Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Kaffe er en stor del av min hverdag. Ett utrolig kompleks nytelsesmiddel som de fleste har ett forhold til. Har tilgang til flere prøvebrennere for mottaksprøver 100g og en 5kg shoproaster (avbildet) samt mottaksprøver og spesialkaffe fra alle tenkelige steder.

Jeg har til og med en prøvebrenner i garasjen som brukes av og til når folk er på besøk som ønsker å prøve seg på kaffebrenning. 

Det mest fasinerende er å brenne en type kaffe på flere måter (brenneprofiler) for derretter å cuppe/smake variasjonene. Hver råvare har egenskaper man må utnytte best mulig. 

Den største utfordringen er å holde jevn kvalitet på ett produkt over lang tid da kvaliteten varierer med innhøsting og råvaretilgang. At varen handles på børs hjelper heller ikke.

Løsningen er som for whiskey, å kjøre en blend. Da kan man erstatte eller minske andelen av en kaffetype etterhvert som den taper seg. En blend består av 2-6 forskjellige kaffetyper (ofte forskjellige opprinnelsesland) som har forskjellige egenskaper. 

Man kan også kjøre single origin, men den vil endre seg når neste parti kommer inn. 

IMG_20190116_170544_089.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er fan av Moccamasteren selv jeg. Har ikke noe annet hjemme.
Å trakte gjennom et filter er noe jeg foretrekker, så slipper man alt dette fettet på toppen.
Er visst ikke helt bra for kolesterolet. Jeg filtrerer maskinkaffen på jobben før det renner videre nedi koppen.
Koppen varmes i kokende vann en runde på samme maskin, så den er god og varm. Da er den perfekt når jeg går bort på kontoret mitt, nyter og funderer på et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ESveen Du er uten tvil en mer avansert kaffedrikker enn jeg er, men jeg liker umiddelbart sammenligningen med Whisky. Det er flere likheter, men det er også mye som skiller. Whisky er en god del mer avansert, men for den alminnelige nyter av spriten skiller det egentlig ikke så mye. Folk kjøper kaffe og drikker den med eller uten tilbehør (melk, sukker etc.) og det samme gjør mange med whisky (isterninger, vann, cola etc.).

Ergo spiller det i realiteten liten rolle om whiskyen er av god kvalitet eller ikke. En Johnnie Walker Black Label fungerer like fint som en totalt ukjent blended Whisky kjøpt i et supermarked i Danmark eller Tyskland. Går man imidlertid et steg opp til single malt whiskyer stiller saken seg helt annerledes. Disse whiskyene egner seg normalt ikke ikke til miksing med f.eks cola. De har en langt kraftigere karakter og ikke minst smak (ofte er de betydelig sterkere enn de lovpålagte 40% alkohol i f.eks Skottland). Noen av whiskyene er såkalt peated whisky (røkt torv) med en helt særegen og veldig sterk fenol karakter (f.eks Caol Ila og Laphroaig).

Så har vi tønnene whiskyen lagres i for minimum 3 år i Skottland (dette er lovpålagt hvis det handler om Whisky). Normalt står det på flasker fra velrennomerte destillerier hvor mange år whiskyen har befunnet seg i tønnene. Det mest vanlige er 10-15 år, men det kan også dreie seg om 25+ år. Treet som brukes i tønnene har alt å si og det mest vanlige er amerikansk eik. Disse har det normalt vært bourbon i tidligere og den beste kvaliteten får man normalt hvis tønnene kun har vært brukt én gang tidligere til bourbon (det finnes unntak). Det brukes også andre tønner som f.eks franske vintønner og portugisiske sherrytønner.

Fremstillngen av spriten som brukes i whisky er naturligvis også viktig (altså selve destilleringen). Grovt sett handler det om to typer og det er "pot stills" (et enkelt fordampningskammer) og "column stills" (mer enn et fordampningskammer). I Skottland og Irland er "pot stills" tradisjonelt forbundet med bedre kvalitet på spriten og lav varme gir normalt mindre "heat" (altså smaken av sterk rå alkohol), men på bekostning av hastigheten alkoholen går igjennom destilleringsprosessen.

Den kanskje viktigste oppgaven har imidlertid master blenderen som velger ut hvilke tønner med whisky som passer sammen. Som regel blandes flere tønner, men det finnes også single cask whisky (der kun én tønne brukes til en batch med flasker). Dette står som regel beskrevet på flasken med whisky hvis den er av god kvalitet.

