Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, mslello skrev:

Var ikke ment som noe angrep nei, og jeg husker fremdeles hvor ufattelig tøft det var når E39 facelift fikk angel eyes. :) Problemet kan jeg se for meg, er at lyktene blir mindre og mindre. Dermed blir det vanskelig å få en pen sirkel uten at den blir liten? 

Er det noe som tvinger BMW til å ha mindre areal for frontlyktene eller er det bare en designtrend? Tror kanskje at de kunne hatt større lykter hvis de ønsket det. For eksempel Porsche har avanserte frontlykter, men de er fortsatt omtrent samme størrelse som de alltid har vært.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ogee1 skrev:

Er det noe som tvinger BMW til å ha mindre areal for frontlyktene eller er det bare en designtrend? Tror kanskje at de kunne hatt større lykter hvis de ønsket det. For eksempel Porsche har avanserte frontlykter, men de er fortsatt omtrent samme størrelse som de alltid har vært.

Det er ingenting som rent teknisk medfører at BMW eller andre bilprodusenter må ha et mindre areal for frontlyktene for å implementere den mest moderne teknikken. Alt handler om design og hva man mener at ser mest moderne ut og/eller passer best til den designlinjen man til enhver tid ønsker å ha. Porsche er et meget godt eksempel på dette. De ønsker så langt å beholde det klassiske designet på deres biler, spesielt på 911, og selvfølgelig samtidig ha den mest moderne teknologien. Taycan har et annet design, men dette er primært for å distingvere at det handler om en helt ny konstruksjon (elektrisk sådan) relativt til de andre modellene i deres sortiment.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, E.H.D said:

Stemmer, på nye iX er panseret fastmontert og kan bare åpnes på verksted. Spylervæsker påfylling er i bmwlogoen. 🤪

 

Jeg gidder ikke å lese på elbilfora lenger, så spør ekspertisen her istedenfor:

Hvorfor utnytter ikke moderne elektriske biler bagasjeplassen foran? Som med det meste annet i samfunnet vårt - har det med økonomiske hensyn å gjøre? At de heller leverer et halvræva produkt med dårlig bagasjeplass for å tjene mer penger, eller er det "reelle" årsaker til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Werther skrev:

 

Jeg gidder ikke å lese på elbilfora lenger, så spør ekspertisen her istedenfor:

Hvorfor utnytter ikke moderne elektriske biler bagasjeplassen foran? Som med det meste annet i samfunnet vårt - har det med økonomiske hensyn å gjøre? At de heller leverer et halvræva produkt med dårlig bagasjeplass for å tjene mer penger, eller er det "reelle" årsaker til det?

Det har jeg lurt på også. Et par teorier:

- De gidder ikke/synes ikke det er kult.

- Det er ikke så mye plass foran som man skulle tro. Særlig på biler med motor foran, men også de med motoren bak ser ut til å ha en del kraftelektronikk plassert foran. I tillegg er noe av plassen utnyttet ved å korte ned fremspring og øke akselavstand og dermed rommet i kupeen.

- Det er for tungvint for brukerne å åpne foran siden det er dobbel sikring av panseret. (Regner med at dette er et krav fra myndighetene?) Altså at du først må åpne halvveis, og så åpne med en spak gjemt ett eller annet sted i fronten.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ogee1 skrev:

- Det er ikke så mye plass foran som man skulle tro. Særlig på biler med motor foran, men også de med motoren bak ser ut til å ha en del kraftelektronikk plassert foran. I tillegg er noe av plassen utnyttet ved å korte ned fremspring og øke akselavstand og dermed rommet i kupeen.

Jeg tror også at dette er en god forklaring. Dette ser man spesielt godt på VW Id3, som kanskje har det beste designet når det gjelder plassutnyttelse (packaging). Det er faktisk veldig liten plass foran og den har heller ingen frunk. Id3 har forøvrig en temmelig lang akselavstand (2765 mm) og dette er faktisk kun 1,5 cm kortere enn på 2 Serie Gran Tourer (2780 mm). Jeg synes at VAG's designere har gjort en veldig god jobb med å skjule lengden på Id3. Når man betrakter bilen utenfra virker den mye mindre enn den i realiteten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ogee1 skrev:

Det har jeg lurt på også. Et par teorier:

- De gidder ikke/synes ikke det er kult.

- Det er ikke så mye plass foran som man skulle tro. Særlig på biler med motor foran, men også de med motoren bak ser ut til å ha en del kraftelektronikk plassert foran. I tillegg er noe av plassen utnyttet ved å korte ned fremspring og øke akselavstand og dermed rommet i kupeen.

