Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Alcantara er greit når det er nytt, men aller meste av e36 M3 med alcantara og normal km stand kontra alder har slitt bort alcantara busten, eller egentlig ganske ofte også gått hull. Når det slites "flatt" og alcantara fibrene er borte er ikke det så mange andre options enn å trekke om.

Det som er genialt med skinn, er jo at dersom det vedlikeholdes er det nesten uslitelig. om så en unge spyr ned hele baksetet er jo det heller ikke verdens undergang kontra stoff. Sliter man bort fargen er det bare å bestille fargekit fra swissvax, siden det er ett organisk materiale trekker den nye fargen inn i skinnet og blir like bra som org uten noe tull i etterkant. Det jeg er bekymret med om kunstskinn, er at man får denne klassiske flakninga og sprekkinga mellom farge og grunnmateriale som er helt vanlig å se på skai.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nappa skinn er vel det dyreste man får i BMW, dette er skinn av meget høy kvalitet. Men dette koster en del mer en Dakota som "alle" har. En kamerat har Nappa i sin F01 740d og det er helt klart en stor forskjell i opplevd kvalitet.

Etter faceliften på 3-serien så er nå Nappa skinn tilgjengelig i denne også, til og med dashbord kan kles i Nappa i 3ern nå. Så en 3-serie Induvidual står i dag ikke tilbake for en 7-serie når det kommer til "utsmykking". Slik var uhørt for bare 20 år siden nesten, var ikke mange E36 som matchet E38 ;) Det er ikke uvanlig at en Golf har skinnseter, hvor mange Golfer ble solgt med skinn i 1987? Fikk man i det hele tatt skinn i 2er Golfen?

Jeg er usikker, tviler vel litt på at nappa skinn i en 3 serie er av samme kvalitet som til en 7 serie. Vi har H&K anlegg i i3'n, men dette er dårligere enn proffesional anlegget i vår F25. Så i mine øyne har branding ulik kvalitet fra en melk og brød bil til en luksusbil. Jeg hadde vel blitt grinete av å funnet tilsvarende skinnkvalitet i en 3 serie om jeg selv hadde betalt dyrt for en 7 serie.

Men samtidig liker jeg at man har valgmulighetene som en 3 serie kjøper selvsagt.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg er usikker, tviler vel litt på at nappa skinn i en 3 serie er av samme kvalitet som til en 7 serie. Vi har H&K anlegg i i3'n, men dette er dårligere enn proffesional anlegget i vår F25. Så i mine øyne har branding ulik kvalitet fra en melk og brød bil til en luksusbil. Jeg hadde vel blitt grinete av å funnet tilsvarende skinnkvalitet i en 3 serie om jeg selv hadde betalt dyrt for en 7 serie.

Men samtidig liker jeg at man har valgmulighetene som en 3 serie kjøper selvsagt.

Hvis tillegget koster like mye for skinnet i 3 og 7 serien (evt noe justert mtp mindre mengde i en 3-serie), så er det vel ikke noe å bli grinete av? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg er usikker, tviler vel litt på at nappa skinn i en 3 serie er av samme kvalitet som til en 7 serie. Vi har H&K anlegg i i3'n, men dette er dårligere enn proffesional anlegget i vår F25. Så i mine øyne har branding ulik kvalitet fra en melk og brød bil til en luksusbil. Jeg hadde vel blitt grinete av å funnet tilsvarende skinnkvalitet i en 3 serie om jeg selv hadde betalt dyrt for en 7 serie.

Men samtidig liker jeg at man har valgmulighetene som en 3 serie kjøper selvsagt.

Jeg har vært inne på konfiguratoren (som forøvrig er dritt møkka dårlig) hos BMW.no. Det fineste skinnet man får i 3-serie er Merino skinn, dette er også det fineste man får i 7-serien. Hvor jeg fikk Nappa ifra vet jeg ikke... Men i 3-serien så koster det 12 900,- og det forutsetter at du har Luxury Line pakken til 34 000,-. Mens hos 7-serie så koster Merino svimlende 97 000,-....men da er dashbord, dørsider og midtkonsoll også kledd i Merino. Man får også da sort antrasitt taktrekk på kjøpet, ett røverkjøp med andre ord ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Her i Norge så tok det jo veldig lang tid før AC var noe som ble vanlig på alle typer biler. Jeg husker vi var i Spania i 98, hvor vi hadde en Peugeot 106 leiebil. Min far var forundret over at den lille billigbilen der hadde AC. Mens hjemme i Norge hadde vi en Audi A4 som var ganske ny da, uten AC. Jeg har lagt merke til at de fleste Norsksolgte E34 har ikke AC, med mindre det er en på kostet bil med stor motor. Men de var det langt mellom med de avgiftene som var på disse dengang. 

Jeg skjønner ikke hvordan folk overlevde uten AC, selv i Norge. Det blir varmt om sommeren her også, i går var det 31 varmegrader og da var AC godt å ha :) 

Tror mye av dette var styrt av absurde avgifter på  ekstrautstyr i Norge, tror det var slik at ABS bremser ble sett på som luksus når det kom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... kanskje ikke akkurat ABS bremser (som forøvrig først kom på fly i 50-årene og senere på Mercedes-Benz W116 i 1978 som den første bilmodellen i serieproduksjon), men ekstrautstyr som f.eks aircondition (klimaanlegg), soltak, skinninteriør, velourinteriør (grusomt), intervalbryter (altså med en kort pause) på vinduspusserne, midtarmlene bak, turteller og tåkelys var ansett som luksus helt frem til midten/slutten av 90-tallet. På 70-tallet var utvendig høyre speil ekstrautstyr på mange biler (bl.a Porsche) og det samme var lettmetallfelger selv på temmelig dyre biler som f.eks billigere Porscher, BMW og Mercedes-Benz.

På midten av 80-tallet var 5-trinns manuell gearkasse ekstrautstyr på bl.a Mercedes-Benz W201 samt BMW E30 og det var på denne tiden stadig normalt med 3-trinns automatgear. Musikkavspiller (kasett) i stereo begynte også å bli vanlig på denne tiden, men i billigere biler var selv ikke en radio standard. Høydejusterbart førersete ble først vanlig på litt mer påkostede biler på slutten av 80-tallet og det samme gjorde et justerbart ratt (kun opp/ned). Hodestøtter bak var også stort sett forbeholdt relativt dyre biler helt frem til slutten av 90-tallet. Plastikk på dørene under/rundt vinduene innvendig var forbeholdt litt mer påkostede biler helt frem til midten/slutten av 90-tallet (metall lakkert i bilens farge var vanlig). Et ordentlig reservehjul var standard på de fleste bilmodellene helt frem til 2000 tallet, men en egen plass til reservehjulet i bagasjerommet var kun forbeholdt litt mer påkostede biler helt frem til midten av 90-tallet (reservehjulet var montert utvendig i et eget gitter under bagasjerommet).

Lakkerte støtfangere (plastikk) som standard på litt mer påkostede biler begynte å bli vanlig på slutten av 80-tallet, men på billigere biler var ulakkerte støtfangere stort sett normen helt frem til 2000 tallet. Støtfangere i ordets rette forstand (altså i metall) ble stort sett erstattet av varianter i plastikk på slutten av 70-tallet. Avblendbart innespeil ble først vanlig på billigere biler på begynnelsen av 90-tallet og det samme gjorde automatisk retur på blinklysene. Elektrisk justerbare utvendige speil på dyrere biler ble først vanlig på slutten av 80-tallet og først på midten av 90-tallet ble dette standard på alminnelige biler. Det var også ganske vanlig at selv påkostede 2/3-dørs biler helt frem til midten av 90-tallet hadde pop-up vinduer bak hvis vinduene i det hele tatt kunne åpnes. Tilsvarende hadde selv litt mer påkostede biler (som f.eks BMW E30) manuell åpning (altså sveiv) av soltaket (jeg mener å huske at elektrisk åpning var ekstrautstyr). Ditto ble elektriske vindusheisere (foran) på litt mer påkostede biler først alminnelig på begynnelsen av 90-tallet (elektriske vindusheisere bak var stort sett ekstrautstyr frem til slutten av 90-tallet).