Poenget er selvfølgelig at whisky (skotsk skrivemåte - whiskey i USA og Irland) er håndtverk. Single malt whiskyer i større grad enn blandet kornwhisky (blended grain whisky). Her finnes det unntak fra regelen og de beste blandede kornwhiskyene kan være fantastiske.

Uansett ingredienser, fremstillingsmetode og lagring så vil resultatet variere kraftig. Mindre god single malt whisky selges ofte til produsenter som blander whisky i stor skala. Det finnes derfor kornwhisky som har en uspesifisert andel single malt whisky for å heve kvaliteten og smaken. Selv single malt whisky av nogenlunde høy kvalitet varierer imidlertid også fra flaske til flaske og dette skaper ofte forvirring blandt ekspertene, men igjen er det viktig å tenke på at slik er det ofte med håndtverk. En kokk klarer heller ikke å gjenskape nøyaktig den samme smaken på en rett fra dag til dag. Hverken råvarene eller kjemien er helt den samme - forøvrig akkurat som med kaffe... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvilsomt ganske interessant hvordan denne photoshoppen i historisk forstand lener seg på 70 og 80-tallets tanker om hva som var kult. BMW brukte langt på vei det samme konseptet med utbygging av hjulhusene på E30 M3 vs. standard E30, men BMW var langt fra alene. Porsche gjorde dette med 944 vs. 924 og bl.a Lancia med Delta HF Integrale vs. Delta HF.

Et annet veldig bra og litt tidligere eksempel er den relativt enkle i designet Lamborghini Countach LP400 (som var den første varianten i 1974 og min favoritt) kontra senere varianter med kraftig utbygging av hjulhusene som f.eks LP5000 QV anno 1985... :)

01-Lamborghini-vs-DeTomaso-4.jpg

xl_147_2958.jpg

Så er det naturligvis Lamborghini LM002 "Rambo-Lambo" anno 1986. Dette er kanskje den bilmodellen som i historisk forstand designmessig kan tjene som inspirasjonskilde for Tesla Cybertruck... :)

LM002 hadde V12 motoren på 5,2 liter fra LP5000 QV som yter 455 HK. Dette var nok til at den klarte 0-100 Km/t på 8,2 sekunder tiltross for en egenvekt på hele 2700 Kg. Topphastigheten var 225 Km/t. Det er verdt å merke seg at LM002 ikke er en SUV (begrepet var ikke oppfunnet i 1986) iom. at den har et lasteplan som en truck. Modellen ble utviklet som et militært kjøretøy og understelet er derfor kraftig forsterket slik at den bl.a kunne fraktes med et helikopter. Lamborghini feilet imidlertid med denne strategien og de fleste av de 328 stk. som ble bygget ble solgt til private. 3-4 stk. ble også solgt nye i Norge og jeg husker at Italbil på Hoff Gård i Oslo i en periode hadde to stk. til salgs.

lambo-lm002-2015013.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fredrik skrev:

Lamborghini LM002 "

Denne fant jeg hos biltilsynet

PD21052

Personbil

Lamborghini 002

 
Svartfarget bensindrevet personbil registrert i 1990. Har kun hatt èn eier og er registrert ved Arendal trafikkstasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt da LM002 ble presentert, rå bil selv idag.

* grytidlig fredag morgen våknet jeg opp uforberedt til bilder av et kjøretøy jeg ble veldig fascinert av ,noen minutter senere ble den reservert.

Trodde jeg skulle vente 10 år til jeg orket å gå inn i elbilverden igjen , men ser ut til å havne der om 2-3 år.

Designet og filosofien rundt hvordan bilen er bygget opp, var bare noe som jeg har kunne tenkt meg  at det pakkes inn i politisk korrekt miljøbil (elbil) blir en spennende bonus.

Er totalt uenig i diverse yuotubere som Doug m. Og biljournalister , som henger seg opp utsendtet og sammenligningene med tradisjonelt design/pickup design.

Jeg har overhode ikke hatt interesse for de teslamodeller, som hittil er der ute, da  funksjon og design er utenfor min skala. 

Men registrert at tesla er gode på ladeinfrastruktur, programvare og innovative løsninger har jeg lagt merke til, at det er de , foran alle de etablerte skal komme med et steintøft kjøretøy får meg til å undre. 

Dvs pga pris i Norge er biler som Ford f15 raptor , MB G461 profesional, jeep wrangler ,utenfor rekkevidde.  Cybertruck , blir den omtrent som presentert synes jeg mye av det jeg har likt ved land river serie 3/defender 110/130 er videreført her.

Forstår også at dette ikke er bil for mange , heldigvis finnes deg 1000 vis av andre bilmodeller for de som ikke liker denne. 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 02-Jan skrev:

Forstår også at dette ikke er bil for mange , heldigvis finnes deg 1000 vis av andre bilmodeller for de som ikke liker denne. 

Dette er forfriskende. Mulig det ikke kan støttes opp rent kvalitativt, men i disse dager er det langt mellom prototypene som provoserer. Designmessig. Slik eksempelvis produksjonsversjonen av E60/61 gjorde når den kom. Polariserende modeller.

Historisk sett er det ofte viktige milepæler som preger bildesign i årene etter. Jeg savner de. Nå handler det meste om å treffe et størst mulig publikum med minst mulig innsats. Spesielt økonomisk innsats. Kjedelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@humpfy Jeg er veldig enig med deg i at bilprodusentene i dag ofte "safer" for mye med ulike konsepter og designløsninger. Jeg tenker at økonomene bestemmer for mye i relasjon til ingeniørene (som normalt gjerne vil ta den helt ut hvis de kan). Jeg synes derfor at Tesla skal ha honnør for at de har store nok baller til å sjokkere en hel verden med et komplett radikalt konsept og design. Jeg har også i et par innlegg forsøkt å sette dette fenomenet inn i en bredere kontekst ved å vise til bl.a Marcello Gandini's "wedge" designlinjer fra 60 og 70-tallet. Utrolig nok er Cybertruck faktisk grunnleggende "retro" i designet, men dette har få biljournalister fått med seg... :)

Marcello Gandini's under tvil mest berømte design er Lamborghini Countach, men tiltross for de interessante linjene (spesielt på LP400) var jeg aldri en stor fan av selve bilen. Jeg hadde betydelig mer sans for Ferrari 288 GTO som kom på markedet i 1984 da Countach var på høyden av karrieren. 288 GTO var bilmodellen jeg hadde på veggen hjemme på gutterommet og som jeg alltid synes har vært litt kulere enn de fleste andre sportsbilene (inkl. etterfølgeren F40 og Porsche 959).

Jeg har sett 288 GTO live noen ganger og jeg kjørte etter en 288 GTO over Massif Central fjellene i Frankrike da jeg hadde en Porsche 928 S. Bilen er fantastisk å betrakte i virkeligheten - hele 30,5 cm lavere og 3,5 cm bredere enn f.eks F80 M3. Kun 272 stk. 288 GTO ble bygget noe som gjør den betydelig mer sjelden enn f.eks etterfølgeren F40 (1311 stk. bygget). De har imidlertid begge en V8 motor på rett under tre liter fra Dino motorfamilen. Begge motorene har overlading og yter hhv. 400 og 478 hestekrefter. 288 GTO er med sine kun 1160 Kg imidlertid ca. 100 Kg lettere enn F40 så forskjellen i ytelser er mindre enn man skulle tro.

Som man kan se er designet på 288 GTO (selvfølgelig av Pininfarina) relativt avrundet og slektskapet med 308 GTB anno 1975 er mer enn tydelig. Pininfarina gikk med andre ord en helt annen vei enn Lamborghini designmessig, men med F40 ser man et mer kantet design så det er ingen tvil om at Gandini's wedge design hadde temmelig stor innflytelse på 80-tallet... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

288 GTO var også plakatbilen min, mens LP5000 og TestaRossa var det som gjaldt.

Av selvvalgte lekebiler , ble det mustang Fox body (buargo metall kjøpt i Italia ), og 1983 Toyota Celica Supra RC, så firkant biler har jeg nok alltid likt.

* beklager litt dårlig grammatikk i skrivingen, har alltid litt dårlig tid NPR jeg setter meg ned, og taste på mobil er ikke helt optimalt.

Må tilbake til Cybertruck(TCT) og vurderingen utført av influenseren Doug DeMureno ( det var her på forumet , som gjorde at jeg har fulgt han en stund).

Han fremstår som en hyggelig og litt morsom type, klarer å fange opp diverse finurligheter på modellene han lager reportasje om. Men jeg har lagt merke til at han har begrenset med erfaring/kunnskap om kjøretøy laget før 1995 og hvordan kjøretøy markedene er utenfor US.

Når det først kommer en bilmodell, blotett for glammor, med egenskaper/funksjon som familiebil, sportsbil, offroader , overlander, campingbil, bobil, mobil verksted, pickup og mulig flere komboer. 

I et marked hvor ingen etablert bilprodusent på over 30 år har giddet å komme med noe lignende nytt ut til mannen i gata kan strekke seg mot , så ber han på en frekk måte at produsenten ruller inn konseptet og kommer tilbake med noe helt annet ?

Jeg klarer ikke forstå tankegangen , jeg bryr meg ikke om denne bilen går på el ,bensin eller knott, men jeg heier nå på at tesla klarer å levere dette konseptet , med det funksjonelle designet de har gitt en smaksprøve 👍

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doug DeMuro er født i 1988 så til hans unnskyldning er det ikke så merkelig at erfaringsgrunnlaget er litt begrenset når det gjelder f.eks 80-talls bilene. Hans interesse for disse bilene er derfor naturlig nok klart større enn generell erfaring. Jeg synes imidlertid allikevel at han gjør en ganske god jobb med å presentere såpass gamle biler for et temmelig stort internasjonalt publikum (han har tilsammen nesten 3 millioner abonnenter på Youtube). En helt annen ting er at mange av bilene han tar for seg er sjeldne og temmelig eksotiske. Ikke mange har førstehåndserfaring med f.eks Ferrari F40 eller McLaren F1 og det er derfor heller ikke mange som utfører reviews som Doug gjør med disse bilene på Youtube (hvilket langt på vei forklarer hans popularitet).

Han er uten tvil på litt dypt vann noen ganger (les: manglende erfaringsgrunnlag), men jeg tenker at alt tatt i betraktning klarer han seg ganske godt. Han er amerikaner på godt og vondt når det gjelder kjennskap til verden utenfor USA, men han er fullstendig klar over begrensningene og har nevnt dette flere ganger i sine videoer. Jeg mener at han overordnet kommer ganske godt fra at kjennskapen til f.eks Europa er litt begrenset.

Jeg er litt for ung til å ha en dypere kjennskap til 70-talls bilene og ihvertfall 60-talls bilene (jeg er født i 1967). Det er det samme med musikk og kulturen fra den tiden generelt. Jeg har selvfølgelig en følelse for disse tingene siden jeg vokste opp i skyggen av 70-tallet og f.eks BMW E9 (som klart er en av mine favoritt BMW modeller), men det er 80-talls modellene E24 (den kom på markedet i 1976, men "blomstret" først på 80-tallet) og E31 som er "mine" BMW coupé modeller.

Jeg forsøker derfor å være litt forsiktig (og ikke minst gjøre litt research) før jeg skriver om biler som f.eks E9. Med E24 og E31 er jeg på litt grunnere vann for å si det på den måten og kan være mer sikker når jeg skriver. På den annen side har jeg langt fra de samme forventningene å ta hensyn til som Doug DeMuro har med alle sine abonnenter og millioninntekt fra Google/Youtube. Det er derfor forståelig at han noen ganger tar noen snarveier bare for å få en video ferdig. Få av hans seere legger allikevel merke til dette og de få som gjør dette er enten litt eldre seere eller seere som har disse sjeldne bilene selv (altså få og knapt så viktige i den store sammenhengen for Doug).

Dette er vilkårene og også nogenlunde det jeg merker. Selvfølgelig har få her inne i dag førstehåndskjennskap med bilmodeller som f.eks Porsche 944 eller BMW E28. De finnes, men de er ikke mange. Det som er mye mer merkelig er at det etterhvert begynner å tynnes ut blandt de som har førstehåndserfaring med f.eks E46 og E39. På den annen side er disse fine bilmodellene nå over 20 år gamle så hvis man f.eks var 10 år gammel i 1998 da E46 kom på markedet sier det seg selv at E90 sannsynligvis er en mer familiær modell (her finnes det selvfølgelig unntak).

@02-Jan Vedr. din bestilling/reservasjon av Tesla Cybertruck synes jeg at dette er temmelig kult gjort. Begrunnelsen liker jeg også og jeg tenker at dette blir veldig spennende. Jeg tror at Tesla kommer til å levere (som de i den grad har gjort frem til nå), men jeg tror også at Cybertruck vil bli endret ganske mye fremover til den er klar for produksjon. Jeg håper at det grunnleggende designet vil bestå for dette er i min verden ganske artig (som jeg har forklart ganske inngående)... :)   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tøft av Tesla og prøve noe helt nytt innen design. Nytt kan sikkert diskuteres men det er vel bare nerder som henger på tråden til @Fredrik som vet at det har vært prøvd før. Uansett så håper jeg Tesla tørr og sette den i produksjon. Jeg kan nesten ikke huske en like radikal endring siden Ford kom med Sierra på begynnelsen av 80 tallet. Det er den første bilmodellen jeg virkelig husker at alle hadde en formening om og som alle diskuterte. Jeg er 72 modell så jeg må ha vært en 10-12 år da. Det var virkelig et elsk hat forhold til den bilen.

Jeg pleier og se på endel av videoene til Doug DeMuro  men jeg er nok litt for gammel til og være i målgruppen. Han blir veldig masete også kan jeg irritere meg grønn når han påpeker ting som han tror er veldig rart men som et enkelt søk hadde fortalt ham hvorfor det er slik.

Jeg er nok blant de eldre hær inne men jeg føler meg ikke gammel før jeg prøver og forklare hvordan det var og reparere biler før internett kom. Hvis det var noe man lurte på så måtte man spørre rundt og prøve og få svar eller så var det prøv og feil. Jeg husker jeg prøvde mange ganger og justere de hydrauliske ventilløfterne på på Opel CIH motor https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_cam-in-head_engine før jeg fikk noen som kunne det til og fikse det for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg ikke produksjonsutgaven kommer til å være stort annerledes enn det de viste frem. Når de har vist fram de eksisterende modellene på samme måte så har det somregel blitt sånn. Det ble vel bevist med måkedørene, for det var vel en del utfordringer rundt disse ( som sikkert var med på forsinkelsen ), men Musk hadde vel bestemt seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@02-Jan da er det bare å få på senk og bredding :D Neida, men tøft du går for et utradisjonelt design. Det er for få som tør å skille seg ut idag. Selv om jeg personlig ikke direkte likte bilen, så kan jeg fint forstå hvorfor folk velger denne og bøye meg for imponerende spesifikasjoner på en så stor bil :) Hvilken motor er det du har valgt om man kan gjøre slikt på reservasjonen?

Et mer ferdig photoshop av den over er ute, siste fra meg, men jeg bare må poste :) Dette var knalltøft. 

416D4D61-0667-45F0-BFD2-05A5C3282BF9.thumb.jpeg.1f341b6c47f60d383e94f4cf7a5c66e2.jpeg

BMW har jo i3 som skiller seg ut, den er fortsatt elsket og hatet, men du verden som den selger! Jeg digger den :D 

 Nå var det også så mye prat om retro biler lengre opp her og gode ratt i en annen tråd at nå må jeg inn på finn.no og se på fine E36-eksemplarer. :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2019 den 14.32, Ampera skrev:

Denne fant jeg hos biltilsynet

PD21052

Personbil

Lamborghini 002

 
Svartfarget bensindrevet personbil registrert i 1990. Har kun hatt èn eier og er registrert ved Arendal trafikkstasjon.

 

Den tilhører bilsamlingen til Ugland her i Grimstad. Men den er importert til Norge i 2006, så han har ikke hatt den hele tiden. Det finnes dog ett par tre andre LM002 som ble solgt nye her til lands. Det ble også solgt noen helt nye Countach i 1986, begge på LY skilter så vidt jeg vet. Det kom inn noen ganske heftige biler til landet her i siste halvdel av 80 tallet. I 1986 ble det solgt 27 nye 911, det måtte man helt opp på 2000 tallet før man slo. Det ble også solgt ett par Testarossa, samt en håndfull 328. Litt sykt når man tenker på hvor dyre disse må ha vært, en vanlig familiebil kosta 200 000 kr. En E28 535i kosta 600 000 kr, mine svigerforeldre bygde ett stort tre etasjers hus for samme pengene i 1987. Fartsgrensene var maks 90 km/t, eneste motorveien gikk fra Drammen til Oslo. Man kan vel trygt si at en Testarossa eller Counctach var veldig overkill i Norge den gang. Men for ett syn de må ha vært langs veien da, i havet av Volvo 240 og Toyota Corolla😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...