Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Skoda Enyaq er jo også en elektrisk bil son ser ut som en vanlig bil. :) jeg tror nok som tidligere nevnt at det spesielle, ufine, uproposjonale elbil designet som preget elbiler er smått på vei ut. Jeg tror det var viktig imagemessig å distansere seg i mengden, å vise at man hadde elbil. Nå som elbil er blitt melk og brød bilene, så ser man "normale" design som Enyaq, polestar 2, id4, osv komme frem.

Mazda er litt gammeldagse i så måte, da de tror at de trenger det sære elbil designet for å skille seg ut. Vi er forbi det nå, de kunne fint ha laget en elektrisk cx30, men istedenfor måtte lage den elektriske mx30, som bortsett fra en småtøff front, blir helt ødelagt på resten av designet og går litt i den samme i3 og id3 fella som fredrik90 nevner. En elektrisk cx30 hadde vært finere. Faktisk så er Mazda med sine sugebensinere herlig originale og står på sitt i et endret marked. Man skal ikke lenger tilbake til 2012-14 hvor crossoverbølgen kom inn over Norge ilag med at bensin ble in igjen, at cx30 med 2 liter bensin og 4x4 hadde vært en megahit om den hadde blitt solgt den gang! Isolert sett er dette en genial og god bil. Den er jo glemt i dagens marked, men jeg vil påstå at den er bedre enn cx5 og mye bedre enn den billig produserte cx3. Cx30 gjør mye rett, uten å være best på alt. Det er less is more prinsippet som de her mestrer, samme som c4 cactus. Om jeg skulle hatt en liten crossover i dag som ikke var elbil, hadde cx30 vært soleklart førstevalg. En småhissig skyaktivX motor med manuell (en av verdens beste og presise giroverføringer) og seter i tekstil, er herlig oldschool :)

Tesla holder jeg utenfor sammenligningen i design, da de er sin egen sekt nærmest. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Evopower skrev:

Tesla holder jeg utenfor sammenligningen i design, da de er sin egen sekt nærmest. 

Designet på de ulike Tesla modellene har vel strengt tatt intet å gjøre med hvordan enkelte velger å oppfatte bilmerket. At noen velger å bli ganske så håpløse "fanboys" er ikke Teslas skyld. De bygger så bra elektriske biler som de overhode formår og kan på nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

At noen velger å bli ganske så håpløse "fanboys" er ikke Teslas skyld. De bygger så bra elektriske biler som de overhode formår og kan på nåværende tidspunkt.

Jo det er litt Tesla sin skyld, det er jo nettopp dette de legger opp til. Akkurat slik Apple gjorde for 10 år siden... Du ser ikke direktøren for ett av de etablerte bilselskapene stå på en sene å hype opp folk. De viser videoer av Cybertruck som tauer en bakhjulsdreven F150 bortover, de viser at det går fortere å bytte batteri på en Model S enn det tar å fylle tanken på en A8 (veldig til fikling med betaling og tanklokket det var på han med A8en dog) og alt annet fjas som "selger" Tesla til sektmedlemmer. Selvsagt til trampeklapp og stormende jubel fra salen... Dette er folk som kan finne på å kjøpe sand i Sahara 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Designet på de ulike Tesla modellene har vel strengt tatt intet å gjøre med hvordan enkelte velger å oppfatte bilmerket. At noen velger å bli ganske så håpløse "fanboys" er ikke Teslas skyld. De bygger så bra elektriske biler som de overhode formår og kan på nåværende tidspunkt.

Da tror jeg du misforsto meg. Jeg mente at i snakket om at elbiler har sært design, så er min mening om Tesla likegyldig, da det er en egen greie blitt.. Tesla gjør som de vil uansett, bra eller dårlig. Og eierne er slik jeg kjenner dem oppslukt i Tesla. Her kan vi snakke om en Renault 10 på et bmw forum uten problemer, mens Tesla er et ensporet og betent tema. Derfor ville jeg nevne at designendringer som skjer i elbil verden er greit å få med seg, spesielt massemerket vag og hva de gjør, det er med å viser trenden framover. Og med Tesla, så mente jeg at om trenden er det ene eller det andre, så gjør Tesla som de vil uansett og kan derfor ikke være med som en referanse til resten av bilverden. Og det er selvfølgelig både positiv og negativt, etter hvordan man ser det. Men Tesla er noe så eget, at jeg valgte å holde det utenfor. Man ser jo bare nå er vi igang igjen å snakker bare ordet Tesla blir nevnt 😅 det var det jeg ville unngå. 

Men Tesla var jo tidlig ute... Tesla S såg ut som en normal bil og kunne likgjerne hatt en v8 i fronten. Men så har det gått motsatt vei med Tesla... Model Y ser ut som et påskeegg desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg er enig i at det er en sammenheng mellom hvordan Apple og Steve Jobs i sin tid gikk frem og hvordan Tesla og Elon Musk går frem i dag når det skal skapes entusiasme rundt produktene de selger. Store forsamlinger der folk heier på lederne/produktene og ikke minst seg selv er en temmelig amerikansk greie som er vanskelig å forstå på denne siden av dammen. Vi har også sett at Trump har gjort det samme under valgkampen tiltross for corona pandemien. Vi har en annen kultur, men det er egentlig det samme fenomenet som kommer frem på f.eks en fotballkamp.

Når dette er nevnt bestemmer man jo selv om man vil være en del av dette og man kan ikke legge skylden på f.eks Tesla hvis noen enkle sjeler tar helt av og ikke forstår hvor grensene går. Noen lever jo og ånder for deres fotballklubb også selv om den befinner seg i et annet land (noe som jeg synes at er ekstra merkelig).

@Evopower OK, jeg ser den med at Tesla gjør hva de vil og det er også en klar årsak til dette. Slik det er i dag så definerer Tesla mer eller mindre hva som er state of the art når det gjelder elektriske biler. De ligger flere år foran nærmeste konkurrent og setter derfor standarden. Det merkelige er ikke at dette noen ganger skjer i historien, men at ingen av de andre bilprodusentene så det komme og at de reagerte så langsomt når de først skjønte poenget.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

 

@Evopower OK, jeg ser den med at Tesla gjør hva de vil og det er også en klar årsak til dette. Slik det er i dag så definerer Tesla mer eller mindre hva som er state of the art når det gjelder elektriske biler. De ligger flere år foran nærmeste konkurrent og setter derfor standarden. Det merkelige er ikke at dette noen ganger skjer i historien, men at ingen av de andre bilprodusentene så det komme og at de reagerte så langsomt når de først skjønte poenget.  

 

Kan det tenkes at de store bevisst har tatt seg god tid her, og latt Tesla holde på med sitt for å kunne henge seg på når de så at det faktisk var et marked? Tesla har vel ikke tatt noen stor jafs av verdensmarkedet ennå? Droppet i antall solgte biler i verden i år (antatt ca. 62 mill. i forhold til 75 mill. i 2019) tilskrives i stor grad koronaepidemien, og ikke overgangen til elektriske biler. Sett med globalt perspektiv er vel de store bilfabrikkenes lansering av helektriske modeller ganske godt timet med utviklingen av markedet for elbiler?

Jeg er på en måte enig i at Tesla er state of the art på elbiler, men det er egentlig en farlig forenkling av problemstillingen. De er veldig gode på drivverk. Ytelser og effektivitet er best i verden. På programvare og autonomi er de også lengst fremme på mange områder. Men på flere punkter er de ikke i tet. På ting som brukervennlighet og ergonomi, opplevd kvalitet, faktisk kvalitet og kundebehandling er andre bilprodusenter bedre enn Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, ogee1 said:

Jeg er på en måte enig i at Tesla er state of the art på elbiler, men det er egentlig en farlig forenkling av problemstillingen. De er veldig gode på drivverk. Ytelser og effektivitet er best i verden. På programvare og autonomi er de også lengst fremme på mange områder. Men på flere punkter er de ikke i tet. På ting som brukervennlighet og ergonomi, opplevd kvalitet, faktisk kvalitet og kundebehandling er andre bilprodusenter bedre enn Tesla.

Det er fordi Tesla først og fremst er et tech-firma, deretter bilprodusent. Uansett hvor kjekt det er med tech og duppeditter foretrekker jeg en vellaget bil fremfor et transportmiddel laget av et teknologifirma med alle de pros/cons det innebærer. Derfor foretrekker jeg også Polestar 2 fremfor TM3. Det fremstår som en bedre bil.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Kan det tenkes at de store bevisst har tatt seg god tid her, og latt Tesla holde på med sitt for å kunne henge seg på når de så at det faktisk var et marked?

