Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, ogee1 skrev:

Er dette også ei 8-trinns ZF-kasse, tilsvarende det "alle" andre BMW'er har nå?

En variant med drivelogic  og annen software fra ///M-avdelingen, tenker jeg. Men sikkert samme som i X3M/X4M, X5M, X6M, M5, M6 etc. Sikkert kraftig forsterket. Noen får si ifra om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en bra ting man går tilbake på vanlige converter kasser på disse bilene. Nå er riktig nok en dobbelclutsj kasse raskere, men de er også ganske humørsyke. Dette er ett godt tegn på teknologien har innhentet oss litt, man man kan bruke de gode gamle girkassene på slike biler som dette. 

Dog synes jeg bilene er veldig tunge, over 1700 kilo må da gjøre dette til tidenes tyngste M3? Det er jo ikke den veien det skal gå i våre dager. Når den også kommer med xDrive så er det vel ytterligere 100 kg til. MEN..jeg må si at det er viktig å tenke på at her kommer det sikkert både GTS og CS modeller etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dog synes jeg bilene er veldig tunge, over 1700 kilo må da gjøre dette til tidenes tyngste M3? Det er jo ikke den veien det skal gå i våre dager. Når den også kommer med xDrive så er det vel ytterligere 100 kg til. MEN..jeg må si at det er viktig å tenke på at her kommer det sikkert både GTS og CS modeller etterhvert. 

1700+ Kg er på den ene siden relativt mye for en konvensjonel bil, men på den andre siden er det ganske lett i forhold til elektriske biler og PHEV biler. Tja... jeg tenker at når Porsche kan bygge en Boxster/Cayman med en selvpustende boxersekser på 4 liter og 400 HK som veier under 1300 Kg virker 1700+ Kg som unødvendig mye. Det er kanskje dette som skiller Porsche og BMW når de prøver å være seriøse? 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

1700+ Kg er på den ene siden relativt mye for en konvensjonel bil, men på den andre siden er det ganske lett i forhold til elektriske biler og PHEV biler. Tja... jeg tenker at når Porsche kan bygge en Boxster/Cayman med en selvpustende boxersekser på 4 liter og 400 HK som veier under 1300 Kg virker 1700+ Kg som unødvendig mye. Det er kanskje dette som skiller Porsche og BMW når de prøver å være seriøse? 

Vi snakker klasseforskjell - men også 2 ganske ulike konsepter. 
Dette blir understreket av Marc bl.a i BMW blog, nye M3/4 føles nesten som en M5 eller 8 serie, den er tross alt 4.8 meter lang.

Slik at den har vokst ut av sitt originale konsept.

På den positive siden bør nye M2 med S58 bli en ny glimrende «M3». 

Når det er sagt, så tror jeg disse nye M modellene kan se «mindre ille» ut i RL, men heller ikke bra nok/elegant/premium ut (stryk det som ikke passer) til å tilføre markedet noe nytt og positivt. Sett ved siden av hverandre fremstår sistnevnte model som en historieløs bastard, vulgær og lite sofistikert.
Får litt E60 vibber, men interiøret er glimrende, spesielt setene.

Men grillen, radaren og de enorme speilene, samt taklinjen på 4 serien trekker voldsomt ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ron Jeremy skrev:

Vi snakker klasseforskjell - men også 2 ganske ulike konsepter. 
Dette blir understreket av Marc bl.a i BMW blog, nye M3/4 føles nesten som en M5 eller 8 serie, den er tross alt 4.8 meter lang.

Slik at den har vokst ut av sitt originale konsep

Godt poeng. Sammenligningen mellom M3/M4 og Porsche Boxster/Cayman halter klart, men poenget er, som du påpeker, at M3/M4 presumptivt er BMW's mest sportlige modeller dog altfor store og tunge til å være seriøst sportslige. La oss håpe at den nye M2 blir en bedre pendant til Porsches kanskje aller fineste modeller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at når en M3 veier over 1700 kilo så er det ikke lenger en liten sedan/Coupe med sportsbil egenskaper. Dette blir på en måte en litt mindre M5, ikke noe galt i det men noen sportsbil er det jo ikke. Som nevnt over så har jeg forventninger til at neste gen M2 blir på en måte "arvtageren" etter den klassiske M3en. 

