Ron Jeremy Skrevet Oktober 16, 2024 Skrevet Oktober 16, 2024 47 minutter siden, SportyMorty skrev: Har du bestilt den ennå? Hva slags utstyrsnivå legger du deg på? En kollega bestilte i5 40 nå. Kommer fra 3 stk iX, nå sist iX50. Han er på 8 tallet, denne er medium + utstyrt, men vi snakker 390hk. Alle kjøper bil til sitt eget behov og lommebok, så får man se hvordan fremtiden ser ut og betingelsene/verdi. Gratulerer med ny bil forøvrig! SportyMorty, Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 2 1
Marius2002 Skrevet Oktober 16, 2024 Skrevet Oktober 16, 2024 Gratulerer med flott femmer SportyMorty reagerte på dette 1
viggo E34 Skrevet Oktober 28, 2024 Skrevet Oktober 28, 2024 Gratulere med staslig vogn SportyMorty reagerte på dette 1
SportyMorty Skrevet Oktober 31, 2024 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2024 Da er vinterskoene endelig på, etter litt leveringsforsinkelser. Syns selv de er ganske fine, til vinterdekk å være 😎❄️ Som på sommerdekkene er det litt forskjell i dimensjon bak og fremme: Når jeg først var innom fikk jeg lagt inn gummimatter i stedet for tøymattene som så lett blir skitne: laffe, KireS, norbakken og 10 andre reagerte på dette 13
papertiger Skrevet Oktober 31, 2024 Skrevet Oktober 31, 2024 Såg ikke verst ut. Er disse dekkene stjernemerket (altså et stjernesymbol ved siden av dimensjonen, dekkmodellen etc) siden de leveres med forskjellig dimensjon foran/bak? Er første gang jeg har sett det på BMW med vinterdekk.
SportyMorty Skrevet Oktober 31, 2024 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2024 10 timer siden, papertiger skrev: Såg ikke verst ut. Er disse dekkene stjernemerket (altså et stjernesymbol ved siden av dimensjonen, dekkmodellen etc) siden de leveres med forskjellig dimensjon foran/bak? Er første gang jeg har sett det på BMW med vinterdekk. Takk for det. Når det gjelder stjernemerking må jeg innrømme at jeg var ukjent med det. Finner uansett ikke noe slikt merke i farten. Skal sjekke sommerdekkene senere, for syns skyld. Forøvrig, det med ulik dimensjon, er det p.g.a. at det er en stor og tung stasjonsvogn, eller har det med xDrive å gjøre?
fupsaker Skrevet November 1, 2024 Skrevet November 1, 2024 Det har med fordelerkassen å gjøre, eller xDrive om du vil. Rulleomkrets må ikke være for forskjellig mellom for- og bakaksel.
SportyMorty Skrevet November 25, 2024 Forfatter Skrevet November 25, 2024 (endret) Tok en liten road trip fra Oslo til Trondheim, og videre til Steinkjer i helga. Målet var å få en skikkelig langtur før den verste vinteren satte inn. Det ble vel litt dårlig timing, kan man si. Møtte Kong Vinter på Alvdal i Østerdalen. Som en liten digresjon kan det nevnes at bensinstasjonen ved innkjøringen til Alvdal (sørfra) har fått en hyggelig oppgradering. Det gamle og slitne toalettet har blitt erstattet av denne fløyen med splitter nye greier - de forventer formodentlig storinnrykk? Siste biten inn til Trondheim var i følge med brøytebiler og mye kø. Men greit å få prøvd bilen på vinterføre også, selvsagt. Drivstofforbruket (på denne lille toliters dieselen) ble også ganske hyggelig opp til Trondheim: Nå skal det vel likevel i rettferdighetens navn sies at det p.g.a. vinterføre og mye kø ble kjørt vesentlig snillere enn ellers 😎🚗 Inne i Trondheim kom det veldig passende trøndermusikk mens Nidarosdomen ble passert: IMG_7285.mov Turen oppover som sådan var i all hovedsak nydelig. Kjørte stort sett på adaptiv cruise control, med assistert filholder. Det fungerte jevnt over helt ypperlig, men jeg tror nok det likevel passer best på landevei/motorvei uten for mye busslommer og annet krimskrams den kan bli forvirret av. Ja, det vil si, den er avhengig av godt oppmerkede kant- og midtstriper. Så fort det ble liggende snø og slaps sa den opp styrejobben. Den ordinære adaptive cruise controlen klarer også rundkjøringer rimelig greit, selv om den (i mine øyne) er i overkant defensiv. Standard-sportssetene, riktig nok i