Lars S Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 10 timer siden, Fredrik 90 skrev: 6 år gammel og de to helt nye konkurrentene klarer fortsatt ikke å henge med 😎 Nok en gang må man bare ta av seg hatten for G20 M340i og B58 motoren…dette er peak 3-serie i mine øyne. Her må folk kjenne sin besøkelsestid tid og benytte seg mens den ennå er i salg. Egentlig kan man spørre seg om totalpakken her er bedre en G80 M3? Jeg mener den launcher perfekt hver gang, på M bilene er det alltid litt hit and miss. Stock så låter den bedre, ser bedre ut forfra og mest sannsynlig bedre å kjøre i hverdagen 😀 @LarsS har jo hatt begge deler og kan vel si noe om forskjellene 😀 Ser jo her litt hvordan utviklingen har gått, M340i her er nok uten OPF og uten mild hybrid, dvs mer lyd og lavere vekt og bedre ytelser. Vekta på M340ix her var vel 1670 kg som er bra, nesten 300 kg lavere enn S5, men en M340i touring lci veier også 1900 kg. En B58 motor kan ikke sammenliknes med en S58, her blir den lillebror på alt. B58 leverer en lineær effektkurve og tar aldri helt av, tallene er bedre enn hvordan det føles når man kjører den. Min var en 2021 mod og da er lyden også mer dempet enn den som var med her. Snagg30, Skulebollen og fupsaker reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 5 timer siden, Lars S skrev: Ser jo her litt hvordan utviklingen har gått, M340i her er nok uten OPF og uten mild hybrid, dvs mer lyd og lavere vekt og bedre ytelser. Vekta på M340ix her var vel 1670 kg som er bra, nesten 300 kg lavere enn S5, men en M340i touring lci veier også 1900 kg. En B58 motor kan ikke sammenliknes med en S58, her blir den lillebror på alt. B58 leverer en lineær effektkurve og tar aldri helt av, tallene er bedre enn hvordan det føles når man kjører den. Min var en 2021 mod og da er lyden også mer dempet enn den som var med her. Det er nok ikke helt rettferdig å sammenlikne en 2019 mod i denne sammenheng. Akkurat hva en M340i LCI Touring veier blir litt irrelevant ettersom det er sedan versjonen av de respektive bilene de tester her. Vekta på M340i LCI sedan har steget til 1800 kg med mild hybrid, merkelig nok så oppgir BMW de samme akselerasjons tallene for pre LCI som for LCI, selv om ytelsen er den samme mens vekta har steget med ca 100 kg. Så man må jo bare anta at en LCI ville gjort samme jobben, jeg antar at det er langt flere hester enn de 374 hk som er oppgitt her. Videre mener jeg ikke å direkte sammenlikne M340i og M3, men mitt inntrykk er at M340i er en veldig fin "budget M3" som i noen områder kanskje til og med er bedre (hverdagskomfort og driftskostnader). Nå har jeg kjørt M340i men ikke G80 så jeg kan ikke utale meg om B58 vs S58, men jeg ser helt klart hva du mener. Men jeg har kjørt F80 og når det kommer til hverdags komfort så er det ikke noen tvil om at M340i er hyggeligere å leve med til daglig. Men å sammenlikne direkte blir sikkert litt feil ja..
jorg1s1 Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 Det som er synd med M3 er at man ikke får den med Webasto eller hengerfeste, mens M340i har (mulighet for) begge deler. Tipper M3 touring hadde solgt ganske mye bedre i Norge om dette var på plass, jeg hadde i hvert fall absolutt vært interessert i en da. Det med Webasto gjelder for så vidt F90 M5 også, så at man får M5 G99 med kupevarmer (fordelen med hybrid) når den i tillegg er stasjonsvogn og fås med hengerfeste gjør den jo til rene norgesbilen i forhold. fupsaker reagerte på dette 1
fupsaker Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 5 minutter siden, jorg1s1 skrev: Det som er synd med M3 er at man ikke får den med Webasto eller hengerfeste, mens M340i har (mulighet for) begge deler. Tipper M3 touring hadde solgt ganske mye bedre i Norge om dette var på plass, jeg hadde i hvert fall absolutt vært interessert i en da. Det med Webasto gjelder for så vidt F90 M5 også, så at man får M5 G99 med kupevarmer (fordelen med hybrid) når den i tillegg er stasjonsvogn og fås med hengerfeste gjør den jo til rene norgesbilen i forhold. Det er mulig med én av delene ettermontert, ettersom du får Alpina B3 med samme motoren, men må velge enten webasto eller hengerfeste... jorg1s1 og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Mandag kl. 16:22 Skrevet Mandag kl. 16:22 3 timer siden, jorg1s1 skrev: Det som er synd med M3 er at man ikke får den med Webasto eller hengerfeste, mens M340i har (mulighet for) begge deler. Tipper M3 touring hadde solgt ganske mye bedre i Norge om dette var på plass, jeg hadde i hvert fall absolutt vært interessert i en da. Det med Webasto gjelder for så vidt F90 M5 også, så at man får M5 G99 med kupevarmer (fordelen med hybrid) når den i tillegg er stasjonsvogn og fås med hengerfeste gjør den jo til rene norgesbilen i forhold. Men nå registreres det ca dobbelt så mange M3 Touring som M340i da så viktig kan ikke disse to tingene være 😅 Unnskyldningen for å ikke kjøpe M3 fordi den ikke har hengerfeste blir litt tynn 😂😜
