Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

På 9.2.2020 den 23.19, FredrikE24 skrev:

Appropos skjermbreddere.

W124 500E, senere(1994) E 500 har relativt brede forskjermer, 500-grill og lamper. Å se en slik i sladrespeilet, det får meg til å glise like bredt som framskjerne. Utrolig diskret og stilig. En vanlig mann i gata vil se en vanlig Mercedes-Benz komme, men jeg ser noe helt annet.

Nesten løp og kjøp Fredrik

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162361896

denne ser helt vilt fin ut, men dessverre for mye penger for min del for et leketøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CNBC har en aktuell reportasje om hvorfor det nå har blitt så viktig for VAG å migrere over til elektriske biler. Igjen... dette er en amerikansk reportasje bergnet for det amerikanske markedet, men jeg sier meg enig i flere av konklusjonene. Jeg er også enig i at hvis én bilprodusent virkelig kan transformere verden så er det trolig VAG og ikke Tesla - selv om nettopp Tesla initierer transformasjonen (og det skal de ha all mulig ære for). Hvis VAG nå spiller kortene riktig kan de faktisk utrolig nok vende miseren med dieselgate til en suksess. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, [space] skrev:

Kan de ikke bare se å slippe ID Buzz, og uten for store endringer fra konseptet...

Jeg trenger den i livet mitt :D

 

Haha, den kommer i 2022, men da bare i begrenset opplag for kommersiell bruk. Den skal vel debutere i Qatar i 2022 i forbindelse med FIFA World Cup. Jeg mener prisen var satt til nesten 900000,- også. Det er helt sykt. Satser på at de får ut fingeren raskt etter dette og at prisen faller litt uten at de går vekk fra konseptet. Interiøret er også sykt kult, men det tar jo vekk alt som har med det vi idag forbinder med kjøreglede, samtidig som den byr på noe annet og nytt. Jeg trenger nemlig også en i livet mitt :D 

id_buzz_concept_7413.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, [space] skrev:

900.000 og begrenset opplag ja... Jøss, er det mulig å bomme såpass på markedet? Denne ville ville solgt i bøtter og spann med pris rundt 300-400k og litt mindre dristig interiør.

Ja, her fant jeg artikkelen jeg leste. 889000,- var det, men det er jo 900k det...
https://itavisen.no/2020/01/10/vi-begynte-a-bli-bekymret/

 

Innen 10 år er håpet at prisen kan kunne presses ned til kun 10 000 dollar (89 000 kroner). Men nå, tre år senere, har VW følget opp produktet på CES, og bekrefter at den blir tilgjengelig i 2022, men i første omgang i kommersielle settinger da prisen blir høy: 100 000 dollar (889 000 kroner).

Er jo håp at prisen faller etter VWs spådommer. Men jeg tør ikke håpe noe, bilprodusenter sier en ting og gjør noe annet støtt og stadig idag 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tror at hvis ID Buzz slår an som spesialmodell vil den uten tvil komme på markedet som en mer ordinær modell. Spesielt i USA vil den selge i store mengder (spesielt i disse retro miljø/hippie tider). Jeg tror helt klart at VAG/VW har fatt i noe stort her og dette gjelder også ID3. Jeg trenger også en ID Buzz i livet mitt.

Tenk 375 HK og jeg vet ikke hvor mange newtonmeter med dette kule designet og spesielt som camper... jeg vil ha...:) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way... for de av dere som liker Jonny Smith så har han stoppet hos Fully Charged og har nå sin egen kanal CarPervert. Jeg la i farten ikke merke til dette da @ogee1 postet denne videoen. Den ble lagt ut for 20 dager siden og har allerede blitt sett 1,6 millioner ganger så fremtiden for kanalen virker lys. CarPervert er ikke en ny kanal, men det kan virke som om Jonny nå satser for fullt på denne kanalen (uten at jeg vet dette med sikkerhet).

Uansett så er hans siste video med Honda CZ100 "Monkey Bike" også ganske artig... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske interessant video relatert til hvor mye amerikanske forbrukere betyr for verdens økonomi (igjen fra NBCN og dermed fra et amerikansk perspektiv, men jeg oppfatter dette som ganske korrekt observert). Det er ingen tvil om at vi i de neste ti årene går inn i en ny tid i den vestlige verden (inkl. Norge og Danmark) med mange flere pensjonister enn tidligere og at dette vil endre forbruksmønsteret. Spørsmålet er selvfølgelig hvor mye og hvordan. 

