfornuftig bil? 

Passer man på og velger rett objekt så er det jo ikke sånn at en F11 530d eller F15 X5 30d er ett bunnløst money pit. Det er iallfall ikke min erfaring etter mange år med F10 530d og nå G30 540d. Nærmere japansk driftsikkerhet har iallfall ikke jeg kommet i noen tysk bil, men det er sikkert bare meg som har vært veldig heldig.

Jeg kunne nok hatt det slik selv, om det var en ren bruksbil som ble brukt i nærområdet der vi bodde, som jeg kunne bruke til dynga, på OBS bygg, butikk, barnehage og alt annet av småkjøring, men til de lengre turene er jeg enig, og det vil bli en del av disse turene med familien hennes boende på øst og sørlandet, da vil nok alle feriene bli tilbrakt der. Da vil jeg ha en bil som for det første er komfortabel til å kunne kjøres i timer uten stopp, men og en bil som gir glede og godfølelse bak rattet, og som har nok motor til at jeg kommer meg frem i trafikken.

6 minutter siden, *MrB* skrev:

Kjører F10 og er 1,90. Når vi hadde barneseter kjørte jeg E60. Begge med komfortseter. En F11 holder til det aller meste, så lenge du ikke MÅ ha 3 barneseter bak. Finn et ryddig eksemplar, så er den også driftssikker på nivå med en hvilken som helst Passat.

Plassproblemer i lengderetningen med feilvendt sete har jeg kun opplevd med 3-serie og 1-serie, men mulig barnesetene har blitt større siden jeg hadde småfolk?

G3X er for øvrig en bil som nok har et større verdifall foran seg enn F1X

Ja, jeg har kikket litt på F11 nå i det siste, det ligger noen fine eksemplarer ute nå, jeg må nok bare finne en i nærheten og stikke å teste litt.

Usikker på hvordan utviklingen har vært der, men jeg føler det setet guttungen har nå er enormt. Men han vokser jo ut av det snart, så det blir nok nytt til han og jenta som kommer som overtar hans, da er det jo mulig å finne et som kanskje ikke tar så mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes barneseter som ikke tar så ekstremt mye plass ja. Vi startet med Cybex Sirona som tar mye plass, så byttet vi til Recaro Zero 1.
Ekstremt mye forsjell på disse setene, og vi hadde disse i vår tidligere F11 med komforseter. Med Rezaro setet ble det veldig god plass til passasjer foran sammenlignet med Cybex sitt. Recaro kan også svinges 360 grader som gjør det lettere å feste beltet på barnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Skal livet virkelig bli så nitrist at hverdags kjøring og kjøreglede ikke kan kombineres?

Om du leser hva jeg skriver skisserer jeg opp alternativet med utgangspunkt i en økonomisk begrensning (som jeg opplevde trådstarter hadde). Velger heller bekymringsløs Passat+M3 enn G31 540d uten M3 (for å ta et eksempel). Ergo: ikke selg M3 @Olaandref😀

Hva gjelder det andre eksempelet: En eldre F11 koster mer/krever mer vedlikehold enn en Passat med garanti. Det er det ingen tvil om. Derfor den vurderingen. Kjedelig? Mulig.

Nyanser…

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassbehov er som regel noe du skaper deg. Vi klarte oss med 225xe og E91 med 1 barn og har hatt F31 og nå snart 2 år i TM3 med 2 barn. Det yngste barnet er snart 2,5 år - altså klarte vi oss med babysete(nå Recaro Zero 1), barnevogn og enda et barnesete til eldste i en sedan. Jeg er 185. Jeg følte ikke det var bedre plass setet i lengderetning i F11(kompis har dette med 2 barn) med komfortseter enn E91/F31. Større bagasjerom og litt bredere bil da. Så da spørs det. 🤷🏼‍♂️ Jet vet jeg hadde klart meg med i4 for eksempel. Savnet idag er mest på hengerfeste for å få med sykler 😬

Kjøp deg 3-serie om du vil ha det, eller F36. Man trenger litt til barnet, men som regel overpakker man og man trenger sjeldent halve garderoben med seg. Dessuten tenk hvor kult det er å komme putrende i bhg med fet coupe og sekserbensin? 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=323888266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...