skinn, var også ganske så behagelige. Funksjonen for å blåse luft i ræva egner seg riktig nok sikkert bedre i litt varmere deler av året, da lufta var ganske kald. Rattvarmen, som noen her inne rådet meg til å kjøpe med, fungerer veldig effektivt. Man trenger ikke å ha noe på henda selv på en kald dag, da det går rimelig fort å varme det opp. En annen helt strålende greie er de adaptive fjernlysene. Dvs. at så lenge alt står på full auto, så bestemmer bilen selv når fjernlysene slås på. Når den møter biler, eller ligger bak biler, så maskerer den ut det nødvendige området mens fjernlysene generelt beholdes på. Man kan se lyset danse litt, og spesielt på bilen foran kan man se en svart «boks», som gjør at det i praksis lyses opp kun et stykke opp på støtfangeren, men er langt unna å treffe bakrute. Det ser også ut til at den holder seg unna sidespeilene. En tvers igjennom genial funksjon - utrolig digg å slippe å tenke på den lysspaken, spesielt i litt dårligere vær. Har ikke blitt blinket på av motgående trafikk, som er et veldig godt tegn. Fikk ikke brukt firehjulstrekken, antagelig, men det ble en liten slaps-lugging på motorveien på et tidspunkt, og da hentet den seg greit inn igjen. Hjemover igjen fikk jeg den strålende idéen å kjøre over Dovre, selv om det var meldt snøvær og en del vind. Hvor ille kunne det bli, liksom, og uansett greit å få testet bilen på skikkelig vinterføre. Joda, vintervær ble det nok av. Både på vei opp til og selvsagt på selve fjellet var det tøffe tak, med tidvis «null» sikt p.g.a. snøfokk. På et tidspunkt måtte jeg rett og slett stoppe helt opp for å orientere meg, så jeg ikke skulle havne i skavlene, og med møtende trafikk. Og ja, jeg hadde sjekket at det ikke var noen bak meg. Her er en liten smakebit på været, filmet av bilen selv: 2024-11-24_18-56-39_Manuelt_Kamera_Foran.mp4 Filmen viser ikke helt nøyaktig hvor j***ig det var, men litt inntrykk får man vel likevel. På et tidspunkt ble det saktens for mye for radaren, som brukes til den adaptive cruise controlen: På sørsiden av fjellet ble det etter hvert underkjølt regn i et par minusgrader. Herlig speilglatt og ditto ising på ruta. Men bilen klarte seg bra den. Fikk likevel en litt guffen oppbremsing (eller mangel på sådan), da en litt ivrig kar skulle inn fra et påkjøringsfelt. ABS’en fungerer i hvert fall… Kom meg uansett vel hjem. Det ble omsider væromslag til bare pissregn. Endret November 25, 2024 av SportyMorty Ampera, Otis, KireS og 9 andre reagerte på dette 12
papertiger Skrevet November 26, 2024 Skrevet November 26, 2024 Fin oppsummering! Min erfaring med 5-serie på vinterføre er at det er den desidert mest stabile og trygge bilen jeg har kjørt på både glatta og snøføre, på denne siden av Pajero-oppveksten min. Det går som på skinner. fupsaker og SportyMorty reagerte på dette 1 1
SportyMorty Skrevet November 26, 2024 Forfatter Skrevet November 26, 2024 En helt annen ting, dessverre mer i den ubrukelige retningen, er den mest avanserte parkeringsassistenten. Altså den som kan lagre parkerings-«manøvre», og parkere bilen automatisk for deg, mens du selv står utenfor. Eller sitter i bilen, for den saks skyld. Jeg var usikker på om den funksjonen ville være verdt det, derfor betalte jeg ikke i overkant av fire tusen kroner for den ved bestilling. Det er nemlig mulig å få en tre måneders gratis prøveperiode via nedlasting/aktivering via Connected Drive. Det jeg primært ønsket å teste den på var min i overkant trange garasje. Det er så vidt den smetter inn gjennom åpningen (med sidespeilene utslått i hvert fall), samt at det henger dekk på veggen, og med hyller i bakkant. Det viser seg, ikke veldig overraskende, at dette ikke lar seg gjøre. Den lar meg begynne innspillingen av en manøver, altså innkjøringen til garasjen, men gir ganske raskt opp, med beskjed om at det er for trangt. Det som faktisk har latt seg registrere, er en ordinær rygging ut i gata når den står foran garasjen. Da er det en 90-graders