Jeg tenker at fokuset vil endre seg litt ved at ny teknologi ikke nødvendigvis vil bli like interessant. På den annen side har de kommende pensjonistene veldig god råd, men de er også mer kresne forstått på den måten at teknologien må være interessant og samtidig gi signifikant mening. Bare at noe er nytt er ikke nok; det må også gi en klar fordel i forhold til eldre teknologi (les: forbukernes erfaringsgrunnlaget får en større betydning).

Jeg tror at dette uten tvil er en nødvendig korreksjon og at vi generelt kommer til å oppleve høyere kvalitet på varer og tjenester de kommende årene. Etterspørselen vil ikke gå ned, men den vil endre karakter og generelt bli mer fokusert på kvalitet. Hvorvidt dette også betyr høyere kostnader og priser gjenstår å se, men jeg tviler. Jeg tror at det er rom for forbedringer i alle ledd og at dette utelukkende er en god ting... :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til et helt annet tema igjen (hvilket ikke er uvanlig i denne tråden), men faktisk et veldig interessant tema. Jeg kjenner ikke denne kanalen eller folkene bak, men akkurat denne videoen forklarer et artig fenomen på en god måte.

Vi vet alle at tiden (altså klokkeslett) og kalenderen vi forholder oss til er utviklet for at vi skal ha referansepunkter for hendelsers konstante bevegelse fra fortid til nåtid til fremtid. I moderne fysikk har man gått bort fra konseptet om absolutt tid fordi ifølge Einsteins relativitetsteori er samtidighet et relativt begrep, men hvorfor og hvordan er tiden dette?

I tilknytting til dette er det f.eks interessant at kalenderen for året 1752 mangler datoene 3-13 september. Man gikk direkte fra onsdag den 2 september til torsdag 14 september, men hvorfor?... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske grundig og utmerket gjennomgang fra CNBC når det gjelder historien om Tesla Incorporated. Legg forøvrig merke til årstallene som vises øverst til venstre etterhvert som historien går fremover iom. at mye etterhvert begynner å bli noen år siden. Historien om Tesla er virkelig interessant (helt uavhengig av om man liker bilmerket eller ikke) og det er uten tvil verdenshistorie vi snakker om og som vi er vitner til.

Om noen år vil vi snakke om Tesla som vi i dag ser tilbake på Henry Ford´s revolusjonerende samlebåndsteknikk med Model T (T-Ford) og Ferdinand Porsche´s Volkswagen/Folkevogn (bilen for folket - Boblen) ihv. 1908 og 1936. Dokumentaren er etter min mening vel verdt å bruke litt tid på... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker virkelig 4-serien (F32) selv om den etterhvert begynner å trekke litt på årene. Jeg synes at BMW gjorde det meget bra med dette designet og at det 6 år senere stadig virker rimelig moderne (den nye generasjonen av 4-serien G22 kommer i år). Designet på F32 er i alle fall veldig moderne "BMW" og det liker jeg.

Motoren (B58B30) er uten tvil en fin konstruksjon. 355 HK og 500 Nm rekker for de fleste vil jeg tro og vi skal ikke alt for mange årene tilbake før dette var på M3 nivå (og litt over når det gjelder dreiemomentet). Akselerasjonstiden 0-100 Km/t på 4,9 sekunder er gjennomsnitlig for tilsvarende kraftige biler og i dag intet særskilt å skrive hjem om. Jeg tenker imidlertid at bilen allikevel føles rimelig hurtig og at at den i de rette hender går meget bra.

Jeg liker imidlertid ikke eksoslyden, men dette gjelder ikke kun 4-serien. Jeg liker bedre en mer avdempet, men allikevel potent oldschool BMW eksoslyd slik den var på 80 og 90-tallet. Litt "backfire" fra eksosen når man går av gassen er fint, men ikke mer enn dette i min verden. Bilen går ikke hurtigere fordi eksosen gurgler og smeller hele tiden. 

Det er i det hele tatt litt merkelig hvordan bilprodusentene i dag vektlegger eksosen på denne måten - som om de forsøker å kompensere for et eller annet som ikke er der. Kunstig show off og teater tiltaler ikke meg når bilene ellers er imponerende nok i seg selv som f.eks 440i.... :)      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

Min gamle favoritt bilentusiast, Harry Metcalfe, er imponert over BMW X5 xDrive45e... :)

Bare å glede seg til egen X5 45e her, ser jeg. Liker for øvrig at sekserlyden er ren og pen uten noen form for "gurkling" slik ovennevnte 440i har. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...