Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På BMW sin side oppgir de den til 11 hk.  Men de plusser det ikke på i presentasjonen av bilen.  Virker som ikke engang BMW selv er helt oppdatert.  I artikler fra utlandet så oppgir de bl.a. at akselrasjonen har blitt redusert til 7,2 sek.  Og forbrukstallene virker heller ikke oppdatert

 

BMW 520d xDrive Touring

Drivstofftype
Diesel
Motoreffekt
140 kW (190 PS)
Forbruk (Blandet kjøring)
6,3 − 5,6 l / 100 km
Girkasse
Automatgir*
Type drivverk
Firehjulsdrift
Akselerasjon (0-100 km/t)
7,5 s
CO2-utslipp (Blandet kjøring)
164 − 146 g/km
*140 kW (190 HK) drivverk forbrenningsmotor + opp til 8 kW (11 HK) elektrisk drivverk
Endret av Puffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Puffen Såvidt jeg forstår har bilen et 48 volt "mildhybrid" system med et batteri på 18 Ah. Den bruker startermotoren til å gi 11 ekstra hestekrefter i maksimalt 10 sekunder av gangen. Startermotoren kan imidlertid også generere strøm mens bilen kjører og på den måten både lade opp batteriet og gi strøm til bilens øvrige komponenter. Bremseenergien via startermotoren (regenerering) føres også tilbake til bilens batteri i form av strøm. Ideelt sett kan bilen på denne måten spare rundt 0,3 liter drivstoff pr. 100 Km (WLTP) eller 0,03 liter/mil.

I praksis gir dette systemet mest mening ved såkalt "coasting" i jevn hastighet der motoren slukkes og hastigheten i korte intervaller opprettholdes ved hjelp av startermotoren. Man sparer kun litt drivstoff hver gang, men over tid gir dette mening. Ihvertfall for BMW som har et stort behov for å redusere forbruket totalt sett for samtlige modeller som selges.

Dette "mildhybrid" systemet veier forøvrig totalt kun 32 ekstra kilo så det er heller tvilsomt om man kan merke at bilen har blitt litt tyngre enn tidligere varianter.    

https://www.youtube.com/watch?v=xF-VUc_oljM

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir litt spennende å se hva dette vil bety i praksis.  Min forrige bil var en 2015 modell og derfør hadde jeg en 2008 modell.  08 modellen hadde merkbart lavere forbruk enn 15 modellen.  Det var noe merkelig feil utvikling.   Men en Svensk bekjent av meg kjøpte en 2020 modell tidligere i vår.  Og han påsto at han kunne kjøre ned mot 0,4 på langkjøring med den nye mildhybrid varianten.  Høres egentlig for godt ut til å være sant.  Min forrige 15 modell var vanskelig å få under 0,56-57.  Gamlebilen fra 08 kunne gå ned mot 0,48 på langkjøring 

Endret av Puffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puffen skrev:

Ja, det blir litt spennende å se hva dette vil bety i praksis.  Min forrige bil var en 2015 modell og derfør hadde jeg en 2008 modell.  08 modellen hadde merkbart lavere forbruk enn 15 modellen.  Det var noe merkelig feil utvikling.   Men en Svensk bekjent av meg kjøpte en 2020 modell tidligere i vår.  Og han påsto at han kunne kjøre ned mot 0,4 på langkjøring med den nye mildhybrid varianten.  Høres egentlig for godt ut til å være sant.  Min forrige 15 modell var vanskelig å få under 0,56-57.  Gamlebilen fra 08 kunne gå ned mot 0,48 på langkjøring 

Mye snakk om forbruk her.

Men største fordelen med 48V systemet er vel å få litt starthjelp og minimere turboforsinkelse. Derav lavere tid til 100 bl.a og en mer spontan gassrespons.

