Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

....men jeg vil fortsatt ha ekte skinn i min premiumbil. Jeg gir meg ikke helt på det der altså 😅 BMW bruker etter hva jeg har hørt skinn fra europeiske dyr, altså ikke noe regnskog som går tapt iallfall.

Så må man jo være litt kritiske til NRK også da, venstresidens talerør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Fredrik 90 said:

Jeg gir meg ikke helt på det der altså 😅 BMW bruker etter hva jeg har hørt skinn fra europeiske dyr, altså ikke noe regnskog som går tapt iallfall.

Så må man jo være litt kritiske til NRK også da, venstresidens talerør. 


 

Quote

...fem europeiske bilprodusenter kan knyttes til 11.150 km² ødelagt regnskog i 2019 og 2020. Det tilsvarer et område større enn Rogaland fylke.

– Denne rapporten viser for første gang hvordan den europeiske bilindustrien er knyttet til avskoging i Brasil. For første gang har man regnet ut hvor stor avskoging de europeiske bilprodusentene er eksponert for gjennom sine leverandører av lær, sier Grønlund.

Med «eksponert for» mener Grønlund at bilprodusentene har kjøpt lær fra selskaper som igjen har kjøpt dem fra kvegprodusenter i avskogede områder.

De fem er Volkswagen, BMW, Daimler (Mercedes), PSA (Peugeot, Citroën og Opel/Vauxhall), og Renault.

Så jo, BMW er med, på lik linje med de andre store europeiske. 
 

NRK har sine ting, som alle andre, men jeg er mer kritisk til tabloider som VG og DB. Eller dvs., de har blitt det nye Se og Hør, så har vanskelig for å finne de gode sakene blant alt vaset :) .

Det blir vel uansett litt søkt å dra politisk ståsted inn i denne saken, da klimakampen og tiltak til gode for klima og miljø (det denne saken omhandler) er på de fleste seriøse partiers agenda, uavhengig av ståsted. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå tilbyr jo BMW og de fleste andre bilprodusenter forskjellige skinntyper. Skinn som stammer fra Skandinavia er spesielt ettertraktet da vi her ikke holder kyrene på plass med piggtråd. Noe som gir mindre sår og arr i skinnet. 

Miljøvern er fint og bra det, bare jeg ikke må betale for det i dyre dommer samt få min frihet innskrenket på grunn av det. Vil jeg ha skinn så vil jeg det, om jeg så må betale litt ekstra for det. Så får man selv velge hva man vil 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg trenger ikke hverken krokodille skinn eller bøffelforhud på setene, kun vanlig hud som gir bilen den premiumfeeligen en kostbar bil skal ha. Litt på samme måte som en god og saftig biff er å foretrekke på en fin resturant fremfor bønner og brokkoli😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nei jeg trenger ikke hverken krokodille skinn eller bøffelforhud på setene, kun vanlig hud som gir bilen den premiumfeeligen en kostbar bil skal ha. Litt på samme måte som en god og saftig biff er å foretrekke på en fin resturant fremfor bønner og brokkoli😅

Hva salty og papertiger forsøker å si deg Fredrik, er at ja, du kan få skinn på din BMW i fremtiden også, men du må belage deg å betale mer for den.

Type betal merino skinn kvalitet, men få Vernasca. 
Men et tiår frem eller så er nok skinn begrenset til Bentley og dens like.

:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Hva salty og papertiger forsøker å si deg Fredrik, er at ja, du kan få skinn på din BMW i fremtiden også, men du må belage deg å betale mer for den.