Det er i det hele tatt ganske mye utstyr vi idag tar for gitt som var ekstrautstyr (hvis det i det hele tatt var tilgjengelig) helt frem til midten/slutten av 90-tallet. Da skjedde det en større teknisk utvikling som bl.a førte til betydelig kraftigere motorer og langt bedre gearkasser (bl.a 6-trinns manuelle gearkasser og mer sofistikerte automatgearkasser som f.eks Porsche Tiptronic) som også trigget et mer omfattende standardutstyr i bilene og spesielt såkalte "premium" biler (les: dette begrepet var i likhet med "SUV" (Sport Utility Vehicle) stort sett ukjent helt frem til slutten av 90-tallet)... :-)          

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Nja... kanskje ikke akkurat ABS bremser (som forøvrig først kom på fly i 50-årene og senere på Mercedes-Benz W116 i 1978 som den første bilmodellen i serieproduksjon), men ekstrautstyr som f.eks aircondition (klimaanlegg), soltak, skinninteriør, velourinteriør (grusomt), intervalbryter (altså med en kort pause) på vinduspusserne, midtarmlene bak, turteller og tåkelys var ansett som luksus helt frem til midten/slutten av 90-tallet. På 70-tallet var utvendig høyre speil ekstrautstyr på mange biler (bl.a Porsche) og det samme var lettmetallfelger selv på temmelig dyre biler som f.eks billigere Porscher, BMW og Mercedes-Benz.

På midten av 80-tallet var 5-trinns manuell gearkasse ekstrautstyr på bl.a Mercedes-Benz W201 samt BMW E30 og det var på denne tiden stadig normalt med 3-trinns automatgear. Musikkavspiller (kasett) i stereo begynte også å bli vanlig på denne tiden, men i billigere biler var selv ikke en radio standard. Høydejusterbart førersete ble først vanlig på litt mer påkostede biler på slutten av 80-tallet og det samme gjorde et justerbart ratt (kun opp/ned). Hodestøtter bak var også stort sett forbeholdt relativt dyre biler helt frem til slutten av 90-tallet. Plastikk på dørene under/rundt vinduene innvendig var forbeholdt litt mer påkostede biler helt frem til midten/slutten av 90-tallet (metall lakkert i bilens farge var vanlig). Et ordentlig reservehjul var standard på de fleste bilmodellene helt frem til 2000 tallet, men en egen plass til reservehjulet i bagasjerommet var kun forbeholdt litt mer påkostede biler helt frem til midten av 90-tallet (reservehjulet var montert utvendig i et eget gitter under bagasjerommet).

Lakkerte støtfangere (plastikk) som standard på litt mer påkostede biler begynte å bli vanlig på slutten av 80-tallet, men på billigere biler var ulakkerte støtfangere stort sett normen helt frem til 2000 tallet. Støtfangere i ordets rette forstand (altså i metall) ble stort sett erstattet av varianter i plastikk på slutten av 70-tallet. Avblendbart innespeil ble først vanlig på billigere biler på begynnelsen av 90-tallet og det samme gjorde automatisk retur på blinklysene. Elektrisk justerbare utvendige speil på dyrere biler ble først vanlig på slutten av 80-tallet og først på midten av 90-tallet ble dette standard på alminnelige biler. Det var også ganske vanlig at selv påkostede 2/3-dørs biler helt frem til midten av 90-tallet hadde pop-up vinduer bak hvis vinduene i det hele tatt kunne åpnes. Tilsvarende hadde selv litt mer påkostede biler (som f.eks BMW E30) manuell åpning (altså sveiv) av soltaket (jeg mener å huske at elektrisk åpning var ekstrautstyr). Ditto ble elektriske vindusheisere (foran) på litt mer påkostede biler først alminnelig på begynnelsen av 90-tallet (elektriske vindusheisere bak var stort sett ekstrautstyr frem til slutten av 90-tallet).   

   

Om jeg sammenligner det du skriver med mine Mazda 626 fra 1988, så stemmer det ikke. Det var det elektriske vindu, plast overalt innvendig ingen lakkerte var synlige, sentrallås, nakkestøtter bak, lakkerte støtfangere, innvendig reservehjul, tåkebaklys. 

Nå kan det hende at det kun ble tatt inn biler med så mye utstyr til Norge. Vet ikke hvordan det var i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var/er forskjellig utstyrsnivå fra land til land, men grunnleggende er bilene ganske like. Bortsett fra kanskje i USA der de stort sett alltid har hatt mer standardutstyr enn f.eks i Europa. Det du registrerte med din Mazda 626 passer ganske bra iom. at japanerne slo seg opp på 80-tallet med nettopp mye standardutstyr på bilene. Man fikk generelt mye bil for pengene med japanske biler (dog ikke alle) og situasjonen minner litt om det vi idag ser med Hyundai og Kia. Under "skallet" var imidlertid de japanske bilene ganske enkle (det finnes unntak) og stort sett ingen match for prismessige sammenlignbare biler som f.eks E30 med mindre motorer. Honda var et hederlig unntak og ble på 80-tallet omtalt som Japans svar på BMW.

I Tyskland var det før i tiden ganske vanlig at bilprodusentene kunne tilby selv ganske dyre biler som f.eks Mercedes-Benz W124 og sogar W126 (S-klassen i perioden 1979 til 1992) fullstendig ribbet for utstyr. Det var faktisk et ganske stort marked for dette iom. at mange mente at bilene på den måten ga mer for pengene (altså at man fikk den grunnleggende gode kvaliteten uten å måtte betale ekstra for alt annet). Jeg vurderte faktisk på slutten av 80-tallet å kjøpe en slik lett brukt standard W126 300SE med manuelt gear, standard stoffseter, ikke AC/klima, ikke soltak... ingenting, men valgte å kjøpe en ny W124 med litt utstyr istedenfor. Dette var i Norge der jeg bodde frem til 1999 før vi flyttet til Danmark... :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kuriositet i forhold til gamle biler: Jeg flyttet hjemmefra i 1988 og kort tid etterpå solgte mine foreldre huset jeg vokste opp i. Da jeg flyttet husker jeg tydelig at en av naboene hadde både en Opel Commodore og en ganske ny Opel Senator. Fine biler den gang – og i dag!

Er på ferie i Danmark (hvor jeg vokste opp) og i går kjørte jeg forbi barndomshjemmet. Sannelig om ikke Senator’en fortsatt sto parkert på høyre side av carporten. Han var sikkert ute på tur i den blå Commodore som alltid sto på venstre side. Morsomt å se noen som tar vare på bilene!

Senator.thumb.jpg.d8c4926b9a244d0cd4e523d1fc956b88.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RNJ skrev:

En kuriositet i forhold til gamle biler: Jeg flyttet hjemmefra i 1988 og kort tid etterpå solgte mine foreldre huset jeg vokste opp i. Da jeg flyttet husker jeg tydelig at en av naboene hadde både en Opel Commodore og en ganske ny Opel Senator. Fine biler den gang – og i dag!

Er på ferie i Danmark (hvor jeg vokste opp) og i går kjørte jeg forbi barndomshjemmet. Sannelig om ikke Senator’en fortsatt sto parkert på høyre side av carporten. Han var sikkert ute på tur i den blå Commodore som alltid sto på venstre side. Morsomt å se noen som tar vare på bilene!

Senator.thumb.jpg.d8c4926b9a244d0cd4e523d1fc956b88.jpg

Slikt er litt artig å høre om, jeg har litt sansen for sånne historier om langt og trofast eierskap mellom bil og eier. De Senatorene er det ingen igjen av, iallfall her i Norge hvor rusta og rånere har tatt dem. Det er noe som fascinerer meg litt med de bilene der, litt tunge og store modeller ifra smør & brød merkene. Men likevel kunne de konkurrere med de rimeligere premium variantene. Jeg var selv ute å kjørte en 94 modell Scorpio 2,9 liter for litt siden. Denne konkurrerte jo direkte med min 94 modell E34 520i når de var nye. Det er helt utrolig hvor mye bedre E34en har tålt tidens tann og bruk, jaggu var det mer tak i M50B20en også kontra 2,9 literen i Scorpioen. 

Men tilbake til det du spottet, litt artig å vare tilbake på gamle steder og oppdage at ting ikke har forandret seg. På midten av 90 tallet så jobbet min far i Cadiz i Spania, hvorpå vi tilbrakte flere måneder med ham der nede. Jeg husker at rett borti gata for der vi bodde så lå det ett lite bakeri som hadde en gammel Renault 4 kassebil til utkjøring av varer. En snodig doning som jeg aldri hadde sett før, så jeg la merke til den og kikket på denne hver gang vi kjørte forbi. Så var vi nede på samme sted nå for noen år siden, og den samme bakeren lå der og han brukte fortsatt den gode gamle Renault 4 til utkjøring av dagens bakst :) Det var litt kult, med tanke på ar den bilen var gammel og småsliten alt for 20 år siden.

IMG_0586.JPG.3c7fef32904596edbb60bfbb44c60680.JPG

@Fredrik

Var det ikke slik at Jensen FF var den første serieproduserte bilen med ABS? Mercedes er veldig flinke til å hevde at de var først med ditt og datt, men hvis man graver litt så er de ikke nødvendigvis det. Jensen hadde dette på sin FF så tidlig som i 1971, dette var dog ett mekanisk system. Lincoln Continental hadde ABS på bakhjulene ifra modell år 1974, dette også mekanisk. Dette systemet kalte de for Ford Sure-Track. Det er en artig historie rundt dette. Da kong Olav fylte år så gikk noen skipsredere sammen om å kjøpe en Lincoln til han i gave. Men når bilen skulle registreres så ble det bom stopp, man kunne ikke tillate en bil på veien med bremser som ikke blokkerer. Slike amerikanske oppfinnelser kunne man ikke ha noe av, så kongen fikk ingen Lincoln for den måtte returneres til USA ;) 

Men det Mercedes kom med i 1978 var det første elektroniske ABS systemet, men BMW tilbydde også elektronisk ABS ifra 1978 på E23. Så at Mercedes var først ute med dette er en sannhet med store modifikasjoner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJ Slikt er veldig artig å oppleve (altså med Opel entusiasten) og barndomshjem er helt klart noe eget. Jeg passer på å gå en tur i området der jeg har mine første minner stort sett hver gang jeg er i Oslo (Vinderen). Da kan jeg også gå en tur innom Vestre Gravlund der min mor er begravet samt rusle videre ned mot Frogner som er den delen av Oslo jeg liker best. Det er ikke lenge før jeg har bodd 20 år i Danmark (Århus) og derfor også har noen ganle minner og opplevelser herfra. Det er en eldre mann i nabolaget som hele tiden har hatt en helt original E30 320i og han har sikkert hatt den fra den var ny (den er en pre-facelift og må derfor være fra før 1988). Bilen ser fin ut og høres enda bedre ut slik bare oldschool BMW'er med M20 og M30 motorene kan lyde. Skikkelig eksos/motorlyd fra alminnelige biler begynner dessverre etterhvert å bli et sjeldent fenomen.

@Fredrik 90 Det er generelt en diskusjon hvorvidt mekaniske ABS systemer er ordentlige ABS systemer slik vi oppfatter systemet idag, men det er korrekt at det fantes tidligere varianter av systemet enn det som Bosch utviklet for Mercedes-Benz W116. Jensen FF er det mest prominente eksempelet, men med kun rundt 300 biler bygget kan man vanskelig snakke om serieproduksjon.

Ellers er det viktig å poengtere at det nettopp var Bosch som utviklet verdens første elektroniske ABS system (i samarbeide med div. bilprodusenter) og siden Bosch alltid har vært en viktig underleverandør til samtlige tyske bilprodusenter (og andre bilprodusenter) er det helt naturlig at det nevnte ABS systemet også var tilgjengelig for BMW samt helt sikkert også de andre tyske bilprodusentene som bl.a Porsche og VAG. Det som imidlertid er veldig typisk er at det kun var toppmodellene som til å begynne med fikk dette systemet (som standard sikkerhetsutstyr) og dette understreker mitt poeng om at det ikke egentlig ble oppfattet som luksus i relasjon til f.eks AC/klima og skinninteriør... :-)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota har nå definitivt kastet seg på racet om å bli en sentral aktør når det gjelder elektriske biler. Som vanlig gjør japanerne intet halvgjort når de først bestemmer seg for å nå et mål.

http://autoweek.com/article/technology/toyota-promises-solid-state-longer-range-batteries-evs-early-2020s

Dette er ikke akkurat en rekordsettende hot lap rundt Nürburgring, men den nye Honda NSX mrk.II er sexy og virker relativt lettkjørt (basert på hvor lite sjåføren behøver å korrigere styringen med rattet)... :-)

Honda NSX har en V6 motor på 3493 cm3 som yter 507 HK samt 550 Nm. I tillegg har den 3 elektriske motorer med en samlet effekt på 122 HK og 296 Nm. Samlet systemeffekt er 581 HK og 648 Nm. 0-100 Km/t går løs på 2,9 sekunder og topphastigheten er 308 Km/t.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, slike riskokere minner meg om Jackie Chan og hans Mitsubishi Starion i Cannonball Run..

 

Jeg er ingen US fanboy, men Dodge Viper har alltid imponert meg med sin enkelhet og brutale kraft pluss at de faktisk svinger og. De siste Viper har 8,4 liters V10 sugemotor med 645 hk og 815 Nm, manuell 6 trinns girboks. Slikt krever noe av sjåføren for å kjøre fort, ikke slik som Playstation bilene Nissan GT-R og nye Honda NSX

Produksjonen av Viper slutter nå til høsten, og for å avslutte med et smell har 378 fans finansiert et prosjekt for å sette rekord for produksjonsbiler på Nürburgring. Mye av den bookte tiden regnet bort for dem, men nå på onsdag fikk de en liten tørr slot så de klarte å kjøre 7,03,45 på SA runde. De skal prøve igjen i august, målet er å slå Lamborghini Huracan Performante sin omdiskuterte tid på 6,52

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Dodge Viper, men hovedsakelig fordi den har en selvpustende V10 motor på hele 512.5 cubic inches (8,4 liter) og er/var en fantastisk kul inkarnasjon på selve begrepet "muscle car" fra 60-tallet. Bilen er på alle måter brutal og ekstremt hurtig, men det som er litt interessant er at Viper først ble "temmet" og en ordentlig konkurrent til tilsvarende kraftige europeiske sportsbiler da DaimlerChrysler ble en realitet i 1998 (altså da Chrysler og Daimler AG - morselskapet til Mercedes-Benz - fusjonerte i 1998). Ergo er Chrysler Viper og Mercedes-Benz SLR anno 2003 på mange måter to stykker av samme alen (også selv om SLR var en supersportsbil med 626 HK og 780 Nm utviklet i samarbeide med McLaren) og Mercedes-Benz SLS AMG er som vi vet en direkte forlengelse av SLR. 

Det jeg liker best med disse sportsbilene er naturligvis at de rent konseptmessig er en forlengelse av bl.a Porsche 928 (som jeg hadde på midten av 80-tallet som 928 S med en V8 motor på 4664 cm3 som ytet 300 HK). Konseptet var og er litt harry, men du verden så artige de er når du selv sitter bak rattet... :-)

Randy Pobst, som også tester Viper SRT og SLS AMG Black Series rundt Laguna Seca i denne filmen, har solid erfaring med Viper ACR VX I (649 HK) og han holder stadig rekorden med 14 beste rundetider med denne bilen på ulike baner i USA... :-)

Hmmm... Honda NSX er alt annet enn en "riskoker" og jeg tenker at den heller kanskje er unntaket som bekrefter regelen. NSX var og er en temmelig seriøs sportsbil som Honda har fått svært mye skryt for også av Porsche, Ferrari m.fl.. Faktisk så var NSX mrk.I direkte ansvarlig for at de europeiske sportsbil produsentene måtte ta seg kraftig sammen på 90-tallet og bevege seg inn i fremtiden. Porsche la "luftgekühlt" på hyllen, Ferrari utviklet Enzo Ferrari og Lamborghini ble ultimativt solgt til Audi... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...