Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg liker denne lyslisten og kanskje spesielt den på Porsche Taycan som også inkluderer navnet Porsche i en slags 3D effekt. På den annen side lar slike lyslister seg lett kopiere og når etterhvert "alle" har dette virker det kanskje litt dumt. 

 

Jeg liker også lyslistene som Porsche og mange andre har, selv om kanskje Porsche kler det beste (med unntak av oppdaterte Macan der det ikke var noe løft designmessig). Men det er ikke noe man må ha og før i tiden tror jeg ikke BMW ville kopiert en sånn trend (men heller startet den).

Det samme tenker jeg om slike levende blinklys (som starter å lyse i en enden og beveger seg utover) - kult i 2 minutter om du er 12 år også blir det bare irriterende (mener sære meg i hvert fall :) ). Har heldigvis ikke sett noen BMW med denne funksjonen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når det gjelder LED-baren på G1x 7-serie LCI, synes jeg faktisk BMW gjør dette på en forbilledlig måte. Normalt sett synes jeg dette lysdesignet ikke ser spesielt vellykket ut, men for BMWs del fungerer stripen som et supplement til ytterlysene og ikke som hovedlys i seg selv. Dette tror jeg er årsaken at BMW lykkes bedre med dette lysdesignet enn blant annet Audi hvor dette er hovedbaklyset.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker faktisk lysstripen på Audi e-Tron. Den ser i alle fall temmelig kul ut i vinterlandskapet nå det er helt mørkt (som f.eks på en fjellvei). Lysstripen lyser skikkelig opp og hele bakenden på bilen nærmest gløder i mørket... ganske sexy og litt annerledes enn andre biler.

Jeg synes egentlig at Audi alltid har vært ganske flinke med lysdesignet. De såkalte "kaskade" blinklysene inkludert. Poenget er å skape noe unikt og særpreget - slik f.eks BMW gjør med lysringene (angeleyes) som imidlertid ikke lenger er runde for å illustrere runde reflektorer som på de litt eldre modellene.

Audi Virtual Cocpit ser fantastisk ut, men er ikke like sexy og fresh som MBUX. BMW faller dessverre visuelt helt igjennom på dette området selv om BMW's system i praktisk bruk trolig er det beste. Utfordringen er at folk er likeglade med dette når de oppdager hvor mye mer moderne og fresh MBUX ser ut.

Vedr. at dette forumet kanskje er litt mer objektivt i relasjon til å være et rent fanboys forum tror jeg dette skyldes en tradisjon vi har. Gunnar som startet forumet var selv ikke en fanboy og blind for andre bilmerker, men han var allikevel en stor BMW entusiast. Jeg har den samme oppfattelsen og skal BMW bli bedre er det sannelig på tide at de kikker litt på hva de beste andre bilprodusentene gjør f.eks med infotainment systemene... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at lys stripen bak på G11 ikke er så aller verst. Når de først skulle ape etter andre så løste de dette på en bra måte, jeg liker hekken på G11 LCI. Den er en standsmessig luksusbil verdig, fronten er jeg mer usikker på. Når BMW ikke finner på noe selv men aper etter andre så er de flinke til å gjøre ting bra. Det eneste de virkelig ikke får til er digitale speedometer, er ligger Mercedes og Audi langt framme. På BMW kan man ikke velge layout, hvorfor kunne man ikke velge mellom flere forskjellige slik som på Mercedes. Så kunne de hatt en layout som heter "Classic" som viser ett typisk BMW instrument med den klassiske BMW layouten. Drivstoff og speedometer til venstre, turteller med økometer i bunn og tempmåler til høyre. Under og i midten info og varsel lamper. Jeg liker ikke det nye digitale speedometeret til BMW, alt blir feil...særlig med turteller som går feil vei.

Men tilbake litt til lys stripe bak, noe som ser ut til å være den nye dilla i premium segmentet. De aller fleste bilene med dette er skikkelig dyre biler, som Porsche og 7-serie. Det er litt artig at folkelige Ford Edge kom med lys stripe bak alt i 2015. Altså noen år før Porsche, Audi og BMW heiv seg på denne løsningen. Ikke ofte det går den veien 😂 Det er sikkert mange andre biler også som har forsøkt seg med lys stripe, men det var først nå i senere tid det plutselig ble veldig populært. Dette har nok med LED teknologiens inntog å gjøre

 

20E7E9C8-D3C8-425A-9BC3-F96B0FF439FE.thumb.jpeg.2fb6dec4a84bb0aa9d9794186d392d02.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sære saken her kom i 2011. Det var mye som ikke var premium med Saab 9-5, men jeg synes den stikker seg ut på en pen måte, fremdeles. Vet ikke om denne beholdt "Black panel" slik min gamle Saab 900 hadde. En genial funksjon som skrur av all unødvendig informasjon (lys som forstyrrer) ved kjøring i mørket kveldstid. 

 

Screenshot_20200104_004750.jpg

Endret av And-reas
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@And-reas Ja... Saab 9-5 mrk.II har holdt seg overraskende bra og virker stadig forbausende fresh designmessig. Modellen kom da Saab kjempet mot konkurs og bærer preg av dette ved å egentlig være en Opel Insignia, men Saab var flinke til å gi deres egne modeller både teknisk og designmessig substans. Litt over 11000 stk. 9-5 mrk.II ble bygget før det var kroken for døren for Saab.

Historien om Saab er på mange måter ganske interessant. Bilprodusenten vokste frem fra flyprodusenten Svenska Aeroplan AB (SAAB) og ble etterhvert kjent for deres hissige små totakter motorer, meget bra kjøreegenskaper og ikke minst teknisk integritet. Spesielt i USA og Canada hadde Saab en høy stjerne og var på mange måter en premium bilprodusent på 70 og 80-tallet. Deres primære marked var gjerne folk med høyere utdannelse (arkitekter, ingeniører etc.). Saab ble på denne tiden ofte sammenlignet med BMW og spesielt historisk er likheten slående (les: BMW vokste også frem fra flybransjen som motorprodusent).

Toppen kom for Saab da modellen 900 Turbo ble introdusert på slutten av 70-tallet. Mellomakselerasjonen var på nivå med Porsche 911 og det var på mange måter Saab som innoverte bruken av turboladere sammen med relativt små rekkefirere - noe som i dag er helt normalt, men som den gangen var temmelig spesielt.

Det er ikke lett å finne en bestemt årsak til at Saab etterhvert fikk problemer med salget, men manglende innovasjon og nettopp fokuset på rekkefirere i en tidsperiode da premium bilprodusenter som minimum måtte ha motorer med seks sylindre er nok det viktigste. Rekkefirerne ble etterhvert like krafitge og bilenes ytelser like bra som f.eks BMW's modeller med den store M30 rekkesekseren, men det var ikke nok. Saab forsøkte å adressere dette med bl.a 9000 modellen og senere 9-5 modellen (som også kunne tilbys med en V6 motor fra GM), men da var det for sent. Bilmarkedet hadde beveget seg videre og bl.a BMW hadde tatt over den delen av markedet som Saab behersket spesielt i Nordamerika.

 

Jeremy Clarkson smører som vanlig ganske tykt på, men han har som vanlig også et poeng. Det var faktisk veldig vanskelig å se hvorfor man skulle kjøpe en Saab 9-5 vs. for eksempel en BMW E39 520i. Poenget her er at dette var helt kritisk for Saab i motsetning til f.eks Peugeot (som hadde en lignende bilmodell i form av 605/607 som også gikk ut av produksjon omtrent på den samme tiden som Saab 9-5), men som hadde flere ben å stå på enn Saab.

Bilmodeller i denne klassen har siden bare hatt en marginal markedsandel og årsaken er at markedet heller etterspør mindre premium bilmodeller eller like store premiummodeller med f.eks svakere motorer, lavere utstyrsgrad etc. (altså slik at prisen er nogenlunde identisk). Mange vil åpenbart heller ha en premium bilmodell med litt svakere motor og mindre utstyr enn f.eks en Peugoet (eller Saab før i tiden) med kraftig motor og mye utstyr.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Årsaken til Saab forsvar ut er nok sammensatt av flere faktorer, av det jeg kan tenke kunne være med på å forklare : 1. Saab 900 turbo, fikk for liten effekt f.om 1988. I 1984 kom de med 175 hk, men klarte ikke å følge opp på slutten av 80 tallet, dermed noe av magien forsvant. Saab 900 turbo aero hadde unik posisjon som ble vannet ut. 2. Da GM tok over og nye 900 (94/95), ble basert på Opel vectra chassis, prøvde flere modeller men selv en ny 900 turbo aero var det ikke vanskelig å kjenne svakheten med understellet/egenskaper. 3. Saab 9-5 gen 1 fra sommer 97 til 2011, gen 2 kom for sent ut. 4. For mye badge ingenering ,Subaru impreza som 9-2x, Chevrolet tailblazer som 9-7 og en husmorsuv som 9-4. Tipper dette kostet for my da disse modellene solgte for dårlig.

ille å følge et bilmerke med innovative særegenheter sakte ebbe ut på denne måte.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@02-Jan Ja... historien om Saab er også trist og det er ingen tvil om at det stadig er mange som er såre over hvordan det gikk med bilmerket. Her i Danmark ser man stadig Saab på veiene. Det er stort sett 9-5 mrk.I (som klarer årene veldig bra) samt en og annen klassisk 900 og 9000. Jeg har også observert et par 9-5 mrk.II (som Doug DeMuro testet), men Vectra-900 (sikkert rustet bort) og tidligere Saab modeller som f.eks 99 ser man dessverre nesten aldri (sikkert bare på biltreff).

Saab 9-2X Aero var et interessant fenomen. Ren badge engineering selvfølgelig - tuftet på Subaru Impreza som den var, men egentlig er dette ikke så veldig annerledes enn hva Toyota Supra er i dag i forhold til BMW Z4 (selv om Toyota har gjort seg umaken å endre litt mer på karosseriet). Knapt 9300 stk. Saab 9-2X Aero ble bygget.

Saab 9-4X er enda mer sjelden og tilsvarende en ren badge engineering på diverse GM SUV modeller (inkl. Cadillac SRX). Kun 738 stk. ble bygget og jeg har aldri sett denne modellen "live". 

Designet på Saab 9-2X Aero var faktisk ikke helt på jordet dog litt sært. Det hadde vært litt kult å ha denne bilen i dag iom. at få andre har noe tilsvarende... :)

saab-9-2x-aero-mk46-pic6336.jpg

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist med Saab, det var ett fargerik merke og jeg kjenner faktisk oppriktig på det at Saab skulle ha fått overleve. Siste 95 var kanskje basert på en Insignia, men den var jammen Saab tvers igjennom på veldig mye annet. Som skandinav og nabo til Sverige så er det trist at vi mistet en av de to betydelige bilprodusentene her oppe i nord. Volvo blomstrer riktig nok som aldri før, men en liten del av meg tror at dette er også noe Saab kunne gjort i dag med riktige eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er trist med Saab, det var ett fargerik merke og jeg kjenner faktisk oppriktig på det at Saab skulle ha fått overleve. Siste 95 var kanskje basert på en Insignia, men den var jammen Saab tvers igjennom på veldig mye annet. Som skandinav og nabo til Sverige så er det trist at vi mistet en av de to betydelige bilprodusentene her oppe i nord. Volvo blomstrer riktig nok som aldri før, men en liten del av meg tror at dette er også noe Saab kunne gjort i dag med riktige eiere.

Da GM lanserte Saab 95 var den basert på samme plattform som Cadillac CTS, Opel Insignia, Holden. 

 

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Volvo blomstrer riktig nok som aldri før, men en liten del av meg tror at dette er også noe Saab kunne gjort i dag med riktige eiere.

Absolutt og man kan jo bare sammenligne med Jaguar da Ford eide bilmerket. Dette ble også blanda drops med bl.a modeller tuftet på Ford Mondeo (X-Type) og Lincoln LS (S-Type) samt motorer fra bl.a BMW og PSA. Senere ble Jaguar solgt til indiske Tata og helt revitalisert med egne plattformer og motorer.

Volvo er en stor suksess i dag, men hadde ikke kinesiske Geely kjøpt bilmerket er det ikke godt å si hvordan Volvo hadde utviklet seg. General Motors solgte Saab til den nederlandske bilprodusenten Spyker (mest kjent for sære håndbyggede sportsbiler) så det var åpenbart liten interesse for Saab. Årsaken tror jeg er at det gikk alt for mange år fra da nedturen virkelig begynte (i praksis med 900 mrk.II i 1994) til GM bestemte seg for å selge bilmerket i 2010. Da var det ikke mye igjen av "svenske" Saab og dette visste selvfølgelig enhver seriøs investor og markedet generelt på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet om LED-stripen på tvers som ble diskutert før SAAB over her. Mange monterte refleksplater før over bak, så når man kjørte bak bilen så lyste det opp som ei stripe. Jeg har aldri helt likt dette med refleksplater i ymse utgaver. Dagens LED-stripe på 7-serien er derimot mer elegant.


5164D0A1-3902-4A98-A695-9DF929BF5B99.jpeg.007c2777088ffae5b804aa7e159376af.jpegCCB3D689-6050-4143-8967-F05C1CE16ADC.jpeg.6ce1cfd6d46a352331e78e228e33d612.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne filmen synes jeg oppsummerer SAAB ganske godt. 

Problemet med SAAB var nok at de aldri ble store nok til og kunne stå på egen hånd når utviklingen av nye modeller ble stadig mer komplisert. Det var helt enkelt nødt til og samarbeide og da blir livet vanskelig for de små. Det er jo en grunn til at det blir færre og færre bilfabrikker som står på egne ben. Er vel snart bare Morgan og andre særegenheter tilbake.

Man kan alltids argumentere med at GM aldri ga SAAB noen sjanse men jeg tror at hadde ikke SAAB blitt kjøpt av GM så hadde de vært konkurs lenge før. De ble helt enkelt for små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...