Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som en flott tur du har hatt her,

Campinglivet liker jeg godt jeg og selv om det er en god stund siden sist jeg drev med det.😊

Fin vogn og bil og reise på tur med dette . 

Skrevet
4 hours ago, sveigis said:

Ser ut som en flott tur du har hatt her,

Campinglivet liker jeg godt jeg og selv om det er en god stund siden sist jeg drev med det.😊

Fin vogn og bil og reise på tur med dette . 

Takk for det. 😊 

Vi liker det godt vi også, selv om vi er nybegynnere med vogn sånn sett. Har feriert to sommere (2023 og 2024) med 5-mannstelt og to små barn. Så vogn er jo luksus sammenlignet med det. 😁

I sommer går turen sørover mot Lillehammer og videre til Strømstad er planen.

Skrevet
9 timer siden, eivi91 skrev:

Det var vel et sett med framfjører, for bilene som har luft bak. :) Men jeg lever fint med H&R fjørene som de er, det merkes bare at det er stivt når veiene er dårlige. 😁

Da kan godt vera, eg såg berre innlegget i forbifarten. Har AC Schnitzer-fjører og Bilstein B8 (takk for tips om B8 btw 🤓) liggande klart, so Eibach e ikkje aktuelt for min del 🙂

• 2 weeks later...
Skrevet

Fikk skiftet litt deler preventivt denne helgen også.

20260612-193631.jpg

Svingningsdemper, belter, beltestrammer, løpehjul, og den jordinga mellom karosseri og motor som jeg ikke rakk sist.

20260612-193824.jpg

20260612-205934.jpg

Gamle deler:

20260614-152124.jpg

Utrolig nok var alt fra 2009, til og med reimene. På tross av det så var det mindre sprekker i de enn jeg hadde forventet.

Avsluttet med en Bavarian Lager. 🍻

20260613-201400.jpg

Skrevet

Du byttet altså svingningsdemper, hvor langt har din gått da?

Jeg har ikke rørt min, og den har gått 303kkm. Virker å være grei enda.

Skrevet

Bilen har gått 224k km ca. nå.

Virker som å være en stor greie på internettet i hvert fall, om at den bør byttes preventivt rundt 100k miles / 160k km. Har jo sett bilder der den har feilet og separert seg fra gummien. Min hadde litt sprekker også, men ikke så galt at den ville feilet innen kort tid tror jeg. Har ikke kjørt veldig mye etter byttet enda, men initielt merket jeg med en gang litt mindre vibrasjoner, også på tomgang.

Noen mener at å kjøre for lenge uten å skifte de også øker slitasjen på hovedlager/main bearing #1.

Corteco har i årevis levert OEM demper, og det ble sagt at om en bestilte varianten uten bolter, så fikk man OEM. Bestilte man varianten med bolter, så fikk man "en kopi". Leser nå at Corteco gikk tom for OEM-typen for noen år tilbake, så nå får man "kopi-varianten" uansett. Ser jo at "frontflensen" på den jeg fikk tilsendt er litt ulik den originale.

Betalte 2100,- for denne, mens en original fra GS kommer på rett over 7k. Original fra Koed kommer på rett over 6k.
Det fins også Fluiddampr til disse, som ofte kombineres med "clutched pulley" på dynamoen. Men de er også veldig kostbare.

Så langt er jeg fornøyd, så får jeg satse på at det likevel er OK kvalitet på denne selv om det ikke er OEM. 😊

• 2 weeks later...
Skrevet

Sagaen om preventivt vedlikehold fortsetter. 🫣

20260626-143353.jpg

Når jeg skiftet reimer og reimstrammere etc, så såg jeg at vannpumpa heller aldri hadde vært skiftet på denne bilen. Det var ørlite slakk i den, men ingen lekkasjer. Siden jeg i sommer skal på tur med campingvogn på slep, så klarte jeg ikke la være å skifte denne også.

Når jeg da uansett måtte åpne kjølekretsen, så tok jeg samtidig den kjølerørstussen under innsuget som er kjent for å sprekke, samt det lange plastrøret som går fra termostat, over, og bakover motoren.

