Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

x3 xdrive30e phev 2021 model. Idag var det -25 og bilen har vært i lader og motorvarmer. Har også brukt forvarme funksjon 30min før avgang. Satte meg i bilen og valgte adaptive mode. Motoren startet og gikk i tomgang i ca 1minutt før den slo seg av, og det var nesten bare el kjøring videre. Er ikke dette ekstremt stor slitasje for motoren og kun slå seg på i 1minutt når det er så kaldt ute? Må man alltid velge sport+ modus? Problemet med sport modusen er at da blir giringer for aggresiv og tror heller ikke det er noe bra for motor eller girkassen i så kaldt vær.  Litt forvirret førstegangs eier av hybridbil.

Skrevet
2 minutter siden, thansen skrev:

x3 xdrive30e phev 2021 model. Idag var det -25 og bilen har vært i lader og motorvarmer. Har også brukt forvarme funksjon 30min før avgang. Satte meg i bilen og valgte adaptive mode. Motoren startet og gikk i tomgang i ca 1minutt før den slo seg av, og det var nesten bare el kjøring videre. Er ikke dette ekstremt stor slitasje for motoren og kun slå seg på i 1minutt når det er så kaldt ute? Må man alltid velge sport+ modus? Problemet med sport modusen er at da blir giringer for aggresiv og tror heller ikke det er noe bra for motor eller girkassen i så kaldt vær.  Litt forvirret førstegangs eier av hybridbil.

Ja hybrid BMW gjør at man får et litt mer komplisert kjøre mønster om man ønsker å ta vare på motor, her var Porsche noen hakk bedre og lot motor aldri starte uansett hva du gjorde. 

du kan sette bilen i manuell (skubb spaken til venstre) om jeg husker riktig så vil bilen da ha fossil motor påskrudd til en hver tid. Er lenge siden jeg hadde hybrid selv nå så hukommelsen skranter litt.

du kan vell og innstille sport modus til å ha komfort setting på girkassa? Igjen husker litt dårlig her 

Skrevet
2 hours ago, Snagg30 said:

Ja hybrid BMW gjør at man får et litt mer komplisert kjøre mønster om man ønsker å ta vare på motor, her var Porsche noen hakk bedre og lot motor aldri starte uansett hva du gjorde. 

du kan sette bilen i manuell (skubb spaken til venstre) om jeg husker riktig så vil bilen da ha fossil motor påskrudd til en hver tid. Er lenge siden jeg hadde hybrid selv nå så hukommelsen skranter litt.

du kan vell og innstille sport modus til å ha komfort setting på girkassa? Igjen husker litt dårlig her 

Hvis jeg velger egendefinert sportsmodus så går ikke bilen på tomgang når den står stille. Kun når jeg velge sport plus

Skrevet
18 minutter siden, thansen skrev:

Hvis jeg velger egendefinert sportsmodus så går ikke bilen på tomgang når den står stille. Kun når jeg velge sport plus

Prøv å vipp girspaken over til venstre når du står stille på tomgang 

Skrevet

Sånn ca:

Om du vet at du ikke klarer hele turen på strøm - tvangskjør på bensin

Om du klarer hele turen på strøm - tvangskjør den på strøm. 

Skal du på langtur - tvangskjør den på bensin til den er driftsvarm, og kjør deretter på kombiinnstilling. 

Sånn gjorde i hvertfall vi det. Og ja: Vipp spaken i sport (venstre), så går bensinmotor hele tiden, uansett kjøreprogram. 

Skrevet
27 minutes ago, *MrB* said:

Sånn ca:

Om du vet at du ikke klarer hele turen på strøm - tvangskjør på bensin

Om du klarer hele turen på strøm - tvangskjør den på strøm. 

Skal du på langtur - tvangskjør den på bensin til den er driftsvarm, og kjør deretter på kombiinnstilling. 

Sånn gjorde i hvertfall vi det. Og ja: Vipp spaken i sport (venstre), så går bensinmotor hele tiden, uansett kjøreprogram. 

Problemet er jo at man bare kan tvangskjøre på feks bensin med sport plus modus, og da blir giringen altfor aggressiv, kjører ganske lenge i feks 3k rpm før den downshifter. Hvis man vipper spaken til venstre "må" man vel gire manuelt ? 

Skrevet
11 minutter siden, thansen skrev:

Problemet er jo at man bare kan tvangskjøre på feks bensin med sport plus modus, og da blir giringen altfor aggressiv, kjører ganske lenge i feks 3k rpm før den downshifter. Hvis man vipper spaken til venstre "må" man vel gire manuelt ? 

Du kommer ikke unna dette med hybrid BMW, punktum. 

Skrevet
22 minutter siden, thansen skrev:

Hvis man vipper spaken til venstre "må" man vel gire manuelt ? 

Nei, det er først hvis du girer manuelt på ratt eller vipper spaken opp/ned. Vipper du den kun til venstre og ikke rører mer så er du i automat og sport og bensinmotoren er igang. Synes du den holder for lenge på girene kan du ta over manuelt ja.
Det er dessverre litt slik med hybrid, man må/burde tenke litt over kjøring og kjørestil. Men det er utrolig mye bil og utstyr for pengene. Fokuser på dette så blir bilholdet mye kjekkere :) Hvis rekkevidden på elektrisk dekker jobb og daglig og du har hjemmelader eller lading på jobb så er hybrid gull det. Men blir det knapt og egentlig alt en halvveisløsning så kanskje helelektrisk eller ren fossil hadde vært bedre? 

Skrevet

Det er ikke en battery-hold-knapp på X3? Det er det på X5, og da går motoren for bevare nåværende batterinivå uten at det ellers påvirker kjøremodus.  Er det en e-driveknapp kan det være du kan velge modus ved å trykke på den og styre det i i-drive

Skrevet

Hva er problemet med at motor starter og går en liten stund? Så lenge man slipper mange start stopp og så lenge man bevisst unngår hardkjøring ser jeg ikke problemet?

Skrevet
22 hours ago, Skulebollen said:

Hva er problemet med at motor starter og går en liten stund? Så lenge man slipper mange start stopp og så lenge man bevisst unngår hardkjøring ser jeg ikke problemet?

Det er ikke noe problem om det skjer fra tid til annen, men om du kjører samme ruten hver dag, og klarer 90% av den på strøm, men så starter bensinmotoren helt på tampen hver gang, så er ikke det gunstig. Da har du en bensinmotor som går hver dag, men "aldri" ser driftstemp, og det er bedre å bare kjøre den på bensin større deler av (eller hele) ruten. (Og så kanskje finne en bil som passer bruksmønsteret ditt bedre). 

Skrevet

På en bensinmotor ser jeg virkelig ikke problemet. I 90 år før elbil kom til verden har jo folk som har hatt kort veg til jobb kjørt på akkurat denne måten. Uten at det har bydd på nevneverdige problemer.. 

Men det er jo ingen problem og konstruere seg ett problem om man ønsker 😅

Skrevet

Jeg ville ikke overtenkt dette.

Sett bilen på forvarming og kjør i det kjøremoduset du trives med. 

Men hyppige start/stopp i bykjøring o.l er beviselig ikke bra for motorer og bør skrus av eller programmeres bort. 

Skrevet

det begynner å bli endel år siden bmw kom med første pluginhybriden, er fortsatt ingen løsninger for å styre bilen slik du vil selv enda  ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...