Fredrik 90 Skrevet Mars 15 Skrevet Mars 15 1 time siden, Scuirus2 skrev: Tenkte først at det er viktigst for en SUV å ha firehjulstrekk også i revers. Men så tenkte jeg på hovedårsaken til at jeg kjøpte en bil med xDrive da jeg kjøpte E60, det var at jeg flere ganger hadde kjørt meg fast på flatmark på gårdsplassen med E39 ved store snøfall. Så det er nok minst like viktig med firehjulstrekk også i revers for en bil med lav bakkeklaring, som i4, som for en SUV som brukes på hytta. Jeg har klart å sette meg fast med min tidligere G30 540d med "ekte" xDrive. Da var det helt essensielt å kunne ha trekk på alle fire bakover også slik jeg jeg kunne komme meg løs igjen for egen maskin. Uten trekk bakover så hadde jeg blitt stående. Marius2002 reagerte på dette 1
papertiger Skrevet Mars 16 Skrevet Mars 16 Helt enig. En NK med xDrive kun framover hadde vært en uaktuell NK for meg. Opplevde dette sist når vi hadde iX1 parkert oppe ved skitrekket for noen helger siden. Kjørte inn på en skrånende p-plass, og kona måtte rygge ut og oppover en bakke som skrånet nedover sida. Hadde bilen kun hatt bakhjulstrekk hadde vi etter min vurdering ikke kommet av flekken på det føret som var. Og jeg ønsker ikke å komme dit hen at jeg må vurdere en parkeringsplass i forhold til at jeg skal kunne måtte kjøre ut. Da forsvinner halve poenget med AWD for meg. @Saltkjelen hvor leste du dette? Link? uglefossen og Marius2002 reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet Mars 16 Skrevet Mars 16 @papertiger Jeg skal forsøke å finne tilbake til artikkelen. Marius2002 reagerte på dette 1
mslello Skrevet Mars 17 Skrevet Mars 17 @Marius2002 HAr vel lagt ut denne tidligere også, men virker som journalisten her har sjekket.. Han var en av de første i4 eierne i Norge også. Så må like BMW litt (Burde ikke ha noe å si, men regner med han har sjekket grundig iallfall..) https://www.elbil24.no/nyheter/bmw-med-opptil-fire-elmotorer/82723627 @papertiger Denne saken dere tenkte på`? Jeg skumleste bare kjapt her: https://www.motor.no/aktuelt/frykter-milliardsmell-for-manglende-firehjulstrekk/309551
papertiger Skrevet Mars 17 Skrevet Mars 17 Nei jeg tenkte mer på saken Saltkjelen hadde lest der BMW synes å ha fått med seg det aktuelle søksmålet mot MG-forhandleren vedr. mangelen på AWD i revers, og tilsynelatende ikke lar det bli en greie på sine biler. mslello reagerte på dette 1
mslello Skrevet Mars 17 Skrevet Mars 17 (endret) 1 time siden, papertiger skrev: Nei jeg tenkte mer på saken Saltkjelen hadde lest der BMW synes å ha fått med seg det aktuelle søksmålet mot MG-forhandleren vedr. mangelen på AWD i revers, og tilsynelatende ikke lar det bli en greie på sine biler. Leste en plass at det kunne være mulig å få ASM motoren til å gå i revers ved å endre strømretning på den. Klarer ikke å finne igjen artikkelen. Og kan ikke nok om elmotor til å å svare på om det faktisk kan fungere. Fant den, noen har spurt journalisten direkte, ligger på Neue klasse facebook gruppe: Sitat Det er sjefen for forskning og utvikling av drivlinjene, Michael Salmansberger, som bekreftet at kun den bakre motoren er i drift i revers. Han la også til at den fremre motoren kun er der for en boost-funksjon under fremdrift, og regenerering når man slakker av. Dette ble ytterligere bekreftet av Sebastian Gillen fra Steyr-fabrikken, der motorene skal produseres. Vår jobb er å grave videre utover den informasjonen vi blir servert, noe som er hele hensikten med å bli med for å snakke med ekspertene som har laget tingene vi skriver om. Hadde vi lent oss på informasjonen «selgerne» hadde servert, så ville det blitt skrevet veldig mye forskjellig. Jeg hadde en lang prat med den nordiske kommunikasjonssjefen etter seansen. Heller ikke han var klar over dette før vi tok det opp, men det er viktig at selgerne av bilene blir drillet på det. Det pågår nemlig en rettsak i Norge akkurat nå som en følge av at kunder mener å ha kjøpt en firehjulsdreven bil, og som føler seg lurt når de oppdager at bilen bare drar på to i revers (ikke BMW). Teknisk kan det fortsatt være håp, for bak sitter det en EESM-motor med gir (drive og revers). Foran sitter det en ASM-motor som ikke har et slikt gir, men dersom denne er trefas, så kan den fasevendes og på den måten drives begge veier. Er den enfas blir det vanskeligere. Jeg tviler på at det er håp om endringer før bilene blir produsert i første omgang, men kanskje om en tre års tid, når faceliften kommer? Med vennlig hilsen Fred Magne Skillebæk Endret Mars 17 av mslello Fant tekst. Ron Jeremy og papertiger reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet Mars 18 Skrevet Mars 18 NA0 i3 og G50 3-serie sammen med både G26 i4 og G20 3-serie. Både NA0 og G50 får "pop-up" dørhåndtak. mslello reagerte på dette 1
Yngvejos Skrevet Mars 19 Skrevet Mars 19 On 3/17/2025 at 8:52 AM, mslello said: Leste en plass at det kunne være mulig å få ASM motoren til å gå i revers ved å endre strømretning på den. Klarer ikke å finne igjen artikkelen. Og kan ikke nok om elmotor til å å svare på om det faktisk kan fungere. Fant den, noen har spurt journalisten direkte, ligger på Neue klasse facebook gruppe: Å snu retning på en asynkronmotor er den enkleste sak i verden, det er bare å bytte om 2 faser. Siden denne garantert er forsynt av en frekvensomformer, bør det la seg gjøre å snu faserekkefølgen uten fysisk omkobling. Marius2002 og mslello reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå