Fredrik 90 Skrevet Januar 13 Forfatter Skrevet Januar 13 På 11.1.2025 den 19.43, papertiger skrev: At den ikke er belemret med det nyeste av teknologi betyr bare at du får lov å kjøre bilen, den kjører ikke deg. Hvilket jo er positivt Absolutt, og det er litt dette som er sweetspoten med biler fra 2000 tallet. De er nye og tidløse nok til å fungere i dag, men det er rett før ting begynte å gå nedover med irriterende støttesystemer og downsizing av motorer. Perioden rundt 2003-2008 har utrolig mye spennende å by på som er forbausende billig.
Fredrik 90 Skrevet Februar 14 Forfatter Skrevet Februar 14 (endret) Liten X5 update igjen 😀 Jeg kan jo da fortelle litt om ett problem jeg har hatt egentlig siden i høst, men som jeg har holdt tett om i påvente av en løsning. Merket meg en tiltagende gnikkelyd fra bak i bilen ved lave hastigheter. Uavhengig av underlag og ute temperatur. Omtrent på samme tid satte vi inn ett større barnesete til minste jenta, tenkte egentlig at det var setet som lagde lyden. Og sånn kjørte jeg hele høsten, helt til en dag hvor jeg kjørte bilen uten barnesetene og lyden fortsatt var der. Nå var det kun uker igjen av nybilgaranti, så opp til Bavaria bar det. Etter litt om og men så bestemmer de seg for å bytte begge spindler bak og samtlige foringer i bakstilling…til en kostnad av over 60 000,-. Dager før garantien utløper! Jeg får bilen tilbake og lyden er der fortsatt, tilbake med bilen igjen og mekanikeren prøver seg med at dette er en annen lyd. Ikke faen i helvete om det er kontrer jeg med, jeg er verdensmester i å høre ulyder og dette ER samme lyd. Inn med bilen igjen, denne gangen mener han det er pakningene til bakluka som lager lyden. Dette var vist ett problem på G05 og BMW hadde utviklet ett middel til smøre på pakningene for at de skulle være stille, så ble gjort! Ingen endring, lyden er der fortsatt. Nå er bilen utenfor nybilgaranti, og nå begynner de å dra litt på det ang veien videre. Jeg står på mitt og mener at jeg klaget på feilen innen for garantien, at de ikke greier å reparere bilen innenfor garanti er ikke mitt problem. Nå settes en mekaniker på saken som jeg vet har jobbet hos Bavaria i sikkert 30 år, han har løst mange floker bla ett issue jeg hadde med E34 og startsperren for mange år siden. Batteri Elektro måtte gi opp ett en hel dag med feilsøking, denne karen løste det på 10 minutter. Kunnskap kalles det! Anyway, når jeg kommer tilbake så vil ikke kundemottaker helt ut med hva de fant. Men jeg måtte finne ut om jeg hadde motor/drivverk dekning på bilen, noe jeg selvsagt har. Det viser seg altså da at det er luftfjæringen bak som lager disse lydene, nye luft dempere og alt rundt disse må byttes. Herre Jesus tenker jeg! BMW Norge vil ikke ta dette på garanti, "min mann" hos Bavaria tar saken høyere opp i Bavaria systemet for å finne en løsning. Det ender med at BMW Norge snur, på tross av at bilen er to måneder utenfor nybilgaranti så tar de hele regningen på komplett ny luftfjæring på bilen. En sinnsyk kostnad, men siden det var "meg" og jeg var en god BMW ambassadør (?) så valgte de å gå med på dette 😅 Så selv om jeg mener det er på sin plass av jeg får dette dekket så synes jeg veldig bra service av BMW Norge og Bavaria i Arendal å dekke dette. Alternativet hadde jo blitt en konflikt som i værste fall måtte løses rettslig, men det slapp vi. Så nå er jeg svært fornøyd og kjører en bil helt uten ulyder 👍 Så nå som garantien er gått ut så kan jeg jo oppsummere litt hva som har blitt gjort på garanti dette drøye året. * Nye lykter bak pga fukt * Defekt motor til panorama tak * Løst deksel rundt setebase på passasjer stol * Byttet ladeluke pga vanskelig å åpne og lukke * Byttet ytre pakning rundt panorama tak. * Byttet rammen rundt eksos tupper pga misfarging * Oppdatert software pga issues med iDrive. Fikk kun opp "No signal" * Løs kabelstrømpe på bakluke Så litt har det vært, pussig nok så har det ikke vært noe feil knyttet til bilens drivlinje eller hybrid system. Er jo dette alle er så skeptiske til, de feilene jeg for det meste ha hatt kunne like godt oppstått på en diesel G05. Så på tross av dette så er vi fortsatt svært fornøyde med bilen, som familiebil utfyller den sine plikter veldig bra 😀 Den er stor og romslig, og faktisk overraskende praktisk. Nederste del av bagasjeluke/lem fungerer f eks perfekt som omkledningsbenk til barna når vi skal på uteaktiviteter vinterstid 😀 Eller som lunsjplass oppe i Alpene… …eller stellebord til bleieskift langs Autobahn 😅 En annen hyggelig bonus er at jeg egentlig har hatt gratis bil i ett år. Selv ett år og 18 000 km senere så ville jeg ved ett salg i dag fått igjen pengene for bilen. Ikke dårlig til å være ladbar hybrid, som historisk har hatt elendig andrehåndsverdi. BMW treffer åpentbart noe med X5 45e 😀 En pappa i barnehagen kom bort til meg å sa at han hadde nå handla seg en X5 45e, mye etter å ha fulgt med i tråden min her. Det var kult, enda bedre…bilen han bytter ut er en Audi e-tron 55 👍 Men vinterfelgene…de skal bort! Jeg kan gjerne ha litt gummi, men dette her er rett og slett bare kjipt. Planen er å selge disse billig, bruke sommerfelgene til vinter og skaffe ett sett med de Y design felgene i 21" til sommer. Men noe som ikke er kjipt i G05 X5 er bilens Ambient belysning, jeg digger det. Det gir en utrolig fin og unik atmosfære i bilen når man kjører etter mørkets frembrudd 😎 Liker detaljen med lys i selve justeringshjulet til luftedysene. Små detaljer gjør det store bildet 😀 Lys show i garasjen også 😂 Men faktisk, i mørket når bilen står ute så er dette praktisk så man kan se hvor man går. Vi har vel alle gått på ræva på holka på vei inn i bilen og landa med beina halvveis under bilen 😅 Ble ikke noen liten update likevel, men den som orker får lese igjennom. Når folk kommer å sier at de faktisk har kjøpt lik bil mye etter å ha lest i tråden her så synes jeg at det er på sin plass å "blogge" videre 😀 Endret Februar 14 av Fredrik 90 Saltkjelen, Werther, paukri og 16 andre reagerte på dette 19
Skulebollen Skrevet Februar 15 Skrevet Februar 15 Ble alle 4 fjørbein byttet p.g.a knirken bak? Siden du skriver komplett nytt luftsystem? Ellers skremmende mye tull du har hatt med bilen, hybrid eller ei. Leser om fryktelig mange som har måttet bytte fordelingskasse også.. Blir jo smått skeptisk til og handle en uten garanti til 650-700k Werther reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Februar 15 Skrevet Februar 15 Herlig å få byttet slike vitale deler rett før garantitiden løper ut. Ellers er detaljnivået i G05/G06/G07 helt fantastisk. En ser bare på rullehjulet til lufteventilene at disse er gjennomtenkt ned til minste detalj. Dessverre forsvant slike finesser både på LCI og garantert på den kommende X5en. PS! Jeg har original iDrive-kontroller, girkule og startknapp i krystall liggende om du skulle være lysten (ref. tidligere innlegg). sveigis og Fredrik 90 reagerte på dette 2
Slavearbeider'n Skrevet Februar 15 Skrevet Februar 15 Tenker grøss og gru og stakkars mening mann som eier disse bilene når dem er 10 år og har 200 000 km på teller’n. Jo mer teknologi jo dyrere blir det. Bærekraft og kvalitet er vel for lengst kastet på dør hos en hver bilfabrikant. Less på med utstyr og se helt normale husholdninger falles i grus når fabrikken selv kan si fra seg alt ansvar. Men godt krangla, det skal du f… meg ha! Og kudos til Bavaria Arendal og Bmw Norge Fredrik 90, ///M-ini95, sveigis og 2 andre reagerte på dette 5
sveigis Skrevet Februar 15 Skrevet Februar 15 Altså leser jeg riktig her nå de byttet : Begge spindler bak Alt av foringer i travers Alt som har med luftdempere bak med tilbehør ? Da må jeg virkelig si de har ordnet opp for deg her og det uten diskusjon frem og tilbake ,så er det bra 😊 Men du skal nok være glad for at du kan bruke / brukt nybilgarantien på alt dette du har byttet ,for dæven det hadde blitt dyrt hvis ikke Fredrik . Ser jo bare det du har listet opp her ,men nå er den ny igjen og da er alt koslig 😊 Fredrik 90 reagerte på dette 1
bricks Skrevet Februar 15 Skrevet Februar 15 5 timer siden, Slavearbeider'n skrev: Tenker grøss og gru og stakkars mening mann som eier disse bilene når dem er 10 år og har 200 000 km på teller’n. Jo mer teknologi jo dyrere blir det. Bærekraft og kvalitet er vel for lengst kastet på dør hos en hver bilfabrikant. Less på med utstyr og se helt normale husholdninger falles i grus når fabrikken selv kan si fra seg alt ansvar. Men godt krangla, det skal du f… meg ha! Og kudos til Bavaria Arendal og Bmw Norge Rart at ikke disse store tunge merkene kjører noe ala Porsche sine garantier PAW, burde jo være god butikk Uansett så er det en flott bil !
Fredrik 90 Skrevet Februar 15 Forfatter Skrevet Februar 15 6 timer siden, Skulebollen skrev: Ble alle 4 fjørbein byttet p.g.a knirken bak? Siden du skriver komplett nytt luftsystem? Ellers skremmende mye tull du har hatt med bilen, hybrid eller ei. Leser om fryktelig mange som har måttet bytte fordelingskasse også.. Blir jo smått skeptisk til og handle en uten garanti til 650-700k Ja det har vært litt å ta tak i her, i forhold til G30en som jeg hadde minimalt til ingenting med så har ikke denne vært like god. Så nå gjenstår det å se hvordan veien videre blir, planen er å ha denne bilen i to til tre år til. Den har gått 75 000 km nå så da vil jeg passere 100 000 km. Det er byttet enn del fordelingskasser på G05, dette er dog ikke unikt for 45e. Men ettersom 97% av alle G05 i Norge er 45e så er det lett å tenke at dette har en sammenheng. Min virker foreløpig fin, ingen nykking eller knepping ved full sving. Tenker å ta ett oljebytte på denne på neste service så kanskje holder den seg problemfri for min del 😀 5 timer siden, Saltkjelen skrev: Herlig å få byttet slike vitale deler rett før garantitiden løper ut. Ellers er detaljnivået i G05/G06/G07 helt fantastisk. En ser bare på rullehjulet til lufteventilene at disse er gjennomtenkt ned til minste detalj. Dessverre forsvant slike finesser både på LCI og garantert på den kommende X5en. PS! Jeg har original iDrive-kontroller, girkule og startknapp i krystall liggende om du skulle være lysten (ref. tidligere innlegg). Ja det var veldig flaks egentlig, hadde kun uker igjen som sagt så det var jeg heldig. Jeg satt i en G05 LCI hos Bavaria og det er virkelig en stor skuffelse med de endringer som er gjort. En hel rekke fine detaljer er fjernet, i tillegg til at alt av funksjoner til klima er flyttet opp i den nye iDrive 8 skjermen. Men utvendig er virkelig forskjellene små, det går en 50e LCI i nabolaget her i eksakt samme spekk som min og man må helt opp i bilen for å se forskjellen. På litt avstand er det egentlig kun lysene som avslører at dette er en LCI. Du har krystall deler liggende ja, det er interessant 😀 Du får en PM av meg på det 👍 4 timer siden, Slavearbeider'n skrev: Tenker grøss og gru og stakkars mening mann som eier disse bilene når dem er 10 år og har 200 000 km på teller’n. Jo mer teknologi jo dyrere blir det. Bærekraft og kvalitet er vel for lengst kastet på dør hos en hver bilfabrikant. Less på med utstyr og se helt normale husholdninger falles i grus når fabrikken selv kan si fra seg alt ansvar. Men godt krangla, det skal du f… meg ha! Og kudos til Bavaria Arendal og Bmw Norge Jeg tror nok det går mange tikkende utgifts bomber på veiene. Tenk på alle de bilene som har luftfjæring på alle hjul som er relativt vanlige på norske veier. Audi e-tron/Q7/A6 Allroad, Porsche Cayenne, alt av Range Rover og Discovery, Mercedes ML/GLE/GLC/EQC, Tesla Model S og X og mange flere. Det blir helt essensielt å ha en god forsikring på disse bilene når nybilgaranti går ut. Og da blir også km stand viktig for når bilene passerer 150 000 km så begynner det å bli vanskelig å få tegnet garantier for dette. Da må bilene være billige for at folk skal gidde å ta risikoen. Jeg kranglet ikke så mye, men jeg var veldig tydelig og bestemt hele veien at dette er ikke mitt problem. Men jeg ble likevel veldig positivt overrasket når de gikk med på å dekke det, etter alt man hører om tvister der nybilgaranti nettopp har gått ut så kunne jeg se for meg en prosess. Så jeg synes det ble bra håndtert av Bavaria lokalt og at BMW Norge faktisk viste forståelse for at dette hadde blitt urettferdig for meg som kunde. Og jeg opplevde at alle parter tok meg seriøst, for slikt med lyder kan fort bortforklares med at "sånn er det bare" og "det er alltid litt lyder i en bil". Men de viste en genuin vilje til å finne ut av dette sammen med meg. Så igjen, serviceleder hos Bavaria i Arendal, Odd Asle gjorde en super jobb. 2 timer siden, sveigis skrev: Altså leser jeg riktig her nå de byttet : Begge spindler bak Alt av foringer i travers Alt som har med luftdempere bak med tilbehør ? Da må jeg virkelig si de har ordnet opp for deg her og det uten diskusjon frem og tilbake ,så er det bra 😊 Men du skal nok være glad for at du kan bruke / brukt nybilgarantien på alt dette du har byttet ,for dæven det hadde blitt dyrt hvis ikke Fredrik . Ser jo bare det du har listet opp her ,men nå er den ny igjen og da er alt koslig 😊 Det stemmer det Jan 👍 Ja de ordnet veldig greit opp, og når jeg lenger opp skriver at de trekker litt på det så er det fordi de er usikre på hva BMW Norge vil gjøre videre. De må jo forholde seg til importør samtidig som de må håndtere meg som kunde. Når mekanikeren sier jeg hører en annen lyd etter første fiks så er jo det hans forsvar til å ikke ha utbedret feilen ordentlig. Jeg hadde hele tiden serviceleder "på mitt lag" Han kjenner meg godt etter mange år som BMW kunde og vet at når jeg sier noe så er det faktisk sånn. Han vet også at jeg aldri kommer til å gi meg så det er vel også litt av grunnen 😂 Jeg har jo fortsatt fire års reklamasjonsrett også, samt at jeg har forsikring så det skulle nok løst seg uansett. Og det er jo fortsatt garanti på batteriet på bilen så jeg er egentlig ikke så veldig bekymret for veien videre. 39 minutter siden, bricks skrev: Rart at ikke disse store tunge merkene kjører noe ala Porsche sine garantier PAW, burde jo være god butikk Uansett så er det en flott bil ! Jeg spurte jo om å få kjøpe utvidet garanti, det er noe jeg aldri har brydd meg om men ref de sakene jeg har hatt så vurderte jeg dette sterkt denne gangen. Men denne ordningen har de nå sluttet med. Så vidt jeg vet er det nå kun Porsche med sin PAW garanti og Toyota med sin 10 års Toyota Relax garanti som tilbyr en slik ordning. Møller har vel noe mobilitets garanti, men hvor mye den er verd er ikke godt å si. Ellers takk for det, vi er veldig fornøyde. Vi har egentlig ikke vært noen typiske X5 folk, men på tross av det så trives vi greit i høyden. Men jeg har jo intet mindre enn 3 stk 5-serie så jeg får kjørt lav bil når jeg vil 😀 sveigis reagerte på dette 1
///M-ini95 Skrevet Februar 15 Skrevet Februar 15 (endret) 46 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Møller har vel noe mobilitets garanti, men hvor mye den er verd er ikke godt å si. Mobilitetgarantien er egentlig bare en annen form for veihjelp nokså lik det man ofte har inkludert via forsikringen. 46 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Tenk på alle de bilene som har luftfjæring på alle hjul som er relativt vanlige på norske veier. Audi e-tron/Q7/A6 En ting jeg har lagt merke til de siste årene, er at klager vedrørende luftfjæringen ofte går på ulyd og ikke lekkasjer slik som før. Har byttet flere luftdempere fremme som følge av ulyd på E-tron/Q7, men aldri fordi de lekker. Morsomt nok, så ser det muligens ut som det er samme produsent som leverer disse delene. Vii (Vibracoustic) Men godt å høre at det løste seg tålelig greit Jeg tenker alltid at verkstedet kun er så bra, som den svakeste ansatte. Er mange tilfeller hvor kundeklager ikke kan "reproduseres", og dermed går hele garantiforespørselen i dass. Med litt fantasi, klarer man å få til de rareste ting som gjør at man får dratt i land en garantijobb. Nå skal jeg ikke offentlig komme med eksempler, men føler mange der ute gir for fort opp eller ser muligheten til å trekke på skulderne kun fordi løsningen ikke er så rett frem. Endret Februar 15 av ///M-ini95 Werther og Otis reagerte på dette 2
Skulebollen Skrevet Februar 15 Skrevet Februar 15 Men hvorfor ble fjørben framme byttet når bilen knirket bak?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå