Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Veldig interessant og "02" er jo en fantastisk fin klassiker nesten på nivå med Porsche 911 urmodellen. Filmen viser tydelig hvordan biler ble bygget før i tiden med karosseriskjøter som ble sveiset og finpusset med bly (i alle fall hvis man ønsket et perfekt resultat). Idag er alt bare plastikk som er klipset på bilen, men både rustbeskyttelsen og tilpasningene er mye, mye bedre. Det må være en fryd å jobbe med en slik bil når den er ren og alle deler helt nye. Jeg har den aktuelle bilen i mitt BMW "arkiv" (store bilder)... :)

 

gallery_38233_76_91781.jpg

 

gallery_38233_76_187139.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Mercedes-Benz W213 (E-klasse), som kommer på markedet til neste år (som 2017 modell), vil få interiørløsninger som minner mye om dagens S-klasse. Dette gjelder spesielt dashboardet inkl. instrumentpanelet og det ser virkelig elegant og sobert ut. Mercedes-Benz er definitivt tilbake igjen med innovative løsninger, bra design og generelt høy opplevd kvalitet. Hvorvidt dette er nok til å matche BMW og Audi får tiden vise, men umiddelbart ser det absolutt fornuftig ut... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig er testen vi har ventet på publisert: Duell mellom Fisker Karma og Citroën C6

 

https://youtu.be/5GRyEQSs4d0

 

Dette er forøvrig den eneste C6 registrert i USA da den angivelig ikke er mulig å registrere i der borte. Hvordan denne har klart det vet jeg ikke. Her er en artikkel om samme bil:

 

http://jalopnik.com/we-drove-a-citroen-c6-and-it-was-better-than-our-wildes-1703876075

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker Karma er rimelig spektakulær, men jeg liker Citroën C6 mye bedre (sikkert fordi jeg bare blir mer og mer frankofil). Som Jalopnik artikkelen også er inne på er C6 mest av alt en maktdemonstrasjon på fransk finesse. Den inviterer deg til å bli med på en reise i en annen dimensjon og tilstand der de fleste andre tilsvarende store biler bare er kjøretøyer. Jeg håper og tror at det nye "DS" merket etterhvert fortsetter der C6 så langt er enden på denne fantastiske reisen... :)

 

Apropos Citroën DNA og artig designfilosofi så kom jeg tilfeldigvis over denne artikkelen om den gamle klassikeren GS. Det jeg ikke var klar over er at Cactus har arvet designelementer fra denne modellen også i tillegg til BX. Dette gjelder bl.a den femkantede utstansningen til hhv. forlyktene på GS og forlyktene inkl. gummistøtfanger på Cactusen. Grillen på begge bilene har nesten identisk bikubemønster og dette mønsteret går igjen på innsiden av dørene. Det minimalistiske speedometeret er også en klassiker fra Citroën... :)

 

http://petrolicious.com/articles/man-machine/citroen-gs-1220-pallas

 

gallery_38233_76_440721.jpg

 

gallery_38233_76_284805.jpg

 

gallery_38233_76_534760.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Citroën, sær design og god komfort. Da jeg gikk på gymnas, midt på åttitallet, var det ei venninne som hadde en bilinteressert pappa. En av bilene hans var en NSU Ro 80, og den brukte venninna mi som sin første bil. Vi kjørte mye rundt i Roåttin og jeg falt pladask for bilen. For det første likte jeg utseendet. Audi hadde akkurat lansert den aerodynamiske versjonen av Audi 100, en bil som jeg syntes var utrolig flott og futuristisk. I Roåttin, som var et femten år eldre design, så jeg noe av de samme linjene. Snakk om å være forut for sin tid.

 

Ro 80 var også en utrolig komfortabel bil. Faktisk ikke noe dårligere enn tidligere nevnte Audi 100. Den var romslig i kupeen og hadde en fantastisk fjæringskomfort. Halvautomatisk girkasse bidro også til herlig cruising. Sist, men ikke minst, så hadde den en Wankelmotor med en helt særegen lyd. Dessverre var det så som så med driftsikkerheten på denne motoren, så det hendte at det bare var såvidt vi kom oss hjem igjen etter en svingom med bilen.

 

s_NSU%20Ro80%201973%20side_zpssyyikdrm.j

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter kjøpte en Audi 100 C1 av Erik Arnesen på Bryn i Oslo i 1969/70. De kjente hverandre fra Rotary og ikke minst fordi Pappa 5-6 år tidligere hadde kjøpt en Mercedes-Benz W112 "Heckflosse" av den samme Erik Arnesen. Jeg har bilder av Mercedesen, men dessverre ikke av Audien. Fellesnevneren mellom NSU Ro80 og Audi 100 er naturligvis Auto Union, som senere ble til Audi. Audi kjøpte NSU i 1969. Audi 100 C1 kom på markedet i 1968 og designeren Ludwig Kraus hadde siden 1963 jobbet som utviklingsdirektør for nettopp NSU. Frem til 1969 var det Mercedes-Benz som eide NSU og Kraus hadde derfor tidligere jobbet med bl.a Mercedes-Benz W194 Gullwing Coupé.

 

Kraus var også tilknyttet Mercedes-Benz W112 og ikke minst W115 "Strich-Acht" prosjektene. Audi 100 var imidlertid et slags sideprosjekt for Kraus og han utviklet store deler av bilen på privat basis, stort sett uten at ledelsen ved toppsjefen Heinrich Nordhoff kjente til prosjektet. Teknisk er var Audi 100 relativt nyskapende med bl.a forhjulstrekk, men allikevel var bilen løst basert på Mercedes-Benz W115.

 

NSU Ro80 er designmessig kreditert Klaus Luthe, men rent teknisk er det paraleller til Audi, Mercedes-Benz og sogar Porsche 911 (bremsene). Klaus Luthe designet også bl.a BMW E28, E30, E31, E32, E34 og E36. Ro80 er mest kjent for Wankelmotoren på 2 x 497 cm3 som ytet 115 HK ved 5500 rpm og 165 Nm ved 4500 rpm. Tilsvarende ytelser fant man den gangen  bare i mer enn dobbelt så store stempelmotorer. Pr. 1. januar 2015 er det kun 679 stk. Ro80 registrert i Tyskland. 

 

http://www.auto-motor-und-sport.de/fahrberichte/audi-100-ls-mercedes-230-und-nsu-ro-80-drei-revoluzzer-der-68er-1103552.html

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSU kunne knapt laget et mer vellykket karosseri for å huse sin radikale wankelmotor enn Claus Luthes ikoniske 60-tallsdesign. For Ro80 er utrolig nok så gammel, introdusert som den ble i 1967.  På mange måter er dette en bil som kunne blitt lansert på 1980-tallet - men en av de mer smakfulle 80-tallsproduktene, ikke et sånt som man ser på i dag, smiler og tenker: Ja, ja, slik skulle det være i 1985....

 

En designer av mindre kaliber enn Luthe kunne lett valgt å gjøre Ro80 til en slags robotbilen fra framtiden, rakettbilen fra verdensrommet eller jetfly uten vinger - alt for å vise hvor moderne denne nye konstruksjonen var.  Dessverre er det slik at ting som er utpreget moderne, gjerne blir utrolig umoderne allerede noen få år etterpå - tenk f.eks. på hårmotene fra nevnte år, 1985.

 

Ro80 ble derfor noe bortenfor begrepet moderne, nemlig tidløs - uten det minste innslag av tradisjonalisme eller retrostil.
Dessverre, NSUs nye eier Volkswagen viste liten interesse NSU generelt og for å utbedre barnesykdommene i wankelkonstruksjonen spesielt.  VW bestemte i stedet at det var enklere å gi Ro80-eierne en ny motor på garantien, og rope ædda-bædda den dagen garantitiden var ute og Ro80-eieren fant postkassen full av skjegg, framfor å sette seg ned å løse problemet, slik som Mazda gjorde en fin jobb med senere.

 

Siden både NSU Ro80 og Citroën GS er blitt nevnt, synes jeg det passer godt å nevne slektningen Citroën Birotor: Citroën samarbeidet med NSU i utviklingen av wankelmotoren, og lanserte denne i en noen oppgradert utgave av GS. Så kom oljekrisen som rammet den franske produsenten svært hardt. Timingen for å lansere Birotor var dermed svært dårlig og presset opp i et hjørne valgte Citroën en kreativ fransk versjon av the easy way out: De tilbød eierne av bilen å kjøpe bilen tilbake. Heldigvis var det noen som takket nei til og valgte å beholde bilen Citroën ikke lenger ville vedkjenne seg.

 

 

akM0Zmw4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSU RO80 er uten tvil en viktig bil i bilhistorien. Bare synd VW ikke ville holde liv i Wankelkonseptet da de endelig fikk orden på motorene. Den siste årsmodellen skal visstnok være bra motormessig.

 

Ellers må man ikke glemme lillebroren til RO80 nemlig K70. Jeg vil nesten påstå at den berget VW da de fikk noen år ekstra på og utvikle Golfen. På begynnelsen av 70 tallet begynte bobla og bli håpløst umoderne og etterfølgeren var ikke klar til og lanseres på noen år enda. Da var det greit for VW og kjøpe NSU og få med en ferdig utviklet bil på kjøpet. Det eneste de forandret på den var så vidt jeg vet emblemene. Og ser vi på den tekniske oppbyggingen av K70 så kan man nesten finne igjen alt sammen i Audi fram til midten av 90 tallet.

 

Onkelen min hadde en K70 på 70 tallet og den snakker han fremdeles om som den beste bilen han noen gang har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig at du stikker innom i forumet og tråden igjen Barockengelen. Jeg tror at vi er flere som har savnet mange av dine opplysende kommentarer og ikke minst eminente tråd... "-Før bilen fikk airbag - med E12 bildespesial". Den tråden er helt klart verdt et besøk og mitt siste innlegg om bl.a Audi 100 er langt på vei basert på opplysninger som for min del først kom frem i den tråden... :)

 

http://bimmers.no/topic/605087-f%C3%B8r-bilen-fikk-airbag-med-e12-bildespesial/page-22#entry976225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare BMW som for tiden skaper rot med diverse merkelige modellnavn. Nå har Porsche også kastet seg på vognen og omdøpt flere av deres modeller. Modellen 911 er kjent for de fleste og den finnes i ulike varianter som f.eks "Carrera", "Carrera S", "GTS", "Turbo" og "Turbo S". Alle disse modellene heter nå offisielt "911 Carrera", "911 Carrera S", "911 GTS" osv. I tillegg finnes modellen 918 Spyder samt modellene Panamera, Macan og Cayenne som ikke er "ekte" sportsbiler (ergo beholder de sitt gamle navn og får ikke et nummer i tillegg).

 

Det nye er at også modellene "Boxster" og "Cayman" offisielt får endret navnene til hhv. "718 Boxster" og "718 Cayman". Dette har blitt gjort for å hedre den historiske modellen 718 anno 1957-62 og det faktum at de alle har midtmotor og 718 sogar en boxerfirer. Apropos motor så vil Porsche endre motorkonfigurasjonen på Boxster og Cayman fra selvpustende boxerseksere til boxerfirere med turbo. Effekten vil jmf. troverdige rykter være rundt 240, 300 og 370 HK (GTS).

 

I likhet med BMW's internnummere som f.eks F30/F31 for 3-serien har de ulike modellene fra Porsche også et internummer i form av f.eks 991 for dagens 911 generasjon. Boxster har internnummeret 981 og Cayman 981c.

 

http://www.porsche.com/specials/en/international/718/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske artig Star Wars funfacts bilde/poster (stort bilde). Nå er det bare 6 dager igjen til premieren på den nye filmen i serien... :)

Direktelink til bildet/posteren i større format: http://multimedia.pol.dk/archive/00988/Star-Wars_feature_W_988953a.jpg

 

gallery_38233_76_4274544.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig at du stikker innom i forumet og tråden igjen Barockengelen.

 

 

Hei Fredrik og takk for hyggelige ord. Det er nærmere to år siden jeg har vært særlig tilstede på norske bilforum og det er alltid hyggelig å føle seg velkommen og se at man har vært borte men ikke glemt.

Vedr. innlegget mitt om Ludwig Kraus som du refererte til, har det alltid irritert meg litt at det innlegget utelot en del informasjon jeg synes hørte med, så kanskje en oppfølger burde se dagens lys en dag.

 

Jeg  har også lyst til å gratulere deg med hva du har fått til med denne tråden:  Aktivitet og besøk virker å være bedre enn noen sinne, og gir ny ammunisjon til argumentet mitt om at de som i flere år har hevdet at diskusjonsforum er gammeldagse og ikke har noe å stille opp med overfor Twitter eller Facebook, tar feil. 

 

Ok, dersom nettaktiviteten din begrenser seg til å poste bilder fra smarttelefonen akkompagnert av vektige betraktninger som "WOOOOO," "Soooo cool", "Look at what I got", eller "Looking great today" - eller liker å følge andre som driver med dette - så er nok steder som Facebook, Instagram, Snapchat, Tumblr eller - ok, du skjønner hva jeg mener - mer for deg.  Men hvis man søker en noe  annen uttrykksform for refleksjoner eller søken etter kunnskap, har diskusjonsforumet fortsatt mange kilometer med ren kjøreglede igjen i seg.  Jeg så forresten at Kim K. støtter Obama, så da blir det nok til at jeg støtter ham ved neste valg.

Eller kanskje ikke...  

 

Så kanskje vi kan konkludere med at for den som liker ducktail bedre enn duckface er tråden din fin å følge Fredrik.

Her er forresten kunstneren Guy Allens versjon av hvordan ducktail er mer, hmm, miljøvennlig enn batmobile:

What bats prefer....

 

dEVCK1JR.jpeg

Endret av Der Barockengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at Porsche har sluttet å produsere selvpustende/sugemotorer over hele fjøla? Eller finnes fortsatt Cayenne med V8 uten turbo?

 

Edit:

Faren min hadde en 1978 Citroen GS fra 1979 til 1984. Har ingen bilder, men han beskriver fargen som "råner-oransje" og at den ble solgt ny i Trondheim, VD78xxx. Han ble faktisk stoppet oppover Trondheimsveien v/Carl Berner på vei opp til Aker Sykehus av en politimann på motorsykkel pga grisekjøring i 1979, men da politimannen så en fødende kvinne i baksetet (søsteren min var på vei) slapp han unna bøter.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bilder jeg heller, men min bestefar rullet rundt i en Audi 5000 må vel ha vært på begynnelsen av 90-tallet engang, mørk blå med lyse skinnseter. Var sikkert en kulbil når den var ny. Mener også å huske at den hadde Usa front, og mobiltelefon med sentralen i bagasjerommet.

post-54861-0-85464800-1449772447_thumb.j

Etter denne handlet han en Citroen bx 1.9 gti med automat. Fryktelig artig bil, med veldig mye sære løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...