ehaugsnes Skrevet Torsdag kl. 16:06 Skrevet Torsdag kl. 16:06 Heisann! Planlegger en bilferie en gang ila sommeren. E65’n fortjener det nå som den nærmer seg ferdig😄 søker derfor tips av folk som har reist mye i europa før. Har selv vært et par ganger i sveits og italia. Er glad i spektakulær natur, og plana var og få til en fjelltur eller to i Dolomitene. Er heller ikke så gla i storby, men mindre koslige steder er fint. samt hva ellers jeg bør tenke på - har forstått at det er noen steder man ikke kan kjøre med dieselbil innen gitte tidsrom osv? Patryck reagerte på dette 1
Snagg30 Skrevet Torsdag kl. 18:13 Skrevet Torsdag kl. 18:13 (endret) Kom nettopp hjem i dag etter en tur på 6200km, denne gang en liten tur innom Sveits også videre til Italia. Helt rå tur! Italia var slående vakkert og fjell passene der var intet annet en helt spinnville. Stilfspasset var det argeste og videre herifra måtte vi innom 2 mindre kjente pass i Sveits igjen og veiene her både før og etter Sveits var magisk. Vi skulle selv til dolemittene men vi droppet det og tar det neste år ilag med glocnkerpasset i Østerrike Italia var den store overraskelsen for vår del spesielt når man svinger av hovedveien og bare kjører på mofo, kirker og slott på de mest utrolige plassene. Her måtte vi gå i 15 minutt ned en bratt fjellside (med vei) før vi kom til et slott så og si under fjell veggen. Endret Torsdag kl. 18:13 av Snagg30 Ampera, Ron Jeremy, Marius2002 og 8 andre reagerte på dette 11
Makky123 Skrevet Torsdag kl. 18:37 Skrevet Torsdag kl. 18:37 BMW Welt og museet er verdt en stopp om du ikke har vært der før Har du tid, kombiner det med ett fabrikkbesøk. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 18:47 Skrevet Torsdag kl. 18:47 (endret) Unendelig muligheter Superspeed fra Larvik, så første overnatting rett under Hamburg: en av de "gasthof» i Lunerberger heide eller Celle (Celle er fint å kjøre gjennom også eller litt lenger ned og øst har du koselige byene; Wernigerrode og Quedlingburg) Ellers er disse fine veier og områder å kjøre ikke en spesielt rekkefølge Stelvio pass(Edit: På tysk stiliser joch som @Snagg30 nevnte) Liechtenstein for kort stop. Neuschwanstein + Fernpass + Ettal kloster Lago Maggiore Kufstein (Suspension bridge) Silvrettapass Grossglocknerpass Luxemburg - Berdorf og område Og selvfølgelig: BMW museum / BMW welt i München Angående diesel i by (Umweltzone) kan man få sånne klistremerker: https://www.tuvsud.com/de-de/branchen/mobilitaet-und-automotive/feinstaubplaketten/bestellung-feinstaubplakette-england Avhengig hvilken Euro X godkjenning bilen den har. Endret Torsdag kl. 19:06 av mr.pingu Dusy og sveigis reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 18:54 Skrevet Torsdag kl. 18:54 (endret) Det gikk noe galt med legge til bilder. Så det ble dobbelpost; BMW welt Stelvio / Stilfer Fernpass, utstikt mot zugspitze Neuschwanstein Vår gasthof siste gang: I nærheten av Celle Endret Torsdag kl. 18:57 av mr.pingu sveigis, ehaugsnes, mslello og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 21:23 Skrevet Torsdag kl. 21:23 Det er jo uendelige med tips man kan komme med her, mye bra er allerede nevnt seg jeg. Men jeg supplerer med følgende: Tyskland: München og BMW museum synes jeg er selvskrevne destinasjoner i Tyskland. Er du i Bayern så kan jeg også anbefale ett stopp i Tegernsee, vakkert sted jeg besøkte i våres. Da kan jeg også anbefale en tur langs Bayerische Hochalpenstrasse. Videre så kan en tur til Schloss Neuschwanstein anbefales. Ett eventyraktig slott i de bayeriske Alper. Som du ser på bilen så er det noen år siden jeg var her sist 😅 Ellers så kan du fint kjøre inn i sentrum av de fleste byer i Tyskland, bortsett fra Stuttgart. Der må du ha Euro 6 eller nyere for å kjøre helt inn til bykjernen. Grønn "Umwelt plaket" kjøper du enkelt hos en BMW forhandler. Da er det fritt frem for dieselbiler i byen. Ellers så anbefaler jeg Stuttgart med både Porsche Museeum og Mercedes museum, sistnevnte er helt vanvittig spektakulært. Vær obs på at det er mye trafikk på Autobahn i sommerhalvåret. Skal du kjøre lange og effektive strekk så gjør dette sent, tidlig eller på en Søndag (da har trailere hviledag). Etter mange år som iherdig Tysklandsfahrer så kjenner jeg etterhvert godt til hvilke ruter som har minst trafikk eller mye fri fart…gjerne en kombinasjon av begge. Bare spør 😀 Unngå A13 over Brenner i år og neste år, her holder de på med renovering av broer og køene er noen ganger over 10 km lange… Sveits: * Oblat kjøper du på grensa, den er gyldig ett år. * Vær jævlig nøye med å følge fartsgrense og trafikkregler i Sveits. De er helt gærne på håndhevingen her. Ellers så kan jeg virkelig anbefale Lauterbrunnen: Herfra kjører du videre over Grimselpasset… …når du kommer ned på andre siden så kjører du opp legendariske Furka passet. Før du kommer ned i Andermatt på en ikke ukjent James Bond location 😀 Ellers så anbefaler jeg Luzern Italia: Nå vet jeg ikke hvor langt inn i Italia du skal, men Gardasjøen og Como sjøen må jeg bare anbefale. Sirmione er den beste plassen å bo ved Gardasjøen, da har du fin kjøreavstand til de andre små byene langs sjøen. Her har vi vært flere ganger, dette er ett sted man bare må tilbake til. Jeg må egentlig gi meg her, kan holde på i det uendelige med plasser man må oppleve i Europa. Nå har vi kjørt Europa på kryss og tvers med egen bil i 15 år, kommer stadig til nye steder og regioner som bare er helt fantastiske. Dette er ett lite utdrag, håper det er til hjelp 😀 BimmerFan!, Ampera, Makky123 og 4 andre reagerte på dette 6 1
Snagg30 Skrevet Torsdag kl. 21:40 Skrevet Torsdag kl. 21:40 Vi bodde 3 dager i sirmione, et nydelig sted med en veldig spennende vei kan man si for å komme seg til hotellet om du får parkering inne i byen. Skulle likt å sett ei 911 med wide body gjør dette 578C6B4F-82C0-48F4-8ABE-065EA2555277.mov ehaugsnes og mr.pingu reagerte på dette 2
papertiger Skrevet Torsdag kl. 21:43 Skrevet Torsdag kl. 21:43 Hvor langt sør vil du dra? Jeg synes det var fint å dra utenfor Autobahn i Tyskland. Kjøre innom og gjennom småbyer, overnatte i småbyer. Den tyske landsbygda er vakker! Dolomittene med Val Gardena og områdene rundt der er aldri feil. Tenker du nedover Gardasjøen og Comosjøen er det også høyst å anbefale. Da er det ikke mer enn 3 timer fra Bergamo så er du i Sestri Levante og Portofino og Santa Margherita. Her ligger de vakre byene som perler på en snor nedover kysten, bare å gå å måpe. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 21:55 Skrevet Torsdag kl. 21:55 (endret) 20 minutes ago, papertiger said: Hvor langt sør vil du dra? Jeg synes det var fint å dra utenfor Autobahn i Tyskland. Kjøre innom og gjennom småbyer, overnatte i småbyer. Den tyske landsbygda er vakker! Utenfor autobahn på såkalte «landesstrasse» kan man også kjøre 100 Så det er ikke så mye tregere men mye koseligere synes jeg. 40 minutes ago, Fredrik 90 said: Det er jo uendelige med tips man kan komme med her, mye bra er allerede nevnt seg jeg. Men jeg supplerer med følgende: Tyskland: München og BMW museum synes jeg er selvskrevne destinasjoner i Tyskland. Er du i Bayern så kan jeg også anbefale ett stopp i Tegernsee, vakkert sted jeg besøkte i våres. Da kan jeg også anbefale en tur langs Bayerische Hochalpenstrasse. Videre så kan en tur til Schloss Neuschwanstein anbefales. Ett eventyraktig slott i de bayeriske Alper. Som du ser på bilen så er det noen år siden jeg var her sist 😅 Ellers så kan du fint kjøre inn i sentrum av de fleste byer i Tyskland, bortsett fra Stuttgart. Der må du ha Euro 6 eller nyere for å kjøre helt inn til bykjernen. Grønn "Umwelt plaket" kjøper du enkelt hos en BMW forhandler. Da er det fritt frem for dieselbiler i byen. Ellers så anbefaler jeg Stuttgart med både Porsche Museeum og Mercedes museum, sistnevnte er helt vanvittig spektakulært. Vær obs på at det er mye trafikk på Autobahn i sommerhalvåret. Skal du kjøre lange og effektive strekk så gjør dette sent, tidlig eller på en Søndag (da har trailere hviledag). Etter mange år som iherdig Tysklandsfahrer så kjenner jeg etterhvert godt til hvilke ruter som har minst trafikk eller mye fri fart…gjerne en kombinasjon av begge. Bare spør 😀 Unngå A13 over Brenner i år og neste år, her holder de på med renovering av broer og køene er noen ganger over 10 km lange… Sveits: * Oblat kjøper du på grensa, den er gyldig ett år. * Vær jævlig nøye med å følge fartsgrense og trafikkregler i Sveits. De er helt gærne på håndhevingen her. Ellers så kan jeg virkelig anbefale Lauterbrunnen: Herfra kjører du videre over Grimselpasset… …når du kommer ned på andre siden så kjører du opp legendariske Furka passet. Før du kommer ned i Andermatt på en ikke ukjent James Bond location 😀 Ellers så anbefaler jeg Luzern Italia: Nå vet jeg ikke hvor langt inn i Italia du skal, men Gardasjøen og Como sjøen må jeg bare anbefale. Sirmione er den beste plassen å bo ved Gardasjøen, da har du fin kjøreavstand til de andre små byene langs sjøen. Her har vi vært flere ganger, dette er ett sted man bare må tilbake til. Jeg må egentlig gi meg her, kan holde på i det uendelige med plasser man må oppleve i Europa. Nå har vi kjørt Europa på kryss og tvers med egen bil i 15 år, kommer stadig til nye steder og regioner som bare er helt fantastiske. Dette er ett lite utdrag, håper det er til hjelp 😀 Fine bilder og steder, når jeg ser disse bildene tenker jeg hvorfor kom jeg ikke på de i stad 😜 bla Luzern, Lauterbrunnen og begge passene du nevnte. Å cruise ned til alpene i en BMW er noe eget 😌 Endret Torsdag kl. 22:04 av mr.pingu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå