Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et spørsmål om hvem som går til sengs sammen (finner en forretningsmodell). Et eksempel er bilprodusenter som allerede bruker Googles Android (i realiteten en distro) som OS for deres infotainmentsystem. Et ganske overraskende eksempel er Apple som etterhvert kommer til å erstatte deres AI løsning (Apple Intelligence) med Googles Gemini (kommer etter sigende med iOS 27). Det er med andre ord mer lønnsomt for Apple å betale Google noen milliarder kroner for Gemini enn å fortsette utviklingen av Apple Intelligence.

For bilprodusentene er dette litt av en hodepine. Ikke bare mister de kontrollen over bilens infotainmentsystem og styresystemer (ihvertfall deler), men de skal også betale Google for dette . Bak det hele ligger nåværende og kommende AI løsninger.  

Skrevet

Dette er ditt område @Fredrik så her bare suger jeg til meg informasjon. Det er alltid interessant med dine betraktninger på slike områder som vi andre bare godtar.

Men over til noe helt annet som er veldig O.T men som du kanskje kan svare på. Vi var en tur med danskebåten i helgen, fin måte og feire bursdagen til mamma på. Men når vi kom tilbake til Oslo så jeg noe jeg synes var veldig rart. Veldig mange av de danske bilene som kjørte av båten i Oslo kjørte rett rundt og stilte seg opp for og kjøre på igjen. Med andre ord så tok de med seg bilen fram og tilbake når de tok en helgetur. Er det virkelig så dyrt og parkere i København så det er billigere og frakte bilen fram og tilbake? eller og ta toget til København Det virker bare helt feil på meg. 

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke. Det hele virker veldig merkelig, men trolig har du rett. Jeg kan forestille meg at de kommer fra andre kanter av Danmark med bil for så å ta et cruise tur-retur til Norge og at parkering av bilen i København er både akavet og dyrt. 

• 4 weeks later...
Skrevet

Av og til så sitter jeg og tenker tilbake på barndommen min og hvordan den formet meg til å bli den jeg er idag .

En trygg og god oppvekst med de beste og snilleste foreldrene man kunne ønske .

Sørget for at jeg i tidlig alder fikk dyrke min ekstreme lidenskap for biler .

Min far kjørte rundt forbi på messer og fikk se det meste .

Jeg er heldig som har familie i Oslo og de visste jo hvordan jeg var og minnes den ene tanten til mamma som bor på Teisen inviterte meg bort på weekend hos henne da jeg var 12 år i 1986 .

Sønnen hennes som var mekaniker på BOS da inviterte meg på omvisning der.

For meg som allerede i ung alder  skjønte at Bmw,Merce og Opel var det shit i mitt hode ,kunne dette ikke bli bedre .

Husker jeg var helt elektrisk og der stod alt som fantes av nyheter da .

Fant et bilde fra en utstilling i Genève fra 80 tallet og akkurat dette var så forbannet likt det jeg opplevde da.

Må jo si dette er et vakkert syn :

IMG_0100.jpeg.bf20da75a7091b3d99f30e4fb9765747.jpeg

Igjen jeg står for det jeg sier men 126 Merce er virkelig lekkert den dag idag 😊

Jeg var endel andre plasser og den helga men minnes ikke hvor ,vet bare det var en forhandler med masse eksklusive dyre biler .

Sånne biler man så på Falcon crest ,dynastiet og Miami vice😅.

Ble mange turer innover til det store Østlandet husker jeg og det beste av alt jeg synes det er gøy og reise innover den dag idag og se på ting i Oslo og omegn .

En e24 er jo sjefen ,men dette topper vel det meste ?

IMG_2413.thumb.jpeg.8d85302857bbaf86dc25140ef4ff0db1.jpeg

Jeg er enkel og for meg overgår denne det meste altså 😊

Skrevet (endret)

@sveigisEt fint innlegg og det er faktisk ganske artig (og noen ganger lærerikt) å tenke tilbake på hva som formet deg som menneske. Ikke bare hvordan man er som menneske, men også f.eks evner og interesser. Jeg antar at slike refleksjoner langt på vei er et utslag av at man har levet noen år og at erfaringsgrunnlaget derfor begynner å bli ganske stort. Kunne og burde noe ha vært gjort annerledes? Kan noe og bør noe gjøres annerledes?

