Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Elon Musk er Tesla på samme måte som Steve Jobs var Apple. Elsk eller hat det, men det gir mangfold i respektive bransjer. Slike mennesker er helt nødvendig for nyskapning, selv om store ord og lovnader gjør at ting ofte kan gå litt skeis.

Ikke spesielt fan av hverken Apple eller Tesla - men jeg har stor respekt for måten de gjør/gjorde ting på.

 

EDIT; Og hva angår design, jeg syns ikke den var spesielt pen. Men gud så deilig å se en bil som IKKE ligner på alle andre biler i samme segment. For der er bilindustrien kjip om dagen.

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musk sa det jo selv, bilen har vært lite (For lite) forandret på flere tiår. En visjonær person som Jobs, er også Musk. 
se på mobilbransjen pre 2007, før den første iPhonen kom, latterlig!

Musk driver å flytter grensene for hva som er mulig. Og hastigheten han gjør det på er imponerende. Smått patetisk å se etablerte storheter vakle etter i elbil racet.

Man kan like eller mislike designet på Cybertruk (aner ikke navnet) og le av en rute som knuser når den ikke skal det. Men mannen har utvilsomt baller - og visjonene om at de etablerte bilprodusentene kunne gruse Tesla når de «ønsket», begynner å bli gjort til skikkelig skamme. 

Etter å ha observert bilverdenen de siste årene, er det fristende å slenge ut en spådom - at om et tiår, vil bilverden bli noen illusjoner fattigere og bilmerker færre. Tesla vil være betydelig større og fremdeles være ledende innen SW, autonomi og elbil teknologi. De har en ekstrem mengde brukerdata, for hver time sender bilen ca 40 GB med data tilbake til Tesla, en ekstrem fordel vs andre produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det står respekt av hva Elon Musk har fått til og dette gjelder selvfølgelig også Steve Jobs. Saken er imidlertid at folk ofte reagerer negativt på slike mennesker, som åpenbart er svært intelligente og litt uortodokse (lite tradisjonelle). Jeg vet ikke om folk blir redde, men de frykter i alle fall hva disse menneskene kan finne på og unner dem ikke direkte suksess. Forandring fryder ikke i denne sammenhengen og dette er nøyaktig hva både Elon Musk står for og Steve Jobs sto for. De er/var innovatører i ordets beste forstand.

Jeg tenker at det innovasjonsmessig er store likheter med hvordan Steve Jobs bl.a forandret mobiltelefonen til hvordan Elon Musk bl.a forandrer bilen. Denne typen mennesker har evnen til å se langt ut av boksen og kan forestille seg ting som få andre mennesker kan. Utfordringen de har er å få andre mennesker med på ideene før det eksisterer noe konkret. De fleste vil mene at ideene er vannvittige og knapt kan realiseres. Ergo kjemper disse innovatørene ikke bare med å få teknologien på plass, men også mot andre mennesker som ikke forstår konseptene. Det krever derfor både en sterk vilje og sterk mennesketype for å bringe slike prosjekter fremover. 

Steve Jobs var kjent for å være både autoritær og en temmelig lite forståelsesfull arbeidsgiver. Elon Musk viser de samme tendensene og nettopp dette tror jeg ikke er et tilfeldig sammenfall. Det er tankene og ideene som er den drivende kraften - alt annet er bare detaljer som må forseres på vei til et positivt resultat. Det går svært fort og for de fleste andre kan dette derfor oppleves som litt av en utfordring.

Jeg synes at det Elon Musk holder på med er utrolig spennende og at han helt sikkert vil gå over i historien som en av de store innovatørene og entreprenørene. Han er uten tvil på nivå med Isambard Kingdom Brunel og Thomas Edison - og dette sier ikke så rent lite... :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden av en elektrisk bil er ikke spesielt interessant og dette fenomenet er faktisk en stor utfordring for bilprodusentene. I utgangspunktet utvikler ikke elektriske motorer nevnverdig mye lyd og det er derfor andre lyder som f.eks rullestøy fra dekkene og vindstøy vi hører best (og sannsynligvis dermed det vi begynner å fokuserer mest på). Utfordringen med disse lydene er at vi ikke direkte forbinder dem med noe emosjonelt som f.eks lyden fra en potent rekkesekser.

For bilprodusenter som f.eks BMW er det emosjonelle aspektet veldig viktig fordi dette uten tvil er en stor del av opplevelsen ved det å kjøre en BMW. Eksoslyden i en BMW kompletterer den totale opplevelsen når man kjører bilen og dette er naturligvis veldig viktig.

BMW (og sikkert andre bilprodusenter) har derfor pågående prosjekter der de undersøker alternative lyder for elektriske biler. De forsker på lydbilder som kan gi en tilstrekkelig god emosjonell opplevelse også i elektriske biler.