BMW har vært sene med å implementere denne 48V drivlinjen, men bedre sent enn aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2020 den 18.29, Puffen skrev:

Ja, det blir litt spennende å se hva dette vil bety i praksis.  Min forrige bil var en 2015 modell og derfør hadde jeg en 2008 modell.  08 modellen hadde merkbart lavere forbruk enn 15 modellen.  Det var noe merkelig feil utvikling.   Men en Svensk bekjent av meg kjøpte en 2020 modell tidligere i vår.  Og han påsto at han kunne kjøre ned mot 0,4 på langkjøring med den nye mildhybrid varianten.  Høres egentlig for godt ut til å være sant.  Min forrige 15 modell var vanskelig å få under 0,56-57.  Gamlebilen fra 08 kunne gå ned mot 0,48 på langkjøring 

Bilindustrien griper etter stadig kortere strå i kampen om lavere forbruk. Ofte er det bare lavere på papiret. Min 84 modell e28 528i lå på 0.8 på mila. Det samme bruker en e90 325i eller en g30 540i i dag. Så utviklingen har ikke blitt bedre. Det eneste er at man har fått mer hk og NM inn på noe som bruker det samme på mila som for 30 år siden. Forbrenningsmotorer var ferdig perfeksjonert på 90 tallet og litt utpå 2000 tallet for diesel. 

Min 07 530xd ligger på 0.53 Haugesund-Drammen, og eller 0.62 nå hvor det har vært mye småkjøring siste tiden. Jeg synes også som du sier at de nyere bilene ikke alltid har bedre forbruk, selv om det på papiret stadig er bedre. For hver lansering av en ny generasjon så er det alltid skryt om hvilke enorme tiltak som er gjort for å få ned forbruket. Mens det ikke skiller så mye i norsk trafikk på en bil fra 1984 og 2018. Det finnes jo unntak, men fra BMW sitt ståsted så har det vært trege forbedringer. Sikkert fordi bmw var så tidlig ute med effektive motorer allerede på 80 tallet. 

Så hvorfor skal man bytte ut sin 07 modell med en 2020 mildhybrid 48v sak? Jeg tror ikke den millionen jeg legger ned i en ny bil betaler seg inn mot å beholde den gamle.

For forbruket... hvor enn fancy 48v systemer etc høres ut.... Tror jeg ikke vil synke noe veldig fra de forrige generasjonene, i reelt bruk. 

Det hele er statlige press og EU regler som tvinger produsentene til å oppgi lavere utslippstall. Jeg synes det er merkelig at dem slipper unna med avgifter fordi bilen er grønn på papiret, men har likt forbruk som en bil fra 90 tallet.... Alt er bare talltriksing og lovende presselanseringer... intet mer. Den reelle bruken er noe helt annet. 

For å få virkelig utbytte av ting så er en skikkelig ladehybrid å foretrekke. Synd at disse ikke har samme godene som elbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Walkabout skrev:

Dette var jo faktisk grisekult. Ser så mye bedre ut med litt mindre nyrer.

Helt enig, det var ikke mer som skulle til 👍 Det hjelper også å få skiltet ned under grillene der det hører hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Du har mange interessante og fornuftige betraktninger. Jeg er helt enig og tenker at mye handler om at bilprodusentene tilpasser teknologien etter hva som lønner seg best økonomisk og praktisk jmf. stadig nye lover og reglementer fra EU. Det blir derfor mange teoretiske forbedringer som under optimale forhold kanskje akkurat samsvarer med et gitt maksimalt forbruk/utslippstall. Spesielt for litt kraftigere og tyngre bilmodeller er dette viktig for bilprodusentene iom. at de dermed reduserer evt. straffeavgifter som en følge av for høye verdier på utslippene.

I land som f.eks Tyskland og Danmark kan bilenes teoretiske forbruk og utslipp med litt god vilje overføres til virkeligheten forutsatt at man kjører mest mulig økonomisk. Bruker man derimot den store effekten mange av bilene har i dag kommer man ikke i nærheten av de teoretiske forbrukstallene. Ei heller hvis f.eks topografien skiller seg mye ut fra hva som ligger til grunn for de ulike testprosedyrene (f.eks WLTP) - og disse minner mer om Danmark enn om Sveits for å si det på den måten.