mslello Skrevet Torsdag kl. 18:01 Skrevet Torsdag kl. 18:01 Var tilfeldigvis innom Sulland i Trondheim i dag. Fikk sett i5 touring skikkelig for første gang. Da ble jeg overrasket over setene. Nå får du jo skikkelig seter 👏Det har gått meg hus forbi iallfall. Nå er ikke resten av bilen noe som frister voldsomt, men skikkelig seter er iallfall ett plus. Marius2002, fupsaker og laffe reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 19:41 Skrevet Torsdag kl. 19:41 1 time siden, mslello skrev: Var tilfeldigvis innom Sulland i Trondheim i dag. Fikk sett i5 touring skikkelig for første gang. Da ble jeg overrasket over setene. Nå får du jo skikkelig seter 👏Det har gått meg hus forbi iallfall. Nå er ikke resten av bilen noe som frister voldsomt, men skikkelig seter er iallfall ett plus. Det er jo i såfall ett stort steg opp for G60. Er det tilt på øvre del av seteryggen på disse? Og er det ekte skinn? fupsaker reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Torsdag kl. 19:55 Skrevet Torsdag kl. 19:55 12 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Det er jo i såfall ett stort steg opp for G60. Er det tilt på øvre del av seteryggen på disse? Og er det ekte skinn? Nei, det er ikke tilt i øvre del av seterygg, så navnet er fortsatt misvisende (i realiteten er dette bare M-sportsseter slik som 4-serie og ned har). Knapper for lårstøtte og setebreddejustering kan kun foretas fra iDrive. mslello og fupsaker reagerte på dette 2
mslello Skrevet Torsdag kl. 20:15 Skrevet Torsdag kl. 20:15 18 minutter siden, Saltkjelen skrev: Nei, det er ikke tilt i øvre del av seterygg, så navnet er fortsatt misvisende (i realiteten er dette bare M-sportsseter slik som 4-serie og ned har). Knapper for lårstøtte og setebreddejustering kan kun foretas fra iDrive. Mer komfortable enn Msport setene i i4 synes jeg. Men testet ikke så lenge.
Saltkjelen Skrevet Torsdag kl. 21:29 Skrevet Torsdag kl. 21:29 1 time siden, mslello skrev: Mer komfortable enn Msport setene i i4 synes jeg. Men testet ikke så lenge. Ja, de er en del bredere, men funksjonsmessig like 4-serie og ned. fupsaker og mslello reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 23:00 Skrevet Torsdag kl. 23:00 3 timer siden, Saltkjelen skrev: Nei, det er ikke tilt i øvre del av seterygg, så navnet er fortsatt misvisende (i realiteten er dette bare M-sportsseter slik som 4-serie og ned har). Knapper for lårstøtte og setebreddejustering kan kun foretas fra iDrive. Okei, så en liten oppgradering fra de setene som har vært tilgjengelige i G60 til nå. Men fortsatt en stor nedgradering fra tidligere generasjoner 5-serie 😅 fupsaker, Saltkjelen og mslello reagerte på dette 3
*MrB* Skrevet Fredag kl. 09:11 Skrevet Fredag kl. 09:11 De setene er tilgjengelige på både G60 og G61 nå, ser jeg i konfiguratoren. Bygget meg forøvrig en bruksbil slik jeg ville hatt den: En svært edruelig 320i xDrive. Koster over 850k. Ikke rart 99% kjøper elbil i dag med de prisene. BMWE39turbo, Fredrik 90, fupsaker og 4 andre reagerte på dette 7
Ron Jeremy Skrevet Fredag kl. 10:22 Skrevet Fredag kl. 10:22 11 timer siden, Fredrik 90 skrev: Okei, så en liten oppgradering fra de setene som har vært tilgjengelige i G60 til nå. Men fortsatt en stor nedgradering fra tidligere generasjoner 5-serie 😅 Komfortsetene syns jeg har falt i kvalitet siden E6* generasjonen. Så har de blitt gradvis for hver generasjon blitt litt og litt mindre spesielle og avanserte. Synd, et av BMW sitt fremste fortrinn i denne klassen. mslello og Saltkjelen reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Fredag kl. 11:52 Skrevet Fredag kl. 11:52 1 time siden, Ron Jeremy skrev: Komfortsetene syns jeg har falt i kvalitet siden E6* generasjonen. Så har de blitt gradvis for hver generasjon blitt litt og litt mindre spesielle og avanserte. Synd, et av BMW sitt fremste fortrinn i denne klassen. Det er jeg helt enig i, E60/61 har de desidert beste komfortsetene og muligens de beste setene jeg noen gang har vært borti. Innstillingsmulighetene er endeløse og man finner alltid en posisjon hvor man sitter perfekt. Etter det har det som du sier gått gradvis nedover, de dårligste komfortsetene synes jeg G30/31 har. Faktisk så er komfortsetene i G05 ett lite steg opp fra de i G30 igjen. Justerings mulighetene på øvre del av seteryggen og den funksjonen som "klemmer" deg var svært begrenset på G30. Dette er faktisk bedre på G05. Ron Jeremy reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Fredag kl. 12:02 Skrevet Fredag kl. 12:02 On 1/11/2025 at 2:37 PM, Saltkjelen said: Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få se at billigmerker som Hyundai skulle virke mer teknologisk fremoverlent enn BMW, men jeg må si de har gjor det her. Dette er et vesentlig bedre løst "Panoramic View" enn hva BMW kommer med her. Der BMW drar vibber tilbake til 2000-tallets MPVer, kjører Hyundai oss rett inn i 2050. Hyuandai igjen.... Er virkelig alle kloke hoder fra BMW over til Hyandai?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå