Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte E61en fikk jeg et godt prisavslag, et saftig et.

Bilen sto 110mil unna og jeg ba om bilder av alle dørkanter etc. Og rust. Dette var OK og vi ble enige om en pris mot at jeg tok med meg bilen ved ankomst og at jeg aldri ville høre fra meg. Dette var en oppkjøper som sannsynligvis har opplevd litt av hvert av kunder og vet hva det koster av tid og penger. Å selge bruktbil idag er ikke enkelt.

Om man har penga på bok til å ta den tilbake er det nok det enkleste som du gjorde her og finne en ny kjøper.

Da jeg solgte E39en jeg hadde, så ringte kjøper meg noen måneder senere og spurte hvor vinterdekka var :rolleyes:

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Fredrik 90 skrev:

En bil som ikke dukker så ofte opp i tråden er Camaroen som jeg egentlig solgte. Men her begikk jeg generaltabben ved å selge til første og beste uten å se an kjøper, jeg burde visst at en som tidligere har kjørt Kia Sportage og aldri har hatt amerikansk muskelbil ikke burde ha…nettopp en grov amerikansk muskelbil. Det var ikke måte på hvor mye som var galt, så det gikk en faen i meg så jeg ba de komme tilbake med hele bilen så skal de få tilbake pengene sporenstreks…gidder ikke bruke min tid på slikt vissvass. 

Så nå er bilen her igjen, og det gjør egentlig ingenting…annet enn at jeg nå har fire biler…fire fossilbiler nå som drivstoff prisene er så høye 😂 To av de krever 98 bensin også, denne og B10en…godt det bare er penger 😂😬 Men nå har min faste mekaniker og Batteri Elektro gått over bilen for sikkerhets skyld, og det feiler ikke denne bilen noen verdens ting.

Men herrejesus å gøy det egentlig er å ha denne bilen, du vokser 20 cm på å kjøre manuell V8 muskelbil 🤩

Var å tok en service på den, bytta olje, filter, luftfilter, kupe filter og olja i diffen bak. Disse bilene sliter differ så den olja bør byttes hver 30 000 km

401A0635-7F3F-47B9-B10B-24F1727F7C32.thumb.jpeg.40365161ed2de4729630d27077a58272.jpeg

18A2C6A3-5377-4C05-9E05-429A6F056DED.thumb.jpeg.401fc8bc2b5ebe109b290aaed0a7ca67.jpeg

5005C729-ADA1-4367-BAEB-0C94A8516068.thumb.jpeg.9b8a6022b23821529137229a25543c6b.jpeg

Men jeg lurer litt på å selge den igjen, fire biler er for mye 😅 Vil egentlig ikke, men Alpinaen skal ingen sted, ikke E34en heller…G30en må jeg vurdere i løpet av neste år. Så da er det lettest å la denne gå, men vi får se…jeg selger ikke til hvem som helst. Disse sære bilene er ikke for alle 😀

 

Hei Fredrik ;-)
Hva koster denne herligheten då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Fredrik 90 said:

tilfellet med Camoen var det ikke snakk om reele feil, men egenskaper ved bilens karakteristikk som fikk en uerfaren person til å tro at noe var feil med bilen.
Clutsjen er hard og brå, girskifta er harde særlig før olja blir varm, det bråker fra eksosen, motoren har røff gange på tomgang (er en LS3, samme med f eks BMW sin S65) og man hører "drivverkslyder". Dette er en ekte amerikansk muskelbil bygget på gamlemåten men i en mer moderne take, var jo derfor entusiastene digget denne generasjonen av Camaro da den kom. En rendyrket muskelbil, men å prøve å forklare dette til en advokat i ett potensielt konfliktråd ser jeg på som vanskelig, derfor traff jeg beslutningen om å ta den tilbake.  

Tenker at her gjorde du nok det rette.

Tolket deg også slik at det ikke var feil på bilen, men en kjøper som ikke helt forstod hva den begav seg ut på, og match bil/kjøper var feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2022 den 13.05, FredrikE24 skrev:

Da jeg kjøpte E61en fikk jeg et godt prisavslag, et saftig et.

Bilen sto 110mil unna og jeg ba om bilder av alle dørkanter etc. Og rust. Dette var OK og vi ble enige om en pris mot at jeg tok med meg bilen ved ankomst og at jeg aldri ville høre fra meg. Dette var en oppkjøper som sannsynligvis har opplevd litt av hvert av kunder og vet hva det koster av tid og penger. Å selge bruktbil idag er ikke enkelt.

Om man har penga på bok til å ta den tilbake er det nok det enkleste som du gjorde her og finne en ny kjøper.

Da jeg solgte E39en jeg hadde, så ringte kjøper meg noen måneder senere og spurte hvor vinterdekka var :rolleyes:

Ja ingenting er bedre enn en handel hvor begge parter opptrer ryddig og rimelig. Dessverre er det sjeldent at begge parter er det, men med litt tålmodighet og is i magen så dukker det opp en fornuftig kjøper. 

Det er klart at det er mye penger å spa opp, men jeg synes det var en riktig avgjørelse. Kona var også helt med på den, hun vil like godt beholde Camaroen 😂 Ho er veldig opptatt av elbiler og sånt fjas, men det er litt gøy med V8ere også …12 år med meg har satt sine spor 😅

19 timer siden, Mr. Erling skrev:

Hei Fredrik ;-)
Hva koster denne herligheten då?

Jeg tenker at jeg legger den ut for rundt 445 000,-. Da med fersk storservice og nettopp EU godkjent 👍

18 timer siden, Mortenej skrev:

Tenker at her gjorde du nok det rette.

Tolket deg også slik at det ikke var feil på bilen, men en kjøper som ikke helt forstod hva den begav seg ut på, og match bil/kjøper var feil.

 

Ja jeg tror også det var riktig, det har spart meg for mye kødd frem og tilbake. Jeg har rett og slett ikke tid til slikt, jeg har for mye på gang til at jeg gidder det i tillegg. Nå får jeg prøve å selge den, hvis ikke så har jeg iallfall vinterbil 😅 Hadde tenkt å hente meg en billigere BMW med bakhjulstrekk og manuell som vinterbil, men V8er, manuell og diffsperre går det også 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Okei, nå har jeg en situasjon her med B10en. Bilen er stein tom for strøm, feilen skyldes det brødhuet den har av en eier som glemmer at bilen har kjørelys selv om lysbryteren står på 0. Jeg har tatt meg i å flere ganger vri bryteren over på kjørelys når jeg starter, dette er jo ren rutine på E34en som ikke har kjørelys. Og siden jeg ikke har noe lyd i høyttalerene (forsterker er antagelig gåen eller har dårlig kontakt) så kommer heller ikke varsel "bong" når man slår av motor og glemmer lysa på. Så idioten meg glemte lysa på sist jeg var ute å kjørte…det er nå snart en uke siden (så nå er vel batteriet gåent også)

Bilen er låst og alt er dødt, hvordan kommer jeg meg inn i bilen? Skjer ingenting når jeg prøver å låse opp bil med fjernkontroll på nøkkel. Jeg trodde E39 hadde sånn som slo av strømmen for å sikre startstrøm, var kanskje E60 som fikk dette?

B872B888-0314-4778-B0F2-FAE531D4283A.thumb.jpeg.a1b953becfbe2742b089080e8c00e293.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Shattered skrev:

Regner med du har prøvd nøkkel i døra? Høres idiotisk ut, men hender man glemmer det mest åpenbare :P

 

11 timer siden, Otis skrev:

Bare vri nøkkel hardt nok over. 

Ja men der og da så tenkte jeg ikke så klart 😂 Men nå har jeg fått opp førerdøra, nytta ikke å prøve å få strøm med batterilader. Så jeg måtte til med en solid startbooster 👍

E3118EC6-B0E6-4D35-A765-70F24AFC402F.thumb.jpeg.173d91c5279cedf75dfb2d86687eaf96.jpeg

Nå har jeg kjørt en tur og nå står den å lader 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gongen er ikke fra lydanlegget, så det er nok noe annet. Du kan teste gongen i clusteret. Du trykker deg fram til testmenyen i check-panelet til du får opp GONG? og bekrefter. 
 

du kan vurdere å kode vekk dette i lysmodulen.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg forsket litt på dette med lyd og radio som uteblir. Har pratet litt frem og tilbake med @sveigis og har egentlig bare begynt fra en kant å røska ut og satt inn igjen alt av kontakter til forskjellige bokser som ligger i og rundt bagasjeroms bekledningen. 

For det første så tror jeg at jeg har hatt en liten strømtyv, som i tillegg til at jeg glemte lysa ikke akkurat gjorde situasjonen bedre. Resultatet var flatt batteri. Jeg merket meg at radio modulen var litt varm, selv om jeg ikke hadde brukt bilen siden dagen i forveien. Ut med alt av kontakter, hadde litt kontakt spray i koblingene og på plass igjen. Da virker jaggu radioen igjen… 

3BC3AAB8-B164-4A74-ABC6-209BE8ADFF12.thumb.jpeg.b6770c807181fdb6dc189964f8c0acc4.jpeg

På med tenninga en gang til og vi var tilbake til død radio, ett par forsiktige dunk på radio modulen så kom den til live igjen. Siden har den virket, men lydkvaliteten er ganske dårlig…mulig det bare er sånn med FM og 676 HIFI. Kassettfunksjonen virker også, svigerfar gikk på loftet og fant frem noen Elton John kassetter jeg testet med. Spiller helt greit men fortsatt så er det så som så med lydkvalitet. Det er vel begrenset hvor mye man får ut av "i’m still standing" på en 35 år gammel kassett 😅

Navien fikk jeg også liv i, og jaggu så funker den også med stemmeguiding og alt. Så da virker den, ikke det at jeg skal bruke den men alt som virker er bra 👍

02723734-5E4C-46EA-AEEE-DA5A6160AB22.thumb.jpeg.64ffe32d3e2fe6a71b024a85e4e5b66e.jpeg

Men CD veksleren virker ikke, det vil si selve veksleren er det liv i men ingenting skjer. Virker som at veksleren ikke har kontakt med headuniten.

A2C14D19-50BF-48A1-86B4-973C08C58A37.thumb.jpeg.5fea2ede9fac3c79572f7f03460094ca.jpeg

Den virket jo perfekt rett etter at jeg satte denne inn hos @sveigis. Men årsaken ble klar for for meg etter å ha skrudd ut veksleren…

D9A1D8E8-0C96-4053-97D2-ED4CCB185F0B.thumb.jpeg.a7a83774a4d64c721b8616e96d00f5af.jpeg

Jeg har da klart å få ledningene i klem når jeg satte inn veksleren, og har da fått ett brudd i disse tynne små ledningene. Så her må jeg finne på noe, går det å fikse disse små ledningene her?

Og hvorfor er lydkvaliteten så dårlig, har nesten bedre lyd i original anlegget i E34en. Kan det være en dårlig forsterker eller er det radio modulen som gjøre det.? Den vet jeg jo at ikke er helt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke umulig å skjøte de kablene der men jeg ser at originale ledninger til CD veklseren koster mellom 400 og 1100 kroner hos koed avhengig av hvilken du skal ha. Da begynner det å bli såpass billig at det er enklere og bare bytte de.

At du har dårlig lyd kan komme av dårlig kontakt. bl.a mellom radiomodul og forsterker. Det er vel ikke optisk overføring på den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja @Fredrik 90 som vi har pratet mye på tlf den siste uken,så er el issues noe herk ,men du er på rett kjøl her nå og dette får du iorden 😊

Gammel bil med såkalt stort anlegg ,kan by på utfordringer når det blir eldre .

Husker jo hvordan jeg styrte med x5en ,der var det jo navienheten som tappet og lagde styr ..Ikke lyd eller visning på skjerm .

Det jeg derimot forguder her ,er at du faktisk velger å fikse dette sånn at det blir som når bil var ny ,tommel opp fra meg her 😊👍👍.

Jeg skal opp til Mørlandsmoen til uken ,så om du vil så kan jeg ta turen innom deg ,ta bilde av delene du har og se om dette står i noen av bilene der .😊

For dette må du ha iorden på denne flotte skuta di .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...