Gå til innhold

Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

verdt å merke seg at  f1x m550d og m5 kom med hydraulisk servo imotsetningen til elektrisk som samtlige nye biler har, dette gjør også noe med kjørefølelsen om bilen er mer enn et framkomstmiddel

Det gjelder alle F10/F11 xdrive-utgaver, også på 520xd. Prøvde en 520xd for litt siden, og styringen på den var _nesten_ som å komme tilbake til min forrige E91 xdrive. MYE bedre enn den elektriske servoen på F3x. Bra vektet også i Comfort mode, bra med tilbakemeldinger gjennom rattet, og passe direkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ahj skrev:

Det er vell da inni dørtrekkene, bunn av dashbordet. Bare generelt mye mer plast enn F10. 
Videre var ikke F10 en bil jeg ble med lag på. Fattern hadde sin i 8-9 år og jeg ble aldri komfortabel med å kjøre den. Men G3x synes jeg er langt bedre. Bedre sittestilling, bedre ratt, Bedre følelse av bilen gjennom ratt og slikt. Jeg synes G3x er langt bedre enn F1x når det kommer til kjørefølelsen :) 

Den ser jeg, dørlommene var vel helt kledd med filt i F10 såvidt jeg husker. Men kjøremessig så likte jeg F10en veldig godt, men selv så synes jeg G30en er bittelitt mer avstemt og "lett på foten". Styringen er mer presis og som du er inne på så er sittestilling, ratt og betjening mye bedre i G30. Jeg liker også at de tingene som du i det daglige berører føles bedre enn i F10en. Da bortsett fra hendlene bak rattet, men akkurat dette er ikke noen big deal for meg 😀

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Man finner helt sikkert mye av den samme hardplasten i en F1x også, men den er langt mer fremtredende i en G3x. Ta nedre del av dørtrekk. Der er ytterdelene i "mellomhard" plast på begge modeller, men innerdelen på G3x er ren hardplast og på F1x er den polstret med stoff. Mye har nok med selve designet av dørpanelene å gjøre, der de åpne nedre delene på G3x gjør hardplasten langt mer synlig enn om det er lukkede paneler som F3x har. Dørkplastikken på G3x er mer ruglete og virker langt billigere enn den glatte, matte plastikken som er på F1x. For ikke snakke om de første utgavene av G3x som ikke engang hadde polstring på innsiden av oppbevaringsrommet til venstre for rattet. 

For all del, G3x er en fin bil på sin måte, men den skuffer langt mer enn den imponerer. Der interiøret i F1x fortsatt oser klasse og ser fint ut, begynner G3x sitt interiør å allerede se aldrende ut. Skal man ha nogen lunde fin følelse på G3x interiøret må man ty til skinntrukket dashbord (ikke sensatec) og merinoskinn - men selv dette hjelper ikke på ovennevnte plastikk. Når det er sagt, er dette elvfølgelig min mening om G3x vs. F1x, andre har nok helt andre tanker rundt det. :)

Skal jeg være helt ærlig så har jeg ikke lagt merke til det du nå forteller om på G30. Men på vei hjem fra jobb nå så sjekka jeg det ut.

Dørlommene har plast inni, men har filt på innsiden av ytterveggen. For min del er plast her bare en fordel med tanke på renhold, særlig siden dørlommen på G30 også har en flaskeholder. 

0BB151B5-F0F1-40B6-8A05-D27792ECE903.thumb.jpeg.cacfab8cbdc44fbb0ff6294c17d300b8.jpeg

Ellers så synes jeg ikke plasten i dørlomma er så fremtredende, iallfall ikke når man ser den fra førerplassen. Men om plasten under høyttaleren der hadde vært i filt hadde sikkert sett finere ut, men jeg er usikker på renholdet. Det er ikke alle som er like nøye med ren bil slik som oss, var vel det BMW tenkte her.