- Det er for tungvint for brukerne å åpne foran siden det er dobbel sikring av panseret. (Regner med at dette er et krav fra myndighetene?) Altså at du først må åpne halvveis, og så åpne med en spak gjemt ett eller annet sted i fronten.

Tungvidt å bruke er argumentet mitt for å ikke bruke det. Vi har også plass under gulvet bak, men med sånn plastplate og sikkerhetsnett som må fjernes før det kan åpnes blir det aldri brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt er frunk og interiørplass mye relatert til kost og prioritering på en elbil.
Er ekstremt usexy å poppe panseret på en e-Golf f.eks.

For min del er kommende iX med sin «pop ut» spyldervæske rondell og et panser som ikke kan åpnes, en negativ greie.
En premium EV SKAL ha en frunk og den SKAL også ha vesentlig bedre plassutnyttelse i kupeen enn fossilbiler, samt ha et fravær av kardangtunnelen.

Er ikke disse kriteriene oppfylt er det svak engeneering og en EV som jeg ikke klarer å ta seriøst. Jeg forstår om Skoda (budsjett merker) velger dette bort, men det er da en uutnyttet mulighet som teknikken legget til rette.
Mulig det er bare en særhet fra min side, men fossil EV er kompromisser og jo mer man ser på batteriutforming og annet knyttet til slike «halvveis» løsninger, jo mindre relatert til «premium» bør de være. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at vi bestemte oss for å kjøpe elbil så har jeg satt meg litt mer inn i detaljer og hengt litt på elbilforum. Dette har gjort at jeg har endret syn på en del ting. En oppfatning jeg hadde tidligere var at en ren elbil var bedre enn en som var bygget på fossilplattform eller kombinert plattform. Nå ser jeg at det er fordeler og ulemper med begge deler. Og den geniforklarte skatebordplattformen som rene elbiler har gir en stor ulempe i mine øyne. Siden den er 15-20cm tykk, gjør den at bilen enten får dårligere bakkeklaring, mindre høyde i kupeen eller høyere takhøyde enn en elbil bygget på fossilplattform. Den gir også mindre torsjonsstivhet enn en bil med tradisjonell kardangtunnel, som da må kompenseres med ekstra materiale og vekt andre steder. Og argumentet med at det blir trangt for beina i midten bak holder ikke helt, da biler med flatt gulv ofte har en midtkonsoll som gjør at det blir trangt for beina for alle som har skostørrelse over 32. Jeg har problemer med å se at den ene løsningen er mer premium enn den andre.

Frunk er viktig for meg. Den gir mulighet til å plassere ladekabler i den enden av bilen som er mest tilgjengelig der du vanligvis parkerer. dette er så kjekt at jeg tror det kommer til å bli mer eller mindre standard på elbiler etterhvert.

Plassering av ladeluke bør også standardiseres. Mitt forslag er langt bak på førersiden. Siden folk må ut og inn av bilen på denne sida er det den delen av bilen som er mest tilgjengelig i trange garasjer o.l. Å plassere ladeluka på motsatt side av bilen er en feilvurdering, synes jeg.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polen og BMW forhandleren Sikora, blir første rene M forhandler i Sentral- og Østeuropa, ikke helt ulikt det jeg skisserte om en M, Individual og Alpina forhandler her hjemme. Nå er det bare å få fingeren ut med å få på plass noe slikt i Norge også. :) 

BMW-M-Sikora-showroom-in-Poland-1.jpg
BMW-M-Sikora-showroom-in-Poland-4.jpg
BMW-M-Sikora-showroom-in-Poland-9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Igjen veldig gode poenger. Jeg tenker at torsjonsstivhet i relasjon til et helt flatt gulv uten at plattformen må forsterkes foran (som igjen fører til trange gulvbrønner foran) vil bli løst med fremtidige og mer moderne plattformer.

Det største problemet med dagens elektriske biler og et helt flatt gulv er etter min mening at spesielt baksettet ofte er montert for lavt. Dette fører til at man (litt populært sagt) sitter med knærne oppe i haken - altså i en ekstrem vinkel på knærne som ikke er behagelig for et voksent menneske over litt tid. Årsaken er selvfølgelig en kombinasjon av et tykt gulv (for batteriet) samt i mange tilfeller en aerodynamisk og lav taklinje som på f.eks Tesla Model 3 og S.

Det er uten tvil behov for litt kreativt designarbeide i denne sammenhengen i relasjon til nye helelektriske plattformer. Umiddelbart tenker jeg at løsningen er å forfølge Id3's konsept der bilen er mer "bobleformet" og på den måten tilbyr mer takhøyde uten at det går utover aerodynamikken. Tesla Model Y er uten tvil et skritt i den riktige retningen i relasjon til Model 3, som har et mer tradisjonelt design. SUV konseptet med en front som en låvevegg gir ingen mening i denne sammenhengen selv om takhøyden selvfølgelig er mer enn tilstrekkelig (og dermed et baksete som er montert i en mer naturlig høyde).

Jeg tror derfor at vi etterhvert vil se store endringer for hvordan elektriske biler er designet. De vil ganske sikkert bli betydelig mer aerodynamiske (les: "bobleformet") og ikke minst med en lav front. Dette igjen betyr en relativt lang akselavstand for mer innvendig plass og i mange tilfeller et stort frontvindu inkl. små sidevinduer som på bl.a Id3. Alternativt vil fronten på bilene bli høyere og med et mer tradisjonelt oppreist frontvindu, men på bekostning av aerodynamikken.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen Finnes det en offisiell BMW uttalelse vedr. at "M" divisjonen er skilt ut og kan brukes separat markedsføringsmessig på den måten man ser i den polske byen Sikora? Jeg vet at spesielt de tyske premium bilprodusentene har hatt ønsker og planer om dette, men det undrer meg litt at spesielt Polen er først ute med dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg tror derfor at vi etterhvert vil se store endringer for hvordan elektriske biler er designet. De vil ganske sikkert bli betydelig mer aerodynamiske (les: "bobleformet") og ikke minst med en lav front. Dette igjen betyr en relativt lang akselavstand for mer innvendig plass og i mange tilfeller et stort frontvindu inkl. små sidevinduer som på bl.a Id3. Alternativt vil fronten på bilen bli høyere og med et mer tradisjonelt oppreist frontvindu, men på bekostning av aerodynamikken.  

Jeg er ikke helt enig med deg her, @Fredrik. Jeg tror at etterhvert som elbilteknologien og kundene modnes, så vil det bli mindre fokus på rekkevidde og mer fokus på design og opplevelse. Dette tror jeg vil gjøre at designet på elbiler vil bli like mangfoldig som designet på fossilbiler. Blant annet tror jeg ikke at SUV'en vil dø ut når elbilandelen blir større. Folk liker høye biler og de fleste som ønsker SUV vil akseptere at rekkevidden blir mindre.

Det er ikke mange år til med inkrementelle forbedringer på batteriene som skal til før rekkevidden også på vinteren er plenty lang nok for de fleste. Tesla nærmer seg vel snart 500km på vinteren med de kommende modellene? Selv jeg som er glad i å kjøre bil har vel ikke kjørt 500km uten å ta en stopp (på tur i Norge).

Ser vi på utlandet, så blir det litt annerledes. Der er det en del som kjører mye i høy fart, spesielt på Autobahn. Det blir en utfordring forbruksmessig på elbiler i mange år fremover. Jeg skjønner @Fredrik 90 som ikke synes det er veldig praktisk med en elbil på turene han har nedover kontinentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Ja... det du skisserer kan være en like god løsning. Jeg er helt enig med deg i at etterhvert som de elektriske bilene får en praktisk rekkevidde på minst 500 Km og sannsynligvis betydelig mer selv på vinterstid vil fokuset på rekkevidde selvfølgelig bli mindre interessant. Dette igjen vil utvilsomt føre til flere valgmuligheter vedr. designet på bilene.

Jeg tror imidlertid at SUV designet er for gammeldags til at det vil bli ført videre (over noen år). Jeg tenker at et litt opprist MPV design (a la f.eks Id3) gir mange av de samme fordelene samtidig som bilene blir betydelig mer økonomiske. Her er det selvfølgelig en cost-benefit vurdering hva bilprodusentene faktisk kommer til å velge, men jeg tror at merforbruket av strøm vil bli avgjørende. Det er temmelig store forskjeller noe ikke minst Tesla Model X i relasjon til 3 og S viser - og Model X er med sin lave front signifikant mer aerodynamisk enn f.eks Audi e-tron (0,24 vs. 0,26 - der luftmotstanden øker eksponensielt med hastigheten).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på når den første elektriske sportsbilen kommer. Ser for meg at en Lotus Esprit burde være en ideell konstruksjon men sin backbone ramme. Der er det mange tomrom man kan fylle opp med batterier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...