Termostaten skiftet jeg for 1,5 år siden, og denne fungerer fortsatt fint. Den fikk seg bare ny pakning:

20260626-205610.jpg

Og når innsuget måtte av nok en gang, så fikk dette også nye pakninger i denne runden:

20260626-212345.jpg

Gamle deler:

20260627-074904.jpg

Skrevet

Smart å bytte andre ting preventivt når du allikevel har av ting. Ser ut som denne bilen får utrolig godt stell både mekanisk og estetisk.

Skrevet (endret)

Det baller jo fort på seg når man skal fikse ting "while in there", men er ikke så giret på å bli strandet langs veien på tur. 😁 Tror jeg har tatt det meste av typiske ting som havarerer nå i hvert fall.

Fant forresten ut at Skruvat fører noen originale BMW deler. Det lange returrøret skulle Skruvat ha 1874,- for, fra GS inkludert rabatt koster det 2399,-. 

Den lille stussen var igjen dyrere hos Skruvat, enn hos GS.

Endret av eivi91
  • 3 weeks later...
Skrevet

Årets ferietur vel overstått, og bilen fungerte smertefritt. Stabil og fin som et lokomotiv på motorveien, man merker ikke noe til vognen bak. Flere har fortalt meg at det kan være "ekkelt" å bli forbikjørt av varebiler og vogntog da dragsuget kan rikke litt i vognen, men merket fint lite til noe slikt. En utrolig god trekkbil rett og slett. :)

Den hadde nok godt av å få strekke litt på beina, det er lite motorveier i mitt nærområde.

Det ble 12 dager på tur, og 1687 km tilbakelagt. Forbruksmåleren ble nullstilt før avreise, og når jeg parkerte hjemme igjen viste denne 10.7 l/100km. Jeg noterte meg ikke antall liter jeg tanket de gangene jeg gjorde det, så får ikke kontrollsjekket dette, men uansett helt innafor tenker jeg. :)

Klart til avreise:

20260705-222514.jpg

Vi kjører som regel Strynefjellet når vi skal østover, men denne gangen valgte vi å kjøre om Ålesund og Dombås i stedet. Litt for nostalgiens skyld, da det var denne veien som gjaldt på 90-tallet før Kvivsvegen kom. Da innebærer det også en fergeovergang:

20260706-100924.jpg

Første stopp etter dette ble Trollveggen:

20260706-130151.jpg

Vi tester litt forskjellige campingplasser i Lillehammer-området. Denne gangen prøvde vi Lillehammer Turistsenter disse tre nettene vi skulle være her i området:

20260706-220735.jpg

En "ankerpils" må til:

20260706-214025.jpg

Oppdaget etter første dagen en lekkasje på spylevannet til dassen, men Lillehammer Caravanservice hadde heldigvis deler på lager:

Snapchat-1922955290.jpg

Så ble det en tur til Hunderfossen:

20260708-150134-1.jpg

Før vi satte kursen mot svenskegrensa:

20260709-115342.jpg

Her vel framme på Bofors Camping på Tjärnö, der vi skulle ha basen vår i en uke:

20260709-192524-1.jpg

Med min kones fascinasjon for steinsirkler så ble det en tur innom Stenskeppet (Blomsholm):

20260711-111421.jpg

Fotball vekker svært lite følelser i meg, men jeg måtte likevel se VM-kampen Norge - England, så da ble prosjektoren fyrt opp i forteltet mot den hvite campingvognsiden:

20260711-225229.jpg

Det er flott i den svenske skjærgården:

20260713-185208.jpg

Så ble det en tur på Daftöland:

Snapchat-1379277942-1.jpg

Det ankom også en Saab med Toppola:

20260714-101858.jpg

Disse fikk man jo også som passet til Ford Sierra. Spesielle greier.

Vanilla-Coke får man også i Sverige, jeg er sikkert en av få som liker denne:

20260714-161100.jpg

Litt harryhandel ble det også tid til før kursen skulle settes mot Norge igjen:

20260714-173527.jpg

En kjapp stopp på bolleland på Espa i nesten 30 varmegrader:

20260715-124653.jpg

Når vi nærmet oss Lillehammer bikket temperaturen 30 grader, og det var som å møte en vegg når man gikk ut av bilen. 34 grader var høyeste måling jeg fikk.

