Gå til innhold

Bestilt: Ny G61 520d xDrive Touring - godt valg eller ikke?


Anbefalte innlegg

Jeg er BMW-newbie og har nylig bestilt en flette ny 2025-modell 520d xDrive Touring. Altså diesel, som er litt som å banne i kjerka i Norge i disse dager.

Jeg er jo godt kjent med diesel-lørjer fra før, etter å ha kjørt Skoda i mange år, med 140-hestern til VAG. At det ikke ble elbil denne gangen har flere årsaker, men denne tråden skal egentlig handle om den faktiske bilen jeg har bestilt.

Det har seg nemlig slik at jeg strengt tatt ikke har prøvekjørt dieselen. Forhandleren der jeg bor (i Oslo-området) har rett og slett ikke tatt inn en slik, fordi «ingen» lenger kjøper noe sånt. Så det jeg fikk prøvekjørt var begge i5-variantene.

Artige de, for all del, men det jeg da lurer på er om 520’en er noe tess på en slik svær bil, eller om jeg har kjøpt katta i sekken? Tidligere har de jo tilbudt både 530d og 540d, men kommer ikke til å ta de inn til Norge (selv om 540d tilbys i Tyskland).

Har postet tilsvarende på Bimmerpost også, men der er det jo stort sett amerikanere, som knapt nok vet hva diesel er for noe. Hvis de ikke kjøper elbilene, så kjøper de typisk 540i.

Posten på Bimmerpost, for kontekstens skyld: https://g60.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2119627

Endret av SportyMorty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp en test i Tyske Auto Motor und Sport på nye 520d med xDrive. Her fikk motor og drivlinje full poengscore, er det noe BMW har bevist at de kan så er det å lage bra fossile drivlinjer. Så hvis du har kun kjørt Skoda så kan jeg nesten med 100% sikkerhet si at du kommer til å trives veldig godt i din ny G61 520d xDrive. Selvsagt så kan man ønske seg 540d og BMW sine sekssylindrede dieselmotorer er jo noe av det beste man får, men det hjelper lite når importøren ikke lenger tar dem inn til landet. Mest sannsynlig blir de for dyre.

Og å velge ny dieselbil i dag er absolutt ikke som å banne i kirken. Sett ut fra ett økonomisk ståsted så er det kanskje det smarteste du kan gjøre i dag. greit nok så vil en i5 være billigere å kjøre med, men tar man med verdifall på premium elbiler kontra premium dieselbiler så ser ikke regnestykket så galt ut for dieselen. Jeg liker at folk kan ta egne valg ut ifra egne behov i stede for å gjøre "som alle andre". Det ble X5 ladbar hybrid på meg denne gangen, men neste gang så er det ikke usannsynlig at jeg går tilbake til dieselbil igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig kun du som kan avgjøre om din nye bil er et godt valg (for deg) eller ikke, men vi andre kan selvfølgelig ha en mening om bilen. Jeg er veldig enig i min navnebror over her og vil kun legge til at en viktig årsak til at mange i dag går utenom diesel er frykten for et stort verditap den dagen bilen skal selges.

Dette vil jeg imidlertid ikke være bekymret for i ditt tilfelle og årsaken er tilbud og etterspørsel om noen år etter en litt mer påkostet BMW med dieselmotor. Det vil alltid være folk som har bruk for en slik bil og når det selges såpass få av disse nye i dag kan man bare tenke seg hvor vanskelig det vil være å finne en slik bil om noen år. Dette vil selvfølgelig gjøre din bil temmelig attraktiv og verditapet vil sannsynligvis bli fornuftig for din del.

