Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Tråden er for og av bilentusiaster (jeg får god drahjelp av dere andre). Jeg elsker biler i alminnelighet og skiller egentlig ikke på om det er en klassisk Land Rover fra 1970-80 tallet eller f.eks en Lamborghini Miura. Hovedfolkuset er imidlertid grovt sett "BMA" (BMW, Mercedes-Benz og Audi) + Porsche fra 1980-tallet og fremover... :)

Apropos Wikipedia så innrømmer jeg blankt at denne siden blir mye brukt, men jeg har imidlertid lært at man alltid skal kontrollere div. opplysninger opp mot andre seriøse kilder. Det tar derfor ganske mye tid å skrive et ordentlig innlegg om biler som f.eks Lamborghini Miura. Jeg er for ung til å ha sett/fulgt modellen da den var på markedet og i dag er den dessverre for dyr til at alminnelige folk kan stifte nærmere bekjentskap med modellen. (en Miura SV er verdt over en million Euro - ca. 12 millioner NOK)

Hehehe... jeg kan uten videre forestille meg at en ny E32 735i eller E28 M535i på midten/slutten av 1980 tallet må ha gjort et ganske stort inntrykk på landsbygda. Jeg har tidligere fortalt om en relativt interessant tur til Rena på den samme tiden i en E28 M535i. Det var imidlertid ikke stort annerledes på beste vestkant i Oslo. Disse bilmodellene var temmelig dyre og ikke minst forholdsmessig mye dyrere den gangen enn mer alminnelige biler (avgiftene på bl.a utstyr var mye høyere). 

Min bedre halvdel kommer fra en liten landsby på Jylland. I 1986 var jeg på en roadtrip med min Porsche 928 S som bl.a tok meg til Gibraltar (dette har jeg fortalt noen ganger i tråden). Vel... det var juletider og jeg hadde lovet å stikke innom for å si hei til kjæresten + familien hennes på vei hjem til Norge.

En Porsche 928 S har en ganske dyp og kraftig buldring fra eksosanlegget og klokken var 8-9 om morgenen første juledag så jeg parkerte litt ned av villaveien for ikke å vekke nattesøvnen til de som bodde der. Jeg gikk det siste stykket opp til huset, rundet et hjørne og så ikke lenger bilen (litt nervøs for akkurat det). Det var et hyggelig besøk (jeg hadde aldri vært der tidligere) - jeg hilste på en rekke ukjente familiemedlemmer (min bedre halvdel har fem søsken) og jeg fikk litt frokost samt kaffe. Litt om litt spurte den yngste broren om det var min Porsche som sto parkert litt ned av veien (han er 4 år eldre enn min meg). Jo, det var det vel svarte jeg litt usikker. Noe slikt hadde han aldri sett før sa han og la til om han kunne få se bilen litt mer ordentlig (han hadde åpenbart sett at det ikke sto en bil foran huset og derfor sikkert sett ned av veien). Det kunne han jo selvfølgelig når besøket var ferdig svarte jeg uten å ane hvilken oppstandelse som kom. Da besøket var over fulgte hele familien (8-10 personer) meg ikke bare til utgangsdøren, men også ned veien til bilen. Der ventet 4-5 fem andre personer fra nabolaget som også gjerne ville se bilen. Hmmm... jeg ble jo litt flau/brydd der og da, men da jeg kjørte derfra skjønte jeg at en bil som den gangen kostet rundt 1,5 millioner danske kroner ikke var helt vanlig i Danmark og langt fra på landsbygden i Danmark. I dag er situasjonen i Danmark helt annerledes (som i Norge) og mange har temmelig dyre biler. 1980 tallet var definitivt en annen tid på de fleste områder.

Turen hjem til Norge via Sjælland var håpløs på grunn av storm (fergene var innstilt). Broene var ikke bygget ennå så jeg måtte ta ferge over Storebælt (den gikk alltid) og kjøre via Helsingør helt nord på Sjælland. Det tok en evighet, men bilen var fantastisk. En V8 motor på solide 4664 cm3 er og var spesielt. 300 HK var mye på 80-tallet (E28 M5 hadde 286 HK) og dreiemomentet på nesten 400 Nm likeså. Bilen hadde også en passiv medstyrende bakaksel samt differensialsperre. Spesielt det siste kom godt med da jeg kjørte inn i en regulær snestorm på høyde med Uddevalla. Det ble skikkelig sleaføre med 10-15 cm våt og tung sne på veien (jeg hadde sommerdekk). Turen hjem til Oslo ble mer enn lang, men den hadde helt sikkert blitt betydelig lengere i en nesten hvilken som helst annen bil... :)

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Vi tåler et gjensyn med Davide Cironi's Lamborghini Miura SV. Bilen er ikke helt i mint condition, men stadig veldig fin og for en supersportsbil.

Det at den ikke er mint gjør den enda bedre i mine øyne. Fantastisk bil!

En annen ting jeg aldri blir helt vant med, er at nå holder en treliters X3 følge opp til 100km/t med disse uoppnåelige superbilene fra min ungdom.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Ja... akkurat det synes jeg også er veldig merkelig å oppleve. På den annen side skulle vi et stykke inn på 2000 tallet før selv alminnelige biler begynte å bli relativt hurtige 0-100 Km/t. Selv E46 330i (231 HK), som var toppmodellen i E46 programmet før vi snakker M3, klarte 0-100 Km/t på omtrent den samme tiden som den 20 år eldre 928 S modellen. Først med E90 335i (306 HK) ser vi 0-100 Km/t verdier på godt under 6 sekunder (5,6 sekunder).

G20 340i xDrive (374 HK) klarer 0-100 Km/t på 4,4 sekunder. Dette er hurtigere enn f.eks E60 M5 som har en V10 motor på 4999 cm3 og hele 507 HK. Det har helt klart skjedd ganske mye når det gjelder motorer og gearkasser... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilene er blitt raskere så er lyden blitt mer fraværende. Jeg mener sweet spoten på lyd, holdbarhet, brukervennlighet og effekt (eller 0-100 om man vil) er biler som e34 m5, e36 m3 3.2 og e39 m5. 

Biler som er eldre enn dette har enten mer sjarme, mer lyd, men også mer vedlikehold og mindre brukervennlighet. Men for entusiaster så er bare det med på å lage karakter til bilen, som igjen er positivt :)

Det er desverre ikke mye bra jeg kan si om dagens biler, M2 competition manuell er muligens den siste bilen etter min smak som vil bli produsert. Porsche cayman gt4 er også en slik. I den andre enden av skalaen har vi Ford Raptor og Chevrolet Trail Boss Z71 som er herlig ukorrekt i disse tider. Biler jeg absolutt kunne tenkt meg dersom bakseteavgiften på disse ikke var på 700.000kr...

Artig historie om porschen og tilskuerne. Man tenker jo sitt.... at i dag, selv med en koenigsegg i gatene her, så hadde ikke 30 mann stormet rundt den. Man hadde kikket mens man gikk forbi bare. Folket er mettet på en slags måte. Sensasjonen av ting er ikke til stede slik som den var til utpå starten på 90 tallet. Dette være seg spesielle biler, musikk eller teknologiske nyvinninger.

Bare en observasjon fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Enig med deg om at det har gått nedover med lyden. For min del synes jeg E87 1M er en bil som låter bra og som er grei å vedlikeholde også.

Har du sett at Porsche Cayman GTS kommer med fireliters sekser uten turbo? En bil som sannsynligvis fortsatt har igjen litt av den klassiske kjøreopplevelsen, og litt mer praktisk enn GT4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

718 Cayman/Boxster GTS 4,0 er litt av en kuriositet i disse dager. Ikke bare har den en selvpustende boxersekser på 3995 cm3 som yter 400 HK ved 7000 rpm og 420 Nm mellom 5000 og 6500 rpm (en turtallsmaskin i forhold til hva som etterhvert har blitt vanlig). Den kommer også med 6-trinns manuell gearkasse. Porsche Torque Vectoring (PTV) er standard og den har integrert differensialsperre.

Vekten er også forholdsvis lav med 1405 Kg og dette gjør at GTS 4,0 klarer 0-100 Km/t på 4,5 sekunder. Topphastigheten er 293 Km/t.

Noe forteller meg imidlertid at spesielt akselerasjonstiden trolig er designet for å være akkurat litt langsommere enn 911 Carrera med 385 HK (4,2 sekunder 0-100 Km/t). 718 Cayman/Boxster GTS 4,0 skulle nødig helt ta glansen fra 911. Uansett er det flott at Porsche tilbyr slike modeller og en Cayman med en såpass kraftig selvpustende boxersekser samt manuell gearkasse er i min verden temmelig attraktiv. Helt billig er den imidlertid ikke.

@Evopower Jepp... 90-talls bilene balanserer bra mhp. på sjarme og raltiv holdbarhet. Disse bilene var stadig "analoge" og dermed også blandt de beste fra den æraen (reelt varte denne perioden et stykke inn på 2000 tallet før bilene ble helt "digitale").

At sensasjonsverdien med fine biler stort sett er borte i dag må være en underdrivelse. Folk har blitt bortskjemte med dyre og fine biler - og dette er egentlig ikke så merkelig. Det er virkelig mange som etterhvert har tatt seg råd til å kjøpe/lease dyre biler.

Jeg kan ikke fri meg for å flire litt av hvordan dette markedet fungerer. Reklamen sier at alle ønsker å være unike og spesielle så derfor skal de kjøpe en premium bilmodell og helst en SUV (så fremstår de som dynamiske, aktive og handlingsvillige). Problemet er imidlertid at når "alle" følger denne oppskriften er det ikke så mye unikt og spesielt ved akkurat dette. Slik det har blitt er man nesten mer unik og spesiell hvis man kjøper en Ford Focus ST (som forøvrig er en veldig bra bil i Golf klassen)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes!... Få andre biler gir mer "bang for the buck" og kjøreglede enn den nye C8 Corvette (altså den åttende generasjonen av Corvette). Chevrolet har totalt redesignet Corvette som bilmodell og motoren er nå i midten av bilen istedenfor foran for første gang siden Corvette ble introdusert i 1953.

Motoren er en selvpustende V8 på 6162 cm3 som yter 502 HK ved 6450 rpm og 637 Nm ved 5150 rpm. En 8-trinns dobbelclutch (DCT) gearkasse sørger for at bilen klarer 0-100 på 3,0 sekunder (skal man tro enkelte ganske seriøse bilmagasiner klarer den 0-100 Km/t på 2,9 sekunder) og en topphastighet på 310 Km/t.

Det beste ved det hele er imidlertid at denne fantastiske pakken kun koster 60000 USD i USA (ca. 630000 NOK) før norske avgifter. For dette får man knapt en BMW 530i med litt ekstrautstyr i USA (uten sammenligning forøvrig). 2020 Corvette C8 er reelt billig (selv med norske avgifter) og trolig et av de aller beste kjøpene man kan gjøre i dag hvis man vil ha en slik bil - hvis man kan få tak i en for den er stort sett utsolgt overalt.

Jeg tenker at Chevrolet (GM) har gjort en enestående jobb med C8 Corvette. Plutselig konkurrerer Corvette direkte mot div. Ferrari og Lamborghini modeller istedenfor å henge fast i en gammel æra der modellen hadde frontmotor og minnet mest om en klassisk amerikansk GT. Noen elsker dette, men det er på tide å bevege seg videre og hvilket resultat til en veldig fornuftig pris... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev med modellflyving på nedlagte Fornebu flyplass. Fattern og jeg brukte å kjøre dit noen ukedager, men som regel hver Lørdag og Søndag om været var bra. Dette var vel i 2001 tipper jeg.

Det var en far og sønn der som hadde Mercedes-Benz S600 av W140 varianten og en CL600, de dukket opp litt sporadisk i begge to. Rimelig fjonge folk, men bilene var på den tiden litt av et blikkfang. Folk var mer opptatt av bilen deres enn det som foregikk i lufta. Vi hadde på den tiden en helt ny Passat Highline 4Motion som jo på en måte var veldig fin, så var liksom de Mercedesene noe helt annet. Så sjeldne å se, oste kvalitet og var helt luksus. Jeg husker følelsen i kroppen enda. Man hadde aldri hatt mulighet til å se på noe sånt før.

Nå har Internett kommet for fullt. ISDN er bytta ut med 4G og fiber-to-the-home. Vi har YouTube og andre medier, Google bildesøk. Hva enn vi vil kan vi finne ut av relativt enkelt. Hvordan en S600 ser ut, lyd, proporsjoner, utstyrsnivå, alt det der er tilgjengelig. Enkelt. Så nå blir jeg ikke veldig gira om jeg ser noe (nytt og) sjeldent på gata. Superbiler er litt meh..

Den gangen var det oppstandelse, og jeg kunne ikke begripe av det virkelig var V12 under panseret(skilt på C-stolpen var det vel) på dem. Slik luksus var veldig fjernt å se for en på 9-10 år den gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt nærmere blikk på Tesla Model Y. Doug DeMuro har utrolig nok fått teste den aller første Model Y'en som ble solgt i USA til en privat kjøper og resultatet er en ganske imponerende elektrisk SUV. Designet kan absolutt diskuteres, men at bilen kommer til å bli veldig populær er helt sikkert (coronakrise eller ikke).

Det jeg tenker at er mest viktig med bilen (som en SUV) er bakseteplassen og selv med Doug's 192 cm sitter han helt fint bak seg selv og dette er uten tvil en temmelig imponerende plassutnyttelse. Han har også bra med plass over hodet tiltross for en ganske skarpt hellende taklinje. Det er også verdt å merke seg at han heller ikke sitter med knærne i haken som på bl.a Model S, så Model Y virker i så måte betydelig bedre designet.

Bilen har også bra med bagasjeplass og kan senere konfigureres med en tredje seterekke som på Model S (altså bakovervendt) - noe jeg imidlertid mener at er både tåpelig og farlig (burde være forbudt i 2020). Den overordnede plassen inkl. "brønnen" helt bakerst er uansett ganske imponerende. 

Den aktuelle bilen er en Performance modell og har derfor en samlet effekt på 450 HK/639 Nm. Dette er nok til at bilen klarer 0-100 Km/t på 3,7 sekunder og en topphastighet på 241 Km/t (kan oppgraderes til 250 Km/t). Rekkevidden (WLTP) skal være 480 Km under ideelle forhold (altså tas med ikke bare en klype salt, men en hel øse salt), mens Long Range modellen ditto skal klare 505 Km.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fredrik skrev:

Et litt nærmere blikk på Tesla Model Y. Doug DeMuro har utrolig nok fått teste den aller første Model Y'en som ble solgt i USA til en privat kjøper og resultatet er en ganske imponerende elektrisk SUV. Designet kan absolutt diskuteres, men at bilen kommer til å bli veldig populær er helt sikkert (coronakrise eller ikke).

Det jeg tenker at er mest viktig med bilen (som en SUV) er bakseteplassen og selv med Doug's 192 cm sitter han helt fint bak seg selv og dette er uten tvil en temmelig imponerende plassutnyttelse. Han har også bra med plass over hodet tiltross for en ganske skarpt hellende taklinje. Det er også verdt å merke seg at han heller ikke sitter med knærne i haken som på bl.a Model S, så Model Y virker i så måte betydelig bedre designet.

Bilen har også bra med bagasjeplass og kan senere konfigureres med en tredje seterekke som på Model S (altså bakovervendt) - noe jeg imidlertid mener at er både tåpelig og farlig (burde være forbudt i 2020). Den overordnede plassen inkl. "brønnen" helt bakerst er uansett ganske imponerende. 

Den aktuelle bilen er en Performance modell og har derfor en samlet effekt på 450 HK. Dette er nok til at bilen klarer 0-100 Km/t på 3,7 sekunder og en topphastighet på 241 Km/t. Rekkevidden (WLTP) skal være 480 Km under ideelle forhold (altså tas med ikke bare en klype salt, men en hel øse salt), mens Long Range modellen ditto skal klare 505 Km.

 

 

Model Y er virkelig en signifikant model for Tesla, men også for bilverdenen.

Det er denne modellen iX3 (ja jeg vet, en vits) Mustang, EQC, E-tron osv vil bli målt opp mot.

Å se denne modellen og de enkelte detaljene som Doug går gjennom, det er vanskelig å ikke bli imponert - ikke minst navigasjonen og detaljene. Lysår foran alle andre aktører som har holdt på så mye lenger enn Tesla.

Klarer de å holde kvaliteten oppe, noe jeg antar Kina produksjonen vil kunne bidra med, vil model Y selge i et stort antall og konkurrentene vil ha desto flere grå hår.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som ikke klarer å se hva som er så bra med tesla, ikke synes jeg brukergrensesnittet er veldig bra. Synes e-tron min sin også er håpløs. Gamle f15 med iDrive er den jeg har likt best.

er støynivå og kvalitet på linje med model3 så er det en helt annen klasse en e-tron, eqc og antagelig ix3, rett og slett ræva. 
rekkevidde, det er i motsetning til de tyskebilene ikke anbefalt å lade fullt. Sikkert veldig fint for de som er interessert, men for den jevne lite interesserte bruker er det helt håpløst.

ytelsen krever at batteri er fullt, akkurat passe varmt osv, de tyske yter likt hver gang, model s bruker vel femti min for å komme dit. Regen, den er forskjellig ut i fra batteriprosent og varme igjen. Veldig fint å forvente regen, så er den ikke der. Tyskerne, likt hver gang. 
head-up, ikke tilgjengelig

gode lys, ikke tilgjengelig

Det er så mye som ikke henger på greip for meg, men kommer man fra skoda klassen så skjønner jeg at man liker teslaen, men er man vant til premium, så ofrer man mye for ytelsen man får. Og ja, de går bra, og veldig bra når alle parameterne er riktig, sånn ca i ti min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben Jeg er enig i mye av det du skriver, men Model 3 har faktisk rettet opp på en del av utfordringene Tesla har hatt som f.eks tap av effekt etterhvert som batteriet (inverteren) blir varmt. Eldre Tesla modeller som f.eks den nyere varianten Model S "Raven" har har også minimert dette effekttapet.

