Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

En kan si mye flott om hvor moderne, skadinaviskinspirert, enkelt og futuristisk interiørdesignet til Model 3 er, men at det er elegant er jeg ikke enig i. Det fremstår, satt litt på spissen, like elegant som de Mercedes-interiørene der de på samme måte som Tesla har montert det som ser ut som en iPad i en holder utenpå midtkonsollen. Volvo sine interiører - det er skandinavisk eleganse på sitt beste nå til dags. Integrering av skjermer i et helhetlig interiørdesign - E90-interiøret med iDrive er et av mine favoritter i så måte, selv om det ikke er så mange andre sitt :).

BMW og Mazda fremstår for meg i dag som de som leverer den beste løsningen hva trafikksikkerhet, ergonomi og fleksibilitet i operasjon av HMI-systemer angår. Kombinasjon av touch, touchpad, gesturekontroll og rullehjul er intuitivt. Tror jeg leste i en test av CX-3 nettopp at touchfunksjonen på skjermen slås sv under kjøring av trafikksikkerhetshensyn - smart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med flere her, er det futuristisk med en gigantisk skjerm som styrer alt, ja. Er det praktisk og trafkksikkert, heilt klart ikke. Personlig syns jeg interiøret i Tesla ser mest ut som et passe billig forsøk på å se moderne ut, å smekke inn en diger skjerm er rimelig ift å betale ingeniører for å utvikle noe som faktisk både gir føreren relevant informasjon i siktlinjen kontra et digert lyspunkt, som en skjerm faktisk er, langt utenfor vei, trafikk, gatebelysning osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber en del med HMI og Scada-Systemer på jobb. For 6-7 år siden var liksom touch-skjermer fremtiden, og noe alle kunder skulle ha(iPad var bla. Kult å fly rundt i prosessene med). Nå har det snudd helt også på skjermer plassert ute i prosessanlegg. Det skal være fysisk mus og tastatur. Det har litt med utforming og brukervennlighet å gjøre. 

Kan godt være det snur helt om på biler med tiden også, selvom store skjermer og touch virker som veien å gå akkurat nå.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det snur (altså at man går bort fra touch-skjermer i biler), men jeg tror at vi kommer til å se flere kombinasjoner der man også bruker brytere/knapper i forbindelse med klimaanlegget og f.eks seteinnstillingene. Et godt eksempel er der man har de viktigste justeringsmulighetene for setene som fysiske knapper, mens mer detaljerte innstillinger (f.eks massasje) reguleres via skjermen. Jeg tror også at rullehjulet og kraftig utvidet stemme og gesturekontroll blir viktig i fremtiden, men f.eks touchpad er en dårlig idé (spesielt i biler med rattet på høyre side). 

Når dette er nevnt er det faktisk ikke så vanskelig å venne seg til biler som har 100% touch-skjermer (altså intet rullehjul, touchpad eller stemme og gesturekontroll). Citroën C4 Picasso (mrk.I og II) har hatt dette de siste 13 årene og det fungerer overraskende bra. Citroën har så langt solgt over 1 million biler av denne modellen og den er stadig veldig populær selv om den er en MPV. Jeg trives ihvertfall veldig bra med vår 2017 C4 Picasso.

Begge skjermene er 100% digitale, men det er kun den lille skjermen som er touch-skjerm og som man kan se har den også noen fysiske berøringsknapper (altså ikke bevegelige knapper) som hurtigmeny. Ting som cruisekontroll og stereoanlegget styres via knapper på rattet. Bildet viser en C4 Picasso mrk.II.

037citroenpicasso.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har touch på min F45, fruen som passasjer bruker det de få gangene hun skal bytte bluetooth-avspillings-enhet. Jeg bruker hjulet hele tiden, selv om bilen står stille :) Stress og bøye seg fram, men skjermens plassering er kanskje alfa og omega på dette punktet.

Ellers er det helg Fredrik og det er da jeg kan flykte i boblen min. Boblen er egentlig bare matlagingen med musikk og øl, mens fruen kan slappe av. En fredag/lørdag uten den tiden er krise. Jeg har som regel headset, vi har jo unge. Igår var ungen borte på overnatting og jeg tok meg friheten til å spille på høytaler (Sonos Play:1 som står på kjøkkenet) og volumet ble bare høyere og høyere, shit happens. Midt under Motorhead - Overkill fikk jeg denne SMSen, og ja døren til kjøkkenet er lukket.

IMG_20190323_110346.thumb.jpg.d5a270279c6b4962797af38fe36f943b.jpg

Fikk ingen videre svar og når maten var klar så fant jeg henne i sofaen med øreplugger i. Jeg anser det som en seier. Kvelden gikk fint videre uten noe mer snakk om dette. 1-0 til Marius 💁🏼‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... Motörhead er tingen noen øl senere, kvelden er gammel og man spiller bare høyere og høyere. Jeg bruker headset når dette skjer, men selv om min bedre halvdel sover i etasjen over har det skjedd at hun har klaget på lydvolumet (og hun deler på ingen måter min interesse for Motörhead noen øl senere). Motörhead skal spilles HØYT... :)

I morgen skal jeg forøvrig på konsert med Madrugada - gleder meg... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe herlig :D Madrugada blir kult, jeg skal dit under Molde Jazzfestival om alt går som planlagt :)
Jeg så også at Molde Jazzfestival nettopp har annonsert Gregory Porter, og det kunne jeg faktisk tenkt meg.

 

Der er originalen, men jeg hører mest på Claptone remix(søk opp den), den er litt mer fart i.

Ellers kom jeg over en intro som var utrolig kul. Det var fra en konsert med Rush, og jeg hører aldri på Rush. Men akkurat dette var skikkelig konge.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra musikk i god gammel rock, men også mye bra musikk i god gammel country...

spesielt når den blir laget av en unggutt som høres ut som han har levd et 60 år langt hardt liv ute på prærien. Om en uke er det konsert med Colter Wall her i Stavanger, det blir magisk.

Jeg er alene om å omfavne denne musikken her i huset, så det blir fort matlagingsmusikken min på Sonosen (alltid litt for høyt), mens min bedre halvdel sitter oppe i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charles Bradley har jeg spillt mye siste årene. Musikken er brukt mye i serien Suits.

Et møbel jeg har blitt svært glad i er min Bolia Opus2 Hifi-benk. Den svelger uante mengder utstyr og har plass til å legge kabler integrert og systematisk istedefor at det ligger som en haug bak veggen.

Høyttalerne har jeg hatt i en 10-års tid og gjør en god jobb. Det er foretatt filter-mod og en horn-mod, og det låter flott, åpent og tilbakelent. Filter-moden blir nok fjernet, men bitumen som jeg har dempet hornenes bakside med er jeg tilfreds med. Klipsch RF7 MK1 er ikke viden kjent for å være det enkleste å ha med å gjøre. Nå står det dobbel gips rundt dem, og det har gjort underverker. Elektronikk er for tiden Parasound. Tilfreds med det i dette rommet, jeg var ikke tilfreds med det, der det sto før.

TV har jeg ikke brydd meg stort om, men da Samsung slapp sin The Frame-serie bestemte jeg meg for å gå for en sånn i 55 tommer. Jeg er imponert over hva Samsung har fått til. Det vises til enhver tid et bilde på skjermen når den er standby, som tilpasser seg lys i rommet. Fungerer helt ypperlig.

2D67DE80-5B69-4D9D-9CDF-8BA6BB75CC0E.thumb.jpeg.d2972fb1545985a0e719bf2e2cb98b2d.jpeg

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra musikk her nå og takk for det. Elegant stereo oppsett @FredrikE24 ... :)

Jeg var som kjent på Madrugada konsert i dag og det var en fin opplevelse. Konsertlokalet "Train" her i Århus er ganske intimt (plass til 4-500) og lyden er meget bra. Gutta var i godform og takket mange ganger for den gode mottagelsen de fikk. Jeg hørte norsk hele tiden så det var nok mange nordmenn i lokalet. De spilte mest fra albumet "Industrial Silence", men også flere av de mest kjente låtene ("Hold on to you" manglet dessverre). Madrugada er et flott band som jeg etterhvert har blitt svært glad i så det var en stor opplevelse å høre gutta live... :)

https://stiften.dk/kultur/Anmeldelse-Norsk-triumftog-begejstrede-paa-Train/artikel/567069

large.1847086876_Madrugadarhus24_03_19.JPG.0a48456d459fbea3323361bdbe7e89b7.JPG

Over til noe helt annet. Vi har diskutert det fantastiske passasjerflyet Concorde ganske mange ganger i tråden og det har vært litt snakk om hvorfor flyet ble tatt ut av trafikk i 2003. Kanalen Mentour Pilot på Youtube er ganske interessant hvis man er interessert i aviation/luftfart. Han som har kanalen er kaptein på Boeing 737 (han er svensk og heter såvidt jeg vet Petter) og har laget en rekke lærerike videoer inkl. om Concorde... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i verden sett for meg at du var fan av Motorhead! De har en god del rar musikk, men dette er definitivt min favoritt fra dem. 

 

En annen jeg virkelig har fått øynene opp for i det siste er Russell Allen. Han har et band som heter Symphony X som ligger i prog-sjangeren. Blir litt vel teknisk av og til, men fortsatt kul musikk. I tillegg er han med i et "samleband" av forskjellige artister som heter Adrenaline Mob, med blant annet Mike Portnoy på trommer. Vanvittig med talent samlet sammen i det bandet. Hvor han derimot imponerte mest er vel på en live opptreden med Trans Siberian Orchestra hvor de synger diverse julesanger. Utrolig hvor god kontroll han har på stemmen sin!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...