Som alltid er det noen ting som kan påvirke dette scenariet. Det kan f.eks komme ekstra miljøavgifter på dieselbiler som det bl.a er i Danmark og dette påvirker verditapet og spesielt på litt mer kostbare dieselbiler. Her i Danmark betales avgiften to ganger i året og er således ikke påvirket av bilens årlige kjørelengde som en ekstra avgift på pumpeprisen ville ha vært. Generelt kan man si at break-even mellom diesel og bensinbiler er ved en årlig kjørelengde på ca. 25000 Km for nyere biler. Eldre dieselbiler har en vesentlig større avgift og dette påvirker selvfølgelig kjørelengden. For dieselbiler som f.eks E39 520d er avgiften i år ca. 10000 DKK årlig eller ca. 16000 NOK. La oss håpe at en tilsvarende miljøavgift ikke blir innført i Norge.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert et godt valg om det er bilen og drivlinja du har lyst på👍 Tror selv jeg hadde kost meg mer på langtur i en 520d enn en I5, selv om jeg ser I5ns fordeler i hverdagslivet med mye småkjøring. Verditap blir vel en betydelig utgiftspost uansett om man kjøper dieselbil eller elbil til 1 million idag, og hva som får mest verditap i prosent blir vel bare gjetting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende (og spenstig) valg, og gratulerer med ny bil. Jeg støtter isolert sett valget fullt ut, men jeg tror du går på en skikkelig blemme med en 520d - rent økonomisk sett. Jeg tror du treffer en snever kjøpegruppe i ettertid (en ser jo bare hvor tungsolgt en 420d var kontra i4 M50 når en forhandler forsøkte seg på et salgsstunt der). Hadde det derimot vært en sekssylindret dieselbil, ville nok annenhåndsverdien vært i en helt annen verden. I BMW verden finnes det folk som på død og liv skal ha seg en sekssylindret forbrenningsmotor (nesten til enhver pris), men jeg kan dessverre ikke helt se for meg at det finnes noen som på død og liv vil ha en firesylindret dieselmotor til en pris i i5 M60-sjiktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SaltkjelenJeg tenker at verditapet uansett blir temmelig stort, men du har trolig et poeng. Selv en 520d xDrive Touring koster minimum 925K NOK så det handler om dyre biler og de har normalt et stort verditap. Mitt poeng er imidlertid at dette verditapet om noen år kanskje kan bli noe redusert pga relativt få nyere BMW dieselbiler på bruktmarkedet. Om dette slår til i større grad på en seksylindret bil enn en firesylindret bil skal bli interessant å se. Kanskje er det om noen år så få slike biler på bruktmarkedet at den spesifikke motoriseringen ikke spiller en avgjørende rolle bare bilen ellers er attraktiv. Rent objektivt vil jeg imidlertid mene at en 530d xDrive Touring er overkill i Norge og at en 520d xDrive Touring med 197 HK og 400 Nm mer enn godt nok gjør jobben, men du har trolig rett i at det er folk som bare skal ha en dieselrekkesekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenden er klar, familiebiler type stasjonsvogn og SUV med firehjulstrekk og diesel står seg usedvanlig godt i bruktmarkedet nå. Det ser man på alt fra BMW til Skoda og Ford, så akkurat om det er en firesylindret eller sekssylindret motor spiller mindre rolle. Det finnes alltid folk som enten skal trekke en stor campingvogn, som har ei hytte man ikke får ladet ved eller som bare ikke vil ha elbil som vil være i markedet for en slik bil som dette. Vi kommer nok til å se litt bruktimport i årene som kommer av fossile biler, men da sitter i såfall trådstarter på en Norsk bil. 80 prosent av bilparken i Norge er fossil i dag, jeg tror ikke alle disse 80 prosentene skal kjøpe elbil innen 10 år. 

Det ligger heller ikke per nå noen planer om å innføre kraftig økte avgifter eller andre begrensinger for dieselbiler i Norge. Det er jo fordelen at så mange kjøper elbil, da behøver politikerene i langt mindre grad å bruke pisk på de av oss som velger å kjøre fossilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen for alle innspill og tanker!

Selv er jeg ikke overvettes bekymret for andrehåndsverdien. Jeg planlegger å muligens ha denne ut levetiden dens, hvis jeg forblir fornøyd, slik jeg nå holder på å kjøre min 13 år gamle Skoda i stykker. Selv om jeg har passert femti, så er jeg normalt ikke i en posisjon der jeg stadig vekk kan kjøpe slike premium-biler, om jeg har aldri så lyst. Derfor har jeg benyttet anledningen denne ene gangen, til å kjøpe en litt/alt for dyr bil, med masse ekstraopsjoner, bare for å tilfredsstille meg selv. Om det likevel skulle bli slik at jeg selger den, så får det gå som det går når den tid kommer.