Jo takk det forsto jeg 😀 Derfor jeg også skrev lenger opp at jeg kan være villig til å betale ekstra for det. Så kan man velge selv hvor høyt man prioriterer skinn i en premiumbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er premium endrer seg med tiden, er ikke sikkert at skinn beholder statusen i all overskuelig framtid. Det er holdbart, ser som regel bra ut og er enkelt å rengjøre. Mange gode egenskaper i en bil. Det er dog kaldt når det er kaldt og varmt når det er varmt. Når de fleste bilene går over til å være elbil så er temperaturproblematikken mindre relevant, ettersom du vil kunne temperere bilen på forhånd, men noe sier meg at skinn vil begynne å forsvinne fra flere biler. For de som liker kuriøsiteter så kan dere google om Napoleon og bestikk i aluminium, var mer premium enn gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Ja, hva er premium idag? Før var det vel synonymt med mye utstyr, grei motor og skinninteriør, men det får man overalt idag. Synes de fleste bilmerker idag opererer med "premium". Dessverre. For meg er det totalopplevelsen, alt fra støy, fravær av knirk i paneler, brukeropplevelse i infotainment og materialvalg til stoler, utforming av interiør, girskifte, motorgange og pålitelighet, pluss pluss pluss :) BMW ligger stadig på toppen av totalpakken, selv om jeg liker Audi også :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil jo hevde at premium når det gjelder biler kun er hvor tilgjengelige de er å kjøpe. I en verden med veldig mye penger blandt folk er ikke mer eller mindre "hyllevare" spesielt attraktivt (som alle med nok penger kan kjøpe). Det som gjelder er en begrenset produksjon av en bilmodell og dette inkluderer f.eks også Ferrari. Man blir invitert til å kjøpe slike bilmodeller og selv da er det ikke sikkert at man får kjøpe en bil.

Tilsvarende også med f.eks designklær, designmøbler og sogar hus/hjem. Til og med skoler har det gått status i selv om utdannelsen i praksis er den samme ved mindre kjente skoler. Noen foreldre gjør nesten hva det skal være for å få barna inn på bestemte skoler der de vil få de rette bekjentskapene.

Hva som blir betraktet som premium og høy status er selvfølgelig relativt, men det som er helt sikkert er at å ha mange penger ikke lenger er nok hvis man vil spille i første divisjon (for å si det på den måten). Bekjentskaper og sosial akkreditering er vel så viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, skillene på premium når det gjelder bil i dag er ikke så sterke som de var før i tiden. For meg er litt av gleden ved eldre BMW nettopp det å snuble over all teknologien som ligger i bilene. E39en bygget i år 2000 har fullt fungerende telefon med handsfree som kan operere via tvillingsim, E61 fra 2006 har det via mobilen/bluetooth. Stasjonsvogner i alle fall siden E39 setter bakruteviskeren til å gå konstant om du setter bilen i revers og viskeren var på. ABS-sentralen holder bremsen for deg i bakker i rundt 1-2 sekunder når du skal clutche, slik at du ikke triller feil vei. Det er generelt en hel haug av ting man finner ut om bilene med en gang man leser litt i bruksanvisninger og TIS. Jeg finner dermed "gammel premium" til å være litt mer premium, fordi da gikk det oftere mer på kvalitet og innovative løsninger - noe nyskapende, mens i dag kan det like gjerne være hype eller noen sære markedskrefter som får helt average ting til å bli ansett som eksklusive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har skinn vært en selvfølge i luksusbiler i snart hundre år, kan ikke se at det kommer til å endre seg sånn rett uten videre. Jeg skjønner at folk er sensasjonslystene og vil være vitne en revolusjon...."jeg opplevde tiden da skinn og fossilmotorer i biler ble faset ut" vil man fortelle barnebarna. Men dyre premiumbiler og luksusbiler skal begynne å tilby kunstig skinn som eneste valg? Neppe! Så lenge folk vil betale så vil tilbudet være der. Men for all del, det er jo gøy å synse og fable om hva som _kan_ skje 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2021 den 0.31, Fredrik 90 skrev:

Neppe! Så lenge folk vil betale så vil tilbudet være der.

Det tror jeg også, men det kommer til å koste flesk for å si det på den måten. Poenget er at det som skjer nå er at bilprodusentene oppdager at de kan selge stoff og kunstig skinn uten å senke prisen tilsvarende og dette er god forretning. Det er det samme med såkalte økologiske produkter. Ta f.eks gulrøtter i lukkede poser. De økologiske er ofte usorterte og ser derfor mer naturlige ut (les: gulrøtter kommer i alle størrelser og former), men velger man alminnelige gulrøtter (som er vesentlig billigere) er de sortert og stort sett i den samme størrelsen og tykkelsen. Gjett hvilken type gulrøtter matvarekjedene tjener mest penger på? Noen ganger stemmer ikke kartet og terrenget så bra.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...