Et godt poeng, men det tror jeg faktisk ikke. Her er det flere spor å følge. For det første er Tesla en amerikansk bilprodusent og satser først og fremst på det amerikanske markedet. De ulike bilmodellene viser bl.a dette (f.eks fraværet av en stasjonsvogn og frem til nå en mindre SUV) og Elon Musk har gjentatte ganger påpekt at hjemmemarkedet kommer først. I USA ville det være utenkelig at en bilprodusent konkurrerer på annet en kommersielle vilkår. Noen stater (bl.a California) gir imidlertid et mindre miljø-støttebeløp hvis man kjøper en elektrisk bil, men dette er mer unntaket som bekrefter regelen.

Her i Europa (og Kina) stiller saken seg helt annerledes. Det som først og fremst driver pushet mot elektriske biler på kontinentet er ulike påbud og straffegebyrer fra EU på utslipp og drivstofforbruk. Dette går i kontrollert hastighet slik at bilprodusentene og underleverandører kan følge med og samfunnet ellers omstille seg ved å bl.a utvikle nye arbeidsplasser. Det er imidlertid ingen tvil om at både påbudene og straffegebyrene hele tiden blir mer krevende for bilprodusentene. Fiat-Chrysler måtte kaste inn håndkledet ved å inngå en fusjon med franske PSA og med et svært dårlig utgangspunkt fordi konsernet samlet sett manglet for mange motorer som kunne klare EU's strenge miljøkrav. De hadde sogar i et par år kjøpt utslippskvoter av Tesla for milliarder av kroner ganske enkelt for å holde bilfabrikkene gående (altså for å unngå massearbeidsledighet).

Derfor går omstillingen til elektriske biler hurtig nå og vil gå stadig hurtigere etterhvert som bilprodusentene og samfunnet bedre kan følge med. Jeg vil mene at den viktigste milepælen så langt i denne sammenhengen var da VW besluttet at de ville gå all in for elektriske biler samt PHEV. Dette tvinger de andre bilprodusentene (spesielt de europeiske) til å gjøre det samme. Vi ser dette allerede nå ved at bl.a PSA i likhet med VW hele tiden kommer med nye elektriske bilmodeller og har stadig færre rene fossilmodeller.

Den store forskjellen mellom USA og Europa er derfor at i statene må bilprodusentene selv skape markedet, mens her i Europa kan myndighetene indirekte skape markedet. Det er en politisk beslutning at Europa skal gå over til elektriske biler og det er kun et spørsmål om tid.

Midt opp i dette kommer corona pandemien og bilsalget har i flere europeiske land falt dramatisk. Det vi imidlertid ser at bilprodusentene som et resultat av dette akselererer tempoet mot elektriske biler og PHEV. Årsaken er at de vet at EU ikke kommer til å endre kursen og de fremtidssikrer seg derfor på best mulig måte i et håp om å kunne møte etterspørselen når pandemien slipper taket.    

       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Derfor foretrekker jeg også Polestar 2 fremfor TM3. Det fremstår som en bedre bil.

Dette er først og fremst et spørsmål om hvilket fokus man har. Polestar 2 er langt fra en bedre bil hvis man sammenligner effektivitet (forbruket av strøm). Der er det knockout til Model 3 (bl.a Bjørn Nyland har påvist dette ved å kjøre begge bilene Oslo-Polarsirkelen og tilbake igjen). Polestar 2 gir et betydelig bedre kvalitetsinntrykk på tradisjonelle parametre (bl.a opplevd kvalitet når det gjelder generell byggekvalitet og interiøret), men Model 3 er defintivt den beste elektriske bilen hvis fokuset er drivverket og hvor effektiv bilen er. I tillegg kommer Teslas infrastruktur med bl.a connectivity og superchargere.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Fredrik said:

Dette er først og fremst et spørsmål om hvilket fokus man har. Polestar 2 er langt fra en bedre bil hvis man sammenligner effektivitet (forbruket av strøm). Der er det knockout til Model 3 (bl.a Bjørn Nyland har påvist dette ved å kjøre begge bilene Oslo-Polarsirkelen og tilbake igjen). Polestar 2 gir et betydelig bedre kvalitetsinntrykk på tradisjonelle parametre (bl.a opplevd kvalitet når det gjelder generell byggekvalitet og interiøret), men Model 3 er defintivt den beste elektriske bilen hvis fokuset er drivverket og hvor effektiv bilen er. I tillegg kommer Teslas infrastruktur med bl.a connectivity og superchargere.  

Det stemmer. Det er de uthevede parameterene over jeg fokuserer på. Men jeg kjører heller ikke F36 fordi det er den mest økonomiske bilen (nå kjører jeg strengt tatt stort sett kun MINI da, men får låne familiebilen av og til :P ), men fordi den er fin å se til, gir et bra kvalitetsinntrykk både utenpå og inni, har en god opplevd kvalitet på interiøret, har gode kjøreegenskaper og gjennomtenkte løsninger. Blant annet. Om den bruker 0.6 eller 0.7 på mila gjør ikke meg så mye, men jeg ser hvor du vil hen og forstår det. Forbruket har mye mer å si på totalvurderingen av en elektrisk bil all den tid det er rekkevidde og ladeinfrastruktur som er flaskehalsen i denne teknologien. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

Dette er først og fremst et spørsmål om hvilket fokus man har. Polestar 2 er langt fra en bedre bil hvis man sammenligner effektivitet (forbruket av strøm). Der er det knockout til Model 3 (bl.a Bjørn Nyland har påvist dette ved å kjøre begge bilene Oslo-Polarsirkelen og tilbake igjen). Polestar 2 gir et betydelig bedre kvalitetsinntrykk på tradisjonelle parametre (bl.a opplevd kvalitet når det gjelder generell byggekvalitet og interiøret), men Model 3 er defintivt den beste elektriske bilen hvis fokuset er drivverket og hvor effektiv bilen er. I tillegg kommer Teslas infrastruktur med bl.a connectivity og superchargere.  

Polestar II har blitt hypet bra opp, sammen med ID3, men nå står de til knes i dritt, sistnevnte vil ikke bli fikses før tidligst et halv år, mildt sagt pinlig!

Det viser at det er ikke «bare» å lage en elbil, det er ikke bare å henge seg på Tesla. 
En morsom anekdote, det er 2 personer som har kontroll på og «satt opp» ladenettverket i Skandinavia.
Man kan si mye om Tesla, men de beveger seg raskt og med få ressurser, ikke har de allverden lønninger heller å friste med. 
De er mer enn bare en hype, selvsagt skyldes det i stor grad Musk, men produktene eller bedre sagt, helheten snakker for seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Tesla Motors, så er det lett og bli avledet med at mye av sucsessen Skyldes karismatisk leder Musk. Jeg tror det ligger mye mer bak og vi ikke lenger kan snakke om at tradisjonell bilprodusent ligger 4-10 år bak. 
jeg tror avstanden er større og ikke kan måles i år.

Personlig er det ingen av tesla modellene som passer mitt behov-ønske, med untak av Cyber truck, mest pga jeg trenger en mest mulig funksjonell og passe røff bruksbil. 
 

Hvorfor kan jeg tro at liten ung bilprodusent ligger langt foran de tradisjonelle og bare fortsetter å rase ifra ? 
Noen av faktorene tenker jeg er : Alle ansatte i Tesla inkludert ledelse var og er 100% dedikert til å bygge BEV bil. Her må tradisjonell produsent både omstille og fornye organisasjon .

Tesla er også mer en «bare bygge bil» , de har også bygget ut en imonerende infrastruktur til sine kunder/kjøretøy. Bare her er det flere faktorer ovef tradisjonell elbil.enklere lading, rimligere, kommunikasjon sanntid, tilgjengelighet, raskere lading, merkevarebygging osv osv.

Tesla har Slik jeg forstår det også all produksjon av komponenter in-house, dvs karroseri, motor, programvare og nå også starter mex bygge egne batteribakker.

De designer og Bygger sine egne fabrikker og maskiner/roboter.

De har også inovasjon innen Solar og batteriteknologi og selger produkter innen bransjon for Solsellepanel og powerbank.

Hvis vi da tenkee på tradisjonelle produsenter som da skal gjøre begge deler , bygge ICE og BEV på samme måte som tidligere, så spørs det hvir mye økonomiske ressurser det er forsvarlig å dytte inn. 
 

Det kan godt være det er dette bilde BMW har sett og ønsker å avvente full elektrifisering vs VW som gjør en tyngre satsing nå. Produsentene må i tilegg til å lage BEV bilene, tjene penger på disse for at det skal gå rundt

Utfordringen fremover for tradisjonelle pridusenter er nok at Tesla har vist at det er mulig å komme fra «ingenting» for så kunne bygge og tjene på foretningen.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, fupsaker skrev:

Jo, men det er ikke en BMW. Savner kjøreegenskapene og kjørefølelsen.. 

Kan virkelig anbefale en prøvetur i iPace! Solgte en eTron 50 og kjøpe en pent brukt iPace, en helt annen kjøreopplevelse👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...