Jeg liker infotainmentsystemet på Model 3 og synes at dette er helt genialt i praktisk bruk. Det er essensielt ikke stort annerledes enn hva jeg er vant til på Citroën C4 Cactus og Picasso bortsett fra at Tesla's system selvfølgelig er en hel del mer avansert. Mye handler om tilvenning, men systemet er definitivt fremtiden og uten tvil noe de andre bilprodusentene etterhvert kommer til å kopiere.

For min del handler det aller meste negativt vedr. Tesla om byggekvaliteten og da spesielt når det gjelder interiøret. Tesla er ikke på BMW nivå ennå og heller ikke med Model Y. Alt er litt enklere og med betydelig dårligere finish + en hel del billige snarveier. Jeg synes imidlertid ikke at dette graverende i dag, men avhengig av forventninger og hvor man kommer fra (som du er inne på) kan man sikkert bli litt skuffet.

Det beste hadde jo vært om BMW hadde bygget elektriske biler som Tesla gjør, men der er vi dessverre ikke ennå. Tesla er enn så lenge det nest beste valget og tar jeg ikke helt feil er Model Y så langt den beste modellen fra Tesla. Jeg har selvfølgelig ikke kjørt Model Y, men hvis man skal tro de som har kjørt bilen (inkl. Doug DeMuro) er dette korrekt nok. Jeg tror definitivt at Tesla sitter på et gullegg med Model Y, men coronakrisen kan dessverre ødelegge mye for Tesla. Ikke bare for Tesla, men for hele bilbransjen og spesielt de tyske bilprodusentene. For tyskerne er denne krisen en katastrofe og jeg tror at de vil bruke mange år på å komme tilbake for fullt. Spørsmålet er reelt hvor mye den tyske staten (og den norske staten) har i reserver som den kan booste industrien og markedet med. Alternativet er alvorlig stagnasjon og massearbeidsløshet. Vi går uten tvil temmelig tøffe tider i møte.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forlengelsen av relativt små franske biler som f.eks Citroën BX i Off Topic tråden kom jeg til å tenke på disse to CNBC dokumentarene som etter min mening er ganske bra og informative. De handler ikke om små franske biler, men om de to mest signifikante små bilene som er produsert - nemlig VW Boble og Mini. Egentlig burde de ha laget en dokumentar om Citroën 2CV også (som ble produsert i perioden 1948-1990), men siden det bare ble solgt noen få tusen 2CV'er i USA (ut av en totalproduksjon på ca. 10 millioner biler) er dette trolig for mye forlangt.

Uansett så er disse bilene inkl. andre signifikante små bilmodeller som f.eks Renault 4/5, Fiat 127 og VW Golf i dag en truet art og dette er litt trist synes jeg. Stort sett "alle" vil heller ha en SUV eller en crossover bil. Til og med BMW 3 og 5-serien oppfattes av mange i dag som lite sexy og for gammeldagse. Vi ser sannelig store endringer i bilmarkedet på relativt kort tid og da er et historisk tilbakeblikk vel verdt å få med seg for å forstå de lange linjene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne låten har brent seg fast i hjernen og kjører nå for fullt i den indre radioen. Det er artig at Pearl Jam stadig klarer å fornye seg og dette er nok låten jeg liker best på det nye albumet "Gigaton" (ute i dag). Det begynner å bli en stund siden Even Flow nå, men du verden så kule de var den gangen. Jeg likte forøvrig også da bandet i 1995 supporterte Neil Young på hans Mirror Ball album. (les: Neil Young er en gammel helt som jeg har fulgt i over 30 år).

Dance of the clairvoyants er ikke en typisk Pearl Jam låt. Måten låten er bygget opp og hvordan Eddie Vedder synger på minner mer om en slags mix mellom David Bowie og Peter Gabriel + en liten dose David Byrne (Talking Heads). Eddie glefser imidlertid skikkelig på et par av versene og det hele er temmelig troverdig. Bassgangen og trommene er også ganske suggerende og jeg tenker at låten blir en stor festivalhit. En litt mindre åpenbar, men veldig artig detalje er 80-talls keyboardspillet for å fylle ut lydbildet.

Intet nytt under solen der, men jeg liker at noen ting vender tilbake med jevne mellomrom. Nå venter vi bare på moderne varianter av biler som f.eks BMW E30 og Porsche 924/944...   :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...