Slått camp på Mageli for to netter:

20260716-101228.jpg

På veien videre hjem ble det Strynefjellet, man sparer tross alt en times tid med kjøring, pluss en ferge.

På Lom ble det en stopp for både stavkirke og boller:

20260717-121147.jpg

20260717-125530.jpg

20260717-121737.jpg

Og her en liten stopp på Strynefjellet:

20260717-141028.jpg

Skrevet

Noen uker før sommeren begynte bilen å ha en suselyd ved kald motor, og det virker som om det er når turbotrykket bygges for første gang. Men det er bare ved det første "pådraget", så gir lyden seg. Om bilen står litt på tomgang igjen, så kan lyden komme tilbake ved igangkjøring igjen, men fremdeles bare ved det første pådraget, så er den borte igjen.

Jeg trodde kanskje det kunne være en liten lekkasje mellom turbo og DPF, siden jeg merket lyden ganske rett etter jeg skiftet motorfestet, og da måtte løsne på DPFen. Jeg satt inn ny pakning og ny klemme den gangen, så jeg prøvde først å stramme klemmen ytterlig, uten at det hjalp. Så prøvde jeg å bytte tilbake til den gamle V-band klemmen, men ingen forskjell da heller. Og jeg strammer selvsagt V-bandet før jeg skrur til ytterlige braketter på DPFen for å få den fast først mot turbo.

Så da begynte jeg å mistenke andre enden av turbo, for lyden kommer fra høyre side i motorrommet, rundt turbo. Så jeg bestilte nye tetninger fra turbo til intercooler, og fra intercooler og opp til innsug. Disse tetningene fikk jeg ikke før avreise, så jeg dro på ferie som det var. Det har jo ingen betydning sånn sett, lyden forsvinner med en gang etter kjøring.

Så i dag skiftet jeg alle 4 tetningene, men lyden er der fremdeles.

20260718-135201.jpg

20260718-141720.jpg

Noen som har tips til hva jeg burde sjekke? Høres veldig ut som en "hissing"/luftlyd. Kan det være eksosmanifold? Har prøvd å se etter sot rundt både turbo og manifold, men ser ingenting.

Kan jo virke som en pakning som "setter seg" ved trykk, eller at noe utvider seg ved varme og tetter.

Skrevet (endret)

Jeg greide heller ikke la være å bestille de lyktene når jeg såg de. 🙈 Jeg er veldig glad i de Adaptive LED lyktene som ble tilbudt til E71 og E70 X5M, og kunne virkelig tenkt meg noe lignende. Da ble det rett og slett for vanskelig å ikke prøve et sett.

Jeg syns ofte ettermarkedslykter ikke ser bra ut, men i og med at denne "stilen" var levert originalt på lignende karosseri, så prøver jeg. 😁 Sikkert ikke alle sin cup of tea, men jeg syns det ble bra. Ringene lyser også sterkere og jevnere nå, siden det er LED-ringer, og ikke et rør som blir lyst opp av en LED pære.

Jeg fant også et sett uten det blå partiet ("laser-style"), men de var både rimeligere og såg mye simplere ut i form av lysjusteringer osv. så tror disse gir et bedre lysbilde siden de har mer justeringsmuligheter, samt linse på nærlyset.

Kvalitet og holdbarhet gjenstår å se. 😅

En ny og en gammel:

20260717-214907.jpg

Begge på plass:

20260718-203502.jpg

20260718-211514.jpg

Ved parklys:

20260718-211613.jpg

Ved nærlys, da lyser også den oransje stripen:

20260718-211647-0.jpg

20260718-211742.jpg

20260718-211729.jpg

Endret av eivi91
Skrevet

Der ja, endelig noen som har montert disse. Jeg synes dette ble knallbra! Litt synd den orange stripen ikke fungerer med parklys slik de gjør originalt. Kan det gjøres om på noe vis? Hvordan ser kontakter/kabling til lyktene ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   3 medlemmer

• Opprett ny...