manøver på helt vanlig vis. Dette greier den selvsagt, men heller ikke her helt uten problemer. Langs med gårdsplassen har jeg nemlig en hekk, med en steinkant helt nederst. Denne steinkanten har ikke parkeringsassistenten helt fått med seg. Hvis manøveren startes fra akkurat riktig sted så går det bra. Men hvis den startes litt for langt til siden, så bare vrenger den rattet over, med full fart i retning katastrofal felgskraping, og i verste fall punktering. I sum blir dommen altså «ubrukelig», til mitt formål. Slik ser det ut inni garasjen: laffe, papertiger, viggo E34 og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik 90 Skrevet November 26, 2024 Skrevet November 26, 2024 Bra oppsummering, kjenner jeg får lyst på dieselbil igjen når jeg ser det forbruket der. De nye dieselmotorene til BMW er sykt effektive, så en tysk test av 540d og vi snakker forbruk ned på 0,5 tallet på Autobahn. Min erfaring med forgjengeren til din bil er vel at det er en av de mest stabile og trygge vinteregenskapene jeg har opplevd. Selv da vi ble overrasket av snøvær på vei hjem fra Oslo i Oktober enn gang så var den forbausende stødig selv på sommerdekk. SportyMorty og papertiger reagerte på dette 1 1
SportyMorty Skrevet Desember 5, 2024 Forfatter Skrevet Desember 5, 2024 Forbrødring i jobbgarasjen, «gammel» og ny: fupsaker, Marius2002, mslello og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik 90 Skrevet Desember 5, 2024 Skrevet Desember 5, 2024 Når man ser de bakfra så er faktisk ikke forskjellen så radikal. Her er det lett å se slektskapet 😅
SportyMorty Skrevet Desember 16, 2024 Forfatter Skrevet Desember 16, 2024 (endret) Artig artikkel i VG i dag om nye fossilbiler: https://www.vg.no/i/25y8ny «– Folk er blitt veldig bekymret for prisfallet på elbiler for tiden, samt det store volumet som ligger ute til salgs og ikke blir solgt, sier administrerende direktør Stig Otto Nilsen.» (i «Stadssalg», som driver med auksjoner for staten). «Han peker også på familiebiler som BMW 520d xDrive, Suzuki Vitara, Skoda Octavia og Skoda Superb som gode valg for de som trenger en familiebil, men som av ulike grunner ikke ønsker elbil.» (KNA). Endret Desember 16, 2024 av SportyMorty Orjan, KireS, Lars S og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik 90 Skrevet Desember 16, 2024 Skrevet Desember 16, 2024 11 minutter siden, SportyMorty skrev: Artig artikkel i VG i dag om nye fossilbiler: https://www.vg.no/i/25y8ny «– Folk er blitt veldig bekymret for prisfallet på elbiler for tiden, samt det store volumet som ligger ute til salgs og ikke blir solgt, sier administrerende direktør Stig Otto Nilsen.» (i «Stadssalg», som driver med auksjoner for staten). «Han peker også på familiebiler som BMW 520d xDrive, Suzuki Vitara, Skoda Octavia og Skoda Superb som gode valg for de som trenger en familiebil, men som av ulike grunner ikke ønsker elbil.» (KNA). Jeg tror nok at å kjøpe en ny fossil bil i dag faktisk ikke er så galt hvis man tenker å beholde bilen en del år. Nettopp fordi prisene på disse bilene har vist seg å holde seg veldig bra over lang tid. Men når dette er sagt så kan man også spørre seg hvor lønnsomt dette er ettersom prisene for enkelte nye fossile biler er helt hinsides hva de bare var for få år siden. Naboen til pappa kjøpe seg ny Skoda Octavia TDI med 4x4 i fjor, den ga han over 600 000,- for. Han hadde egentlig bestilt en ID5 som aldri kom, i mellomtiden fant han ut at han ikke ville ha elbil likevel. Kollega av svigerfar kjøpte nettopp den nye Skoda Kodiaq, den kosta 925 000,- når han hadde spekka den helt opp. Det er mye penger for en Skoda med 190 hester diesel.. Det skal bli spennende å følge med på, det er iallfall ikke noen tvil om at en kurant dieselbil vil holde seg veldig bra i pris fremover. Og så lenge bruktimporten ligger brakk pga høye kurser så ser jeg ikke for meg at dette skal endre seg med det første. fupsaker og Saltkjelen reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå