Gå til innhold

Hva er din største "Gikk på en smell"-opplevelse når det kommer til bilhold?


 Share

Anbefalte innlegg

De fleste av oss som kjøper, eier, vedlikeholder og selger brukte bruktbiler/BMWer har vel vært ute en vinternatt før. 

Shit happens, vi er alle innforstått med det i og med at vi ikke er Toyota-eiere.  Og noen ganger kan ting eskalere, type "mens du først er i gang"-ting, og før du vet ordet av det har tusenlappene flydd avgårde. 

Hva med deg? Har alle dine bruktbilkjøp vært en suksesshistorie herfra til månen, eller har du gått på en smell som aldri tok slutt?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M3’n min er jo en smell som aldri tar slutt, nå har jeg mye glede i bilen men å måtte bruke så mye i vedlikehold er mildt sagt kjedelig og hadde jeg vært klar over dette før kjøp hadde jeg aldri gjort det. Mer økonomisk å kjøpe en nyere bil med mer lån og bare måtte betjene lånet og ikke noe mer.

Snakket nylig med en Bavaria ansatt om akkurat min M3’n hvor jeg sa «har lyst å kjøpe meg E60 M5 for vedlikeholdet kan ikke overstige det jeg har gjort med M3’n». Fikk bakoversveis når han fortalte hvor mye dyrere den bilen kan være og drifte så jeg har skrinlagt de planene, har nok med et objekt som krever så mye. 
 

forøvrig var der en på Rudskogen i går med GT3 991.1 som nylig byttet kammer på sin til 350.000kr 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
18 minutes ago, sluquet said:

Hatt heldigvis hatt lite smeller, verste var vel en girkasse som røyk på en Golf III jeg hadde i 1998. Ellers hatt flaks tydeligvis, gått i pluss på et par biler og.

 

Vi krever detaljer, mann! Detaljer!!

Var det en Golf 2.0l 8V GTI, 16V GTI eller 2.8 VR6? Eller en 1.9TDK med tune? 😁

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for mange år siden en Mercedes 300TE hvor motoren fikk rådebank temmelig fort. Snartenkt som jeg var kjøpte jeg meg en delebil! Motor ble flyttet over, og etter få turer tok girkassa kvelden.. hev meg rundt enda en gang for å få doningen i gang, noe som gikk greit helt til første oppstart hvor registerkjedet røk 🫣 Med to ubrukelige MB s124 stående endte det hele med at jeg kjøpte en e61 525d i stedet og lot Mercedesene råtne på rot 🥳

edit:

Bilen skulle forøvrig være etterfølgeren til enda en 300TE, en bil jeg minnes at du @Werther tauet opp fra grøfta med MX5 en vinterdag på Gardermoen 🧐

Endret av Robkill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, den største smellen og som var den dyreste må ha vært at jeg klarte å ødelegge CAS modulen i E60en ved å kode med SSS progman.
Det måtte bestilles ny CAS fra fabrikk som tok 18 dager, bilen stod da på BMW verksted hele veien. Dette var i 2012 og den gangen var jeg ny og fersk på koding samt at det var veldig få i landet generelt som drev med slikt så det var ikke mulig å få noe hjelp som det ville vært den dag i dag. Total sum med NAF frakt av bil og ny montert CAS ble 17k. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel sikkert kalle E34en en evigvarende smell, noe sikkert garasjen vitner om med to motorer i deler, to girkasser, en motor med gir i kjelleren, hele materialreolen min full i E34 deler, og ja.. Men, største smellen var vel når jeg vraket en Trans Am i fylla når jeg var 18, og der kunne det stoppet, men neida, jeg kjøpte inn en komplett Firebird som skulle brukes som delebil til å bygge opp igjen Trans Amen, to år senere ble begge solgt for en slikk og ingenting, og jeg hadde tatt en DYR lærepenge. Ellers var vel begge Audiene jeg hadde en stor smell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Mini R56S’en jeg hadde må være det nærmeste en kan kalle risikoprosjekt. Kjøpte bilen med byttet registerkjede, allikevel opplevde jeg registerkjedehopp og mye snodig oppførsel fra N14-motoren. En lunefull, dritmorsom motor som, helt normalt for den motoren, må fylles olje på samtidig som du fyller bensin - hver gang. Og om oljenivålampa går på er det for sent. Da er det ikke olje igjen. Må passes på som smeden.
Den var ikke nødvendigvis et kostnadssluk, men jeg gikk hele tiden rundt og bekymret meg for at den kunne bli det. På tross av dette var det den desidert morsomste og kvikkeste bilen jeg har eid, og spesielt om en ser på moro per NOK.

En bekjent av meg har en lik med JCW-pakke, kjøpt etter rådføring med meg. Han banekjører den og er etter hva jeg vet storfornøyd. Han er brite, hjelper sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så langt vært skånet for de største smellene, bank i bordet. Jeg legger litt tid ned i bilkjøp og overanalyserer kanskje en del, men det har til nå vist seg å fungere bra. 

Men helt skånet for smell har jeg ikle vært. Tilbake i 2010 så fant jeg ut at jeg ville bytte ut min perfekte facelift E39 520i i en 2006 (sen 2005) modell Audi A6 2,4. På vei hjem fra forhandler på Lillestrøm så merket jeg at bilen vibrerte når jeg rullet. Dette viste seg å være multitronic kassa som sa takk for seg. Ettersom bilen var gått 101 500 km, altså 1500 km over nybilgarantien så fikk jeg "Haha..fuck you!" fra Møller. Ble styr med forhandler som ville sno seg unna. Men dette var bare starten, ikke lenge etter røyk vindusvisker motoren, bensinmåler, baklykt kortslutta(!), Feil på adaptive kjørelys, oljelekkasje mellom motor og gir og ellers høyt oljeforbruk på motoren. Etter 11 måneder orka jeg ikke mer og bytta den inn i en E90 325d og jeg var endelig tilbake på trygg grunn med problemfrie biler fra Bayern 😀

Jeg gikk også på en smell for ett par år siden da jeg skulle selge min 2011 Camaro SS. Hadde nettopp vært å kjøpt Alpina B10 og var alt for kåt på å bli kvitt den Chevyen. Det endte med at jeg solgte den til feil person. Vi snakker her om ei enslig uføretrygda dame i midten av 40 åra som aldri hadde kjørt muskelbil før, bare vanlige kjipe smør og brød biler. Men ho fikk det for seg at ho skulle ha en sånn Camaro så vi gjorde en handel. Det ble ett helvettes mas i ukene etterpå, den bråkte, brukte mye bensin, klutsjen var hard, det var lyder fra drivverket og masse annet som er helt normalt i en grovbygget amerikansk muskelbil. Atpåtil var ho frekk nok til å pushe en advokat kompis på meg med en haug oppkonstruere feil mens jeg var på familieferie i Venezia. Da fikk jeg nok og sa at ho kan bare levere bilen tilbake og få pengene minus noe for bruk tilbake. Jeg kunne kjørt på med advokat men jeg hadde rett og slett ikke tid, lyst eller kapasitet til å styre med det. Så bilen kom tilbake, ble kjørt med ett halvt år før den ble solgt til en som er veldig fornøyd med den 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Werther skrev:

 

Vi krever detaljer, mann! Detaljer!!

Var det en Golf 2.0l 8V GTI, 16V GTI eller 2.8 VR6? Eller en 1.9TDK med tune? 😁

Det var faktisk noe så eksotisk som en Golf III GL 2,0 115HK (samme motor som i GTI 8v) :) Originale sportsseter og dobbeltstusset eksos!

image.thumb.png.805a1e563d6b90d18ddb367b386f7d73.png

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, sluquet skrev:

Hatt heldigvis hatt lite smeller, verste var vel en girkasse som røyk på en Golf III jeg hadde i 1998. Ellers hatt flaks tydeligvis, gått i pluss på et par biler og.

Sånn apropos smeller, stakkars:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=349242798

Vet du, man kan være heldig å ha gjort en knalldeal på bilen når noen overtar konkursboet og fortsetter i mer ordnede former? 375k for 700km WLTP er jo ganske bra. 😛 

On topic: Min største smell: Leaset en CountryMan SD All4 første gen som støyet så fælt at jeg betalte 40k for å levere den tilbake til forhandler. Og endte med en E91 LCI 320d xDrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje BMW, men en liten "smell" likevell. ( har vel kun tent penger på dei BMW eg har eigd)  Fikk en 91 Golf GTI 16v med min far til 18års dagen i 2002, den kostet meg 2 motorer, 1 girkasse og det meste anna på 1 år før eg solgte den etter å ha kosta på sikkert 100k. Men det dyreste er vel at eg blei så hekta på Golf at eg hadde opp til 6 stk GTI samtidig en periode +(3 jetta) 😛   Har roet meg kraftig ned siste året og har no kun 3 Golfer, inkl den nevnte Golfen eg fikk til 18 års dagen som eg kjøpte tilbake som vrak (kostet på nye 100k), den røde til høgre på bildet og en Rallyegolf :D 

Bilde fra 2005 ish? 

Fra venstre: 98 MK4 GTI, 93 MK3 GTI 8V, 90 MK2 GTI 16V Edition One, 86 MK2 GTI 16v, 88 MK2 GTI 16V og den røde er en 85 GL, men med all teknikk fra en 96 Golf 3 GTI 16V

 

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

 

 

Endret av GtiGtr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fupsaker skrev:

Vet du, man kan være heldig å ha gjort en knalldeal på bilen når noen overtar konkursboet og fortsetter i mer ordnede former? 375k for 700km WLTP er jo ganske bra. 😛 

Joda, det er klart. Men jeg tenkte mer i retning at man kan ha kjøpt en ny bil til oppunder 700K, og så 500 kilometer senere er den verdt halvparten på bruktmarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sluquet skrev:

Joda, det er klart. Men jeg tenkte mer i retning at man kan ha kjøpt en ny bil til oppunder 700K, og så 500 kilometer senere er den verdt halvparten på bruktmarkedet. 

Ja, det er utrolig tøft for selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...