Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Apropo klokker.. Kom plutselig på at jeg hadde ett urverk som kanskje Nytern her på forumet vil like, han ville hverfall likt det den tiden han hadde Lada'n. :smile: Mener jeg kjøpte dette lommeuret på -80 tallet, og er russisk. Det var fremdeles "den kalde krigen", men under Festspillene i Nord-Norge kom en delegasjon med russere som en kulturutveksling. Delegasjonen kom med artister, musikere, dansere osv. Kjøpte dette av noen som solgte typiske "russiske" ting og tang fra den tidsepoken.

Min vintage russiske Molnija fra "den kalde krigen".

post-47960-0-08095500-1442870176_thumb.j

post-47960-0-36468300-1442870198_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 prikker og 4200 i bot for 76 i 60 på vei til Gatebil :D

Måtte lære på harde måten selv at man må kjøre pent til/fra gatebil.... I fjor sommer hjem fra julitreffet i 325D'n.

7800,- i bot og 6 prikker. 104 km/t i 70. Hadde røket lappen på 106 km/t så er nå glad jeg sånn sett, men kjedelig å sitte med 6 prikker i 3 år.

Men nå er det over 1 år siden og det er ca bare halvt år igjen av prøvetiden :)

Det var den ene forbikjøringa.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit:

 

tips til fremgangsmåte om man skal handle bil med heftelser?

 

 

ser en bil til 8k (realistisk pris altså pga defekt girkasse) har heftelser fra kemneren på rett under 100k

 

hvordan gå frem for å finne ut om den er borte evnt? (vet ikke hvor kjapt registeret er til å oppdatere seg)

 

 

 

Du finner via reg. nr hvem som har pant i bilen. Deretter kontakter du denne for å få utestående beløp. Da er spørsmålet hvor stort dette beløpet er. Om det er så stort at det er uaktuellt å handle, eller om det er av en størrelse du kan akseptere. Kanskje det er så lite at selger skal ha noe i mellom. Utestående beløp betaler du til panthaver. Må ikke finne på å betale dette til selger. Det kan være han foreslår det, for å betale videre selv. Da risikerer du å sitte i saksa.

 

Det er i følge norsk lov ikke flere en en panthaver som kan ta pant. Så det er alltid bare en panthaver å forholde seg til.

 

Håper ikke dette var for klønete forklart. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det handler om når bilen skal typegodkjennes når den er ny. Umiddelbart vil jeg også tro at det dreier som om at denne testen på en eller annen måte gjør bruk av data fra OBD tilgangen, men sikker er jeg ikke. Jeg vil tro at mistanken om fusk i forbindelse med avgassene kom da det etterhvert viste seg at det var stor forskjell på hva som kom frem i relasjon til avgasser i forbindelse med typegodkjenningen og senere tester i forbindelse med f.eks det som i USA/California tilsvarer EU-kontroller... tror jeg.

Så en artikkel i dag der de nevnte at bilene faktisk regisrerer at de blir testet da det er faste rutiner på hvordan disse testene blir gjort. Og dermed kobler den ekstra programvaren inn som minsker utslippet og sikkert effekten også. Det kunne være så enkelt at bilen registrer at den blir kjørt men ikke beveger seg (rullende landevei) eller at fremhjulene går mens bakhjulene står, eller en kombinasjon. Er vel 4x4 utgaver også vil jeg anta, men.. Helt vilt at de går så langt i å prøve seg på svindel spør du meg. Det som var litt morsomt var at i samme artikkel så ble det sakt at en bmw var med i en test mot to vw med denne jukse-programvaren og bmw'en stod med glans så teknologien for å greie utslippskravene er der [emoji6]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mine innlegg i Fredrisk egen tråd. Avisene henger litt etter ;)

 

Det er mange som omtaler dette som "et mystisk system som kobles inn når den er under testing". Det er nok noe så enkelt som satt threshold, brytere, eller hysteresis funksjoner som slår inn. Helt enkelt, helt basic, veldig enkelt å lage.

 

Jeg vil tro det at bilen merker at hjuelene går, men at den ikke flytter seg kan være brukt som trigger, evt at den går men rattvinkel er konstant over tid. Det som uansett er greia er at dette ikke er noe stort og mystisk, men helt enkel funksjoner man legger inn i eksisterende grunnprogram i ecu. Det blir som å legge inn at når du dobbelklikker på start meny symbolet ditt så åpnes IE istedetfor startmenyen... så enkelt kan det altså gjøres (for å forsøke å illustrere det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...