Hoved-«bekymringen» min var mer om den ville føles undermotorisert, og sånn sett være en tabbe. Men kommentarene så langt tyder på at det bør gå bra, spesielt ifht. at jeg er såpass dårlig vant som jeg er 😬

Når det gjelder verditap, så vil det uansett være en dyr affære, ettersom jeg nok har lagt litt vel mye i den. Men igjen, spec’en er fortrinnsvis for min egen skyld.

Når det er sagt, så skulle jeg selvsagt gjerne hatt en sekser. Teoretisk kunne man vel fått ordnet noe import fra Tyskland, men 540’en hadde da formodentlig uansett blitt for dyr på grensa til Norge - måtte i så fall ofret noen opsjoner i bytte mot motorkraft, vil jeg tro. En 530 kunne kanskje gått bra, men den har de ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er egentlig ikke noe som helst g90 innehold her på forumetenda, så du blir nok den som kan ta startskuddet å vise litt av prosessen din ved kjøp av denne bilen. gi gjerne innblikk i spec osv vist du har lyst.

edit: selvsagt skal det være g60 og spesifikt g61 :P

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg leste nettopp en test i Tyske Auto Motor und Sport på nye 520d med xDrive. Her fikk motor og drivlinje full poengscore, er det noe BMW har bevist at de kan så er det å lage bra fossile drivlinjer.

Veldig oppløftende det i så fall, og i tråd med mine forhåpninger.

Var det i selve bladet eller online du leste dette? Jeg kjenner ikke til denne publikasjonen, men fant det på nettet. Oppdaget fort at mye var bak betalingsmur, men spanderte en Euro på en måneds test.

Jeg finner ikke akkurat det du nevnte, men disse er for så vidt interessante i seg selv:

Slik jeg leser den automatiske oversettelsen i nettleseren (min skoletysk er ikke god nok lenger), så dreier den første artikkelen seg mest om synsing i forkant av fysisk test. Bl.a. at drivstofforbruket går litt opp, mest sannsynlig p.g.a. økt vekt.

Den andre er en litt nedslående sammenligning mot Mercedes’ nye E220d, der MB’en vinner hands down (selv om de strengt tatt ikke er så veldig ulike i praksis).

Den siste er en grundig forbrukstest. Slik jeg leser den sammenligner den ingenting, bare ramser opp akkurat hvordan det gikk i denne testen. Uansett greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

det er egentlig ikke noe som helst g90 innehold her på forumetenda, så du blir nok den som kan ta startskuddet å vise litt av prosessen din ved kjøp av denne bilen. gi gjerne innblikk i spec osv vist du har lyst.

Det kan jeg godt. Men noen G90 er det dog ikke snakk om - det er vel den nye M5’en 😉 Derimot G60, eller strengt tatt G61, ettersom dette er Touringen.

I første omgang får dere de autogenererte bildene ut fra bestillingen min hos forhandleren. Den ser veldig mørk ut i lakken, men jeg mener den skal være hakket lysere i virkeligheten. Det er «Sophisto Grey», som forhåpentligvis ser litt mer slik ut: https://m.youtube.com/watch%3Fv%3Duj-5FsZ1Pps&sa=U&sqi=2&ved=2ahUKEwjSoM69wbGHAxU1IBAIHbJKGv0Qz40FegQIFhAN&usg=AOvVaw3E-AiP4W__mX9E8GoL406T

IMG_0158.jpeg

IMG_0155.jpeg

IMG_0156.jpeg

IMG_0157.jpeg

IMG_0159.jpeg

IMG_0160.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bestilling av ny femmer med det som en gang var Norges desidert mest populære konfigurasjon; 2-liters firerdiesel, automatgir, stasjonsvogn og firehjulstrekk! 
All ære til deg som kjøper bil til deg selv, og ikke til den potensielle eier nummer to. Å gå i butikken å bestille seg en ny 5-serie må være drømmedag uavhengig av motorisering.

Kan jeg spørre, av ren nyskjerrighet, hvilke momenter/erfaringer/bruksmønster du legger til grunn for å velge akkurat denne drivlinjen?

Er på ferie i Danmark om dagen, og har vel sett like mange i5 her som F10/F11 G30/G31. Til og med sett en G61.

Apropos nye E-klasse; møtte en av disse på landeveien, og for en lekker bil. Fineste E-klassen noensinne i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • SportyMorty changed the title to Bestilt: Ny G61 520d xDrive Touring - godt valg eller ikke?
9 timer siden, SportyMorty skrev:

Veldig oppløftende det i så fall, og i tråd med mine forhåpninger.

Var det i selve bladet eller online du leste dette? Jeg kjenner ikke til denne publikasjonen, men fant det på nettet. Oppdaget fort at mye var bak betalingsmur, men spanderte en Euro på en måneds test.

Jeg finner ikke akkurat det du nevnte, men disse er for så vidt interessante i seg selv:

Slik jeg leser den automatiske oversettelsen i nettleseren (min skoletysk er ikke god nok lenger), så dreier den første artikkelen seg mest om synsing i forkant av fysisk test. Bl.a. at drivstofforbruket går litt opp, mest sannsynlig p.g.a. økt vekt.

Den andre er en litt nedslående sammenligning mot Mercedes’ nye E220d, der MB’en vinner hands down (selv om de strengt tatt ikke er så veldig ulike i praksis).

Den siste er en grundig forbrukstest. Slik jeg leser den sammenligner den ingenting, bare ramser opp akkurat hvordan det gikk i denne testen. Uansett greit å vite.

Ja dette var i papirutgaven av bladet jeg leste denne testen, jeg lever mentalt i 1998 så jeg abonnerer fortsatt på noen bilblader. Auto Motor und Sport er vel det eneste biltidskriftet som fortsatt gjør tester grundig og på gamle måten. Ser ut som de ikke digitaliserer alle testene fra papirutgaven, de ønsker nok å holde noe eksklusivt for papir for å holde opplaget oppe. 

Den sammenliknings testen mellom E220d T og 520d Touring derimot var også i papirutgaven og den leste jeg. Som du sikkert leste så tapte 520d med god margin mot E220d, men den tapte mye på at den har mindre bagasjerom og lavere lastekapasitet enn E220. Kanskje ikke så viktig for de fleste av oss akkurat dette. Legg også merke til at 520d fikk skryt for sin motor og drivlinje, dette fungerte bedre enn E220d. Videre så fikk også BMW sitt infotainment system veldig skyt for å være bra og lettfattet. E klassen var bedre å kjøre mente dem, men igjen så har E Klassen i denne testen luftfjæring mens 520d har vanlig understell. Og E klassen kostet 10 000 EUR mer.

8 timer siden, papertiger skrev:

Er på ferie i Danmark om dagen, og har vel sett like mange i5 her som F10/F11 G30/G31. Til og med sett en G61.

Apropos nye E-klasse; møtte en av disse på landeveien, og for en lekker bil. Fineste E-klassen noensinne i mine øyne.

Nå har vi nettopp vært på bilferie til Italia og det er ikke noe tvil om at det er 520d, 520i og litt 550e som er mest populær i Europa. Men som deg så la jeg merke til at Danskene har valgt en del i5, på vår ferd igjennom Danmark så fikk jeg vel se minst ett titalls i5. Virker som at man i Danmark foretrekker mer tradisjonell karosseri type, mens man i Norge liker SUV og heller velger iX fremfor i5 (forstå det den som kan). Det er liksom ikke uvanlig med Passat sedan i Danmark, når så du det i Norge sist?

Nye E-klassen er virkelig ett smykke av en bil, og den har plutselig blitt veldig populær i Europa. Den så jeg både titt og ofte på veien og det er ganske imponerende med tanke på at den ble lansert i vinter. Men det hjelper jo ikke oss her i Norge fordi den tas ikke inn i Norge i det hele tatt, verken som diesel eller ladbar hybrid. Sportwagen i Vestby tar dem inn med de skal jo ha 1,3 mill for en bakhjulstrekk E220 sedan og da fremstår en ny G61 520d xDrive med Norske spesifikasjoner som ett bedre kjøp. Enda mer provoserende blir prisingen til Sportwagen når du kan kjøpe den eksakt samme bilen ut fra forhandler i Hamburg for 970 000 inkl avgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fredrik 90 skrev:

mens man i Norge liker SUV og heller velger iX fremfor i5 (forstå det den som kan). 

Tja, velger vi egentlig iX foran i5 idag? Norge er SUV og stasjonsvognland, men da elbilene kom for fullt så var det utrolig hva vi kunne ofre av plass med coupe-design. Både på høyreiste(suv/sav) og lave biler. Tesla 3/Y, i4, Audi Sportback osv.. At det har blitt solgt flere iX er ikke rart da de kom for noen år siden og idag får du pent brukte iX40 til en god pris og kanskje et innsteg til elektrisk og BMW for mange, men du bikker millionen på en ny i5 M60 Touring. Skal du ha tilsvarende ny iX M60 idag så er plutselig en i5 mer smakfull prismessig. Hadde i5 vært lansert for 2 år siden så hadde den solgt i bøtter og spann. Jeg tror pr. idag at i5 Touring er valget foran iX. Mens i4 M50 er foran der igjen enda.

Sprekt av trådstarter å velge denne type dieselbil, er det en grunn til at du ikke gikk for i5? Uansett en flott bil og du vil neppe bli skuffet. BMW har alltid levert i alle ledd :) 
 

https://www.motor.no/bil/motor-har-provekjort-bmw-i5-m60-touring/277583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SportyMorty skrev:

Den andre er en litt nedslående sammenligning mot Mercedes’ nye E220d, der MB’en vinner hands down (selv om de strengt tatt ikke er så veldig ulike i praksis).

Dette har jeg merket meg at flere seriøse kanaler på Youtube også mener inkl. at bilene er veldig like i praksis. Gjennomgangstonen er at W214 har en mer sportslig kjøreopplevelse enn tidligere generasjoner og at G60 har en mindre sportslig kjøreopplevelse enn tidligere generasjoner. W214 har en litt mer overbevisende fjæringskomfort enn G60 samtidig som den også kjøredynamisk er bedre enn man er vant til at E-klassen er.

Det er designet på bilene som skaper mest debatt, men dette er mest en subjektiv opplevelse. Noen journalister mener at det opplevde kvalitetsinntrykket på W214 er litt bedre enn på G60 og at BMW har spart for mye på dette området spesielt når det gjelder interiøret. Hvorvidt man reagerer på dette tror jeg handler mest om hvilke preferanser man. Har man mye erfaring fra tidligere 5-serier vil man kanskje reagere på at enkelte detaljer har et litt lavere kvalitetsinntrykk, men kommer man direkte fra et billigere bilmerke tror jeg at G60 vil oppleves som temmelig gedigen og gjennomført.

Vedr. B47D20 motoren så er min erfaring fra en litt tidligere generasjon (190 HK og 400 Nm) at den briljerer med både lavt forbruk og rå kraft spesielt oppover i turtallsregisteret på f.eks Autobahn. Den virker mer lettpustet og vesentlig sterkere enn mange andre tilsvarende motorkonfigurasjoner. Jeg har opplevd dieselrekkefirere som er mer "bløte" i gangen, men totalt sett er dette for meg ikke et stort poeng i negativ retning for B47D20 motoren.

Jeg har forøvrig kjørt dieselbiler siden 1997 og hadde en E46 318d Touring i 10 år. Den kjørte vi totalt 340000 Km uten signifikante problemer og den var en fantastisk fin bruksbil. Jeg kjører stadig dieselbil og vil fortsette med dette så lenge det er økonomisk forsvarlig (situasjonen i Danmark er nevnt). 

Gratulerer med en veldig fin BMW og jeg er sikker på at du blir tilfreds. I likhet med andre her inne håper jeg at du vil dele opplevelsene med bilen med oss.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...