Min erfaring på dette området er litt interessant. Som nevnt mange ganger tidligere hadde vi en 2003 E46 318d Touring i 10 år og kjørte hele 340000 Km med den (altså vi kjørte selv denne distansen). Forbruket svingte stort sett mellom 0,55 og 0,45 liter/mil nesten uansett hvor og hvordan vi kjørte. Som best ble forbruket her i Danmark på en vindstille dag og som værst ble forbruket på landeveier over f.eks Sveits med tungt lastet bil eller på Autobahn i hastigheter over 170-180 Km/t. Da kunne forbruket komme opp i ca. 0,70 liter/mil.

Poenget her er at forbrukstallene nesten uansett kjørestil og forhold stort sett samsvarte med BMW's lovede forbrukstall. Det var kun i relativt ekstreme situasjoner at det virkelige forbruket var betydelig høyere enn det teoretiske forbruket.

I dag har vi en 2017 Citroën C4 Picasso som har en litt mindre dieselmotor (1,6 liter vs. 2,0 liter), men med nogenlunde samme effekt (120/300 HK/Nm vs. 116/265 HK/Nm). Bilene veier også nogenlunde det samme (rundt 1500 Kg). Med Picassoen varierer imidlertid forbrukstallene mye mer tiltross for den samme kjørestilen. Den er bl.a mye mer følsom for større endringer i topografien. Litt bakker og forbrukstallet stiger signifikant. Litt ujevn hastighet og forbrukstallet stiger signifikant. Begge deler målt i alminnelige landeveishastigheter (80-100 Km/t).

Ergo har Citroën vært for optimistiske vedr. faktisk forbruk kontra teoretisk forbruk og årsaken er sannsynligvis som nevnt i det første avsnittet. Det skiller imidlertid også 14-15 år mellom bilmodellene så dette forklarer jo også en del i denne sammenhengen. Poenget er imidlertid at det burde ha vært omvendt. Det burde ha vært E46'en som var mye mer følsom for større endringer i topgrafien og hastigheten, men slik er det ikke.    

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Kommer facelift m550d med mer effekt eller har alpina for første gang overgått bmw sin egen dieselmodell i effekt?

Alpina D5 S Biturbo har noen helt syke ytelser, 408 hk og 800 nm.. 0-100 på 4,4 sek og toppfart på 286 km/t kvalifiserer til at "verdens raskeste dieselbil" igjen bærer ett BMW emblem 😀

For en drømmebil!😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik skrev:

I dag har vi en 2017 Citroën C4 Picasso som har en litt mindre dieselmotor (1,6 liter vs. 2,0 liter), men med nogenlunde samme effekt (120/300 HK/Nm vs. 116/265 HK/Nm). Bilene veier også nogenlunde det samme (rundt 1500 Kg). Med Picassoen varierer imidlertid forbrukstallene mye mer tiltross for den samme kjørestilen. Den er bl.a mye mer følsom for større endringer i topografien. Litt bakker og forbrukstallet stiger signifikant. Litt ujevn hastighet og forbrukstallet stiger signifikant. Begge deler målt i alminnelige landeveishastigheter (80-100 Km/t).

Ergo har Citroën vært for optimistiske vedr. faktisk forbruk kontra teoretisk forbruk og årsaken er sannsynligvis som nevnt i det første avsnittet. Det skiller imidlertid også 14-15 år mellom bilmodellene så dette forklarer jo også en del i denne sammenhengen. Poenget er imidlertid at det burde ha vært omvendt. Det burde ha vært E46'en som var mye mer følsom for større endringer i topgrafien og hastigheten, men slik er det ikke.    

 

Det er strengere krav til i hovedsak NOx som er rotårsaken til dette, utover det faktum at BMW er flinkere på dieselmotor. Strenge krav til NOx går normalt i konflikt med effektivitet, som da igjen blir en utfordring på forbruksfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Alpina D5 S Biturbo har noen helt syke ytelser, 408 hk og 800 nm.. 0-100 på 4,4 sek og toppfart på 286 km/t kvalifiserer til at "verdens raskeste dieselbil" igjen bærer ett BMW emblem 😀

For en drømmebil!😀

BMW ALPINA B5 Facelift with 621 hp and 330 km / h top speed

Bensinbilen er heller ingen sinke i trafikken.


 

06A3EB62-406B-4D14-9151-838408E43BF2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...