Jeg er ikke i tvil om at M3/M4 kommer til å kjøre sinnsykt bra, den setter helt sikkert en ny standard for firedørs biler. All den ekstra vekta er jo nettopp avstivninger for at den skal gå raskere rundt Ringen. Lyden er mye bedre, her ble F80 aldri bra...fartbox som britene kaller det. Mens på nye M3 så har man en herlig sekser klang, bort med det dustete poppinga og smellinga....det er faen meg det beste som har kommet ut av innføringen av partikkelfilter for bensinbiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Jeg mener også at når en M3 veier over 1700 kilo så er det ikke lenger en liten sedan/Coupe med sportsbil egenskaper. Dette blir på en måte en litt mindre M5, ikke noe galt i det men noen sportsbil er det jo ikke. Som nevnt over så har jeg forventninger til at neste gen M2 blir på en måte "arvtageren" etter den klassiske M3en. 

Jeg er ikke i tvil om at M3/M4 kommer til å kjøre sinnsykt bra, den setter helt sikkert en ny standard for firedørs biler. All den ekstra vekta er jo nettopp avstivninger for at den skal gå raskere rundt Ringen. Lyden er mye bedre, her ble F80 aldri bra...fartbox som britene kaller det. Mens på nye M3 så har man en herlig sekser klang, bort med det dustete poppinga og smellinga....det er faen meg det beste som har kommet ut av innføringen av partikkelfilter for bensinbiler. 

Problemet er at bmw prøver å være alt på en gang med minst mulig kompromiss for eieren. Banebil, familiebil og luksus sedan. 

Hvis dem sier bilen vil veie 1700kg, så bør du legge til hvertfall 50-100kg. Eneste fabrikant som oppgir ekte våte vekter er Lotus. En ting mange glemmer er at sjåfør vekta som ligger mellom 70-150 kommer i tillegg. Med 1 eller 2 passasjerer så har du en bil som nærmer seg 2000kg.

Hmmm... 🤔🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først trodde jeg at bmw hadde gått på en smell med designet på nye m4, men nå har jeg begynt å forstå hvorfor. De har nok bestemt seg for å bevisst gjøre den uforståelig, omdiskutert og merkelig. Dette som et motsvar på det at bmw mangler identitet om dagen. Den mangler fremdeles identitet, men det er da i det minste en snakkis blitt. Og det er kanskje det bmw ønsker og oppnå? Fiat multipla var også omdiskutert.... 

En annen ting er at bilen legger opp til den nye generasjonen på enkelte punkter. Som for eksempel de som må ha bekreftelse på hvor fin sladd dem fikk. Oldschool førere klarer dette utmerket selv, mens her skal man altså få litt tilbakemelding og en slags opplæring/mestring:Screenshot_20200924_010249_com.android.gallery3d.thumb.jpg.f759e7b124702c726939e00f0a672894.jpg

 

Jeg blir så forvirret av hele bilen. Motoren og med manuell kasse er et mesterstykke, flytte det over i et annet chassis? Å.... Vent, vi har jo M2 competition! Det er bilen man må velge mener jeg, den er mer m3 enn hva nye m3 noen gang vil bli. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Evopower said:

Først trodde jeg at bmw hadde gått på en smell med designet på nye m4, men nå har jeg begynt å forstå hvorfor. De har nok bestemt seg for å bevisst gjøre den uforståelig, omdiskutert og merkelig. Dette som et motsvar på det at bmw mangler identitet om dagen. Den mangler fremdeles identitet, men det er da i det minste en snakkis blitt. Og det er kanskje det bmw ønsker og oppnå? Fiat multipla var også omdiskutert.... 

En annen ting er at bilen legger opp til den nye generasjonen på enkelte punkter. Som for eksempel de som må ha bekreftelse på hvor fin sladd dem fikk. Oldschool førere klarer dette utmerket selv, mens her skal man altså få litt tilbakemelding og en slags opplæring/mestring:Screenshot_20200924_010249_com.android.gallery3d.thumb.jpg.f759e7b124702c726939e00f0a672894.jpg

 

Jeg blir så forvirret av hele bilen. Motoren og med manuell kasse er et mesterstykke, flytte det over i et annet chassis? Å.... Vent, vi har jo M2 competition! Det er bilen man må velge mener jeg, den er mer m3 enn hva nye m3 noen gang vil bli. 

 

:D Driftmode begynner å bli en greia nå for å gi mange en helt følelse hvergang de innhenter en slad.

Dessverre så tror jeg M2 comp har fått en "Cayman behandling" for å ikke slå storebrødrene.
Linken under er til en video som viser hvor ille det er, fyren understyrer og overstyrer gjennom hele bannen(nurburgring), i tillegg til at rundetiden ikke er så imponerende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...