Jeg synes at dette er veldig interessant, men det krever at man har et åpent sinn uten fordommer. Man må være helt åpen for å la seg inspirere av nye muligheter utover tradisjonelle eksoslyder. Litt merkelig er dette, men også veldig spennende... :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med Renault Zoe også, Denne høres ut som en mitsu hybrid - Tilnærmet som å høre en «ufo», krise!

Elektrisk bil må da ikke lage lyd, men samtidig er det endel elbiler (Tesla model 3 bl.a) som bevisst kjiper ned på lydisolasjon fordi elbilen ikke lager mye støy, men dekk og vind gjør det definitivt.

Er vel uansett regulert at elbil SKAL lage en viss lyd pga myke trafikanter og syklister fra 2020? 
Personlig syns jeg noe av poenget med elbilen, er fraværet av støy - for meg er dette komfort! Håper dette kan slåes av som auto start/stopp isåfall.

Men lyd kan også krysses av i utstyrslista, her baner Taycan frem, men sin sportslyd for 4.000.-. 
Blir nok mer kunstig lyd fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå lovpålagt av EU at elektriske biler skal lage lyd i et bestemt frekvensområde for å varsle bl.a fotgjengere, men BMW går som tidligere nevnt et langt skritt videre. For BMW handler dette først og fremst om emosjonelle følelser og det er derfor viktig at også elektriske biler gir en lyd som er inspirerende på den samme måte som veltunet eksoslyd.

Det interessante er tilgangen BMW har til dette fenomenet ved at helt nye lyder og lydbilder avprøves. Kunstige lyder som f.eks en "dobling" av lydbildet slik at en rekkefirer høres ut som en V8 motor og/eller at elektriske biler høres ut som et romskip er velkjente, men BMW tenker mye bredere og mye mer ut av boksen - og akkurat dette er veldig spennende.

BMW beveger seg med denne forskningen inn på et helt nytt territorium. Dette er faktisk aldri utprøvet tidligere og det nærmeste jeg umiddelbart klarer å tenke på er lydbildet til Chrysler Turbine Car fra 1963. Denne bilen hadde faktisk en turbinmotor (rent teknisk en jetmotor) og lydbildet var og er totalt science fiction. Uansett var lydbildet klart inspirerende på en helt unik måte også i en æra da store V8 motorer var normen i USA. Lydbildet var klart fremmed, men det passet til bilen samt måten bilen kjørte på og nettopp dette er hva BMW etterstreber med forskningen på nye lyder og lydbilder til elektriske biler... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er årets julegave til de som er innterisert å lese om historien til BMW!

 

 
we are pleased to inform you that the BMW books arrived at our warehouse last Friday!
Your order will now be shipped with highest priority this week and should arrive soon.

We thank you again for your order and above all for your patience!
The wait was worthwhile in any case. It has become a wonderful book. :)

We wish you a nice Christmas season and hopefully a stress-free end of the year.

923AFA6E-A2B2-43F4-85B0-3BB823E5F177.jpeg

2CD74CAF-BFAC-4C99-BB95-FB65010AC80B.jpeg

3C050140-C5F8-4D08-A5DF-5856A3438CB0.jpeg

446A8DB6-6C5C-4A00-B6E3-02A87893CB6C.jpeg

8632C9A3-C41B-43DF-8592-F2E709FBE63B.jpeg

3073E2D4-7BC5-4FCF-B28E-2099653DEC0E.jpeg

31FAEF92-83D2-4EEC-8EFC-E1FD10A04B30.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boken vil jeg gjerne ha. Jeg har en lignende bok og har hatt stor glede av den siden den kom på markedet i 2005. Dette begynner imidlertid å bli noen år siden så det er helt klart på tide med en mer moderne bok. Takk for tipset @Ampera... :)

Over til noe helt annet. Doug DeMuro tar for seg Tesla Cybertruck i sin seneste video på Youtube og han er ikke nådig mot modellen. Jeg hefter meg imidlertid mest ved hvordan han sammenligner den med andre middelstore og store trucker/pickuper (små lastebiler) i USA. Vi får en veldig fin innførelse i hvor viktig denne biltypen er i det nordamerikanske markedet og ikke minst hvor fjernt akkurat dette markedet er fra Europa.

Dette faktum er viktig å ha i bakhodet når vi diskuterer Tesla Cybertruck for det er definitivt en helt annen virkelighet i USA enn i Europa. Når dette er nevnt kommer ikke Cybertruck spesielt bra ut i en sammenligning med de beste tilsvarende konvensjonelle truckene på det amerikanske markedet (hverken når det gjelder pris eller ytelser). Når dette er nevnt igjen er 0-100 Km/t på 3,1 sekunder og en rekkevidde på 800 Km ganske imponerende uansett hvilken elektrisk bil vi snakker om. Om et par år snakker vi om 1000 Km rekkevidde for elektriske biler og da gir selv en dieselbil mindre mening (og spesielt med tanke på ytelsene som følger med såpass store batterier).

Så var det designet på Tesla Cybertruck. Doug DeMuro liker det forståelig nok ikke, men jeg tenker at Tesla gjør noe smart og dette er det minst tre veldig gode årsaker til. Absolutt "alle" snakker om bilen og hvis det var noen som ikke har hørt om Tesla så har de det helt sikkert nå. Hvis bilen stort sett kommer til å bli produsert som designet er nå (det kommer endringer bl.a når det gjelder sidespeil/kameraer og hovedlys) vil dette revolusjonere produksjonen av biler og dermed dramatisk redusere produksjonskostnadene (les: rette karosseriplater er mye billigere å arbeide med). På mange måter vil det være som en slags Ford T-Modell versjon 2.0 (les: Henry Ford revolusjonerte bilindustrien med innførelsen av samlebåndet for bygging av T-Modellen). Sist, men ikke minst vil Elon Musk bli genierklært på nivå med Marcello Gandini når det gjelder bildesign. Det siste er mindre interessant i det store bildet, men viktig nok for de av oss som virkelig er interessert i biler og bildesign... :)

   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd. Min hybrid er overraskende irriterende stille i el-modus, i lave hastigheter. Ikke for meg naturligvis, det er utrolig behagelig, men det er ikke rent få ganger jeg opplever at folk ikke hører at jeg kommer :) Vi snakkes 0-10 km/t ca., altså gangfart. Det er helt lydløst. Etter dette og opp i fart kommer det en slik svak elmotorlyd, dere skjønner. Da er det mest elementene rundt man hører og ikke romskip typisk mitsu, men dekkstøy f.eks.. F45 er mindre støydempet enn E91en, så nå er dekk mer viktig enn noen gang. Mine Bridgestone Turanza 001 på 17" sommer bråker alt for mye i høyere hastigheter, men det er økonomisk uforsvarlig å bytte dekk nå da de fulgte med bilen og er helt ny. :) Ellers føler jeg el-motoren kicker raskt inn, jeg følger litt med på menyen på skjermen som heter eDrive, da kan man se hvilken motor som drar. El-motoren kicker inn automatisk i store svinger eller med en gang det er litt over snittet gasspådrag, relativt hurtig. Jeg merker derfor svært lite til den rene forhjulstrekken i praksis :) Og ja, det er neste onsdag to måneder siden jeg fylte drivstoff, jeg har bare 40L tank og nå er jeg rett over kvart tank igjen. Da kan man vel med økonomiske øyne si at hybrid passer bruksmønsteret mitt og helt sikkert mange fler :) Til sammenligning fylte jeg 1-2 tanker i måneden på Rav4 og E91 og de hadde større tank (60L tror jeg).

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tung er egentelig den Cybertrucken? Etter som en Tesla Model X veier 2,5 tonn så må jo denne veie iallfall 3 tonn. Det blir jo ikke rare nyttelasten på denne, da har man 500 kg å gå på, 500 kilo som skal være passasjerer og last i planet om man vil kjøre den på førerkort klasse B. Enten så må den kun være godkjent for to personer og ha skarve 350 kg nyttelast i planet. Det er mindre nyttelast enn en Ford Courier varebil. Alternativet er lett lastebil, men da kreves C1 sertifikat. Da må den også ha fartsperre på 90 km/t 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Tesla har ikke vært altfor informative når det gjelder spesifikasjoner på Cybertruck, men med tanke på at karosseriplatene er 3 mm tykke rustfrie stålplater og den har skuddsikre vinduer (i alle fall i teorien) samt er en elektrisk bil med et stort batteri er vekten helt sikkert nærmere 3 tonn (hvis ikke mer).

Nyttelasten er 1590 Kg (for alle modellene) og den kan trekke 6300 Kg (toppmodellen). Ergo må man i Norge ha C1 sertifikat for å føre bilen avhengig av hvordan den registreres. Jeg kan forestille meg at Tesla i Norge også vil registrere den som varebil slik du påpeker og at man dermed kan kjøre den med B sertifikat.

Igjen handler dette om at modellen først og fremst er konstruert for det nordamerikanske markedet der Heavy Duty trucker er veldig populære.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh... nå ble det mye teknisk prat i tråden så hva med en kopp med god kaffe? Jeg er ganske tradisjonell den veien og liker min mellomristet Merrild (et dansk kaffemerke) laget på en Moccamaster. Vi har en Nespresso også, men dette er langt fra det samme. 

Da vi hadde hytten vår i Norge (som tidligere nevnt) var det imidlertid en stor ting med kokekaffe.... eller som denne fyren snakker om "cowboy coffee". Stort sett den samme tingen, men cowboy aksenten han har er ubetalelig og kaffen er mye bedre enn hvilken som helst Starbucks eller annen svindyr fancy pancy kaffe fra de ulike kaffebutikkene... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...