Refleksjonene er mange, men hvis vi holder oss til interessen for kjøretøyer var din oppvekst umiddelbart mer interessant enn min. Min far var ikke spesielt interessert i biler, men han var ingeniør og det var helt klart interessant fra jeg var ganske ung. Jeg kan huske at han forklarte hvorfor det var viktig å ikke stresse en motor hvis den skulle holde lenge. Han snakket om turtallsområder der en motor likte seg best og ikke minst hvorfor. Dette gjaldt spesielt bilene vi hadde og båtmotorer (snekker med FM-motorer og påhengsmotorer fra Johnson og Evinrude).

Jeg vokste opp med at min far hadde Audi, Volvo, VW og Peugeot. Min mor hadde VW, DAF og Fiat. Ikke spesielt potente biler, men interessen for motorer og mekanikk ble allikevel formet av hva min far fortalte meg om bilene og hvordan de virket. Andre i nærmiljøet hadde imidlertid langt mer interesante biler. Min onkel hadde f.eks en Rover SD1 3500 Vanden Plas. Den hadde en V8 motor og den gangen på slutten av 70-tallet var det ganske eksotisk i Norge. Jeg elsket motorlyden og ikke minst hvor sterk den var på lavt turtall. En av våre gode naboer hadde en BMW E9 3.0 CSi i kombinasjon med en Jaguar XJ6. Det var definitivt noe helt annet enn min fars samtidige og nøkterne Peugeot 505.

Årene gikk og min egen befatning med kjøretøyer begrenset seg i et par år til en hvit Vespa Si som ga en fantastisk frihet rundt i det vestlige Oslo der jeg er født og vokste opp. En dag ble jeg introdusert for en venn av en venn som var noen år eldre enn meg. Han var norsk, men bodde i Tyskland og hadde en Porsche 924. Vi ble hurtig gode venner og måten han fortalte om sin bil minnet meg mye om min fars tilgang til motorer og mekanikk. Han lærte meg mye om bilen, men også om sportsbiler generelt og hvor viktig det er å kjøre disse bilene ansvarlig hvis man skal kjøre fort. Jeg kan huske at han bl.a fortalte at det kan godt være at du føler deg sikker bak rattet i når du kjører fort, men hvis de andre på veien ikke forventer at det kommer en bil bakfra i langt høyere hastighet kan det lett oppstå farlige situasjoner. Det ga absolutt mening og jeg glemte aldri akkurat dette selv da jeg noen måneder senere kjøpte min første Porsche. 

Det er i dag også litt interessant å tenke på hvor imponerte vi var den gangen av motoren i 924'en. Det var en rekkefirer på 1984 cm3 som ytet 125 HK ved 5800 rpm og 164 Nm ved 3500 rpm. Den rev ikke akkurat skinnet av pølsen, men bilen hadde en egenvekt på kun 1080 Kg så aksellerasjonen i f.eks 3-gear var allikevel ganske imponerende den gangen + at bilen hadde en topphastighet på litt over 200 Km/t. Det skal nok litt mer til for å imponere dagens unge, men vi var som i himmelen hver gang vi kjørte 924. Natt nedover Autobahn samt Billy Idol og The Cars på full guffe... nei det var tider.            

Endret av Fredrik
Skrevet
1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg antar at slike refleksjoner langt på vei er et utslag av at man har levet noen år og at erfaringsgrunnlaget derfor begynner å bli ganske stort. Kunne og burde noe ha vært gjort annerledes? Kan noe og bør noe gjøres annerledes?

Desto eldre man blir så tenker man mer på livet og man får erfaringer på godt og vondt .

Når det kommer til det spørsmålet der på hva man kunne gjort annerledes ,så vil jeg si at jeg ville ikke forandret på noe da jeg har hatt et godt liv i trygge rammer .Mange venner og ikke minst en familie som alltid har vært der om det var noe .

Om jeg skulle ønske noe annerledes så må jeg si at helsen min kunne vært utdelt litt bedre ,men jeg skal ikke klage ,jeg lever og puster ikke minst kan fremdeles styre med hobbyen min .

1 time siden, Fredrik skrev:

Min far var ikke spesielt interessert i biler

Det var ikke far min heller overhode ,men likevel likte han og kjøre land og strand rundt om det var noe kjøretøy relatert og han var villig til og kjøre langt og .

Ellers Fredrik så er det stadig like gøy og fascinerende når du nevner din barndom / ungdomstid og biler du har opplevd .

Bare de naboene med Jaguar og 3.0 csi må jo ha vært utrolig og her snakker vi kjøretøy langt over det vanlige .

Dette du skriver om her mtp Jaguar og Bmw ,minner meg om en gang jeg var på besøk hos svigersene til fetteren min ,de bodde på Høybråten mener jeg .

Hvertfall naboene der hadde e30 325 ix og e32 735 i ,dette var i 1992.

En ting er sikkert at det var gøyere å se trafikkbildet før enn nå og da kunne man jo høre forskjell på bilene og ikke minst se forskjell .

Nå er alt likt stille og kjedelig med mindre der kommer sportsbil i ny og ne .

Skrevet (endret)

@sveigis Jeg er helt enig i at bilene var mer interessante før i tiden. At man hele tiden blir eldre betyr nok noe i denne sammenhengen, men som du påpeker hadde de enkelte bilmerkene og modellene mer særpreg før i tiden. Jeg har nevnt Porsche, men også BMW og Mercedes-Benz var noe helt annet på f.eks 70 og 80-tallet. Spesielt BMW var noe særlig for min del med modellene E30, E28, E24 og E23. Det var f.eks en familie på min avisrute i nabolaget (1983/84) som hadde en E23 745i. BMW's flaggskip på min avisrute! Jeg ble helt mo i knærne da jeg oppdaget dette. Disse var det ikke mange av i Norge på den tiden. Tilsvarende reaksjoner skjer for min del ikke ofte i dag.

På den annen side fortalte min far omtrent det samme om bilene på begynnelsen/midten av 80-tallet. Bilene var ikke like karismatiske som da han var ung på midten av 50-tallet. Han hadde vokst opp med Mercedes-Benz og såvidt jeg vet hadde min farfar to modeller. En modell før krigen, som forøvrig ble gjemt bort på en hytte i Hjartdal under krigen, og en modell etter krigen. Tyskerne fant aldri førkrigsmodellen, men hva som skjedde med den vet jeg dessverre ikke. Den andre modellen etter krigen hadde min farfar til langt opp på 60-tallet. Hva slags Mercedes-Benz modell min farfar hadde før krigen vet jeg dessverre ikke. Jeg så et bilde for 45-50 år siden, men er helt blank i dag. Kanskje var det en W143. Jeg vet ikke. Den andre modellen etter krigen var ganske sikkert en "Ponton" (W105).  

Min far kjøpte på begynnelsen av 60-tallet en "Heckflosse" (W110) og den er det bilder av i tråden. Den var imidlertid byttet ut med en Audi 100 (C1) da jeg ble født. Interessant nok ble begge bilene kjøpt hos Erik Arnesen i Oslo (i dag en del av Bertel O. Steen) som var en venn av min far. Audi eller mer korrekt Auto Union var en del av Daimler-Benz i perioden 1958-1966 og den første Audi 100 ble også utviklet av deres ingeniører. På den måten begynte Mercedes-Benz forhandleren Erik Arnesen å selge Audi. Jeg husker bilen godt. Den så moderne ut den gangen og hadde ganske sexy linjer. Modellen var en "LS" og hadde derfor 100 HK. Det var on par med den samtidige BMW Neue Klasse som imidlertid hadde kommet på markedet noen år tidligere og så derfor litt eldre ut. E12 rettet opp på dette i 1972, men da var Audi på god vei mot den andre generasjonen av 100 (C2) som bl.a også fikk en langsliggende rekkefemmer (R5) som noe nytt.    

Endret av Fredrik
Skrevet (endret)
På 26.2.2026 den 9.46, sveigis skrev:

Av og til så sitter jeg og tenker tilbake på barndommen min og hvordan den formet meg til å bli den jeg er idag .

En trygg og god oppvekst med de beste og snilleste foreldrene man kunne ønske .

Sørget for at jeg i tidlig alder fikk dyrke min ekstreme lidenskap for biler .

Samme her - oppvekstmessig helt supert og jeg fikk/ble påført interesse for bil tidlig i barndommen. Det sies at jeg hørte forskjell på naboens SAAB og vår Volvo allerede fra jeg var 3-4 år. Fattern var interessert i bil og vi hadde stadige turer forbi og innom byens bilforretninger. I lille Mosjøen var det på 70-og 80-tallet 10-12 forhandlere som solgte Volvo og Renault, BMW og Skoda, Mercedes og Peugeot, Mazda, Honda, Datsun, VW og Audi, Toyota, Lada, Opel, Talbot og Subaru, SAAB og Fiat, Mitsubishi og sikkert merker jeg har glemt. I dag er det 4 forhandlere igjen...

Jeg er oppvokst i baksetet på Amazon og noen 240'er. Fattern var Volvo-mann, men hadde alltid lyst på BMW 5-serie - med rekkesekser - uten at han noen gang virkeliggjorde den drømmen. Men det gjorde jo at det ble ekstra mange runder forbi "Kåre Vindstad og sønn" som solgte BMW og Skoda. Mange historier om Kåre der; det sies at ikke tok Skoda i innbytte; med begrunnelsen "Det e greit at e sæll sjit, men e kjøp ikkje sjit..." og "e ha gravd ned mange sånne i bakgårn". 😁

Ellers var det et enormt Amcar- og mc-miljø her, med burning og kappkjøring som 12-14 år gamle meg syntes var kjempetøft. Jeg brukte pengene jeg tjente som avisbud, blant annet på å abonnere på bladet Amcar. I bladbunken var det bil og mc-brosjyrer og bilblader. Jeg leste Auto Motor und Sport og Sport Auto lenge før jeg hadde tysk på skolen. Car and Driver og senere European Car gjorde at jeg fikk en sær interesse for amerikanske utgaver av europeiske biler.. 🤓

Min Alpina-interesse startet med Auto Motor und Sport og Sport Auto, der jeg på et eller annet vis forsto at Alpina var noe annet enn bare styling og effekt. Hartge, MK Motorsport og Kelleners var liksom mer "påklistret" og mindre diskret. På samme måte foretrakk jeg Oettinger fremfor ABT når det gjaldt VW/Audi.

image.thumb.png.b82f39f2121c141992f5ed07e4181420.png

Dette bladet husker jeg godt.

Kan jo bare nevne noen bil-øyeblikk fra 80- og 90-tallet som fremdeles sitter godt i minnet:

1983; jeg var 13 - på slalåm-trening i Hemavan. Så en Audi 80 quattro i god fart, på tvers bortover veien. Lyden av den 5-sylinderen på høyt turtall er helt magisk. 

audi_80_quattro_3.avif

1984; så min første Alpina "live". I Sverige, svart B6 2.8 med gull-dekor. Blir jo ikke bedre enn dette 😍

alpina_b6_2.8_1_45.jpeg

1985 var første Suzuki GSX-R 750 på plass i byen. Var vel første gatemotorsykkel med 100hk? Herlig lyd med Vance&Hines eksos.

img_081_1.jpg

1987 ble jeg kjent med en fyr som hadde en Golf II GTI med ettermontert GIK turbo sats; 170-180 hk, 2,5" eksos og stikkflammer som smeltet støtfangeren - "pops and bangs" på ordentlig 😁

1988 fikk jeg lappen og var ofte på prøvekjøringsrunder; stas med Volvo 760 GLE og 740 Turbo. Vurderte BMW E21 320 og E30 318, men ble for dyrt. Begynte skolegang på Hønefoss og så mange flotte biler. Blant annet en mørkeblå Audi 100 turbo quattro og en rød E30 M3 som ofte sto ved et hus i Hønengata. 

1990 kjørte jeg opp til mc, og var på tur til å kjøpe en Yamaha FZR1000, men kjøpte min første bil i stedet. En splitterny Golf Sport, dvs nesten GTI-utseende og interiør, men 90hk motor. Royalblå metallic, 14" Fondmetal felger, sorte emblem rundt om, forntblinkers fra Golf Country (hvitt glass, måtte argumentere hardt til delelager mannen på VW for å få bestilt det), sort/røde baklamper, svarte sideblinkers og hvite instrumentskiver bestilt fra D&W katalogen, Kamei grillspoiler, GTI frontspoiler og Simons eksos - det var en flott bil om jeg skal si det selv 🙂

image.png.b879a4e012bbab3de57a8edde4ef6c22.png

Nåvel, uten på noen måte å havde at alt var bedre før, så konstaterer jeg bare at min smak for biler og musikk er sterkt preget av perioden fra jeg var 14/15 til +/- 30, og selv som 56-åring vil jeg hevde at Queensÿche sin "Operation Mindcrime" (1988) og "Empire" (1990) er et par av tidenes beste album og jeg skulle mer enn gjerne hatt det til kjøremusikk i en Alpina fra den tiden . 🤘

Jeg ble 41 år gammel før jeg kjøpte min første BMW...og den skulle jeg jo aldri ha solgt 🙄

96_1504657429.jpg

Men, men - det er vel sånn livet er. So far, so good :-) 

Endret av Orjan
Skrevet
2 timer siden, Orjan skrev:

Samme her - oppvekstmessig helt supert og jeg fikk/ble påført interesse for bil tidlig i barndommen. Det sies at jeg hørte forskjell på naboens SAAB og vår Volvo allerede fra jeg var 3-4 år. Fattern var interessert i bil og vi hadde stadige turer forbi og innom byens bilforretninger. I lille Mosjøen var det på 70-og 80-tallet 10-12 forhandlere som solgte Volvo og Renault, BMW og Skoda, Mercedes og Peugeot, Mazda, Honda, Datsun, VW og Audi, Toyota, Lada, Opel, Talbot og Subaru, SAAB og Fiat, Mitsubishi og sikkert merker jeg har glemt. I dag er det 4 forhandlere igjen...

Jeg er oppvokst i baksetet på Amazon og noen 240'er. Fattern var Volvo-mann, men hadde alltid lyst på BMW 5-serie - med rekkesekser - uten at han noen gang virkeliggjorde den drømmen. Men det gjorde jo at det ble ekstra mange runder forbi "Kåre Vindstad og sønn" som solgte BMW og Skoda. Mange historier om Kåre der; det sies at ikke tok Skoda i innbytte; med begrunnelsen "Det e greit at e sæll sjit, men e kjøp ikkje sjit..." og "e ha gravd ned mange sånne i bakgårn". 😁

Ellers var det et enormt Amcar- og mc-miljø her, med burning og kappkjøring som 12-14 år gamle meg syntes var kjempetøft. Jeg brukte pengene jeg tjente som avisbud, blant annet på å abonnere på bladet Amcar. I bladbunken var det bil og mc-brosjyrer og bilblader. Jeg leste Auto Motor und Sport og Sport Auto lenge før jeg hadde tysk på skolen. Car and Driver og senere European Car gjorde at jeg fikk en sær interesse for amerikanske utgaver av europeiske biler.. 🤓

Min Alpina-interesse startet med Auto Motor und Sport og Sport Auto, der jeg på et eller annet vis forsto at Alpina var noe annet enn bare styling og effekt. Hartge, MK Motorsport og Kelleners var liksom mer "påklistret" og mindre diskret. På samme måte foretrakk jeg Oettinger fremfor ABT når det gjaldt VW/Audi.

image.thumb.png.b82f39f2121c141992f5ed07e4181420.png

Dette bladet husker jeg godt.

Kan jo bare nevne noen bil-øyeblikk fra 80- og 90-tallet som fremdeles sitter godt i minnet:

1983; jeg var 13 - på slalåm-trening i Hemavan. Så en Audi 80 quattro i god fart, på tvers bortover veien. Lyden av den 5-sylinderen på høyt turtall er helt magisk. 

audi_80_quattro_3.avif

1984; så min første Alpina "live". I Sverige, svart B6 2.8 med gull-dekor. Blir jo ikke bedre enn dette 😍

alpina_b6_2.8_1_45.jpeg

1985 var første Suzuki GSX-R 750 på plass i byen. Var vel første gatemotorsykkel med 100hk? Herlig lyd med Vance&Hines eksos.

img_081_1.jpg

1987 ble jeg kjent med en fyr som hadde en Golf II GTI med ettermontert GIK turbo sats; 170-180 hk, 2,5" eksos og stikkflammer som smeltet støtfangeren - "pops and bangs" på ordentlig 😁

1988 fikk jeg lappen og var ofte på prøvekjøringsrunder; stas med Volvo 760 GLE og 740 Turbo. Vurderte BMW E21 320 og E30 318, men ble for dyrt. Begynte skolegang på Hønefoss og så mange flotte biler. Blant annet en mørkeblå Audi 100 turbo quattro og en rød E30 M3 som ofte sto ved et hus i Hønengata. 

1990 kjørte jeg opp til mc, og var på tur til å kjøpe en Yamaha FZR1000, men kjøpte min første bil i stedet. En splitterny Golf Sport, dvs nesten GTI-utseende og interiør, men 90hk motor. Royalblå metallic, 14" Fondmetal felger, sorte emblem rundt om, forntblinkers fra Golf Country (hvitt glass, måtte argumentere hardt til delelager mannen på VW for å få bestilt det), sort/røde baklamper, svarte sideblinkers og hvite instrumentskiver bestilt fra D&W katalogen, Kamei grillspoiler, GTI frontspoiler og Simons eksos - det var en flott bil om jeg skal si det selv 🙂

image.png.b879a4e012bbab3de57a8edde4ef6c22.png

Nåvel, uten på noen måte å havde at alt var bedre før, så konstaterer jeg bare at min smak for biler og musikk er sterkt preget av perioden fra jeg var 14/15 til +/- 30, og selv som 56-åring vil jeg hevde at Queensÿche sin "Operation Mindcrime" (1988) og "Empire" (1990) er et par av tidenes beste album og jeg skulle mer enn gjerne hatt det til kjøremusikk i en Alpina fra den tiden . 🤘

Jeg ble 41 år gammel før jeg kjøpte min første BMW...og den skulle jeg jo aldri ha solgt 🙄

96_1504657429.jpg

Men, men - det er vel sånn livet er. So far, so good :-) 

Fantastisk lesing og du ?

Du skriver jo akkurat som jeg opplevde tingene både med R sykler og dette med forskjellige og forskjellige firmaer som drev med trim osv osv .

Var Alpina og Ac Schnitzer som var greia for meg og .

Opel hadde jo og mange aktører men her gjaldt Irmscher og Hintermeier for min del .De tryllet frem mannevonde motorer fra en ellers så kjedelig CIH motor.😊

Artig at du kjøpte ny Golf Sport ,husker de godt og var Mega populære .

Gode biler og kjøre ikke minst .

Ser du nevner musikk her og Queenryche er fett som bare det .

Den e21en der har jo drømmelooken fy søren 😊😊.

En bekjent hadde en Audi 90 som var bygget opp hos Oettinger .

Husker den gikk ekstremt godt på den tiden ikke minst ,tålte juling 😅.

Nei nydelig tid .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...