4134AE7E-B229-4323-AE98-7F3058C67A8C.thumb.jpeg.698736cdaa27de71dafb9c80ef20951b.jpeg

På F10en var det spesielt to ting som jeg var skuffet over, og dette var detaljer man stadig faktisk kom i kontakt med. Det ene var koppholdere i midtkonsollen, dette var noe skramlete makkverk som i tillegg var vanskelig å gjøre ren. De små tappene som er fjærbelastet som holder smalere flasker på plass kunne noen ganger sette seg fast. Og når de da løsnet og spratt ut så var det med ett sånn smell at det hørtes ut som du fikk stein i ruta, banna mye over det før jeg med stor lettelse oppdager at det bare var koppholderen. Det andre var plasten bak dørhåndtaket inn innvendig. Den var fæl på F10en, mange sleit også med knirk fra setebasen på komfort stolene. Dette merket jeg dog ikke noe til i min bil. Knirk fra takluke med karroseri vridning, hvis man f eks rygger ut i en bakke fra en innkjørsel (som hjemme hos oss) så kommer det ett lite knak fra takluka. Det hadde både F10en og G30en jeg har nå, Mondeoen har det ikke 😂

Jeg føler det vel slik at den ene ikke er noe bedre enn den andre. Enkelte ting var bedre på F10 mens andre ting er bedre på G30. Det var iallfall svært få ting som skuffa meg da jeg etter 4 år i F10 gikk over til G30. Bortsett fra st BMW kanskje kunne dradd på enda litt mer på design så er jeg veldig fornøyd. Men, F10en føltes mer spesiel for meg...dette var en drømmebil som jeg realisterte. Jeg kan ikke si at G30 var en drømmebil, det var langt mindre følelser inni bildet da jeg kjøpt den. Og det kjenner jeg kanskje litt på nå, at jeg kanskje kunne hatt noe mer "entusiastisk" 😉 Men som en erstatter for en F10 jeg var vanvittig fornøyd med, så er G30en helt konge. F10/11 var verdens beste bil når den var på markedet, det mener jeg helt seriøst!

En ting som iallfall er sikkert er at dette er øyet som ser, og jeg har full forståelse for ditt syn på saken. Jeg kan forstå at du reagerer på dette, selv har jeg da som sagt bitt meg merke i andre ting ved disse to modellene. Jeg synes både F10/11 og G3x er noe av det beste man kan få tak i av nyere bil uansett 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, papertiger skrev:

Det gjelder alle F10/F11 xdrive-utgaver, også på 520xd. Prøvde en 520xd for litt siden, og styringen på den var _nesten_ som å komme tilbake til min forrige E91 xdrive. MYE bedre enn den elektriske servoen på F3x. Bra vektet også i Comfort mode, bra med tilbakemeldinger gjennom rattet, og passe direkte. 

Tja :P Må nok dessverre på R6 og V8 for å få hydraulisk servo på F10/F11. 520xd og 525xd (med n47) har elektrisk servo. 

Men det faktum at du likte den, sier vel litt om hvor bra den elektriske servoen på F10/F11 egentlig er.

Mulig det er forskjell fra bil til bil (hørt fra en annen f10 eier at min føles litt annerledes enn han sin F10), men jeg synes min er innafor, og det faktum at man merker forskjell på comfort og sport er en bragd i seg selv. Føler mange biler der ute kun har modus som gir følelsen av placebo, snarere enn sannhet. 

Har prøvd en F11 530xd, og denne hadde merkbar forskjell i styrefølelsen når en står stille (sammenlignet med min). Kjørte ikke særlig langt og ikke med en kjørestil som tester hvor godt styrefølelsen var, men den kjøreturen jeg foretok ødela ikke mitt inntrykk over den elektroniske servostyringen på disse bilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at på både F10en og G30 jeg har nå, begge med Adaptivt understell så merker jeg forskjell mellom Comfort og Sport+. Den bli mer "båt" å kjøre i Comfort, samtidig som man får følelsen av at bilen krymper litt i Sport+. Dette imponerte meg veldig når jeg fikk F10.

Skal man tro veldig mange tester så trumfer også BMW sitt adaptive understell konkurrenter med luftfjæring 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@///M-ini95 er det sant? 😱 I rest my case, har ikke sjekka realoem her, men trodde jeg hadde lest det en plass. Og jeg hadde lett blitt lurt, helt annen styring enn F3x som sagt. 
 

Hold your horses, visste jeg hadde lest det en plass, men det kan se ut som dette først ble aktuelt på LCI, så dermed har begge litt rett :) 

 

Endret av papertiger
Kilde funnet!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, papertiger skrev:

@///M-ini95 er det sant? 😱 I rest my case, har ikke sjekka realoem her, men trodde jeg hadde lest det en plass. Og jeg hadde lett blitt lurt, helt annen styring enn F3x som sagt. 
 

f3x har fått endel kritikk for styring, men har sett i flere omtaler av alpina d/b3 at de hadde fått til det bmw ikke klarte med styrefølelse

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger den linken gjorde meg plutselig usikker, så sjekka opp på realoem...

520xd med både N47 og B47 samt 2014-2016 modeller, men alle LCI bilene hadde elektrisk servo som eneste undermeny 🤷‍♂️ 

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

f3x har fått endel kritikk for styring, men har sett i flere omtaler av alpina d/b3 at de hadde fått til det bmw ikke klarte med styrefølelse

Regner med at Alpina bruker EPS også? Regner isåfall med at det er noe software som skiller bilene.

Med andre ord er ikke EPS sååååå ille om det er satt opp riktig, men så klart vil hydraulisk gi en mer "analog" følelse...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

@papertiger den linken gjorde meg plutselig usikker, så sjekka opp på realoem...

520xd med både N47 og B47 samt 2014-2016 modeller, men alle LCI bilene hadde elektrisk servo som eneste undermeny 🤷‍♂️ 

Regner med at Alpina bruker EPS også? Regner isåfall med at det er noe software som skiller bilene.

Med andre ord er ikke EPS sååååå ille om det er satt opp riktig, men så klart vil hydraulisk gi en mer "analog" følelse...

 

de bruker samme elektriske servosystemet ja, men alt ligger nok i programvareoppsett.  noe de antagligvis har svart belte i siden dette også gjelder for automatgirkasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
9 timer siden, awt skrev:

Frozen bronze?

Uansett, gratulerer. :)

Nei, heldigvis ingen matt farge her i gården. Fargen er Champagne Quartz. :) 

Jeg er ingen racer på reisebrev, og blir nok heller ikke det med det første, men bilen plukket vi opp i Østfold (Viken :rolleyes:) i ettermiddag. Bilen det gjelder er en 2015 M550d Individual med fargen Champagne Quartz og Nutmeg extended merino skinninteriør. Litt irriterende at første eier ikke bestilte bilen med full merino (da hadde dørtrekket også vært skinntrukket), men heldigvis er dette en smal sak å ordne. Dørtrekk i full merinoskinn er allerede på vei fra Polen.

Planer:
- M5 LCI grill med en liten tvist i form av BMW Individual-emblem 
- M5 rattdeksel med splitt
- Gentlemans function
- Dørtrekk i full merinoskinn
- F15/G-serie-nøkler
- Style 601 M5 Competition felger
- UK svart solskjerm uten airbagemblem
- Fjerne M-merket på girspaken (vil noen uten M-merke bytte, evt. noen som har montert M-merke selge sitt std.-merke?)
- Fjerne M-merkene på forskjermene
- Nye interiørlister som er alt annet enn sort pianolakk 
- Solskjermer i bakre siderute og bakrute
- Bakseteunderholdning og TV-funksjon
- B-stolpebelysning fra F01
- Seteryggbelysning med Individual Nutmeg-list 
- Trinnløse dørstoppere fra F01 (hvis mulig å gjennomføre)
- Spacere
- BMW Apps/BMW Online
- og sikkert en hel del annet..

Utstyrsliste:
Editions And Packages
P337AM Sports Package
S710AM Leather Steering Wheel
S715AM Aerodynamics Package

Comfort and interior equipment
S402A Electric Panoramic Roof
S417A Roller Sun Vizor Rear Door
S423A Floor Mats Velours
S428A Warning Triangle And First Aid Kit
S430A Interioroutside Mirror With Auto Dip
S431A Interior Mirror With Automaticdip
S455A Active Seat For Driver And Passenger
S456A Comfort Seat With Memory
S488A Lumbar Support Driver And Passenger
S494A Seat Heating Driverpassenger
S496A Seat Heating Rear
S4M5A Individual Leathercovered Dashboard
S4U1A Ceramic Appliques For Controls
S4NBA Autom Climate Control With 4zone Ctrl
S4U2A Driving Experience Switch Incl ECO PRO
S4URA Ambient Interior Lighting

Multimedia
S609A Navigation System Professional
S610A Headup Display
S654A DAB Tuner
S698A AreaCode 2 For DVD
S6ACA Intelligent Emergency SOS Call
S6AEA Teleservices
S6AKA Connected Drive Services
S6AMA RealTime Traffic Information
S6APA Remote Services
S6ARA Internet
S6F2A BangOlufsen High End Surround Sound
S6NSA Convenience Phone Expanded Smartphone
S6UHA Traffic Information
S6UKA Night Vision With Human Recognition
S6WBA Multifunctional Instrument Display

Driver assistance and lightning
S502A Headlight Cleaning System
S508A Park Distance Control PDC
S536A Auxiliary Heating
S552A Adaptive LED Headlight
S575A Supplementary 12V Sockets
S5ACA Highbeam Assistant
S5AGA Lane change Warning
S5ALA Active Protection
S5ATA Driving Assistant Plus
S5DLA Surround View
S548A Kilometercalibrated Speedometer

Wheels and drive
S230A Extra Package EUspecific
S248A Steering Wheel Heater
S258A Tire With Runflat Functionality
S2N9A BMW LA Wheel M Double Spoke 434
S2PAA Wheel Bolt Retainer
S2VAA Chassis Suspens SetupAdaptive Drive
S2VBA Tire Pressure Display
S2TBA Sport Automatic

Environment and safety
S302A Alarm System
S319A Integrated Universal Remote Control
S322A Comfort Access
S323A SoftCloseAutomatic Doors
S3ACA Trailer Coupling
S3AGA Reversing Camera
S3MCA Indiv Roof Rail Highgloss Shadow Line
S842A Coldclimate Version
S850A ZUSAETZL TANKFUELLUNG EXPORT
S877A Delete Crosspattern Operation
S8A7A Language Version Norwegian
S8AWA Onboard Vehicle Literature Norwegian
S8KAA OELWARTUNGSINT 30000KM24MONATE
S8SMA Car Ident Number Visible From Outside
S8TFA Active Pedestrian Protection
S8TGA Thiefproofing Device
S8THA Road Sign Detection
S316 Automatic Trunk Lid Mechanism

Individual Equipment
S760A High Gloss Shadow Line
S761A Individual Sunshade Glazing
S775A Headlining Anthracite

Other equipment
S993A Model Year Code In VIN
S9AAA Outer Skin Protection
SXE7A Indi Int Strips Piano Lacquer Black
S1CCA Auto Startstop Function
S1CDA Brake Energy Regeneration
- Sign BMW Individual 
- 0X08 Champagne Quartz Metallic 
- Paintwork Champagne Quartzmetallic Code X08 
- ZAML BMW Individual Extended Leather Trim Nutmeg 
- Extended Leather Merino Nutmeg 
- Nb 7 984 746 Sun Reflective Technology 
- Sewing Thread Nutmeg Brown Nb 7 984 744 Code 1066 D 
- Quilting Yarn Nutmeg Brown Nb 7 985 689 Code 1066 D 
- Seam Of Front And Rear Seats According To Comfort Seats Individual 
- Remainder Of Spec As Leather Dakota Black Code LCSW 
- 0XE7 BMW Individual Interior Tim Piano Finish Black 
- Interior Trim Strips In Piano Finish Black II


Og noen dårlige bilder fra i dag. Ikke ofte jeg har sett på F01en fra en annen bil, men jeg må ærlig innrømme å si at den tar seg veldig godt ut. 
B73B1CFE-B193-4B2B-AB8E-4807EAB850FC.thumb.jpeg.28eb64aca257f29a217776c3adacf395.jpeg

Vel hjemme etter noen timers kjøretur..
IMG_3794.thumb.JPG.098ef044a41490a0d4591139214b16dc.JPG

IMG_3965.thumb.JPG.214142e53cb1ddbbd6285cb97557a4c6.JPG

Deretter bar det rett bort til en venn som stod med jekk klar.
IMG_4311.thumb.JPG.3db9148b1e9e0186fa75408e94ba4c34.JPG

Sommersko montert.
IMG_4770.thumb.JPG.88d040f39b78d5f6fe62d2084632a295.JPG

Litt nøkkelfikling. Hadde nøkkelen til F1x vært som F0x-nøkkelen hadde jeg nok droppet å gjøre noe med det.
IMG_2801.thumb.JPG.34d909c34261660a5409f58d384e48c1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...