Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg bor som kjent i Danmark så jeg er ikke så preget av hva som skjer i Norge når det gjelder elektriske biler, men jeg har jo selvfølgelig fått med meg at Norge er ganske enestående på dette området. Her i Danmark kan det faktisk gå dager mellom hver gang jeg ser en elektrisk bil, men dette tror jeg også er ganske enestående bare med motsatt fortegn. Danmark ligger langt etter på dette området og selv i Tyskland ser man nå flere elektriske biler enn her.

Min primære informasjonskilde når det gjelder hva som skjer med bilindustrien er ulike intervjuer som ledere for bilprodusentene gir til seriøse biljournalister (som f.eks Klaus Fröhlich til Autogefühl) samt hva ulike markedsanalytikere mener om saken. Et godt poeng i denne sammenhengen er hvilke og hva slags ordre de ulike underleverandørene får fra bilprodusentene og ditto hva slags ordre råvareprodusentene får. Slikt må planlegges minst et par år frem i tid og dette er en god indikasjon på hva som kommer.

Det som aktuelt nå skjer i bilindustrien er at bilprodusentene kraftig reduserer antall modeller på programmet (spesielt i USA). Årsaken er at de ikke tjener nok penger på mange modeller og at de derfor frigjør kapasitet til andre modeller som de tjener penger på (primært SUV'er). Motsatt øker etterspørselen etter elektriske biler så her ser vi to ulike retninger som bilprodusentene beveger seg mot. Biltyper som f.eks 3-serien er derfor utsatt og dette gjelder over hele linjen inkl. 5-serien, men spesielt store sedaner som f.eks 7-serien og åpne livsstilsbiler (som f.eks Mercedes-Benz SL). Det er med andre ord store forandringer på gang og det mest bemerkelsesverdige er hvor hurtig denne utviklingen går (igjen spesielt i USA).   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche satser tungt på el, halvparten av alle biler skal være el/hybrid innen 2025, og halvparten av disse skal være helt elektrisk.

Nye 911 er litt forberedt for for el, girkassen er kortere for å få plasse til elmotor

I tilegg så sammarbeider alle de store tyske bilprodusentene på forsyningsiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://f92.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1561288

BMW M8 Competition er visstnok lekket! 

Utrolig tøff bil. Utenom det karbon-gripsgrapset i frontfangeren, den malplasserte spoileren bak og speil som ikke passet til designet på resten av bilen så var dette her hissige og lekre linjer. Massiv den "brille-grillen" der, som ser bedre ut enn noen gang :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M8 bøy på ingen overraskelser, men det er jo heller ikke nødvendig da utgangspunktet er særdeles vellykket. Eneste jeg ikke er fan av de de matte fargene, det er litt oppbrukt nå ettersom jeg stadig ser hvilke som helst biler foliert i billig matt folie. 

Det som er viktig i denne bilen er hvor mye krutt BMW gir den under panseret. Bruker de samme drivlinja og effekt fra M5 da har de skutt seg selv i foten. Skal denne bilen konkurrere mot Aston Martin og Bentley så må den ha matchene effekt. Hestekrefter og 0-100 tider det det som selger om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg liker denne bilen bare bedre og bedre, bare så synd det er litt frem til den kommer med seksylindrede motorer. Så lenge har jeg ikke tid til å vente :( Her får man faktisk mer bil og teknologi for pengene enn 5-serien, det gjør valget veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg liker denne bilen bare bedre og bedre, bare så synd det er litt frem til den kommer med seksylindrede motorer. Så lenge har jeg ikke tid til å vente :( Her får man faktisk mer bil og teknologi for pengene enn 5-serien, det gjør valget veldig vanskelig.

Hvorfor? G20 er jo en ganske stor bil når den er praktisk talt like lang og bred som E39 og samtidig har en lengre akselavstand. Umiddelbart kan det derfor virke som om G20 størrelsesmessig er et perfekt kompromiss mellom dagens alt for store 5-serie og 3-serien da den var på sitt beste størrelsesmessig med E46. G20 er en perfekt 5-serie... 😊

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

innvendige hendler fra 1980.

Jeg er ikke helt overbevist om at det ikke er et eller annen regelverk som spiller inn her, selv om det er påstått kundene ønsker dette.

Hadde en helt ny C-klasse som leiebil nettopp, gamle hendler. Foreldrene mine sin Opel Mokka har gamle hendler (min Astra har derimot elektroniske), og det samme har jo alt av BMW. Synes det er merkelig om alle tyske merker tilfeldigvis bytter på ca. samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Hvorfor? G20 er jo en ganske stor bil når den er praktisk talt like lang og bred som E39 og samtidig har en lengre akselavstand. Umiddelbart kan det derfor virke som om G20 størrelsesmessig er et perfekt kompromiss mellom dagens alt for store 5-serie og 3-serien da den var på sitt beste størrelsesmessig med E46. G20 er en perfekt 5-serie... 😊

 

Godt poeng. F30 er temmelig nøyaktig like stor som E39 i bredde, høyde og akselavstand. G20 er større. G30 er jo bortimot en 7-serie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... G20 er en veldig fin 5-serie (alle tall i millimeter)... :)

Lengde: 4775 (E39), 4620 (F30), 4709 (G20)

Bredde: 1800 (E39), 1811 (F30), 1827 (G20)

Høyde: 1435 (E39), 1430 (F30), 1442 (G20)

Akselavstand: 2830 (E39), 2810 (F30), 2851 (G20)

 

Når det gjelder G30 kontra f.eks E38 (SWB) som heller ikke er en direkte liten bil... :)

Lengde: 4936 (G30), 4984 (E38)

Bredde: 1868 (G30), 1862 (E38)

Høyde: 1479 (G30), 1425 (E38)

Akselavstand: 2975 (G30), 2930 (E38)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...